Permalänk

Kylare till mini pc

Hej!

Nu har min lilla kylare till min mini pc pajat..

Söker nu en ny men kan inte hitta eller veta riktigt vad jag skall söka på.

Vad heter denna typ av kylare och vart kan jag hitta den?

http://s10.postimg.org/7z3n8njnt/image.jpg

Samt tänkte även byta ut mina ramminnen. So dimm ddr2 200 pins. 800mhz
Finns det bättre och snabbare att köpa?

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk
Medlem

Det är en form av radialfläkt, rätt vanligt i laptops och inbyggda datorer, te.x AIO's.

Skulle behöva mer info för att kunna hjälpa dig ordentligt, vad heter datorn, chassit? Om du inte vet namnet, vart köpte du det, något märke? Annars.. när? Pris?

Om inget av ovanstående är något du kan svara på.. kan du ta bild på chassit den sitter i?

DDR2 är rätt gammalt, låter som att du sitter på en rätt gammal burk och kanske kan hoppa över till något nyare, effektivare, tystare och inte spendera allt för mycket pengar på det? En sån här fläkt kan, om den är ovanlig, kosta några hundra och det kanske är värt att istället investera i något likt

http://www.inet.se/kampanj/2190/intel-compute-stick

(prisjakt är trasigt just nu så kunde inte hitta en länk därifrån just nu.)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Det är en form av radialfläkt, rätt vanligt i laptops och inbyggda datorer, te.x AIO's.

Skulle behöva mer info för att kunna hjälpa dig ordentligt, vad heter datorn, chassit? Om du inte vet namnet, vart köpte du det, något märke? Annars.. när? Pris?

Om inget av ovanstående är något du kan svara på.. kan du ta bild på chassit den sitter i?

DDR2 är rätt gammalt, låter som att du sitter på en rätt gammal burk och kanske kan hoppa över till något nyare, effektivare, tystare och inte spendera allt för mycket pengar på det? En sån här fläkt kan, om den är ovanlig, kosta några hundra och det kanske är värt att istället investera i något likt

http://www.inet.se/kampanj/2190/intel-compute-stick

(prisjakt är trasigt just nu så kunde inte hitta en länk därifrån just nu.)

Det är en packard bell imax mini, kan antagligen använda samma delar som acers mini datorer då det är samma saker på insidan:)

Finns massa bilder när man googlar imax mini ! Tack för svar!

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robbban77:

Det är en packard bell imax mini, kan antagligen använda samma delar som acers mini datorer då det är samma saker på insidan:)

Finns massa bilder när man googlar imax mini ! Tack för svar!

Finns 2 olika modeller utav imax mini! N1600 och N3600 vilken modell har du?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbban77:

Det är en packard bell imax mini, kan antagligen använda samma delar som acers mini datorer då det är samma saker på insidan:)

Finns massa bilder när man googlar imax mini ! Tack för svar!

Du undrade alltså vad du skulle Googla på utan att ange vad den heter till oss och du hade inte äns letat?

Ibland känns det kul att Försöka hjälpa folk.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Finns 2 olika modeller utav imax mini! N1600 och N3600 vilken modell har du?

Jag sitter på en ipad som inte är 100 efter min flickvän uppdatera den.. Vilket gör att den stänger ner internet så fort de blir för mycket tex när jag laddar bilder för söka osv..

Jag har en imax mini N3600:)

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Du undrade alltså vad du skulle Googla på utan att ange vad den heter till oss och du hade inte äns letat?

Ibland känns det kul att Försöka hjälpa folk.

Jag har letat i flera månader till och från, försökte ta en bild och lägga upp genom ipaden men den stängde ner sig men lyckades ladda upp den på postimg.

Jag ville ha hjälp med hitta en sådan fläkt jag la upp på bilden och ni ville hjälpa mer mer vilket jag är jätte tacksam för! Tänkte inte på att det fanns fler imax mini..

Ber om ursäkt

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robbban77:

Jag sitter på en ipad som inte är 100 efter min flickvän uppdatera den.. Vilket gör att den stänger ner internet så fort de blir för mycket tex när jag laddar bilder för söka osv..

Jag har en imax mini N3600:)

Du får helt enkelt höra av dig till Acer Sverige, de om någon har sparepart ID för reservdelen. Service manualerna på internet kostar allt mellan 10-120kr och inget jag är villig att lägga pengar på.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Alternativt är om du kollar på den gamla fläkten om det sitter någon klisterlapp med ett nummer på, som du får googla efter.

EDIT: Lyckades hitta själv, under acer´s märke heter den Acer Aspire Revo 3700 alt 3610.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Vore det död och helvete att dremla hål i chassit och sätta dit en kylfläns modell större så det blir passivt?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av 20kr:

Vore det död och helvete att dremla hål i chassit och sätta dit en kylfläns modell större så det blir passivt?

Tanken har slagit mig igår men började då fundera på hur jag skall få kylning på de två korten som kyls nu via en plåt

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbban77:

Tanken har slagit mig igår men började då fundera på hur jag skall få kylning på de två korten som kyls nu via en plåt

http://s27.postimg.org/erq6i6ybj/image.jpg

http://s27.postimg.org/eqg8orwhr/image.jpg

http://s27.postimg.org/assyzd9of/image.jpg

Jäkla dumt att det är höjdskillnad på chipen.
Med en cnc fräs så vore det lätt att fixa en ny kylfläns med rätt förutsättningar men skulle ta en stund att tillverka.
Att fixa själv hemma blir nog en utmaning dock.

Skulle ju kunna gå att montera en kylfläns på kylflänsen om man vill ha det riktigt ghetto
Eller bara kapa ut ett hål i chassit och montera en tyst större fläkt utanpå.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd

Fläkten som du söker efter heter MF40100V1-Q000-S99, finns en hel uppsjö på aliexpress för 120-400kr beroende på utförande.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av 20kr:

Jäkla dumt att det är höjdskillnad på chipen.
Med en cnc fräs så vore det lätt att fixa en ny kylfläns med rätt förutsättningar men skulle ta en stund att tillverka.
Att fixa själv hemma blir nog en utmaning dock.

Skulle ju kunna gå att montera en kylfläns på kylflänsen om man vill ha det riktigt ghetto
Eller bara kapa ut ett hål i chassit och montera en tyst större fläkt utanpå.

Du menar sätta fast en eftermarknads CPU kylare på metallen på något vänster samt kapa chassit där fläkten sticker upp?:)

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbban77:

Du menar sätta fast en eftermarknads CPU kylare på metallen på något vänster samt kapa chassit där fläkten sticker upp?:)

Precis
Alla har vi nog en stockkylare eller liknande som bara samlar damm i nån låda.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb