Permalänk
Medlem

Priskoll i7 920, P6T Deluxe V2, 6gb ram

Hej Sweclockers. Är osäker på om jag lagt denna tråd i rätt forumel så om den ligger fel så får en moderator gärna flytta den.

Jag får hem lite nya datorkomponenter till veckan och ska göra mig av med mina gamla. Det är en i7 920 C0/C1, ett Asus P6T Deluxe V2 samt 3x2GB Corsair 1333MHz minnen som ska bort. Grejorna är sex år gamla, varit måttligt överklockade (3.4GHz) större delen av tiden. Nypris för detta var ju ca 7500kr men det var väldigt väldigt länge sedan så vad kan det vara värt idag? 500kr? 1000kr? 1500kr?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så får man betydligt mer för komponenter om man kan snickra ihop en komplett dator.
Du har ju redan dom dyraste bitarna, släng i ett halvgammalt grafikkort och en mekanisk disk i ett billigt chassi och sälj hela rubbet installerat med W10
Säljer man enstaka komponenter så finns ju chansen att bara folk som vet vad det är värt budar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kalium:

Hej Sweclockers. Är osäker på om jag lagt denna tråd i rätt forumel så om den ligger fel så får en moderator gärna flytta den.

Jag får hem lite nya datorkomponenter till veckan och ska göra mig av med mina gamla. Det är en i7 920 C0/C1, ett Asus P6T Deluxe V2 samt 3x2GB Corsair 1333MHz minnen som ska bort. Grejorna är sex år gamla, varit måttligt överklockade (3.4GHz) större delen av tiden. Nypris för detta var ju ca 7500kr men det var väldigt väldigt länge sedan så vad kan det vara värt idag? 500kr? 1000kr? 1500kr?

Jag skulle säga runt tusenlappen, kanske 1200:- paket. Förutsatt att allting fungerar som det ska.

Lycka till!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Okej, tackar. Tanken var att det skulle bli en htpc. Har en släkting som var intresserad. Har nätagg och hårddisk som jag kan få tag på också utan kostnad. Men om jag då räknar på ca 1000kr då för mina komponenter så är det ett rätt så okej pris?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Hej Sweclockers. Är osäker på om jag lagt denna tråd i rätt forumel så om den ligger fel så får en moderator gärna flytta den.

Jag får hem lite nya datorkomponenter till veckan och ska göra mig av med mina gamla. Det är en i7 920 C0/C1, ett Asus P6T Deluxe V2 samt 3x2GB Corsair 1333MHz minnen som ska bort. Grejorna är sex år gamla, varit måttligt överklockade (3.4GHz) större delen av tiden. Nypris för detta var ju ca 7500kr men det var väldigt väldigt länge sedan så vad kan det vara värt idag? 500kr? 1000kr? 1500kr?

processor 700kr för den är fortfarande ungefär som en i5 2500k i prestanda eftersom den överklockar bra och har HT i spel idag och 6gb ram 300kr moderkort 300kr så mellan 1000-1500kr absolut, lägg ut det i marknaden här med startbud på 1000kr och se var det landar eller kör tradera

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Okej, tackar. Tanken var att det skulle bli en htpc. Har en släkting som var intresserad. Har nätagg och hårddisk som jag kan få tag på också utan kostnad. Men om jag då räknar på ca 1000kr då för mina komponenter så är det ett rätt så okej pris?

Det känns ju lite sådär att använda en 130w CPU för filmtittande
Dom var ju inte heller speciellt snåla på effekten vid idle heller vilket resulterar i en hel del buller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Okej, tackar. Tanken var att det skulle bli en htpc. Har en släkting som var intresserad. Har nätagg och hårddisk som jag kan få tag på också utan kostnad. Men om jag då räknar på ca 1000kr då för mina komponenter så är det ett rätt så okej pris?

Lägger du ut dem på annons kan du säkert få runt 1500, men är det till en vän/släkting så känns 1000 som ett bra pris enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

processor 700kr för den är fortfarande ungefär som en i5 2500k i prestanda eftersom den överklockar bra och har HT i spel idag och 6gb ram 300kr moderkort 300kr så mellan 1000-1500kr absolut, lägg ut det i marknaden här med startbud på 1000kr och se var det landar eller kör tradera

Tror inte jag ska lägga ut någon annons här, säljer för enkelhetens skull hellre till en släkting eftersom jag inte har några kartonger och så att skicka i.

Skrivet av Svensktiger:

Det känns ju lite sådär att använda en 130w CPU för filmtittande
Dom var ju inte heller speciellt snåla på effekten vid idle heller vilket resulterar i en hel del buller.

Jo, diskuterade det med släktingen men han sa att det inte var några problem. Det går ju även att undklocka den lite och sänka volten för att göra den lite snålare. Kan ju slå av HT och turbo också för om den bara ska användas för film och surfande så är den ju ändå redan ganska overkill.

Skrivet av nlkar:

Lägger du ut dem på annons kan du säkert få runt 1500, men är det till en vän/släkting så känns 1000 som ett bra pris enligt mig.

Tack allihopa för hjälpen. Kommer säga 1000kr till honom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare