Permalänk

hur hög volt vågar man ha?

Hej, jag är lite färsk med överklockning, men försöker lära mig. Har en i5 4690k 3,5Ghz som sitter i ett Asus maximus vii ranger. Har även nyligen installerat vattenkylning.
Har suttit lite ikväll och överclockat och har fått upp den i 4,8 ghz men volten känns hög(1.49), så jag vet inte om man vågar köra så? Det känns stabilt, har kört prime 95 i typ en timme och spelat GTA V ett tag. Temperaturena var som högst 83 i prime och 78 i GTA V.

Men frågan lyder alltså: Kan man ha så hög volt som 1.5 och högre sålänge temperaturerna håller sig någorlunda?

Permalänk

Ja, har du inga problem med temperaturen eller systemkrascher så är det bara att köra vidare. Vid för hög spänning så ökar kylbehovet och processorn räknar fel med systemkrascher (blåskärm / hängningar) som följd.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

1.49V är lite väl högt för att vara safe med 4x90k cpuer, helst ska man hålla sig under 1.4V om man vill vara säker.
Däremot kommer ju inte din CPU dö direkt bara för att du kör 1.5V men den kommer rätt säkert degraderas mycket snabbare!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

1.49V är lite väl högt för att vara safe med 4x90k cpuer, helst ska man hålla sig under 1.4V om man vill vara säker.
Däremot kommer ju inte din CPU dö direkt bara för att du kör 1.5V men den kommer rätt säkert degraderas mycket snabbare!

En processor nöts inte ut (degraderas) av för hög spänning. Antingen så bränner den direkt eller så "kuggar den över" och räknar fel. I övrigt håller jag med dig om att vara försiktig med för hög spänning vid överklockning.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

En processor nöts inte ut (degraderas) av för hög spänning. Antingen så bränner den direkt eller så "kuggar den över" och räknar fel. I övrigt håller jag med dig om att vara försiktig med för hög spänning vid överklockning.

Jo det gör dem definitivt, både ökad Vcore och högre temps gör att en CPU degraderas snabbare.
Hur annars förklarar du att min 8350 klarade 4.8GHz 24/7 i ~ett år på 1.55V för att börja kasta bluescreens och kräva 1.6V för att köras stabilt, utan att ändra något i min setup?

Degradering är något som alla överklockare vet om och det är inget påhitt.
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/723980-Trut...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Jo det gör dem definitivt, både ökad Vcore och högre temps gör att en CPU degraderas snabbare.
Hur annars förklarar du att min 8350 klarade 4.8GHz 24/7 i ~ett år på 1.55V för att börja kasta bluescreens och kräva 1.6V för att köras stabilt, utan att ändra något i min setup?

Degradering är något som alla överklockare vet om och det är inget påhitt.
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/723980-Trut...

Jo man kan alltid lära sig något nytt, men länken du skickade är väldigt motsägelsefull och gäller överhettade processorer med beräknad normal livslängd av bara tre år ?! Jag har aldrig hört talas om någon processor som varit slut efter så kort tid (oavsett överklockning). Jag säger alltså inte att du har fel ! (bara inte helt rätt)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jo man kan alltid lära sig något nytt, men länken du skickade är väldigt motsägelsefull och gäller överhettade processorer med beräknad normal livslängd av bara tre år ?! Jag har aldrig hört talas om någon processor som varit slut efter så kort tid (oavsett överklockning). Jag säger alltså inte att du har fel ! (bara inte helt rätt)

3 år tar han upp som exempel efter hur lång garanti intel lämnar på sina CPUer, dvs. det är vad de räknar som absolut lägsta livslängden
Länken handlar inte om överhettade CPUer utan den handlar om CPUer som körs överklockade med ökad vcore och värme som följd, jag personligen kör min cpu med 1.4V i 4.6GHz. Den överlever upp till 1.7V men då kommer den degraderas fort, pga väldigt hög vcore och ökad värme.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag hade ju inte rekommenderat att gå över 1,375 volt vid 4,8ghz. Se till att stänga av Offset så du får en stabil strömtillförsel till processorn så den inte sänker volten no matter what. Se till att du har stäng av c-states, och att du har satt LLC på extreme eller vid max level. Stäng även av alla power saving options så som speed step.

Det va så jag lyckades att få 4.8ghz på 1.319 volt

Lycka till

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 1.5 i reglerna.

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Jag hade ju inte rekommenderat att gå över 1,375 volt vid 4,8ghz. Se till att stänga av Offset så du får en stabil strömtillförsel till processorn så den inte sänker volten no matter what. Se till att du har stäng av c-states, och att du har satt LLC på extreme eller vid max level. Stäng även av alla power saving options så som speed step.

http://s17.postimg.org/w21xprsnf/IMG_20150510_074556.jpg

Det va så jag lyckades att få 4.8ghz på 1.319 volt

Lycka till

Tack för tipsen! men jag har några frågetecken bara.
När säger att jag ska stänga av offset, menar du då följande inställningar?:
system agent voltage offset
analog i/o voltage offset
digital i/o voltage offset

andra saker jag undrat om i bios är hur man ska ställa in cpu cache ratio och cache voltage?
Även initial/eventual cpu input voltage

Har nu förövrigt sänkt volten till 1,37 och har fortfarande 48 i ratio. Men det är inte så stabilt, bsod efter en stund i prime 95

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Jag hade ju inte rekommenderat att gå över 1,375 volt vid 4,8ghz. Se till att stänga av Offset så du får en stabil strömtillförsel till processorn så den inte sänker volten no matter what. Se till att du har stäng av c-states, och att du har satt LLC på extreme eller vid max level. Stäng även av alla power saving options så som speed step.

http://s17.postimg.org/w21xprsnf/IMG_20150510_074556.jpg

Det va så jag lyckades att få 4.8ghz på 1.319 volt

Lycka till

Varför stänga av speedstep? Jag har alltid kört det och som jag har förstått det finns det bara fördelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataDidde:

Varför stänga av speedstep? Jag har alltid kört det och som jag har förstått det finns det bara fördelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som gör att det blir fördelar? Jag förstår att man kan se fördelarna med strömsparningen, men skall du överklocka är det ett faktum att du måste ha så stabil volt som möjligt. Speed Step sänker volten, spänningen, klocken, vilket inte är rekommenderat ifall du vill ha en stabil överklockning. Speed step har alltid gett mig problem när det kommer till detta.

Efter all denna tid framför datorn i försök att överklocka har jag alltid haft problem med alla powersavings options då dem orsakar instabilitet, visst du kan säkert hitta ett sätt att ha någon power saving feature i gång med en stabil klock men det är inte mödan värt IMHO, ifall du ska överklocka får du vara beredd på att datorn kommer dra mer ström och kommer kosta 50 öre mer i månaden.

Må väl,
Sebastian

Skrivet av superfisk:

Tack för tipsen! men jag har några frågetecken bara.
När säger att jag ska stänga av offset, menar du då följande inställningar?:
system agent voltage offset
analog i/o voltage offset
digital i/o voltage offset

andra saker jag undrat om i bios är hur man ska ställa in cpu cache ratio och cache voltage?
Även initial/eventual cpu input voltage

Har nu förövrigt sänkt volten till 1,37 och har fortfarande 48 i ratio. Men det är inte så stabilt, bsod efter en stund i prime 95

Ajjemen alla offset options, jag antar att du kan ha dem flesta på adaptive offset så det justerar sig automatiskt men jag föredrar att ha dem på den lägsta möjliga nivån.

Angående cpu och cache så har jag snarlik volt samt klock på cpu och cache. Just nu sitter jag med x48(4788.99MHZ) i CPU(VOLT:1.319 och x48(4788.99MHZ) CACHE(VOLT: 1.325). Angående initial/eventual cpu input voltage detta behöver du ej bryr dig om, detta är mer för överklockning med LN2.

Fråga gärna om du vill veta något mer, ursäkta för segt svar.

EDIT: Använd dig ej utav prime95 för en haswell processor då detta programmet är otroligt intensivt vilket är extremt onödigt, din processor kommer aldrig att pressas till dessa nivåer, använd dig istället utav AIDA64 eller OCCT!

Mvh,
Sebastian

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

[quote postid="15404577" userid="152840" name="Fakkahe"]
Vad är det som gör att det blir fördelar? Jag förstår att man kan se fördelarna med strömsparningen, men skall du överklocka är det ett faktum att du måste ha så stabil volt som möjligt. Speed Step sänker volten, spänningen, klocken, vilket inte är rekommenderat ifall du vill ha en stabil överklockning. Speed step har alltid gett mig problem när det kommer till detta.

Det ökar också livslängden, att köra en processor 1600mhz, 0.9-1.0v är mycket mycket hälsosammare än att pumpa 4.8ghz 1.3+ 24/7 på en 22nm processor. Degradering kommer fortare än man tror, har själv märkt att min i5 2500k som jag förvisso haft överklockad i 4år blivit mer och mer strömtörstig på högre frekvenser.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så ska man ha tillräckligt hög spänning för att få systemet stabilt, men inte för högt då man inte vill att processorn ska degradera märkbart inom några år. Jag vet inte vad de rekommenderade värdena är till 4690k dock men långt under 1.4v. I det långa loppet tjänar man mer på att klocka lägre och ha lägre spänning än att mata på för att sedan behöva öka spänningen mer inom något år för att uppnå samma frekvens. Klarar man 4.5ghz stabilt på en 4690k så ska man vara glad.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Vad jag vet så ska man ha tillräckligt hög spänning för att få systemet stabilt, men inte för högt då man inte vill att processorn ska degradera märkbart inom några år. Jag vet inte vad de rekommenderade värdena är till 4690k dock men långt under 1.4v. I det långa loppet tjänar man mer på att klocka lägre och ha lägre spänning än att mata på för att sedan behöva öka spänningen mer inom något år för att uppnå samma frekvens. Klarar man 4.5ghz stabilt på en 4690k så ska man vara glad.

Håller jag helt med om minsann! Rek. värden = 1.3 V för 22 nanometer; fjärde generationens processorer.

Fick upp min på 4800 MHz med 1.455V. Alldeles för mycket... Då använder jag mig hellre utav 4500 MHz med 1.260V.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU