Asus kritvita Geforce GTX 970 Turbo för SLI ute i butik

Permalänk
Skrivet av retro123:

Förvånansvärt inte en kommentar ännu, innan alla haters hittar hit så säger jag det:
3.5 ..då var det sagt. Så kan vi koncentrera oss på annat.

edit: tänkte väl...missade bilden..kändes alldeles för bra för att vara sant Nu fattas bara arrow och philip eller vad de heter kommer hit..;)

ONT: Ett vitt 980ti skulle uppskattas och passa färgschemat i mitt bygge, får hoppas på det.

Vad har jag gjort nu?

Bara nämnt om kortet att vissa får problem över 3,5Gb, annars hade ju aldrig det kommit upp till ytan att kortet har delat minne. Det var just det att vissa märkte i januari att något inte stämde med 970. Men är ju så att det är svårtestat, just för det är nästan helt omöjligt att veta om spelet cachar minne eller om det är det den använder. Vissa lyckades ju på något vis komma över spärren där spelet använde minnet som den inte skulle, sen om det är också någon bugg i spelet/drivrutiner är inte lätt att veta.

Men är ju varken anställd av Nvidia eller deras knähund. Så säger sanningen till dom som köper datorer/grafikkort och inte mörka ett problem som finns, vi på swec är ju inga försäljare och vi ska ju jobba för varje individs bästa eller?. Men är medveten om problemet inte drabbar alla.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Dammproblem

Skrivet av Firsov:

Av egen erfarenhet med radialfläktar. ge den 6 månader så är det lite damm inne i den som är omöjligt att blåsa ur bra och kortet kyler hälften så bra sen..

hatar radialfläktar..

Damm stoppar du genom filter på utsidan chassiet, förr fanns det få chassin, idag finns massor av bra lösningar, se dock till att täta alla öppningar som inte är filterförsedda, jag brukar tejpa alla hål/öppningar. Många tillverkare slarvar här.

Enkelt att rengöra detta kort, du blåser med tryckluft från "andra" hållet in genom utblåset alltså, sedan kan man dra lite med luften runt fläkten för att få bort ansamlingar på vingarna. Varva inte sönder fläkten bara.

Permalänk

Vill så jäkla gärna ha det här kortet, fast i GTX980-utförande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det blir ännu konstigare. Visste du att de gamla grekerna inte hade ett ord för blått? Det har visat sig att om man går igenom alla antika texter från gamla civilisationer så saknas ordet blått. Det är bara Egyptierna som har ett ord för det. Forskare har hittat en del häftiga samband som i stora drag är samma för alla kulturer. Först skapar man ord för vitt och svart, ljus och mörker. Sedan kommer rött, färgen av blod. Efter det kommer gult och grönt och sist kommer blått. Det går att se även i modern tid. Man har gjort tester på en stam i Namibia, Himba, som saknar ett ord för blått. Det existerar inte i deras språk. Det blir ännu konstigare. Inte nog med att de inte har ett ord för blått, de ser inte heller skillnad på blått och grönt. Man har testat att visa bilder på ett antal gröna fyrkanter och en blå och de ser inte att en har en annan färg. En del såg skillnad men de var betydligt långsammare än "normalt". Det är inget fel på färgseendet i sig. Intressant nog har de fler ord för grönt och är betydligt bättre på att se skillnad på olika gröna nyanser. Vilket fyrkant har en annan färg? Det är uppenbart för någon i Himba-stammen.
http://static6.uk.businessinsider.com/image/54f0f8a4dd0895b34...

Det är alltså ingen egentlig fysiologisk skillnad utan vi noterar inte färger om vi inte kan beskriva dem. .

Otroligt intressant, hört ungefär samma sak att blått är en färg som knappast existerar i naturen utan det blir en färg som man måste "lära" sig. t.e.x. en "blå" himmel. Ser säkert "blå" ut för den som är övertygad om att en klar himmel ska vara blå. Tester med de som inte lärt sig konventionerna ger helt andra resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Vitt existerar i naturen. Om du är i en tjock dimma eller i ett moln så reflekteras allt ljus och det blir vitt.

Skickades från m.sweclockers.com

ehh, nej. det du kallar reflektioner innehåller spektrum av alla kända färger och det blir definivt inte "vitt"
Kom igen nu ASUS kalar ni ett kort för "vitt" så ska det vara riktigt vitt. Mao kanske inte ens existera, falsk marknadsföring.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.N.T:

Varför köra 960 i SLI, är inte det bara dumt?

Kanske det jag hade dock inget val när då 970 strix inte passade i min nod 605 låda men måste säga att två 960 levererar bra dock kommer det riktiga testet när witcher 3 släpps

Ps valde strix efter som dom är helt tysta vid film tittande ä

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Testa snälla map coil wine och ljudnivå

Snälla swec, ta in detta kort för en runda i testlabbet.
Speciellt med fokus på kylaren och kortets eventuella coil wine.
Tack 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Det är rätt grova förenklingar. Rekommenderar er att titta vidare på Wikipedia angående emission och absorption. De engelska artiklarna är bra och där kan man klicka sig runt lite och även lära sig om rotation och vibrationsnivåer. Alternativt vänta och se om phz dyker upp och ger en mer pedagogisk förklaring. För mer information om färg och språk kan ni googla på Himba, så hittar ni en del intressanta artiklar.

Är det något du jobbar med? Färgspektrum?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon114264:

Är det något du jobbar med? Färgspektrum?

Nej jag samlar bara på värdelöst vetande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Är det något du jobbar med? Färgspektrum?

Skrivet av Zotamedu:

Nej jag samlar bara på värdelöst vetande.

Det är därför du har titeln "Entusiast" antar jag
Fast värdelöst är väl det inte, bara sällan användbart.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

ehh, nej. det du kallar reflektioner innehåller spektrum av alla kända färger och det blir definivt inte "vitt"
Kom igen nu ASUS kalar ni ett kort för "vitt" så ska det vara riktigt vitt. Mao kanske inte ens existera, falsk marknadsföring.:)

Men om man ska vara riktigt ärlig är färg bara något som vår hjärna och våra ögon skapar i kontakt med olika typer av stimulans. Efter ett tag ser man även färg i totalt mörker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu gör du två antaganden som inte nödvändigtvis stämmer.

1, Du antar att ljuskällan har en uniform intensitet i hela det synliga spektrumet.
2, Du antar att allt ljus reflekteras av dimman.

Vi börjar med nummer ett. Vi får vårt ljus från solen och solen strålar inte ut ett kontinuerligt spektrum och inte är intensiteten uniform över alla våglängder heller. Solen kan approximeras med en svart kropp och svartkroppsstrålning är långt ifrån jämt och fint. Så här ser det ut från solen.
http://www.physics.isu.edu/weather/kmdbbd/fig2-8.gif

Så det finns mindre blått ljus än det finns gult. Där rök den perfekta blandningen av ljus. Vi kommer alltså ha ett svagt gul ljus från solen då det saknas både rött och blått. Sen har vi nästa lustiga fenomen. Solen ger inte ett kontinuerligt spektrum utan det finns massa hål.
http://4.bp.blogspot.com/-WNXIxltwSso/UIXqkeE2eLI/AAAAAAAAA64...

Vissa färger saknas. Nu blir det mer fysik. Det är ett så kallat absorptionsspektrum. Det saknas färger för att fotoner med energi motsvarande just de färgerna absorberas av atomer och molekyler i solen. Linjerna C, F, G kommer från väte och de två linjerna markerade D kommer från natrium. Kvantmekaniken säger att naturen är kvantifierad, det vill säga att den är uppdelad i vissa diskreta steg. Elektroner runt en atomkärna kan bara ha vissa specifika energinivåer, varken mer eller mindre. Så fotoner med vissa specifika våglängder (=energinivåer) absorberas av väte genom att elektronen hoppar upp till en högre energinivå. Eftersom bara vissa specifika energinivåer är tillåtna så är det bara vissa specifika våglängder som kan absorberas. Resultatet blir ett hål i spektrumet. Här kan vi återgå till natriumets gula linjer. Man kan nämligen göra det omvända också. Genom att tillsätta energi till natriumånga kan man excitera elektronerna så de hoppar upp till en högre nivå. När de sedan trillar ner till sin ursprungliga nivå igen så avges energiskillnaden i form av en foton med en väldigt specifik våglängd. Där har vi en natriumlampa. Du vet det där konstiga gula ljuset som viss gatubelysning ger. Det beror på att du bara har de där två linjerna gult ljus. Det finns inga andra färger från lampan så allt blir gult eller svart. Fast det är inte helt sant för man får lite andra färger med av andra anledningar. Sen har man fixat moderna natriumlampor så att de ska ge ett lite bredare spektrum också. Men grundfysiken säger att du bara får gult ljus.

Så resultatet blir att ljuset från solen ser ut så här:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b5/Spec...

Det leder oss in på antagande nummer två. Vi har konstaterat att det finns massa linjer i spektrumet från solen för att diverse atomer och molekyler absorberar ljus. Det gäller självklart även vattenångan i luften.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/Water_infr...

Det går iof att argumentera för att om man väntar tillräckligt länge och antar att dimman är helt isotrop, att de emitterade fotonerna kommer "ta ut" de absorberade. Fast det finns såklart andra roliga fenomen som ställer till det. En elektron behöver inte trilla ner från en högre energinivå direkt tillbaks till en lägre. Om en elektron petas upp två nivåer kan den trilla tillbaks i två steg och därmed emittera två fotoner med olika våglängd. Ett typiskt exempel är fluorescens fast det är lite mer komplicerat än att en elektron hoppar ner två energinivåer. Fluorescens innefattar även vibronsika energinivåer men det är överkurs för tillfället. Kolla wikipedia om du vill veta mer.

Så där sket det sig. Fysiken säger att ett moln inte är vitt. Inte ens ett idealt moln är vitt så länge vi inte byter sol.

Vill man krångla ännu mer kan man blanda in hur vår syn fungerar. Vi uppfattar olika färger olika mycket. Det är till exempel därför sensorn digitalkameror använder sig av ett Bayerfilter där 50 % av pixlarna är gröna, 25 % är röda och 25 % är blå. Vi är mycket bättre på att uppfatta grönt ljus än rött och blått. Men då lämnar vi fysikens värld och krånglar till det med massa fysiologi. Nästa steg är att börja fundera på om färger finns och hur mycket som bara är en konstruktion av vår hjärna. Är det jag ser som blått samma sak som det du ser som blått? Hur många individuella nyanser man kan urskilja varierar från person till person. Färger är för övrigt intressanta. Har du tänkt på att det inte går att beskriva en färg utan att referera till något som har just den färger?

Det blir ännu konstigare. Visste du att de gamla grekerna inte hade ett ord för blått? Det har visat sig att om man går igenom alla antika texter från gamla civilisationer så saknas ordet blått. Det är bara Egyptierna som har ett ord för det. Forskare har hittat en del häftiga samband som i stora drag är samma för alla kulturer. Först skapar man ord för vitt och svart, ljus och mörker. Sedan kommer rött, färgen av blod. Efter det kommer gult och grönt och sist kommer blått. Det går att se även i modern tid. Man har gjort tester på en stam i Namibia, Himba, som saknar ett ord för blått. Det existerar inte i deras språk. Det blir ännu konstigare. Inte nog med att de inte har ett ord för blått, de ser inte heller skillnad på blått och grönt. Man har testat att visa bilder på ett antal gröna fyrkanter och en blå och de ser inte att en har en annan färg. En del såg skillnad men de var betydligt långsammare än "normalt". Det är inget fel på färgseendet i sig. Intressant nog har de fler ord för grönt och är betydligt bättre på att se skillnad på olika gröna nyanser. Vilket fyrkant har en annan färg? Det är uppenbart för någon i Himba-stammen.
http://static6.uk.businessinsider.com/image/54f0f8a4dd0895b34...

Det är alltså ingen egentlig fysiologisk skillnad utan vi noterar inte färger om vi inte kan beskriva dem.

Så, nu har jag varit dryg nog för ikväll. Kan vi enas om att färger är sjukt komplicerat och att namnen är bekväma konventioner för att förmedla något som annars är extremt komplext? Det är i mångt och mycket en språklig konstruktion för att underlätta kommunikation. Ni som fortfarande klagar på färger som "äggskalsvit", "fjädervit" och "snövit" kommer få problem nästa gång ni ska måla om hemma.

Dold text

Och i Japan är grönt blått.

Permalänk
Medlem

Har jag missuppfattat ngt, men vad är poängen med att det är vitt på sidan som ändå vänds nedåt i caset?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Men om man ska vara riktigt ärlig är färg bara något som vår hjärna och våra ögon skapar i kontakt med olika typer av stimulans. Efter ett tag ser man även färg i totalt mörker.

Det där är riktigt intressant, pm'a mig gärna med dina kunskaper. Skulle kunna använda det proffesionellt, arbetar med döva och blinda kollegor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Det där är riktigt intressant, pm'a mig gärna med dina kunskaper. Skulle kunna använda det proffesionellt, arbetar med döva och blinda kollegor.

Jag tror han pratar om hallucination. (Hoppas iaf. I komplett svart mörker är ögonen på tok för svaga för att kunna se någonting från ljuset av ens egna kropp. Det är knappt något...)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Jag tror han pratar om hallucination. (Hoppas iaf. I komplett svart mörker är ögonen på tok för svaga för att kunna se någonting från ljuset av ens egna kropp. Det är knappt något...)

Kalla det hallucination om du vill. Inte säker på det.

Permalänk

Snälla sweclocker. ta hem detta kort för en review nu !!! 😰

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850