Trådlös högtalare för Spotify och webradio - köpråd?

Permalänk
Medlem

Trådlös högtalare för Spotify och webradio - köpråd?

Jag har fått för mig att kika lite närmre på en trådlös högtalare för Spotify och webradio.

Jag var inne på Elgiganten och kikade runt lite och fastnade för Sonos Play 5 eller möjligen 3.

Min budget ligger väl på max 3500:- eller så.

Finns det några likvärdiga märken eller rent av bättre än Sonos i samma prisklass?

Vill gärna ha några omdömen och kanske något råd.

Tack på förhand.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Det finns iaf en uppsjö konkurrenter som du kan kolla närmare på (Denon Heos, Raumfeld mfl):
https://www.hifiklubben.se/streaming/fler-produkter-med-strea...
https://www.raumfeld.com/
http://www.samsung.com/us/video/multi-room
http://www.lg.com/se/smart-hifi
mfl

Kan tyvärr inte uttala mig om pris, prestanda, ljudkvalité. Undersök nätet efter tester och försök hitta ställen där det går att provlyssna.

Permalänk
Medlem

Jag har läst runt en hel del, men det verkar som om det är Sonos jag fastnat för.

Det är väl egentligen en ypperlig produkt; bra ljud, enkel att använda och stöd för väldigt många tjänster.

Tänkte mest om någon hade personlig erfarenhet av Sonos eller något annat som rent av kan anses lika bra eller bättre...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

En personlig tanke här.
Jag har en play 1 och en connect. Jag tyckte play 1 lät bättre än play 3. Dock är play 5 bättre än dom bägge.

Mitt råd är väl kanske att överväga två st play 1 istället. Då kan du ju dels göra dom till ett stereopar, eller ha dom i varsitt rum beroende på tillfälle.

Fördelen med play 5 är väl att den har ingång för aux, något som dom andra saknar. Kommer inte ihåg, men den kanske hade utgång för sub också?

Oavsett är jag väldigt nöjd med mina sonasar. Gillar att musiken fortsätter även då jag går iväg med mobilen t.ex, och möjligheten för flera att kontrollera den samtidigt är också bra.

Jag tror att upp till fyra olika sonosar kan spela olika musik samtidigt från ett spotifykonto, och det är bra.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Jag har läst runt en hel del, men det verkar som om det är Sonos jag fastnat för.

Det är väl egentligen en ypperlig produkt; bra ljud, enkel att använda och stöd för väldigt många tjänster.

Tänkte mest om någon hade personlig erfarenhet av Sonos eller något annat som rent av kan anses lika bra eller bättre...

Sett till appar och funktioner så är sonos överlägset bäst. De låter allihopa bra, denons heos största modell låter bättre än play5 de andra är likvärdiga och byggkvaliteten är likvärdig. Sonos vinner dock enligt mig på sin app & funktioner. De stödjer flest musiktjänser och den är enkel att använda.

Dock så finns även bluesound som är lite dyrare än både heos och sonos.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Sett till appar och funktioner så är sonos överlägset bäst. De låter allihopa bra, denons heos största modell låter bättre än play5 de andra är likvärdiga och byggkvaliteten är likvärdig. Sonos vinner dock enligt mig på sin app & funktioner. De stödjer flest musiktjänser och den är enkel att använda.

Dock så finns även bluesound som är lite dyrare än både heos och sonos.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att man får gå på sonos connect:amp och lösa högtalare, eller connect och ett par aktiva om man ska komma upp i någon högre ljudkvalitet.
Dock blev jag imponerad av ljudet ändå. Bättre än jag trodde det skulle vara, framförallt basen i den lilla play 1 är bra innan man höjer volymen för mycket.

Mer än väntat om jag säger så.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Känns som att det blir en Play 5.

En sista fråga då; jag tror ha läst mig till att man inte behöver bryggan längre, för Play 5 kan koppla upp direkt till wifi med senaste firmwaren?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Känns som att det blir en Play 5.

En sista fråga då; jag tror ha läst mig till att man inte behöver bryggan längre, för Play 5 kan koppla upp direkt till wifi med senaste firmwaren?

Ska inte behövas.
http://array.se/nyheter/sonos-blir-enklare-skippar-bryggan/

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Ok, då blir det nog en Sonos 5.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Ok, då blir det nog en Sonos 5.

Vi har hela huset fullt av Sonos, farsan har någon slags fetisch för att sätta in fler och fler, och visst är de användbara iom. att man kan skapa grupper och köra samma musik (eller olika) i flera rum samtidigt men ibland undar jag..

Play 1 har jag ingen erfarenhet av.

Play 3 är ok i litet rum, ett kök, som radio, väckarklocka, lyssna på musik etc. Går att para två st i stereo som sagt men ljudkvalitet och karaktär blir ungefär den samma. Svårt att fylla ett större vardagsrum.

Play 5 låter förvånansvärt lik Play 3 men fylligare och med mer bas. Lite mer detaljerat men framförallt fylligare och den funkar även till större rum.

Connect: Är bra om du vill ha funktionerna till en redan existerande ljudanläggning, lite störigt är att förstärkaren/stereon måste slås på varje gång, själva sonosspelarna är på dygnet runt och ligger i vila så fort man stänger av musiken men stereon drar ström om den lämnas på så den kanske man vill stänga av och på manuellt.

Connect Amp: Bästa valet tycker jag. Den är ganska liten och man kan para den med ett par högtalare som är bättre eller bättre anpassade efter tycke och smak än play 5 / play 3. Blir lite dyrare för ett paket dock.

I övrigt kan jag bara säga att det kändes nästan revolutionerande när vi satte in de två första för kanske 7-8 år sedan . Spotify funkar felfritt och det är enkelt att bläddra, samt. skapa spellistor som blandar både filer från lokala hårddiskar, från spotify, musik i mobiler etc. Har helt gett upp alla andra ljudkällor förutom laptop.
Har du en iphone eller ipad och startar "kontroll-appen" så finns en flik för podcaster etc. Internetradion är bra, det finns ett par tusen kanaler och är ett bra sätt att hitta ny musik.
Använder en play 3 som väckarklocka då den är pålitligare än min telefon.

En fördel med play 1/3/5 är att de bara har en strömsladd och sedan går på wifi (förutsatt en bridge eller annan spelare kopplad med sladd) så man flyttar den lätt dit man vill ha den. Vi brukar ta ner en Play 5 från hyllan i köket och ställa i trädgården när vi grillar på somrarna. Det tar 10 sekunder att flytta den, 2 sekunder att stoppa sladden i väggen, och 10 sekunder för den att hitta wifi igen.
Wifi-räckvidden är dessutom bättre än alla våra telefoner/datorer.

Permalänk
Medlem

Irrationell: Tack! Väldigt informativt.

Är väl fortfarande inne på Play 5 just nu. Tycker att den verkar vara enklaste köpet att börja med, för de pengarna iaf.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag kom faktiskt på en sak till jag undrar över;

Man behöver alltså inte Sonos Bridge för att köra en högtalare separat. Jag gissar även att man kan ha flera högtalare utan större bekymmer.

Däremot läste jag som hastigast på ett amerikanskt forum (som jag inte hittar länken till nu) att man behöver Sonos Bridge om man ska köra limpa, sub och högtalare, för att få riktigt kanalseparation. Stämmer detta?

Nu är ju 400:- för en Bridge överkomligt, och jag ska bara ha en Play 5 just nu, men kommer jag att behöva en Bridge ändå vad det lider om jag ska bygga ut systemet?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Hej,
jag sitter också och spanar lite efter nån form av trådlös högtalare. Fråga till Sonos-ägare:

Vad jag förstår så har Sonos inte bluetooth utan kör över wifi vilket gör överföringen stabilare och man behöver inte vara inom "bluetooth-avstånd" för att spela upp. Men sen har Sonos-produkterna inbyggada appar också för t.ex. Spotify.

- Hur funkar detta med appar i själva Sonos. Om jag kör Spotify på mobilen elller en surfplatta och väljer en låt, lämnar den över till Sonos-enheten som sedan streamar den låten direkt från Spotify's servrar/internet?
- Hur funkar det om jag vill spela upp ljud från platta/mobil från appar som inte har "app-stöd" i Sonos. T.ex. en webbläsare eller säg Sveriges-radio-appen? Streamas i det fallet ljudet över wifi från mobilen/plattan till Sonos?

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Hej,
jag sitter också och spanar lite efter nån form av trådlös högtalare. Fråga till Sonos-ägare:

Vad jag förstår så har Sonos inte bluetooth utan kör över wifi vilket gör överföringen stabilare och man behöver inte vara inom "bluetooth-avstånd" för att spela upp. Men sen har Sonos-produkterna inbyggada appar också för t.ex. Spotify.

- Hur funkar detta med appar i själva Sonos. Om jag kör Spotify på mobilen elller en surfplatta och väljer en låt, lämnar den över till Sonos-enheten som sedan streamar den låten direkt från Spotify's servrar/internet?
- Hur funkar det om jag vill spela upp ljud från platta/mobil från appar som inte har "app-stöd" i Sonos. T.ex. en webbläsare eller säg Sveriges-radio-appen? Streamas i det fallet ljudet över wifi från mobilen/plattan till Sonos?

Din mobila enhet är enbart en fjärrkontroll. Den har inbyggd spelare och jag har inte något att klaga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mig en Bose Soundtouch portable (http://www.bose.com/controller?url=/shop_online/wifi_music_sy...) efter att ha kollat runt. Gillar att den har batteri så att man kan flytta runt den lite.
De 6 fysiska "kanal-knapparna" som finns på den är programerbara så att man kan ställa in radiostationer/spotify-listor och köra igång direkt utan att dra igång appen. Fungerar fint med Spotify connect också. man får med en fjärris som kan byta låt, ändra ljud och lite annat med. Jag gillar den mer än Sonos (som vi har på jobbet) men jag har småbarn som själv kan styra vilken musik som de vill lyssna på - jag har ställt in så att de har var sin spotify-spellista som de själva kan starta utan appen.