Viewsonic VP2780-4K – 4K för finsmakare

Permalänk
Melding Plague

Viewsonic VP2780-4K – 4K för finsmakare

Hög upplösning är inte synonymt med god bildkvalitet. I lyxmodellen Viewsonic VP2780-4K ska 4K-upplösningen komma till sin rätt tack vare en mycket kompetent skärmpanel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Ser man en död pixel på en 27" 4K?

Permalänk
Medlem

Trevligt med skärm recensioner hos er på SweC.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

coolt, bra att saker rör på sig men jag kan tyvärr inte gå ifrån 144Hz nu när jag är van vid det. Får vänta tills 4K typ 120Hz kommer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Imaculent:

Ser man en död pixel på en 27" 4K?

Inte i alla lägen, svart bakgrund exempelvis. Det mänskliga ögat kan i princip reagera på enskilda fotoner.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Ser man en död pixel på en 27" 4K?

Det bör du göra det blir bara 171.51 i pixeltäthet alltså sämre än många telefoner från 2011.
Men det beror självklart på hur långt bort du sitter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Finsmakare och finsmakare..... den brister ju ändå lite i färgåtergivning (som man kan justera förvisso efteråt med rätt mättteknik) men det absolut viktigaste är att Viewsonic har satt en ny "ribba" på hur 4k-skärmar ska vara (För desktop) Vi vet alla att 4k-skärmar inte riktigt räcker till spel ännu

Hoppas andra tillverkare ser denna modell innan de pushar ut något crap, vi konsumenter är sjukt belästa och det hoppas jag de andra tillverkarna fattar.

Betalar hellre extra för en bra skärm - en skärm som kommer hålla i 2-3 nya dators generationsbyte. (7-8 år)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra recension, många uppskattar säkert de pedagogiska och tydliga förklaringarna. Tummen upp för alla skärmrecensioner sista tiden! Perfekt tajmat dessutom då det har börjat hända så mycket på den fronten sista tiden.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra recension, intressant läsning och bra förklarat!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant och läsvärd recension.
Verkar ha istort sett allt jag vill ha av en skärm idag förutom att den är för liten, har en 27" med 1440p och när det blir en 2160p så vill jag att den minst skall vara på 32", så hoppas att Viewesonic släpper en större variant av denna skärm.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mycket intressant och läsvärd recension.
Verkar ha istort sett allt jag vill ha av en skärm idag förutom att den är för liten, har en 27" med 1440p och när det blir en 2160p så vill jag att den minst skall vara på 32", så hoppas att Viewesonic släpper en större variant av denna skärm.

LG 34UC97
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/206991-l...
https://www.youtube.com/watch?v=CcaktV1iiGk http://www.sweclockers.com/nyhet/19179-lg-gor-bojd-ultrabred-...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd

Fan va nice arbetsskärm. Väntar på en curved 4K skärm. Då snackar vi arbetsskärm.

Permalänk
Snusfri

Varför länkar du till en 3440x1440 skärm när det är en 2160p jag är ute efter?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Burn in?

Permalänk
Medlem

Verkar vara en trevlig skärm, och att det inte är en TN panel är ett absolut krav oavsett upplösning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Vi vet alla att 4k-skärmar inte riktigt räcker till spel ännu

Inte jag. På vilket sätt då?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Porrig skärm!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Finsmakare och finsmakare..... den brister ju ändå lite i färgåtergivning (som man kan justera förvisso efteråt med rätt mättteknik) men det absolut viktigaste är att Viewsonic har satt en ny "ribba" på hur 4k-skärmar ska vara (För desktop) Vi vet alla att 4k-skärmar inte riktigt räcker till spel ännu

Hoppas andra tillverkare ser denna modell innan de pushar ut något crap, vi konsumenter är sjukt belästa och det hoppas jag de andra tillverkarna fattar.

Betalar hellre extra för en bra skärm - en skärm som kommer hålla i 2-3 nya dators generationsbyte. (7-8 år)

Entusiaster o branschfolk (foto/film mm) är pålästa.
Gemena man är INTE det....därför kommer det ut mkt "skit" på marknaden för gemena man ser bara "Whoa.. 4K. Det MÅSTE jag ha"...

Tjyckfelsnisse.
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Verkar vara en trevlig skärm, och att det inte är en TN panel är ett absolut krav oavsett upplösning

TN + 4K = Skjuta sig själv i foten.

Gillar inte alls TN, blir trött i ögat p.g.a. dåligt ljus och felaktiga färgskiftningar i bilden. För att inte tala om hur stel i nacken man måste bli efter att ha suttit helt "korrekt" för en TN i högre upplösningar.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Stort tack för djuplodande recension.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inte jag. På vilket sätt då?

Jag kanske slängde ur mig den kommentaren utan att veta bättre det får du be om ursäkta för. Nog bör det finnas spel från 2000-talet som kan hantera 4k upplösning i 60fps

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag kanske slängde ur mig den kommentaren utan att veta bättre det får du be om ursäkta för. Nog bör det finnas spel från 2000-talet som kan hantera 4k upplösning i 60fps

Ok, så du syftade bara på är spel som inte har 4K (eller 3840x2160) som valbart upplösningsalternativ? Det stämmer förstås, det finns nog rätt många spel som inte har det (vilket jag iofs kan tycka är lite klantigt - de borde ju inte ha hårdkodade alternativ utan gå efter vad drivrutinen rapporterar istället).

Att jag reagerade beror på att jag haft 4K-skärm som jag driver med GTX 980 i SLI ganska länge nu, och det har fungerat bra hittills (förutom något enstaka korkat spel med max 1920x1080, t.ex. Craft the World om jag minns rätt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ok, så du syftade bara på är spel som inte har 4K (eller 3840x2160) som valbart upplösningsalternativ? Det stämmer förstås, det finns nog rätt många spel som inte har det (vilket jag iofs kan tycka är lite klantigt - de borde ju inte ha hårdkodade alternativ utan gå efter vad drivrutinen rapporterar istället).

Tänkte mer att det är himla svårdrivet för gemene man som inte har lyxen att SLIa 970

Att jag reagerade beror på att jag haft 4K-skärm som jag driver med GTX 980 i SLI ganska länge nu, och det har fungerat bra hittills (förutom något enstaka korkat spel med max 1920x1080, t.ex. Craft the World om jag minns rätt).

Dags för spelen att släppa lite updates, patchar eller ini-mods. Lite som när widescreen blev "normalt" så kunde man få hjälp med widescreen-wiki

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Behöver en skärm idag. Var får jag tag på den här?
Finns ju inte ens på prisjakt....

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Freikörperkultur:

Behöver en skärm idag. Var får jag tag på den här?
Finns ju inte ens på prisjakt....

Skärmen är så pass ny att den ännu inte har hittat ut till ÅF. Kolla med de som säljer andra Viewsonic-skärmar ifall de har något svar, så ska jag kolla med presskontakten.

Permalänk

Tycker detta verkar vara en riktigt intressant skärm! Sitter själv och kollar efter att byta ut min mot en bra allround skärm och detta verkar vara en bra kandidat. Frågan är bara hur många andra alternativ det kommer släppas inom kort och hur lång tid det tar innan de kommer upp i 120hz+? Men gissar att vi hamnar på andra prisnivåer då?