Kyla en Intel Pentium Anniversary Edition G3258 och överclocka. Vilken kylare?

Permalänk
Medlem

Kyla en Intel Pentium Anniversary Edition G3258 och överclocka. Vilken kylare?

Hej, tänkte skaffa en Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2 GHz. Då jag tänkte överclocka denna så undrar jag vilken kylare jag borde köra på? Finns ingen fast budget på kylaren vill bara ha lite förslag. Tänkte försöka överclocka den till ca 4,00 GHz. Moderkortet är ett Z97 anniversary edition.

Permalänk
Medlem

CoolerMaster Hyper 212 Evo fungerar utmärkt. Processorn genererar väldigt lite värme och kyls därför väldigt lätt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

CoolerMaster Hyper 212 Evo fungerar utmärkt. Processorn genererar väldigt lite värme och kyls därför väldigt lätt.

Ok, och du tror att man kan få den på typ 4 GHz med den kylaren? Är första gången jag ska överclocka btw. Men har kollat på en massa tutorials så det sak väl gå bra.

Permalänk
Medlem

I 4ghz går säkert utmärkt med vilken tornkylare du vill.
http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...

Dock är det ingen kul cpu, en i3 för nästan samma pengar kommer att ge mer prestanda i alla lägen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3NT0S:

Ok, och du tror att man kan få den på typ 4 GHz med den kylaren? Är första gången jag ska överclocka btw. Men har kollat på en massa tutorials så det sak väl gå bra.

4Ghz minst, ja, antagligen en hel del mer med OK moderkort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

I 4ghz går säkert utmärkt med vilken tornkylare du vill.
http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...

Dock är det ingen kul cpu, en i3 för nästan samma pengar kommer att ge mer prestanda i alla lägen.

Men när man ser folk som letar dator så tipsar dom oftare att köra en Intel Pentium Anniversary Edition än att ta en i3:a. Har nästan aldrig sett någon kundvagn med en i3:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3NT0S:

Men när man ser folk som letar dator så tipsar dom oftare att köra en Intel Pentium Anniversary Edition än att ta en i3:a. Har nästan aldrig sett någon kundvagn med en i3:a.

Det har du rätt i, I3 är inte sexig alls.

http://www.anandtech.com/print/8232/overclockable-pentium-ann...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Vitsen med G3258 är just att man kan överklocka dom mycket.
Så därför blir det en riktigt kompetent CPU för låg summa pengar speciellt bra för spel som bara använder en eller två kärnor. I3 är inte upplåsta och blir en svagare CPU.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Kylaren som följer med är ju lämpad för 95 watt så den duger utmärkt för enkel överklockning. Dock låter den som ett flygplan.
Ett billigt flygplan..

Provade med en coolermaster seidon 120v, något gick galet och den rusade i temp så jag är nöjd med original fläkten.

Permalänk

G3258 är billig och går ofta att klocka högt, En i3 kostar mer och presterar givetvis mkt bättre i 90% av alla användningsområden

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Min G3258 rigg kör med be Quiet Pure Rock. Helt sjukt bra kylare. Kör den på min Q9550 också nu. Kör G3258an på 4.6 stabilt, Prime95 loadtemps på ca 70c. Har mer att hämta tror jag.
Kör push/pull.

Visa signatur
Permalänk

Har en g3258 som jag kör med stock kylaren på 4 GHZ med 1.2 vcore

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Jag tänkte låna tråden lite. Jag har precis satt ihop en dator med följande specs:

MSI GeForce GTX 750Ti 2GB OC
Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3.2 GHz 3MB
ASUS H81M-A
Crucial 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix sport
FSP 400-60APN Bulk 400W
ADATA Premier Pro SP900 128GB

Byggde en billig dator endast för att lira CS GO och var medveten om att jag skulle behöva klocka processorn. Har aldrig klockat förut, men har läst runt lite och kollat på några tutorials, men tycker jag hör olika lite överallt. Vågar jag klocka upp processorn till säg 4GHZ utan att köpa ny kylare? Jag tycker datorn funkar OK som den är men skulle vilja ha ut lite extra kräm ur PCUn.

Om inte, vilken kylare borde jag köpa? Vill lägga ner absolut så lite pengar jag bara kan. Samt kan någon rekommendera vilka inställningar jag bör använda mig av när jag klockar?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.