Permalänk

ssd vs ssd m.2

Tja!
Ny på forumet som jag är
Har en lite undran angående ssd och ssd m.2,
Vad är dom största fördelarna med M.2 och vilka nackdelar finns det? om man jämför vanliga ssd disk mot en ssd m.2 disk

Permalänk
Medlem

M.2 är väl till för laptops om jag inte minns fel? Fungerar nog utan problem att sätta in i en vanlig desktop.

Fast där hade jag ju väldigt fel!

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Fördelen är väl att den potentiella hastigheten är högre, dock finns det få enheter som utnyttjar det ännu. I övrigt är det sak, samma, en vanlig SSD är snabb nog.

bra info här: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1306664-m2-sata-ms...

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Och det tar ingen plats heller.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv

Smidigare, snabbare och är det nya gränssnittet som kommer att ersätta SATA.
Varför köpa förpackad luft? Fungerar för övrigt givetvis lika bra i en stationär som i en laptop.
Sen kommer ju NVMe med betydligt högre prestanda till M2 porten

Permalänk

ssd vs ssd m.2

M.2 minnena har ju betydligt bättre prestanda än vad ssd diskarna har vad jag har läst iaf. sen tror jag om man slipper sata kabeln som kanske begränsar farten en aningen? lr är min teori helt ute å cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte.hompa:

M.2 minnena har ju betydligt bättre prestanda än vad ssd diskarna har vad jag har läst iaf. sen tror jag om man slipper sata kabeln som kanske begränsar farten en aningen? lr är min teori helt ute å cyklar?

Prestanda är inte ett problem hos en ssd, har du plats för en vanlig köp det istället så du får lite mer utrymme för pengarna.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Prestanda är inte ett problem hos en ssd, har du plats för en vanlig köp det istället så du får lite mer utrymme för pengarna.

plats finns, vill bara ha mer prestanda + att jag redan anv en ssd intel 520 120gb som system disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte.hompa:

plats finns, vill bara ha mer prestanda + att jag redan anv en ssd intel 520 120gb som system disk

Då kanske du ska testa en Samsung SM951
http://www.quietpc.com/samsung-m2-ssds

Permalänk

M2 med PCIe är cirkus dubbelt så snabb som en SATA SSD (och dubbelt så dyr). En M2 med SATA är exakt lika snabb. M2 är ett fysiskt format som kan ha två olika gränssnitt.

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

M2 med PCIe är cirkus dubbelt så snabb som en SATA SSD (och dubbelt så dyr). En M2 med SATA är exakt lika snabb. M2 är ett fysiskt format som kan ha två olika gränssnitt.

Nu vet jag inte vad gränssnittet heter där man monterar m.2 kortet direkt på mobo heter...har ett mobo från gigabyte modell Z97x-gaming 7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte.hompa:

M.2 minnena har ju betydligt bättre prestanda än vad ssd diskarna har vad jag har läst iaf. sen tror jag om man slipper sata kabeln som kanske begränsar farten en aningen? lr är min teori helt ute å cyklar?

Ja, om du jämför marknadens snabbaste vs marknadens snabbaste. Men inga 120GB, inga 240GB kommer i närheten av detta, oavsett gränssnitt.
Du måste upp (idag) i ca 500GB minst för att få fullt NAND komplement, fulla RAM cache storlekar och bästa kontrollerna som kan klara av detta.

Så tittar du på en "snabb" 120GB, titta på en 850 Pro/EVO SATA. De är nära att maxa Sata gränssnittet även i skriv.

Vill du ha M.2, ha det för andra anledningar i så fall eller titta på större disk.

Skrivet av anon76929:

Smidigare, snabbare och är det nya gränssnittet som kommer att ersätta SATA.
Varför köpa förpackad luft? Fungerar för övrigt givetvis lika bra i en stationär som i en laptop.
Sen kommer ju NVMe med betydligt högre prestanda till M2 porten

Att sekventiellt läsa 1GB/s+ är meningslöst då du inte verken har något att läsa det till, eller kommer använda den hastigheten i verkligheten. Det är endast skryt i benchmarking som gäller.
SSD styrka över allt annat är IOPs. För det krävs bra kontrollers, snabba NAND och fullt RAIDat NAND komplement.

NVMe kommer verkligen sätta fart på M.2 portarnas SSDer ja, men du måste fortfarande ha hårdvaran för det.
M.2 kortet och moderkortet måste vara äkta M.2, inte den Sata fullösning som ofta används.
Moderkortet måste ha NVMe stöd, samt OSet måste ha det (tror Win 8.1 har det, men inte 7an).
M.2 SSDn måste vara snabb nog att faktiskt kunna utnyttja de extra IOPs som du kan få, vilket små, enkla M.2 SSDer inte direkt kan.

Permalänk
Skrivet av matte.hompa:

Nu vet jag inte vad gränssnittet heter där man monterar m.2 kortet direkt på mobo heter...har ett mobo från gigabyte modell Z97x-gaming 7

Skickades från m.sweclockers.com

M.2
[Edit: Eller för att vara mer precis, kontakten där du monterar det på moderkortet heter M.2. Sedan kan moderkortet använda ett av kontaktens två gränssnitt för att kommunicera; PCIe eller SATA. Om ditt moderkort har mSATA i stället för M2 (mSATA är en äldre variant av M2 kan man lite förenklat säga) så får du inte samma överföringshastigheter - men det rullar på rätt så bra ändå.]

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte.hompa:

Tja!
Ny på forumet som jag är
Har en lite undran angående ssd och ssd m.2,
Vad är dom största fördelarna med M.2 och vilka nackdelar finns det? om man jämför vanliga ssd disk mot en ssd m.2 disk

Fördelen är att dom är snabbare än SATA, som blir en flaskhals till SSD.
M.2 är väl kopplat via någon form av PCI-Express om jag fattat rätt.
Nackdelen är att det endast passar till laptops (?).

Det finns ju även PCI-Express SSD att köpa till sin stationära dator om man vill det.
PCI-Express SSD kommer ju vara intressant iaf tills SATA IV eller något börjar användas istället.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

[...]NVMe kommer verkligen sätta fart på M.2 portarnas SSDer ja, men du måste fortfarande ha hårdvaran för det.
M.2 kortet och moderkortet måste vara äkta M.2, inte den Sata fullösning som ofta används.
Moderkortet måste ha NVMe stöd, samt OSet måste ha det (tror Win 8.1 har det, men inte 7an).
M.2 SSDn måste vara snabb nog att faktiskt kunna utnyttja de extra IOPs som du kan få, vilket små, enkla M.2 SSDer inte direkt kan.

Är NVMe samma sak som PCIe, eller? Jag har inte hängt med i M.2-diskussionen sen den kom, och då pratade man om PCIe (med 2 eller 4 kanaler).

En (halvt) relaterad fråga: om man har en latop som har en PCIe M2 hårddisk, kan man då räkna med att den klarar av att boota från en SATA M2 hårddisk? Funderar på att uppgradera min Vaio Pro 13 till 256 eller 512 GB hårddisk, och PCIe-varianterna är ju så rackarns dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Är NVMe samma sak som PCIe, eller? Jag har inte hängt med i M.2-diskussionen sen den kom, och då pratade man om PCIe (med 2 eller 4 kanaler).

En (halvt) relaterad fråga: om man har en latop som har en PCIe M2 hårddisk, kan man då räkna med att den klarar av att boota från en SATA M2 hårddisk? Funderar på att uppgradera min Vaio Pro 13 till 256 eller 512 GB hårddisk, och PCIe-varianterna är ju så rackarns dyra.

NVMe är ersättaren till AHCI. Dvs ett standardiserat sätt att kommunicera med enheter.
AHCI är optimerat för hårddiskar och klarar detta utmärkt.
SSD dock begränsas idag väldigt kraftigt av AHCI, där allt över 100k IOPS typ är omöjligt, medan med NVMe kan samma värsting disk uppnå 300-400k IOPs. Och detta i sin tur ger högre 4k lös/skriv möjligheter, vilket gör att SSDn kan läsa flera 100MB/s mer i 4k, än dagens Sata SSDer kan.

Nu behöver vi alla inte 500MB/s i 4k, men det är ändå där prestandan ligger idag. När man jämför SSDer ska man titta på deras IOPs, svarstider och hur den hanterar detta vid olika kö-djup. Typ alla dagens SSDer drar redan 500MB/s i läs/skriv sekventiellt, vilket ur verklighetens synpunkt är ointressant, då du extremt sällan använder den typen av läs/skriv.

Största skillnaden mellan AHCI och NVMe är att den egen latency (fördröjning) är mycket mindre, samt att den kan hantera flera kö:er, flera olika instruktioner samtidigt, istället för som i AHCI, en och en. Detta kombinerat med den höga bandbredden, och direkt kopplade PCI-E kontakten gör att du i teorin kan nå hastigheter som börjar närma sig RAM minnen, men på SSD Flash. Du kan speciellt få upp hastigheterna kraftigt om du kan göra flera köer som disken själv kan optimera ordningen på, utan att behöva ha 16-32 i kö som idag.

Dock är diskarna inte "där" än, men de kan definitivt uppnå 200-300k IOPs och 1GB/s utan problem idag, så länge man väljer de större modellerna. Dock begränsar AHCI och Sata 3 detta till ca 90-100k IOPs och 550MB/s.

När det gäller PCI-E 2x vs 4X är det mer bandbredden som finns, typ som Sata 2 vs 3.

Ang din laptop vågar jag inte svara på. Det gäller att BIOSet i den kan göra det och att ditt OS har drivarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fördelen är att dom är snabbare än SATA, som blir en flaskhals till SSD.
M.2 är väl kopplat via någon form av PCI-Express om jag fattat rätt.
Nackdelen är att det endast passar till laptops (?).

Det finns ju även PCI-Express SSD att köpa till sin stationära dator om man vill det.
PCI-Express SSD kommer ju vara intressant iaf tills SATA IV eller något börjar användas istället.

Sedan z97 så finns de en eller flera slottar på moderkorten. (inte alla dock) För stationär.
Men man måste offra 2 sata platser när man låser upp en slott m.2

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Massa text..
NVMe kommer verkligen sätta fart på M.2 portarnas SSDer ja, men du måste fortfarande ha hårdvaran för det.
M.2 kortet och moderkortet måste vara äkta M.2, inte den Sata fullösning som ofta används.
Moderkortet måste ha NVMe stöd, samt OSet måste ha det (tror Win 8.1 har det, men inte 7an).
M.2 SSDn måste vara snabb nog att faktiskt kunna utnyttja de extra IOPs som du kan få, vilket små, enkla M.2 SSDer inte direkt kan.

Visst finns det stöd för NVMe i Windows 7. se länk--> https://support.microsoft.com/en-us/kb/2990941/en-us

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Visst finns det stöd för NVMe i Windows 7. se länk--> https://support.microsoft.com/en-us/kb/2990941/en-us

Trevligt.

Visste inte detta.
De vill ju inte lägga till något vettigt i Win 7 i övrigt, USB3 nativt stöd, DX12 eller så... Jag förväntade mig inte att de la till NVMe.

Dock är det fortfarande en uppdatering, vilket gör det problematiskt att installera på det, då du måste slipstreama uppdateringen in i Win 7 install mediet, men det går iaf.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Crucial MX 200 250Gb M.2 SSD på mitt MSI Z97 Gaming 7 kort, och helt riktigt man förlorar 2 sata platser,
när man kör den i M.2 platsen.
Har bara operativsystemet och virusskyddet på den.
Jag upplever den lite snabbare än min Samsung SSD, ej testat på något sätt, mer än när man startar upp.
7-8 sek mot ca 9-10 sek.
Är enormt nöjd i alla fall med mitt M.2 kort, finns bättre, snabbare och dyrare lösningar på pappret.
Men frågorna är:
Är det värt det? Är det märkbart?
Om man nu ska ha ett M.2 kort i sin stationära.
Varför jag valde ett M.2 kort, är bara att jag ville testa ett när jag hade en plats på mitt kort
och att jag ville slippa hårddiskburarna.

Visa signatur

[ Fractal Design Define R5 ] [ MSI Z97 Gaming 7 ] [ Intel i7 4790k ] [Fractal Design Kelvin S36 ] [ Gigabyte R9 290x Oc Windforce X2 ] [ Crucial Ballistix Tactical 16Gb ] [Corsair RM1000 ] [Samsung SSD Pro 1TB ] [ Benq XL 2430T ] [ Logitech G710+ ] [ Logitech G402 ] [ Asus Essence STX II ] [ Audio- Technica ATH M50X] [ Corsair 2100 cordless ]

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Trevligt.

Visste inte detta.
De vill ju inte lägga till något vettigt i Win 7 i övrigt, USB3 nativt stöd, DX12 eller så... Jag förväntade mig inte att de la till NVMe.

Dock är det fortfarande en uppdatering, vilket gör det problematiskt att installera på det, då du måste slipstreama uppdateringen in i Win 7 install mediet, men det går iaf.

Nja, det går väl att ladda drivrutinerna separat från en annan CD under installationen - det gör det ju i alla fall med "alla" andra speciallösningar för lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Nja, det går väl att ladda drivrutinerna separat från en annan CD under installationen - det gör det ju i alla fall med "alla" andra speciallösningar för lagring.

Jo, visst kan du lägga till stödet, precis som RAID kort via USB minne med drivare.
Men jag syftade på om du ska ha det "nativt", i alla installationer, som standard.

Sen är ju det inte så enkelt att bara byta mellan AHCI, RAID och IDE, då om du inte gör det rätt, får BSOD och kan inte starta. Så du bör göra detta direkt vid installationen, och inte i efterhand, även om det kanske går.

Permalänk

Okej, är det någon som använder M.2 utan påkopplad SATA-disk?

Jag vill ha en snabb och stabil "disk" för C: och hade tänkt använda en sådan på kanske 250 till det och använda vanlig SSD som lagring.

Ja, något som denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/218022-hyperx...

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Okej, är det någon som använder M.2 utan påkopplad SATA-disk?

Jag vill ha en snabb och stabil "disk" för C: och hade tänkt använda en sådan på kanske 250 till det och använda vanlig SSD som lagring.

Ja, något som denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/218022-hyperx...

Skulle också vilja veta!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Nu har du hittat en gammal tråd

Så frågan är, har någon ett system som endast kör med en m.2-disk?!
Ja det är inga problem att köra på det viset, man behöver inte har någon SATA-enhet för att kunna boota från m.2.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Största pluset är att den inte tar någon plats, hands down!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillz0r:

Största pluset är att den inte tar någon plats, hands down!

Personligen tycker jag det största plusset är att man slipper den förbannade kabeln. SATA-kontaktdonen är så sjukt värdelösa ur mekaniskt perspektiv, de klarar kort sagt knappt nån åverkan alls. Några i- och urkopplingar eller lite sidolast pga stela kablar kan räcka för att de ska gå sönder.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!