Permalänk
Medlem

problem med RAM mhz

som rubriken lyder har jag problem med att ställa in mina ram minnen till att lira på 2400mhz eftersom dessa minnen ska kunna köras på denna frekvens.
nu till problemet, i bios säger moderkortet att mina minnen körs på 1333mhz och när jag försöker öka hastigheten (provat alla hastigheter) och sedan trycker save och startar om datorn händer inget,fläktarna går men skärmen förblir svart tills jag startar om datorn med reset knappen och då återställs minnes frekvensen till 1333mhz igen. har även provat att höja volten till 1.65v när jag höjt till 2400mhz.
kör detta moderkort : https://www.asus.com/Motherboards/CROSSHAIR_V_FORMULA/
samt dessa minnen : http://www.kingston.com/datasheets/KHX24C11T3K2_16X.pdf
känner ju att när jag köpt dessa minnen vill jag gärna utnyttja dom till max, så nu vänder jag mig till er mer kunniga för jag kan inte ett dugg om att gräva runt i bios så förklara gärna som om jag vore någon som inte hade mer kunskap än hur jag tar mig in i bios. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer som mest 2133MHz, kanske är en idé?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Moderkortet stödjer som mest 2133MHz, kanske är en idé?

har provat alla hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolhouse:

har provat alla hastigheter.

missade det, har du manuellt ställt in Timings?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

missade det, har du manuellt ställt in Timings?

nej det har jag inte gjort. är inte så inne på detta så inte vågat ge mig på det än.
dessutom tycker jag att det är konstigt att när man går in på kompletts hemsida där jag beställde datorn anger dom att detta kort skall stödja 2400mhz vilket var anledningen till att jag köpte just detta kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolhouse:

nej det har jag inte gjort. är inte så inne på detta så inte vågat ge mig på det än.
dessutom tycker jag att det är konstigt att när man går in på kompletts hemsida där jag beställde datorn anger dom att detta kort skall stödja 2400mhz vilket var anledningen till att jag köpte just detta kort...

det måste du göra, dina minnen är validerade i 2400 CL11-13-13 @1.65V.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

det måste du göra, dina minnen är validerade i 2400 CL11-13-13 @1.65V.

okej, får prova det nu så återkommer jag inom en liten stund.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ett annat ASUS AMD moderkort men jag kan välja D.O.C.P för att klocka ram minnet till 1866MHz som är den högsta specificerade hastigheten för mitt ram minne, du hittar kanske denna denna inställning i Extreme Tweaker > Ai Overclock Tuner.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

det måste du göra, dina minnen är validerade i 2400 CL11-13-13 @1.65V.

Skrivet av janee:

Nu har jag ett annat ASUS AMD moderkort men jag kan välja D.O.C.P för att klocka ram minnet till 1866MHz som är den högsta specificerade hastigheten för mitt ram minne, du hittar kanske denna denna inställning i Extreme Tweaker > Ai Overclock Tuner.

att ställa timingen löste problemet! hittade en guide för just mitt moderkort och verkar som om det stödjer 2400mhz ändå eftersom det fanns som alternativ i rullisten och det nu fungerar som det ska på 2400mhz.
till er som kanske är lite mer insatta, visst borde jag märka skillnad på prestandan nu i krävande spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolhouse:

att ställa timingen löste problemet! hittade en guide för just mitt moderkort och verkar som om det stödjer 2400mhz ändå eftersom det fanns som alternativ i rullisten och det nu fungerar som det ska på 2400mhz.
till er som kanske är lite mer insatta, visst borde jag märka skillnad på prestandan nu i krävande spel?

skillnaden prestandamässigt i spel på 1600mhz vs 2400mhz är knappt märkbar!
1-3fps kanske beroende på spel.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolhouse:

att ställa timingen löste problemet! hittade en guide för just mitt moderkort och verkar som om det stödjer 2400mhz ändå eftersom det fanns som alternativ i rullisten och det nu fungerar som det ska på 2400mhz.
till er som kanske är lite mer insatta, visst borde jag märka skillnad på prestandan nu i krävande spel?

Om jag förstår rätt så ger inte snabba ram så mycket bättre prestanda i spel men du ändrade från 1333MHz till 2400MHz så det bör ge lite bättre prestanda om inte grafikkortet är en flaskhals, du kan kolla denna test som är gjord med Intel Haswell http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Jag har en AMD APU och då ger snabba ram minnen mycket bättre grafik prestanda http://www.sweclockers.com/recension/15919-amd-a10-5800k-och-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om jag förstår rätt så ger inte snabba ram så mycket bättre prestanda i spel men du ändrade från 1333MHz till 2400MHz så det bör ge lite bättre prestanda om inte grafikkortet är en flaskhals, du kan kolla denna test som är gjord med Intel Haswell http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Jag har en AMD APU och då ger snabba ram minnen mycket bättre grafik prestanda http://www.sweclockers.com/recension/15919-amd-a10-5800k-och-...

kör amd's 8 kärniga processor med ett gtx 760 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolhouse:

kör amd's 8 kärniga processor med ett gtx 760 4GB

Om du skriver vilka spel som du vill spela så kanske någon annan som har bättre kunskap om spel svara på din fråga, men jag tror att det är grafikkortet GTX 760 4GB som är den svaga länken för många av dom krävande spelen men det finns några spel som även kräver en riktigt snabb CPU.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du skriver vilka spel som du vill spela så kanske någon annan som har bättre kunskap om spel svara på din fråga, men jag tror att det är grafikkortet GTX 760 4GB som är den svaga länken för många av dom krävande spelen men det finns några spel som även kräver en riktigt snabb CPU.

det jag lirar är (listar även mindre krävande) Minecraft, arma2, GTA V samt att jag ska köpa BF3 samt nästkommande Call of duty