SSD RAID0 olika kapacitet

Permalänk
Medlem

SSD RAID0 olika kapacitet

Tjena, snabb fråga att ha raid0 med 2st 120gb och en extra 240 gb, kommer det ge mig 480gb i raid0 eller bara 240gb?

Visa signatur

i7 4770K 3.9GHz | MSI GTX 970 | ASUS Maximus VI HERO | 12GB RAM | Corsair HX 750w | Coolermaster Eisberg 120L | 2st 120GB Samsung 840 EVO |

Permalänk
Medlem

Om du kan köra RAID-0 med diskar av olika storlek så får du 480GB.

Permalänk
Rekordmedlem

Raid 0 kommer att bli X ggr den minsta om du har olika storlek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

den kommer att ge dig 360gb 3x120, sen kan du partitionera ut överskottet från 240gb disken.

Men är inte ssdna snabba nog för att inte köra raid?

Kan vara en ide att göra en jbod istället. Då kommer ditt OS att se diskarna som en 480gb disk.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Storlek baseras på den minsta och prestanda på den lägsta.

Så storleksmässigt kommer det bli som om du har 3 st 120GB dvs 360GB.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Raid 0 använder bara 2 diskar och den kommer att bli 2 ggr den minsta om du har olika storlek.

Man kan sätta hur många diskar man vil/kan i en raid0.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Som ovanstående säger, 360GB. Men har du verkligen ett behov av SÅ hög hastighet?! Känns som att det skulle medföra mer krångel än nytta, och chansen att du förlorar all data till följd av en SSD-krash tredubblas då data svävar mellan alla tre diskar.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag körde på RAID0 med två SSD-hårddiskar i 2-3 år. Skulle inte rekommendera det om du inte har en väldigt bra anledning till det. Dels var skillnaden inte särskilt stor mellan RAID0 och standard, dels så strulade dem en del kraschade två gånger. Dock gick dem i och för sig över 1,5 år utan större problem innan jag slutligen omformaterade dem till separata igen.

Om du tycker det är roligt att experimentera med skriv- och lästider, eller har ett specifikt syfte till att behöva så hög hastighet - så kör på! Om du däremot främst vill att spel ska ladda snabbare eller program ska öppna snabbare, så tror jag att du kommer finna att det inte är värt det.

Om du ändå känner att du vill göra det, så se till att du har de senaste drivrutinerna installerade innan du omformaterar. En del SSD kan ha strul med RAID-versioner när drivrutinerna är unga.

Permalänk
Medlem

Han har inte sATA-prestanda så det är meningsfullt i heller.

Med "rätt" hårdvara hade han kunnat köra en stripe på 2x120, och sen kört det i en stripe mot den lösa 240'an, men det hade sannolikt inte gett bättre prestanda det i heller. Och med Intels halv-värdelösa sATA lösning på MSI's P67-GD65, är det inte värt besväret. Raid på 2x120, över sATA 0&1 (de två sATA3 kanalerna från Intel chippet) och sen den ensamma 240'n på marvell chippets ena sATA3, så får han mest för pengarna, om han nu ska envisas med att RAID'a dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Komplett skulle skicka nya hårddiskar vilket är en 2tb SSHD som inte fanns i lager.jag fick välja en annan vara för samma pris så tänkte ta och öka kapaciteten på SSD istället. Tänker inte mycket på hastigheten mer kapaciteten kan behövas, de blir ju ganska mycket hårddiskar men vad kan ni rekommendera att skaffa om man vill öka lagring.

En annan hårddisk som är på väg nu är 1tb seagate barracuda vilket ger mig just nu totalt 2st SSD 120gb och 1tb HDD

Ska också säga att dessa hårddiskar som skickas kostar mig inget för att garanti är något fantastiskt när ens chassi kortsluter 2st hårddiskar bara så

Visa signatur

i7 4770K 3.9GHz | MSI GTX 970 | ASUS Maximus VI HERO | 12GB RAM | Corsair HX 750w | Coolermaster Eisberg 120L | 2st 120GB Samsung 840 EVO |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Han har inte sATA-prestanda så det är meningsfullt i heller.

Med "rätt" hårdvara hade han kunnat köra en stripe på 2x120, och sen kört det i en stripe mot den lösa 240'an, men det hade sannolikt inte gett bättre prestanda det i heller. Och med Intels halv-värdelösa sATA lösning på MSI's P67-GD65, är det inte värt besväret. Raid på 2x120, över sATA 0&1 (de två sATA3 kanalerna från Intel chippet) och sen den ensamma 240'n på marvell chippets ena sATA3, så får han mest för pengarna, om han nu ska envisas med att RAID'a dem.
B!

Har ej uppdaterat min dator till de nya specifikationerna, vilket ska nu göras

Visa signatur

i7 4770K 3.9GHz | MSI GTX 970 | ASUS Maximus VI HERO | 12GB RAM | Corsair HX 750w | Coolermaster Eisberg 120L | 2st 120GB Samsung 840 EVO |

Permalänk
Medlem

RAID 0 är mestadels värt om bandbredden inte räcker till. Accesstiderna kommer vara nästan identiska om inte värre.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ska man be dem skicka den här? (länkas nedan), jag är stamkund till piratebay så det kanske är bättre att ha mina 240gb och ha ungefär 4TB med lagring för massmedia.

https://www.komplett.se/seagate-barracuda-3tb/653074

Visa signatur

i7 4770K 3.9GHz | MSI GTX 970 | ASUS Maximus VI HERO | 12GB RAM | Corsair HX 750w | Coolermaster Eisberg 120L | 2st 120GB Samsung 840 EVO |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aref770:

Ska man be dem skicka den här? (länkas nedan), jag är stamkund till piratebay så det kanske är bättre att ha mina 240gb och ha ungefär 4TB med lagring för massmedia.

https://www.komplett.se/seagate-barracuda-3tb/653074

Att köra nedladdning på SSD är väldigt onödigt som privatperson. Det jag däremot varnar för är just den 3TB disken har hög risk att dö. Just ST3000DM001 och inte dem andra i den serien. (1TB, 2TB & 4TB)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Att köra nedladdning på SSD är väldigt onödigt som privatperson. Det jag däremot varnar för är just den 3TB disken har hög risk att dö. Just ST3000DM001 och inte dem andra i den serien. (1TB, 2TB & 4TB)

Tackar för varningen ska titta runt efter en bra hårddisk
Du kan gärna länka något ifall du vill.

Visa signatur

i7 4770K 3.9GHz | MSI GTX 970 | ASUS Maximus VI HERO | 12GB RAM | Corsair HX 750w | Coolermaster Eisberg 120L | 2st 120GB Samsung 840 EVO |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aref770:

Tackar för varningen ska titta runt efter en bra hårddisk
Du kan gärna länka något ifall du vill.

4TB versionen utav den då? Har själv 2TB varianten och jag måste säga att den är riktigt snabb faktiskt.

Dold text

Vet att seagate har dåligt rykte men snabba är dem verkligen. 2TB och 4TB varianten har inte alls lika stor risk att dö som 3TB.

Dold text

Sedan är det en diskussions fråga hur bra källa backblaze är då dem enligt definition "missanvänder" sina diskar. Dem tar konsument diskar och sätter dem i server miljö.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vill ha något som pallar några år

https://www.komplett.se/wd-red-3tb-nas-harddrive/757763

https://www.komplett.se/seagate-barracuda-3tb/653074

Snackade precis med dom från komplett och de sa att seagate barracuda skulle hålla bäst, men jag litar inte på dom så mycket...

Visa signatur

i7 4770K 3.9GHz | MSI GTX 970 | ASUS Maximus VI HERO | 12GB RAM | Corsair HX 750w | Coolermaster Eisberg 120L | 2st 120GB Samsung 840 EVO |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aref770:

Vill ha något som pallar några år

https://www.komplett.se/wd-red-3tb-nas-harddrive/757763

https://www.komplett.se/seagate-barracuda-3tb/653074

Snackade precis med dom från komplett och de sa att seagate barracuda skulle hålla bäst, men jag litar inte på dom så mycket...

Nu länkade du samma ST3000DM001 igen
WD har bra rykte. Personligen skulle jag gå på ST4000DM000
den är lite långsammare än ST3000DM001 men räcker gott och väl för media och nedladdning. Tom. spel går bra. Den bör vara tystare än ST3000DM001 också då den roterar långsammare.

Men som sagt, WD har lite bättre rykte. Den WD disken verkar även bra och deras RED serie är rätt välkänd så du kanske borde tag den. Den är snabbare än ST4000DM000 då den roterar snabbare, vilket även innebär mer ljud också.

Är det bara media lagring du ska ha på den och för nedladdning?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

RED är egentligen olämplig för bruk i "dator". Firmware i de diskarna är justerad så att RAID-kontrollers inte ska få frispel för att disken slutar svara om den stöter på en dålig sektor, utan disken rapporterar snabbt skadan, och fortsätter jobba som vanligt. Får RAID-kontrollern frispel kan man råka ut för betydligt större dataförluster en vad som försvinner i det skadade området, så därför har man valt att hantera felen lite annorlunda där. Jag satsade på en "blue" när jag köpte ny disk senast, kände att det var tid att ge WD en ny chans.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

4TB versionen utav den då? Har själv 2TB varianten och jag måste säga att den är riktigt snabb faktiskt.

Vet att seagate har dåligt rykte men snabba är dem verkligen. 2TB och 4TB varianten har inte alls lika stor risk att dö som 3TB.

Sedan är det en diskussions fråga hur bra källa backblaze är då dem enligt definition "missanvänder" sina diskar. Dem tar konsument diskar och sätter dem i server miljö.

Har själv 4st av 2TB diskarna i nuläget och de har snurrat 24/7 i 4 år nu utan minsta antydan till problem.
Personligen så är diskar från Seagate de jag haft minst problem med, har under de senaste 10 åren förlorat 1 disk från Seagate (den dog efter ca 6 år i 24/7 drift och var av samma modell som var i blåsväder senast av Backblaze) och 4 från WD där samtliga dött inom 1-3 år.
Men jag har även pensionerade diskar av båda märkena som klarat sig bra tills dess att de helt enkelt blivit för små i förhållande till behov.

Tror nog att alla kan rapportera liknande historier åt båda håll där de haft WD som klarat sig hur bra som helst och Seagate som dött titt som tätt och tvärtom och samma med andra märken.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.