Permalänk
Medlem

Räcker mitt nätaggregat?

Jag har tänkt att köpa lite nya datorkomponenter men jag är osäker på om mitt nätagg behöver bytas ut eller om det klarar sig i några år till.

Jag anände mig av den här sidan: http://www.coolermaster.outervision.com/poc.jsp och enligt den kommer min uppgraderade dator att dra 538W. Mitt nuvarande nätagg ligger på 550W så jag undrar helt enkelt om det är tillräckligt, man vill ju inte byta ut saker i onödan.

Tack!

Permalänk
Medlem

Vore bra att veta vilka komponenter du tänkt lira med
Om du kör med bara 1 grafikkort så är över 500W väldigt sällsynt.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Hemsidan som du använder sparar inte dina inställningar, så kan du skriva ut dem åt oss ? Hemsidor som den du nämnt ger sällan en verklig siffra och överdriver oftast ganska mycket.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Vore bra att veta vilka komponenter du tänkt lira med
Om du kör med bara 1 grafikkort så är över 500W väldigt sällsynt.

Skrivet av JohanFalk:

Hemsidan som du använder sparar inte dina inställningar, så kan du skriva ut dem åt oss ? Hemsidor som den du nämnt ger sällan en verklig siffra och överdriver oftast ganska mycket.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7970292/2015-05-12 Här är de komponenter som jag har tänkt köpa, har hört att enbart grafikkortet skulle ta 300W så jag blev lite orolig eftersom jag inte är särskilt kunnig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DBE137:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7970292/2015-05-12 Här är de komponenter som jag har tänkt köpa, har hört att enbart grafikkortet skulle ta 300W så jag blev lite orolig eftersom jag inte är särskilt kunnig

Ett bra 550W skulle klara av driften av den datorn galant. Skulle bli förvånad om den drog mer än 370W i full load. Om ens det.

En sak som är bra att komma ihåg är att företag som AMD och Nvidia oftast överdriver sina W krav för att man ska få in "I värsta fall scenarion" alltså vad en GPU drar under en fullmåne den 29 Februari när planeterna ligger i linje. Det är för att helt enkelt se till att folk inte underdimensionerar skitagg. Dessutom så mäter AMD och Nvidia dessa på olika sätt. En tips är att kolla till Sweclockers recensioner av kortet. Där står det att deras dator drog 390W direkt ur väggen vilket betyder att datorn någonstans drog 10-15% mindre än det plus att deras dator har en överklockad 4960X som antagligen slukar ström långt över vad din dator kommer att dra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DBE137:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7970292/2015-05-12 Här är de komponenter som jag har tänkt köpa, har hört att enbart grafikkortet skulle ta 300W så jag blev lite orolig eftersom jag inte är särskilt kunnig

Vilket agg har du? 550W ska räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBE137:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7970292/2015-05-12 Här är de komponenter som jag har tänkt köpa, har hört att enbart grafikkortet skulle ta 300W så jag blev lite orolig eftersom jag inte är särskilt kunnig

Räcker mer än nog, så länge du inte har 40 hårddiskar i datorn. Angående grafikkortet så är det sant att man kan komma upp över 300W med ett 290X, men det händer bara i program som Furmark. Alltså program som pressar 110% utav komponenter. Men även då borde 550W vara nog, men det beror självklart på vad för nätaggregat du har ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Ok det är bra att veta, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vilket agg har du? 550W ska räcka.

Hmm något gammalt corsair inte helt säker på vad det heter dock men det är runt 3.5 år gammalt nu.
Har åldern stor betydelse eller borde det fungera ändå?

Permalänk
Medlem

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBE137:

hmm inte helt säker vad det heter men det är runt 3.5 år gammalt, har åldern stor betydelse?

Det beror på. Är det ett kvalitetsagg så är inte 3,5 år någon ålder. Men är det skit så.. ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det beror på. Är det ett kvalitetsagg så är inte 3,5 år någon ålder. Men är det skit så.. ja.

Som sagt så har jag inte namnet i huvudet men jag är ganska säker på att det är ett hyfsat bra agg. Tror du att 550W räcker då altså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBE137:

Som sagt så har jag inte namnet i huvudet men jag är ganska säker på att det är ett hyfsat bra agg. Tror du att 550W räcker då altså?

550W ska räcka. Ett agg som är specat 550W och inte klarar dina grejer är per definition ett skitagg.
Antagligen är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

550W ska räcka. Ett agg som är specat 550W och inte klarar dina grejer är per definition ett skitagg.
Antagligen är det lugnt.

Ok tack så jättemycket, då kör jag på det gamla då!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill du vara säker så öppna datorn och ta en titt på namn/modell så VET du om du har ett skräp heller bra nätagg.

Chansa är bara dumt då ett nätagg som dör kan ta med sig ALLT i datorn i döden det hade då blivit många tusenlappar billigare att ta sig 2min (plus halvtimmen det tar att hitta stjärn mejseln) och titta efter och i värsta fall få lägga 500:- på ett nytt nätagg!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vill du vara säker så öppna datorn och ta en titt på namn/modell så VET du om du har ett skräp heller bra nätagg.

Chansa är bara dumt då ett nätagg som dör kan ta med sig ALLT i datorn i döden det hade då blivit många tusenlappar billigare att ta sig 2min (plus halvtimmen det tar att hitta stjärn mejseln) och titta efter och i värsta fall få lägga 500:- på ett nytt nätagg!

Ja jag gjorde faktiskt det för att vara på den säkra sidan och det verkar som att det har bra kvalité så det blir förhoppningsvis inga problem med datorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBE137:

Ja jag gjorde faktiskt det för att vara på den säkra sidan och det verkar som att det har bra kvalité så det blir förhoppningsvis inga problem med datorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Så vad är det för Corsair nätagg?

Vissa Corsair nätagg är sämre än andra. CX och GS serierna är av budget kvalite som gett folk typiska budget nätaggs fel. RM serien var inte heller lika bra som folk hoppades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Så vad är det för Corsair nätagg?

Vissa Corsair nätagg är sämre än andra. CX och GS serierna är av budget kvalite som gett folk typiska budget nätaggs fel. RM serien var inte heller lika bra som folk hoppades.

Corsair VX 550W

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBE137:

Corsair VX 550W

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan först kolla om det har erforderliga strömkontakter speciellt för grafikkortet, om inte byt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du kan först kolla om det har erforderliga strömkontakter speciellt för grafikkortet, om inte byt.

Ok, det ska jag göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du kan först kolla om det har erforderliga strömkontakter speciellt för grafikkortet, om inte byt.

Skrivet av DBE137:

Ok, det ska jag göra

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det ser bra ut tack för tipset!

Permalänk
Inaktiv

Kommer fungera.

Permalänk
Medlem

med mitt 290x fast då med en i7 920 överklockad med 1.4v som drar aningen mer än dagens intelmodeller så enligt strömmätaren i väggen i gta 5 legat på max 635w då med 1ssd och 1 vanlig hårdisk och ca 6 fläktar

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)