Permalänk
Medlem

Kombinera 1.65V minnen med 1.5V

Som rubriken lyder, undrar jag hur det är med att kombinera 3x2gb 1.65V 1600Mhz med 3x2gb 1.5V 1333Mhz?

Permalänk
Medlem

1600Mhz minne brukar kunna fungera i 1333Mhz vid 1.5v. så kan fungera.
Men ända sättet är nog att prova, går det så går det, även om man får sänka specen lite mot vad stickorna egentligen ska klara.

Dock själv skulle jag inte göra så, utan jag skulle sälja alla stickor och skaffat 3x4GB stickor istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det går, men det är smartare att inte göra det. håll dig till en minnesstandard.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Det ska gå. Alla minnen borde kunna köras i 1333 MHz och 1.65V.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Rekordmedlem

Kan kanske gå men det får du prova, det är ju ett Intelproblem eftersom de (dumt nog) har olika spänning på olika cpuers minnesbussar och en del cpuer måste ha rätt spänning, andra är mer toleranta.
Kolla helst vad din cpu har för spänning och håll dig till den så blir det stabilast och bäst.
Det är som med överklockning, inget garanteras att fungera men ofta funkar det till en viss del men ibland brinner allt upp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det ska gå. Alla minnen borde kunna köras i 1333 MHz och 1.65V.

Njae, inte det smartaste att lägga på 150mV extra på minnen som inte är avsedda för detta. Även om de inte går sönder direkt så kan det förkorta livslängden. Något som är ännu viktigare är dock att inte använda minnen med 1.65V för en processor med inbyggd minneskontroller. Intels processorer sedan Sandy alternativt Ivy Bridge har inbyggd sådan och skall ej köras med minnen över 1.5V. Du kan skada själva kontrollern enligt Intel, som absolut inte rekommenderar sådana minnen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Vad skulle ni rekommendera för nya minnen om jag skulle köpa?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av equir:

Tack för alla svar. Vad skulle ni rekommendera för nya minnen om jag skulle köpa?

De som har rätt spänning för din cpu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

Som rubriken lyder, undrar jag hur det är med att kombinera 3x2gb 1.65V 1600Mhz med 3x2gb 1.5V 1333Mhz?

Japp, du kör alla på 1,5v & 1333MHz.

Vilka är minnena? står på modulerna?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Något som är ännu viktigare är dock att inte använda minnen med 1.65V för en processor med inbyggd minneskontroller. Intels processorer sedan Sandy alternativt Ivy Bridge har inbyggd sådan och skall ej köras med minnen över 1.5V. Du kan skada själva kontrollern enligt Intel, som absolut inte rekommenderar sådana minnen.

Enligt Intel själva går det bra att köra minnena i 1,65v, XMP står nämligen för Intel Extreme Memory Profile.
http://www.intel.com/content/www/us/en/gaming/extreme-memory-...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Japp, du kör alla på 1,5v & 1333MHz.

Vilka är minnena? står på modulerna?

http://northernmicro.com/support/wp-content/uploads/2014/01/K...

http://www.corsair.com/en-us/tr3x6g1600c8d

Processor: i7 950 klockad till 3,7GHz

Permalänk
Medlem

Inga problem alla minnena följer jedecs standard dvs. cas 9-9-9 1333MHz 1,5v.. eller ska inte vara något problem.

http://www.corsair.com/en-us/tr3x6g1600c8d

http://northernmicro.com/support/wp-content/uploads/2014/01/K...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Inga problem alla minnena följer jedecs standard dvs. cas 9-9-9 1333MHz 1,5v.. eller ska inte vara något problem.

http://www.corsair.com/en-us/tr3x6g1600c8d

http://northernmicro.com/support/wp-content/uploads/2014/01/K...

Jag prövade och datorn botade inte med alla sex minnen. Prövade med de tre nya i andra kanalen, botade inte. Prövade med nya i första kanalen, bootade.

De som tidigare suttit i datorn funkade inte i kanal två men i ettan. Hoppas ju att det inte är något fel på själva platserna??? Men vad kan det vara?

Dessutom, bytte tillbaka till gamla tre för att kunna avända datorn, känner den igen bara 4gb ram nu. Alla minnen är i och spelar ingen roll om man tar bort alla överklagningar och omstörtar flera gånger. Känner bara igen 4gb, whhhaaaaaat???

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

Jag prövade och datorn botade inte med alla sex minnen. Prövade med de tre nya i andra kanalen, botade inte. Prövade med nya i första kanalen, bootade.

De som tidigare suttit i datorn funkade inte i kanal två men i ettan. Hoppas ju att det inte är något fel på själva platserna??? Men vad kan det vara?

Dessutom, bytte tillbaka till gamla tre för att kunna avända datorn, känner den igen bara 4gb ram nu. Alla minnen är i och spelar ingen roll om man tar bort alla överklagningar och omstörtar flera gånger. Känner bara igen 4gb, whhhaaaaaat???

Märkligt.. Cmos har du gjort det & därefter load setup defaults?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Märkligt.. Cmos har du gjort det & därefter load setup defaults?

Yes, fick det till slut med det och att jag bytte plats på minnena 6gb istället för fyra.
Läste att asus rampage III extrem inte bootar om man har bara i slot 2 för att det är meningen att man ska fylla slot 1 först. Men prövade ju med gamla minnena i slot 1 (1600MHz; 1,65V) och nya i slot 2 (1333Mhz; 1,5V) och då bootade den inte.
Hade naturligvis ändrat till 1333 (eller så nära det gick, just under) samt till 1,5 volt i bios. Funderar om det kan hjälpa något att stoppa nya i slot 1 och gamla i slot 2, så ska pröva det. Men vet du annars vad som kan vara problemet? Tack för att du hjälper till!

Permalänk

Testa och se om 1,5 v funkar för alla. Minnescontrollern ska enligt Intel klara upp till 1,575 v. Frågan är om 1,5v- minnen gör det.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Får man låna tråden till en liknande fråga?

Om jag har ett par Corsair XMS3 1333MHz 1.5V ( 2x4GB ) Och ett par andra minnen ( 1600MHz 2x4GB 1.65V )

Klarar mina Corsair på 1333MHz att överklockas till att köras 1600MHz och 1.65V?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Enligt Intel själva går det bra att köra minnena i 1,65v, XMP står nämligen för Intel Extreme Memory Profile.
http://www.intel.com/content/www/us/en/gaming/extreme-memory-...

Det har inget med saken att göra. DDR3 minnen har funnits innan Intel gick över till inbyggd minneskontroller. Kommer inte ihåg exakt vilken modell det började använda det på, men tror det var Sandy Bridge. På de tidigare propparna var det inga problem med 1.65V minnen. Jag har själv läst på deras forum, där Intelpersonal verkligen avråder från att använda sådana minnen. Som jag skrev tidigare, minneskontrollern är inte byggd för 1.65V, så enkelt är det. Precis samma princip som när du övervoltar din CPU eller GPU. Det kanske inte dödar den på fläcken, men kyler du inte tillräckligt så är det stor risk att den går sönder eller avsevärt förkortar livslängden. Hur som helst, sänker man spänningen och så givetvis frekvensen och latenserna något så är det ju självklart ok. Nu vet jag iofs inte om XMP i de lägre hastigheterna även drar ner spänning. Då är det givetvis ok. Om jag inte minns fel så har minnskontrollern en säkerhetsmarginal på upp mot 1.55V alt. upp till 1.58V.

Skall försöka hitta tråden där hos Intel där frågan kom upp.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det har inget med saken att göra. DDR3 minnen har funnits innan Intel gick över till inbyggd minneskontroller. Kommer inte ihåg exakt vilken modell det började använda det på, men tror det var Sandy Bridge. På de tidigare propparna var det inga problem med 1.65V minnen. Jag har själv läst på deras forum, där Intelpersonal verkligen avråder från att använda sådana minnen. Som jag skrev tidigare, minneskontrollern är inte byggd för 1.65V, så enkelt är det. Precis samma princip som när du övervoltar din CPU eller GPU. Det kanske inte dödar den på fläcken, men kyler du inte tillräckligt så är det stor risk att den går sönder eller avsevärt förkortar livslängden. Hur som helst, sänker man spänningen och så givetvis frekvensen och latenserna något så är det ju självklart ok. Nu vet jag iofs inte om XMP i de lägre hastigheterna även drar ner spänning. Då är det givetvis ok. Om jag inte minns fel så har minnskontrollern en säkerhetsmarginal på upp mot 1.55V alt. upp till 1.58V.

Skall försöka hitta tråden där hos Intel där frågan kom upp.

Citat:

The document provides Intel® Extreme Memory Profile (Intel® XMP)-ready DDR3 unbuffered DIMM memory supplier self-certifications on platforms with 1st, 2nd, 3rd, and 4th generation Intel® Core™ processors.

http://www.intel.com/content/www/us/en/gaming/xmp-for-core-pr...

Enligt Intel alltså.

Du menar denna tråd kanske?
https://communities.intel.com/message/159206

Edit. Hittade denna med!
https://communities.intel.com/thread/49314

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vet att detta kommer väldigt sent. Hade helt missat vidare inlägg i denna diskussionen. Vet inte riktigt vad du menade med detta inlägget? Var det tänkt att stärka tesen om att Intel tycker det är ok med 1,65V minnen till i kombo med deras inbyggda minneskontroller?

Intel personal som svarar i tråden du själv länkat till: "This Processor requires memory designed at 1066 or 1333 Mhz and 1.5 volts. Working out of these specifications will be forcing the CPU memory controller to downgrade the speed and voltage causing different issues affecting the system performance and also may damage the Processor. This overvolting generally involves running a processor out of its specifications, which may damage it or shorten CPU life"

Förutom detta vill jag även tillägga att en polare hade tokmycket problem med att få sitt Ivy Bridge system stabilt. Han hade (enligt honom själv) testat med allt och kunde fortfarande inte få systemet stabilt. Inte förrän han fick reda på att processorn inte var gjord för 1.65V minnen. Så fort han sänkte volten så har systemet fungerar korrekt. Så att säga att 1.65 är ok för dessa processorerna är inte sant. De fungerar säkerligen för många, men för andra inte, och kommer garanterat leda till försämrad livsläng på CPU'n även i de fall där det fungerar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vet att detta kommer väldigt sent. Hade helt missat vidare inlägg i denna diskussionen. Vet inte riktigt vad du menade med detta inlägget? Var det tänkt att stärka tesen om att Intel tycker det är ok med 1,65V minnen till i kombo med deras inbyggda minneskontroller?

Intel personal som svarar i tråden du själv länkat till där: "This Processor requires memory designed at 1066 or 1333 Mhz and 1.5 volts. Working out of these specifications will be forcing the CPU memory controller to downgrade the speed and voltage causing different issues affecting the system performance and also may damage the Processor.

This overvolting generally involves running a processor out of its specifications, which may damage it or shorten CPU life"

Förutom detta vill jag även tillägga att en polare hade tokmycket problem med att få sitt Ivy Bridge system stabilt. Han hade (enligt honom själv) testat med allt och kunde fortfarande inte få systemet stabilt. Inte förrän han fick reda på att processorn inte var gjord för 1.65V minnen. Så fort han sänkte volten så har systemet fungerar korrekt. Så att säga att 1.65 är ok för dessa processorerna är inte sant. De fungerar säkerligen för många, men för andra inte, och kommer garanterat leda till försämrad livsläng på CPU'n även i de fall där det fungerar.

Som jag tolkar det så anser Intel att det är ok med 1,65v minnen enligt pdf dokumentet "Extreme Memory Profiles for Intel® Core™ Processors" själv tycker jag att det är märkligt att Intel enligt ett allmänt dokument skriver att 1.65v minnen är ok medans anställda offentligt skriver att 1,65v minnen inte är ok?..

Jag håller med dig i att ostabila minnen kan ställa till med mycket & ge konstiga fenomen...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless