Råkade knäcka delar av fästet till CPU-kylaren

Permalänk
Medlem

Råkade knäcka delar av fästet till CPU-kylaren

Hej,

Min dator har flippat ut helt och hållet när jag körde spel på senaste. Jag kollade på speedfan o allt bara låg på brinnartemperatur. Jag bestämde mig för att dammsuga varenda jäkla komponent o märkte att flensarna hade blivit helt igentäppt av damm. Dammsög bort allt och tog av cpu fläkten och dammsög. Skulle sätta på fläkten igen o då slog det i skallen (är helt noob med datorer... byggde min dator för aplänge sedan) att man inte skall ta upp cpu fläkten eftersom den innehåller kylarpasta. Jag ser att det inte är mycket pasta kvar och jag ska sätta in cpu-fläkten. Lyckas knäcka 3 av 4 ben och en sitter i... Fattar inte vafan det var för fel på benen eller om jag var sämst men alltså vafan... nåja.... Jag satte på datorn o hoppades att cpun skulle klara sig ändå. Det visar sig att cpun inte kyls tillräckligt...

Då kommer min fråga... Klarar jag mig på min fläkt, bara att jag behöver köpa ny kylpasta eller behöver jag köpa en ny cpu fläkt? Vad ska jag ta för fläkt i så fall? Har en i5 2500k tror jag att den heter. Och om jag ska installera den igen.... Vad är det man ska göra exakt för att man inte skall krossa 3 av 4 ben?

Med Vänlig Hälsning

William Lak

kass rubrik
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kensu:

Hej,

Min dator har flippat ut helt och hållet när jag körde spel på senaste. Jag kollade på speedfan o allt bara låg på brinnartemperatur. Jag bestämde mig för att dammsuga varenda jäkla komponent o märkte att flensarna hade blivit helt igentäppt av damm. Dammsög bort allt och tog av cpu fläkten och dammsög. Skulle sätta på fläkten igen o då slog det i skallen (är helt noob med datorer... byggde min dator för aplänge sedan) att man inte skall ta upp cpu fläkten eftersom den innehåller kylarpasta. Jag ser att det inte är mycket pasta kvar och jag ska sätta in cpu-fläkten. Lyckas knäcka 3 av 4 ben och en sitter i... Fattar inte vafan det var för fel på benen eller om jag var sämst men alltså vafan... nåja.... Jag satte på datorn o hoppades att cpun skulle klara sig ändå. Det visar sig att cpun inte kyls tillräckligt...

Då kommer min fråga... Klarar jag mig på min fläkt, bara att jag behöver köpa ny kylpasta eller behöver jag köpa en ny cpu fläkt? Och om jag ska installera den igen.... Vad är det man ska göra exakt för att man inte skall krossa 3 av 4 ben?

Med Vänlig Hälsning

William Lak

Är det något som har gått av så ska du fetglömma den kylaren. Ny kylare och pasta behöver du. Inte matpasta bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ojojoj, det är så mycket fel med du har gjort
För det första så ska du aldrig dammsuga en dator. Den kan bli ESD-skadad.
Sen så har du rätt i att du måste byta kylpastan när du väl tagit bort CPU-kylaren.
Att sen benen har gått av får du gärna förklara lite mer, och gärna ta ett kort på.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Benen då menar jag pinsen på kylaren. Men om jag inte dammsuger, hur ska man då få bort all damm. Och tyvärr jag trollar inte... jag håller inte på så mycket med datorer. Lirar mest o kan ingenting annat typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kensu:

Benen då menar jag pinsen på kylaren. Men om jag inte dammsuger, hur ska man då få bort all damm. Och tyvärr jag trollar inte... jag håller inte på så mycket med datorer. Lirar mest o kan ingenting annat typ

Tryckluft? du kan spendera en massa på burkar eller köpa en luft kompressor för nån hundralapp, bara tänk på att hålla fläktarna så dem inte snurrar. Och ja köp en ny kylare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kensu:

Benen då menar jag pinsen på kylaren. Men om jag inte dammsuger, hur ska man då få bort all damm. Och tyvärr jag trollar inte... jag håller inte på så mycket med datorer. Lirar mest o kan ingenting annat typ

Tryckluft på burk eller kompressor.
Ta gärna en bild och ladda upp.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kensu:

Benen då menar jag pinsen på kylaren. Men om jag inte dammsuger, hur ska man då få bort all damm. Och tyvärr jag trollar inte... jag håller inte på så mycket med datorer. Lirar mest o kan ingenting annat typ

luft på burk (http://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml)

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Herre gud.. ska de inte snura heller? DUHH jag dammsög o lät fläktarna snurra för fullt jesus... är det för att de kan gå sönder? Ska kolla upp tryckluft på burk. Kan ladda upp en bild imorn, orkar inte plocka isär den just nu och det är dåligt ljus nu ändå men alltså plastpinsen e trasiga.

Permalänk
Medlem

Antar väl att jag får köpa kylarpasta o fläkt imorn. Är det något ni rekommenderar som inte är allt för dyr?

Permalänk
Medlem

Hur skall installationen göras. Fattar inte vad som gick snett. Man ska väl trycka in pinsen i moderkortet. Fattar inte varför endast en lyckades. Aja ska man ta bort den gamla kylpastan innan man lägger på det nya då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kensu:

Herre gud.. ska de inte snura heller? DUHH jag dammsög o lät fläktarna snurra för fullt jesus... är det för att de kan gå sönder? Ska kolla upp tryckluft på burk. Kan ladda upp en bild imorn, orkar inte plocka isär den just nu och det är dåligt ljus nu ändå men alltså plastpinsen e trasiga.

När de snurrar så genereras energi som går rätt in i moderkortet (förutsatt att de är kopplade dit) och kan bränna detta, och självklart kan du sabba lagren på själva fläktarna också.

Angående kylaren så ja det ska bara vara att trycka dit dem, men är pinsen trasiga så är det bara att slänga kylaren.
Köp ny kylare och något att rengöra processorn med och se till att du får bort all gammal kylpasta. Många kylare leveras med förapplicerad kylpasta, köper du en modell där det inte följer med så får du även köpa lite sådant.
Med de flesta eftermarknadskylare så slipper du de värdelösa push-pinsen då de flesta skruvas fast.

Edit: för rengöring samt applicering av ny kylpasta rekommenderar jag att du läser följande http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Denna kylaren är rätt prisvärd och väldigt populär.
https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kler/...

Sedan kylpasta
https://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10543
och något att rengöra med, tex kemisk ren bensin och topps/kaffefilter (ngt som inte luddar).

Tryckluft för rengöring
http://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml
samt topps/fingrar för rengöring av inbränt damm på fläktar/mycket damm mellan flänsar (tops).

Kolla ngn video tutorial på hur man installerar cpu kylaren du väljer tex för Hyper Evon:
https://www.youtube.com/watch?v=n47WBQI31eE

Sedan tänk på att cpu kylare och cpu fläkt är helt olika saker, du har blandat ihop dessa rätt bra. Du skriver att du tog av cpu fläkten och sedan att du tänkte på pastan, om du bara tagit av cpu fläkten så behöver du inte oroa dig för pastan då det inte sitter ngn pasta på fläkten, det sitter på cpu kylaren.

Dammsuga INUTI en dator ska man aldrig göra pga esd skador som du kan hitta många trådar om om du bara söker "sweclockers" och "esd" på google.

Du måste rengöra ytan på cpun innan du sätter dit kylaren igen oavsett om det är den gamla kylaren eller en ny. Om man avlägsnar cpu kylaren så måste man alltid rengöra ytan och sedan applicera ny kylpasta, applicera en liten mängd kylpasta. Som ett riskorn sedan sätt på kylaren och skruva fast med bakplåt eller push in pins för de mindre kylarna så som Intels originalkylare.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Denna kylaren är rätt prisvärd och väldigt populär.
https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kler/...

Sedan kylpasta
https://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10543
och något att rengöra med, tex kemisk ren bensin och topps/kaffefilter (ngt som inte luddar).

Tryckluft för rengöring
http://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml
samt topps/fingrar för rengöring av inbränt damm på fläktar/mycket damm mellan flänsar (tops).

Kolla ngn video tutorial på hur man installerar cpu kylaren du väljer tex för Hyper Evon:
https://www.youtube.com/watch?v=n47WBQI31eE

Sedan tänk på att cpu kylare och cpu fläkt är helt olika saker, du har blandat ihop dessa rätt bra. Du skriver att du tog av cpu fläkten och sedan att du tänkte på pastan, om du bara tagit av cpu fläkten så behöver du inte oroa dig för pastan då det inte sitter ngn pasta på fläkten, det sitter på cpu kylaren.

Dammsuga INUTI en dator ska man aldrig göra pga esd skador som du kan hitta många trådar om om du bara söker "sweclockers" och "esd" på google.

Du måste rengöra ytan på cpun innan du sätter dit kylaren igen oavsett om det är den gamla kylaren eller en ny. Om man avlägsnar cpu kylaren så måste man alltid rengöra ytan och sedan applicera ny kylpasta, applicera en liten mängd kylpasta. Som ett riskorn sedan sätt på kylaren och skruva fast med bakplåt eller push in pins för de mindre kylarna så som Intels originalkylare.

Snyggt skrivet.
Det ingår dock pasta med den kylflänsen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd

Glöm inte att gå till apoteket och köp Isopropylalkohol som du tar på lite Serla hushållspapper och torkar bort den gamla pastan från processorn med. Akta bara så det inte fastnar papper där i.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Tveksamt om dammsugning av fläkt verkligen genererar någon ström... Jag testade med multimeter på ett par fläktar här hemma, och ingen gav något som helst utslag. Varken DC, eller AC. Jag har inte utrustning för att testa med speciellt hög upplösning, så riktigt korta pulser, eller under ca 100mV, tror jag inte dyker upp.

Man bör inte köra ner dammsugaren hur som helst i ett chassi, men om du använde/håller en metal-förlängning, eller håller längst ut i plaströret, och samtidigt ser till att potential-utjämna dig själv genom att ha ett fast tag i chassit med andra handen, så "bör" det inte vara ett problem. Problemet som finns är att den hastigt passerande luften kan slita med sig elektroner från dammsugarmunstycket, eller grejerna men dammsuger i närheten av, men samma problematik kvarstår med luft på burk. Det finns "luft på burk" som kommer med ett förlängningsrör som är ESD-klassat och påstås bättre, men skyddar bara eventuell uppladdning från att ske i pipen, och hindrar en laddning som byggs upp i komponenterna man blåser på från att hoppa till samma pip. Sen har luft på burk samma nackdel som vanlig tryckluft... Skiten man försöker bli av med hamnar precis överallt. Visst kan man göra det ute, men man blåser fortfarande in damm på ställen där det inte ska vara. Under ytmonterade kretsar, osv. Tänk på att om man använder tryckluft från en kompressor så har man antagligen både vatten och olja i den utgående luften, någon utsträckning.

Något som stör mig mer än dammsugar-marodörer är de som använder penslar med långa fina strån som i det närmaste suger tag i dammet. Det är inte frågan om kanske, utan det är statisk elektricitet som får dammet att stanna på penslarna, och de här drar somliga glatt runt med nere i socklar, runt minnen, och andra spännande platser på moderkortet.

Och använd om möjligt något annat än hushållspapper. Kaffefilter är bra, luddfria. Hushålls, och toapapper är så mjuka att man får fiber lite överallt nästan med en gång när man börjar torka.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om du köpen en kompressor så bör du också skaffa ett filter för luften du skickar ut för att förhindra vätskestänk på kretsarna.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Om du köpen en kompressor så bör du också skaffa ett filter för luften du skickar ut för att förhindra vätskestänk på kretsarna.

har testat såna luftfilter dom funkar inte. den lilla del vatten som bildas förångas på några få sekunder.
är nu datorn inte igång och man spurtar direkt mot strömförande kretsar så lär ju inte dom små mängder göra nån skillnad.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenav...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska vara försiktig med flänsfästenas pinnar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Älskar Sweclockers communityn. Ni är alltid så hjälpsamma. Alla som har svarat ska vara jäkligt stolta, tack som fan! Nu får jag göra ett litet inköp idag. Dricker inte kaffe, har bakplåtspapper skulle det funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kensu:

Älskar Sweclockers communityn. Ni är alltid så hjälpsamma. Alla som har svarat ska vara jäkligt stolta, tack som fan! Nu får jag göra ett litet inköp idag. Dricker inte kaffe, har bakplåtspapper skulle det funka?

Funkar nog dåligt, ja brukar köra med tops o de funkar kanon

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

har testat såna luftfilter dom funkar inte. den lilla del vatten som bildas förångas på några få sekunder.
är nu datorn inte igång och man spurtar direkt mot strömförande kretsar så lär ju inte dom små mängder göra nån skillnad.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenav...

Det beror helt på om det är tillräckligt för att orsaka en kortslutning. Även om systemet är avstängt så ska man alltid räkna med en liten mängd efterlevande el (i caps etc). Skadan kanske inte blir stor, men det kan vara tillräckligt.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kensu:

Älskar Sweclockers communityn. Ni är alltid så hjälpsamma. Alla som har svarat ska vara jäkligt stolta, tack som fan! Nu får jag göra ett litet inköp idag. Dricker inte kaffe, har bakplåtspapper skulle det funka?

Som ovanstående skrev brukar även jag använda tops.

Permalänk
Medlem

Vanligt toapapper och aceton funkar hur bra som helst och finns i vanliga mataffärer t.ex. Ica Maxi.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Skrivet av Zunil:

Vanligt toapapper och aceton funkar hur bra som helst och finns i vanliga mataffärer t.ex. Ica Maxi.

Jo han vet förhoppningsvis vart man köper toapapper!

Var bara tvungen..

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tveksamt om dammsugning av fläkt verkligen genererar någon ström... Jag testade med multimeter på ett par fläktar här hemma, och ingen gav något som helst utslag. Varken DC, eller AC. Jag har inte utrustning för att testa med speciellt hög upplösning, så riktigt korta pulser, eller under ca 100mV, tror jag inte dyker upp.

Man bör inte köra ner dammsugaren hur som helst i ett chassi, men om du använde/håller en metal-förlängning, eller håller längst ut i plaströret, och samtidigt ser till att potential-utjämna dig själv genom att ha ett fast tag i chassit med andra handen, så "bör" det inte vara ett problem. Problemet som finns är att den hastigt passerande luften kan slita med sig elektroner från dammsugarmunstycket, eller grejerna men dammsuger i närheten av, men samma problematik kvarstår med luft på burk. Det finns "luft på burk" som kommer med ett förlängningsrör som är ESD-klassat och påstås bättre, men skyddar bara eventuell uppladdning från att ske i pipen, och hindrar en laddning som byggs upp i komponenterna man blåser på från att hoppa till samma pip. Sen har luft på burk samma nackdel som vanlig tryckluft... Skiten man försöker bli av med hamnar precis överallt. Visst kan man göra det ute, men man blåser fortfarande in damm på ställen där det inte ska vara. Under ytmonterade kretsar, osv. Tänk på att om man använder tryckluft från en kompressor så har man antagligen både vatten och olja i den utgående luften, någon utsträckning.

Något som stör mig mer än dammsugar-marodörer är de som använder penslar med långa fina strån som i det närmaste suger tag i dammet. Det är inte frågan om kanske, utan det är statisk elektricitet som får dammet att stanna på penslarna, och de här drar somliga glatt runt med nere i socklar, runt minnen, och andra spännande platser på moderkortet.

Och använd om möjligt något annat än hushållspapper. Kaffefilter är bra, luddfria. Hushålls, och toapapper är så mjuka att man får fiber lite överallt nästan med en gång när man börjar torka.
B!

Du kan driva lampor med datorfläktar med hjälp av magneter, borde vara samma som att man blåser på en fläkt så bladen snurrar

https://www.youtube.com/watch?v=jiAhiu6UqXQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Du kan driva lampor med datorfläktar med hjälp av magneter, borde vara samma som att man blåser på en fläkt så bladen snurrar

https://www.youtube.com/watch?v=jiAhiu6UqXQ

Helt bortsett från att du borde listat ut att det är fejk bara för att det är en standard glödlampa för normalspänning, och inte en 12v'are, så tror jag det faktumet att han inte vunnit pris för att ha löst svårigheterna med evighetsmaskiner och energiförluster borde vara ett bra tips. Med andra ord. Det är fejk hela vägen. Du får inte datorfläkten att snurra på det viset med hjälp av magneter, och du får ingen ström från den om du på något sätt får fläkten att rotera till att börja med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Helt bortsett från att du borde listat ut att det är fejk bara för att det är en standard glödlampa för normalspänning, och inte en 12v'are, så tror jag det faktumet att han inte vunnit pris för att ha löst svårigheterna med evighetsmaskiner och energiförluster borde vara ett bra tips. Med andra ord. Det är fejk hela vägen. Du får inte datorfläkten att snurra på det viset med hjälp av magneter, och du får ingen ström från den om du på något sätt får fläkten att rotera till att börja med.
B!

Så du menar asså att alla som lagt upp såna klipp är fejk det då?

han gör det lite bättre men är det ändå fake? visst man får inte ut mycket av det men ja

https://www.youtube.com/watch?v=AiPRCn4ohNk

edit: meh hittade denna sen https://www.youtube.com/watch?v=Xxpl0ML7k2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Så du menar asså att alla som lagt upp såna klipp är fejk det då?

han gör det lite bättre men är det ändå fake? visst man får inte ut mycket av det men ja

https://www.youtube.com/watch?v=AiPRCn4ohNk

edit: meh hittade denna sen https://www.youtube.com/watch?v=Xxpl0ML7k2Q

Ja, dom är fake. Du kan inte få ut energi från ingenting. Dina grundläggande fysikkunskaper tryter, men jag skulle även rekommendera dig att träna upp ditt sunda förnuft. Om det nu faktiskt var så att det gick att få ut energi ur ingenting, varför skulle vi då ha ett energiproblem överhuvudtaget?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Umm... fixade cooler fläkten o allt. För att installera cooler fläkten, behöver man ta loss moderkortet vilket jag gjorde. Fixade allt o satte tillbaka allt trodde jag... skärmen sätts inte på via grafikkortet men den gör det via den integrerade grafikkortet.... säg inte att mitt grafikkort är trasigt nu?
Fick den någon jäkla esd o dog?

P.S jag använde ett esd armband hela tiden och jordade chassit innan jag började också

EDIT Ehh.. läste att graffen behöver ström, ska testa det BRB

Edit 2. Strömmen är i.... hjälp guys.... säg inte att min graffa är trasig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Tryckluft på burk eller kompressor.
Ta gärna en bild och ladda upp.

På vilket sätt skulle det vara bättre med tryckluft än med dammsugare menar du?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"