Permalänk
Medlem

Skivspelare (vinyl)

Hej,

Har vi några "gamla" rävar här som vet vad man ska titta på när man köper en vinylspelare? Är det nytt man ska gå på eller kan man fynda på begagnatmarknaden?
Några märken som är säkra kort? Vilken prisklass bör man lägga sig i?
Notera nu att jag köper detta för att det är roligt, inte för att jag tror att ljudet skulle vara så mycket bättre än vad jag matar från andra källor. Kul att kunna köpa de skivor man gillar mest på vinyl och även kunna spela dessa, känns härligt på något sätt.

Jag har väl ingen värstingutrustning i dagsläget så ni inte brassar på med en spelare för 10k.
Har idag en marantz pm6004, cambridge D/A-omvandlare och MA BX5 högtalare.

Alla tips och input mottages med glädje!

Må väl

/Sebbe

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Du kan säkert hitta en Thorens för några tusen. Jag tror att du hittar mycket info om du googlar "köpa lp-spelare eller liknande" vad som är bra eller dåligt. Sen finns det bättre och sämre Thorens, men den infon finns redan att söka fram.
Här har du lite snabbgooglad info:
https://www.svalander.se/tips_fakta/vinyl_och_78_varv/skivspe...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Du kan säkert hitta en Thorens för några tusen. Jag tror att du hittar mycket info om du googlar "köpa lp-spelare eller liknande" vad som är bra eller dåligt. Sen finns det bättre och sämre Thorens, men den infon finns redan att söka fram.
Här har du lite snabbgooglad info:
https://www.svalander.se/tips_fakta/vinyl_och_78_varv/skivspe...

Tack för svar!
Yes, där har jag varit inne och läst lite och fått en del tips. Tänkte mer om det är några här som har egna spelare eller har personliga rekommendationer.
Thorens lägger jag på minnet!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

@sebbeharry:

https://www.hifiklubben.se/stereo/skivspelare/

Jag har en Technics 1200 spelare i förrådet som var populära på sin tid

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Först och främst bör du bestämma dig om du vill ha en direktdriven eller en med rem, bara det kan vara ett nog så svårt beslut.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Begagnad Rega Planar är väl standardtipset när det gäller bra vinylspelare för rimliga pengar. Bör finnas på blocket för ett par tusen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Dual gör billiga och kvalitativa produkter - allra helst om du kompletterar med en hygglig Ortofon pickup

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

@sebbeharry:

https://www.hifiklubben.se/stereo/skivspelare/

Jag har en Technics 1200 spelare i förrådet som var populära på sin tid

Alright, har du varit nöjd med den? Vad skulle du kunna tänka dig att släppa den för?

Skrivet av jummarn:

Först och främst bör du bestämma dig om du vill ha en direktdriven eller en med rem, bara det kan vara ett nog så svårt beslut.

Haha oj, här får jag nog läsa på lite då jag inte har en aning om vad du pratar om. Vilket bör man sikta in sig på med en tajt budget? Säg 2000kr?

Kan denna vara något tro?
http://www.ljudfokus.se/produkt/rega-rp1-skivspelare-cool-gre...

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Alright, har du varit nöjd med den? Vad skulle du kunna tänka dig att släppa den för?

Haha oj, här får jag nog läsa på lite då jag inte har en aning om vad du pratar om. Vilket bör man sikta in sig på med en tajt budget? Säg 2000kr?

Kan denna vara något tro?
http://www.ljudfokus.se/produkt/rega-rp1-skivspelare-cool-gre...

Heh, jag sa att jag hade en men sa inget att sälja :). Jag har ju vinylskivor kvar och är inte villig att sälja den. Med en bra pickup så kan du få bättre ljud. Jag hade en innan nålen gick av (var väldigt ömtålig) och det blev nästan CD ljud samt att knastret från skivan reducerades ganska mycket. Jag minns tyvärr inte namnet på pickupen, men kan säga att den var DYR. När jag köpte den så kostade den väl som vad halva priset av spelaren kostade.

Kollade du inte på länken jag hade? En del har så att du kan koppla den direkt till datorn om man vill

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

SL-1210MK2 ska det vara så klart! Är och har varit vinylspelarnas vinylspelare. En välskött 1210:a som är 40 år gammal får du fortfarande väldigt bra betalt för idag. Mellan 5000-10000:- får du hosta upp för en välbevarad

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

SL-1210MK2 ska det vara så klart! Är och har varit vinylspelarnas vinylspelare. En välskött 1210:a som är 40 år gammal får du fortfarande väldigt bra betalt för idag. Mellan 5000-10000:- får du hosta upp för en välbevarad

Så mycket? Jag kan inte minnas att den kostade så mycket när jag köpte den och du har nog rätt när det gäller namnet. Tog ett namn som jag trodde den hette. Den är bra skick i alla fall

Den ser ut så här mer än den bilden jag visade först

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Så mycket? Jag kan inte minnas att den kostade så mycket när jag köpte den och du har nog rätt när det gäller namnet. Tog ett namn som jag trodde den hette. Den är bra skick i alla fall

Den ser ut så här mer än den bilden jag visade först

http://classichifi.info/JPEGs/TechnicsSL-1210MK2_1.JPG

Det finns 1200-varianter också och jag är ingen vinylkännare men jag vet att sl-1210mk2 är "dj-varianten" med mer påkostad arm och som kom med någon mer påkostad nål om jag inte minns fel. Kolla på t ex Ebay för den varianten så ser du att de går för en rätt bra slant om de är i gott skick

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Så mycket? Jag kan inte minnas att den kostade så mycket när jag köpte den och du har nog rätt när det gäller namnet. Tog ett namn som jag trodde den hette. Den är bra skick i alla fall

Den ser ut så här mer än den bilden jag visade först

http://classichifi.info/JPEGs/TechnicsSL-1210MK2_1.JPG

Det där är en riktig fin spelare, har hört många historier om hur tålig den där spelaren och även den silvriga är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Heh, jag sa att jag hade en men sa inget att sälja :). Jag har ju vinylskivor kvar och är inte villig att sälja den. Med en bra pickup så kan du få bättre ljud. Jag hade en innan nålen gick av (var väldigt ömtålig) och det blev nästan CD ljud samt att knastret från skivan reducerades ganska mycket. Jag minns tyvärr inte namnet på pickupen, men kan säga att den var DYR. När jag köpte den så kostade den väl som vad halva priset av spelaren kostade.

Kollade du inte på länken jag hade? En del har så att du kan koppla den direkt till datorn om man vill

Misstolkade totalt haha, my bad! Ska titta på din länk, tack så mycket.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Tycker du ska satsa på en begagnad spelare. Då får du mest för pengarna.
Det bästa du kan köpa inom budget är en Linn Basik. Den spelaren är otroligt bra och om än den är gammal så är den fortfarande bättre än många nya.
Ett annat alternativ skulle kunna vara Rega RP1.

Bägge dessa kan du nu hitta begagnade på hifimagasinet.com

Om ingen av de två väcker ditt intresse blir mitt tredje råd att söka efter en Thorens i, för dig, rätt prisklass. Jag skulle inte rekommendera en Technics till dig.

Vad gäller pickup så tycker jag du ska köpa en Audio Technica AT95E om det inte redan sitter någon pickup monterad. Vet folk som har mycket dyra vinylspelare med denna pickup. Eftersom att pickupen är minst viktig så är det ingen större vits att spendera massor pengar på en sådan.

Jag har själv ägt både Linn LP12 och Linn Basik.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Argon TT-2 som Hifiklubben säljer för 2498kr är en vettig spelare.
Det är i stort sett en rega.

https://www.hifiklubben.se/stereo/skivspelare/argon-tt-2/

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Vad tror ni om den här?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=13188...
Har läste lite om den pick-upen som följer med och den ska tydligen prestera bra.

Är det ett bra köp om jag får det för 2000kr? Tror ni jag märker skillnad på den pickupen man får med från början och den han har köpt?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Det låter som ett vettigt köp.

Permalänk
Medlem

En fråga, om man skulle slå till en på en Rega RP1 t ex. Behöver man något extra till den? Nån form av förstärkare? Har sett såna riaa-förstärkare som den här http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=13875...
Ska den ha bättre phono än min marantz pm6004 eller vad är vitsen?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Har hört att AT-LP120 är en prisvärd spelare, tänk på att du behöver högtaler och amp också ifall du inte redan har.
med AT-LP120 har du ju möjligheten att koppla in den i datorn via usb samt att man kan koppla den till en förstärkare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021749

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

En fråga, om man skulle slå till en på en Rega RP1 t ex. Behöver man något extra till den? Nån form av förstärkare? Har sett såna riaa-förstärkare som den här http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=13875...
Ska den ha bättre phono än min marantz pm6004 eller vad är vitsen?

Är inte helt hemma på vinyl. Vad jag har förstått är att en extern phono, (RIAA är bara namnet på de som har utvecklat formatet) kan hantera bättre signal för att driva MC och MM. Kommer även med bättre kvalitet i form av bättre invändig elektronik samt att man kan få en rätt så bra variant för runt 1500kr. Marantz är från Japan och vad för kvalitet som återfinns i det phono uttaget kan vara svårt att bedöma utan att veta egentligen ingående data. Med andra ord hur bra är signalen i uttaget från Marantz.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Är inte helt hemma på vinyl. Vad jag har förstått är att en extern phono, (RIAA är bara namnet på de som har utvecklat formatet) kan hantera bättre signal för att driva MC och MM. Kommer även med bättre kvalitet i form av bättre invändig elektronik samt att man kan få en rätt så bra variant för runt 1500kr. Marantz är från Japan och vad för kvalitet som återfinns i det phono uttaget kan vara svårt att bedöma utan att veta egentligen ingående data. Med andra ord hur bra är signalen i uttaget från Marantz.

Riaa är en organisation som satt en standard för hur frekvenskorrigeringskurvorna för skivor ska se ut, före riaa kurvan fanns det många olika korrigeringar och på äldre försteg kan man välja olika filter själv, numera behöver man ju bara välja impedansen på ingången själv på en del bättre ingångar, men alla använder samma eq kurva.

Extern eller intern riaadel har rätt lite med ljudkvalitet att göra, däremot är det så få som idag använder riaa att man tagit bort det på de flesta nya försteg, därför har separata riaadelar blivit vanligare än de tidigare var när lp var standardformatet för fonogram.

Marantz är egentligen från USA, Saul Marantz sålde däremot företaget och de ägs idag av samma bolag som äger Denon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@sebbeharry: Hur har det gått med ditt eventuella inköp av en skivspelare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickysaer:

SL-1210MK2 ska det vara så klart! Är och har varit vinylspelarnas vinylspelare. En välskött 1210:a som är 40 år gammal får du fortfarande väldigt bra betalt för idag. Mellan 5000-10000:- får du hosta upp för en välbevarad

Jag har haft en och jag gav runt 3000kr ny. Den byttes snabbt eftersom den inte lät speciellt bra trots olika pickuper i prislägena 2000-5000kr. Jag hittade till slut en Thorens TD321 som jag köpte en SME 309-arm (inte 3009 som inte är alls lika bra men billigare (och äldre)) till och en Ortofon MC30super. Det lät väldigt bra och i klass med mycket upp till 50000.

Jag hade även de flesta Dual-modellerna som fanns då inklusive 5000-modellen. Ingen lät vidare bra. Byggkvaliteten på Thorens på den tiden var helt överlägsen, något som säkert påverkade.

Jag rekommenderar Thorens om du letar äldre modeller och någon SME-arm, de brukar passa bra ihop.

Räkna dock med att det blir riktigt dyrt för högsta ljudkvalitet och att CD, eller digitalt generellt är betydligt mer prisvärt. Jag hade runt 1500 LP när jag för 20 år sedan inte tyckte det var värt att fortsätta, trots den riktigt bra vinylspelare jag hade, utan gick över till 100% digitalt (CD på den tiden, fanns inget annat).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Technics 1200 är the shit, iallafall om du planerar att använda den/dom som DJ-utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

@sebbeharry: Hur har det gått med ditt eventuella inköp av en skivspelare?

Jag letar febrilt fortfarande, både begagnat och nytt. Har väl börjat snegla lite mer på rega rp1 men är inte helt säker än. Riktigt svårt det här men kul att läsa och lära sig nytt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

SL-1210MK2 ska det vara så klart! Är och har varit vinylspelarnas vinylspelare. En välskött 1210:a som är 40 år gammal får du fortfarande väldigt bra betalt för idag. Mellan 5000-10000:- får du hosta upp för en välbevarad

Jag har två hemma tyvärr lite dålig på att använda dom men kanske nån dag..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Har en Rega RP1 som jag köpte ny för ungefär en månad sedan. Mycket nöjd med den, men modellen är väldigt enkel, armen går till exempel inte tillbaka när skivan är färdigspelad, och om du vill ändra hastighet får du lyfta bort tallriken och byta spår för remmen.

Kan rekommendera denna tillsammans med en bra RIAA-förstärkare (min stärkare är en noname jag fick från en polare, men jag är mer än nöjd med ljudet).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UltraLord:

Har en Rega RP1 som jag köpte ny för ungefär en månad sedan. Mycket nöjd med den, men modellen är väldigt enkel, armen går till exempel inte tillbaka när skivan är färdigspelad, och om du vill ändra hastighet får du lyfta bort tallriken och byta spår för remmen.

Kan rekommendera denna tillsammans med en bra RIAA-förstärkare (min stärkare är en noname jag fick från en polare, men jag är mer än nöjd med ljudet).

Automatik är det man inte vill ha på en grammofon eftersom det i de flesta fall försämrar ljudet, problemet med Rega är att de är stumma och lätta i chassit, inte at de är manuella, ska det vara lätt ska det helst vara flytande upphängt annars bör spelaren vara tung.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Pro-Ject gör bra spelare tycker jag (har en själv) och behöver inte va allt för dyra. Dom är även snygga vilket altid är en bonus. Rega är också ett märke som kan rekommenderas.