Deltatronic visar passivt kyld värstingdator med Intel Core i7-5000 och Geforce GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

tänkte samma sak, är mer imponerad att dom har dom korten staplade på lager än priset förutsatt att det inte är ett skrivfel.

För att inte tala om att det borde vara den mest obalanserade dator som någonsin existerat. Vem fan skulle lägga ut pengar för en LGA2011 och slänga in ett kort som knappt ens går att spela pong med?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Jo självklart, men har detta kittet det???

Edit:

Såg detta nu. Då håller jag bara med, hårddiskar är dumt

Systemdisken är en M.2 SSD från Samsung. Hårddiskar är valfritt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

För att inte tala om att det borde vara den mest obalanserade dator som någonsin existerat. Vem fan skulle lägga ut pengar för en LGA2011 och slänga in ett kort som knappt ens går att spela pong med?

I arbetsstationen PC Silentium lyckas den tyska tillverkaren Deltatronic med bedriften att kyla ett helt värstingsystem utan fläkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam

Jag ser några saker som inte käns hundra i materialet. Utöver att de utgår från en klassik underbar Chieftech Mesh (hade en själv back in the days) och de härliga fartränderna på marknadsbilderna.

Jämför djupet på flänsarna, har de tre olika djup på flänsar beroende på vad för grundkonfig man väljer? Står inget om.

Nätagget funkar men är lite klent, 2rails på 20A var med gemensam max 36A. 11A till CPU och 14A till GPU, får hoppas att de går på olika linor i alla fall.

- Avsaknad av kylning på minnen och VRM på grafikkortet, i alla fall på de bilderna.
- Heatpipe mellan CPU och backplaten på GPU'n? Vad är den för, var är tanken där? Inga flänsar på backplaten utan en slät skiva oavsett vad den är till för.

Gillar grundkonceptet men känner mig väldigt skeptiskt till en del saker.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Får man stänga luckan tror ni?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag antar att bilderna inte visar ett GTX980, utan det där 210... Annars så skulle ju datorn explodera så fort man satte igång den. Enbart kylning på GPUn och inte nåt på komponenterna samt en backplate som leder värmen rakt över CPU?!

Sen förstår jag inte riktigt meningen med helt passivt chassi heller. Sätter man in 600-800rpm i princip knäpptysta kvalitets fläktar så ökar man kylningen avsevärt (inte de 1500rpm+ monstrena som har LED och blinkar i alla regnbågens färger för att det är coolt). Det enda idag man inte kan få tyst på är GPUn. PSUer, CPUer, chassin, allt kan köra fläktar med låga varvtal.

Permalänk

Hmm ingen kommentar från rektor än, antar att han är påväg dit för att stjäla burken.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag antar att bilderna inte visar ett GTX980, utan det där 210... Annars så skulle ju datorn explodera så fort man satte igång den. Enbart kylning på GPUn och inte nåt på komponenterna samt en backplate som leder värmen rakt över CPU?!

Sen förstår jag inte riktigt meningen med helt passivt chassi heller. Sätter man in 600-800rpm i princip knäpptysta kvalitets fläktar så ökar man kylningen avsevärt (inte de 1500rpm+ monstrena som har LED och blinkar i alla regnbågens färger för att det är coolt). Det enda idag man inte kan få tyst på är GPUn. PSUer, CPUer, chassin, allt kan köra fläktar med låga varvtal.

Be Quiet Silent Wings 2 i - precis som du sa - 6-800 rpm, bästa jag testat

Permalänk

Billigare pris sen börjar det likna nått

Visa signatur

1.2 ghz Pentium 3
512 mb RAM
Radeon 9800
Windows 98

Permalänk
Medlem

Roligare att lägga pengarna på vattenkylning

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av murklor:

Jag antar att bilderna inte visar ett GTX980, utan det där 210... Annars så skulle ju datorn explodera så fort man satte igång den. Enbart kylning på GPUn och inte nåt på komponenterna samt en backplate som leder värmen rakt över CPU?!

Sen förstår jag inte riktigt meningen med helt passivt chassi heller. Sätter man in 600-800rpm i princip knäpptysta kvalitets fläktar så ökar man kylningen avsevärt (inte de 1500rpm+ monstrena som har LED och blinkar i alla regnbågens färger för att det är coolt). Det enda idag man inte kan få tyst på är GPUn. PSUer, CPUer, chassin, allt kan köra fläktar med låga varvtal.

Tror inte att 210 har 2x6-pin och SLI-kontakt. Kortet ser precis ut som referensmodellen av GTX 980.

Sen tror jag folk överdriver kylbehovet. Jag körde mitt 4850 med en S1 utan fläkt i många år. Satt två 120 mm-fläktar i fronten som jag körde på 5 V om jag inte minns helt fel. Fick mycket bättre temperaturer än stockkylaren. GTX 980 är specad till 165 W och 4850 drog ca 150 W.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Lägg till € 745.00 och då får man med GTX 980.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

"massivt stycke aluminium" Inte en underdrift då hela backplate är en enda massiv aluminium bit.
Mekaniska diskar i en fläktlös låda ... :/
Ingen kylning på vram eller nån mosfet, dvs underklockad eller j*vligt nära top temp.
Och ja ja ser att det sitter 2 mastodanta heatpipes från cpu, men det gör inte konceptet bättre utan snarare mer idiotiskt att inte fördela värmen bättre än till 2 punkter.

Ge mig 100k å ni ska fan få bättre "chassi" lösning än det där!

Lite som andra sagt etc.
Att inte använda fysiken´s lagar om het luft vandrar uppåt å dra alu flänsar i variabla storlekar för att öka på drivningen för att nämna en sak.

*both thumbs down* and a /facepalm

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Satt två 120 mm-fläktar i fronten som jag körde på 5 V

Passiv är passivt, 2 fläktar á 5v är inte passivt.
Och bättre fläktar i denna låga spänning ger förhållandevis bra luftflöde.

Lite som att säga att jag kylde min gamla server med en 120mm fläkt på 5v liggandes på sniskan mot cpu block bara för att gamla fästet gått sönder.
Den kyler inte ens i närheten av vad den kan, men den kyler :/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tror inte att 210 har 2x6-pin och SLI-kontakt. Kortet ser precis ut som referensmodellen av GTX 980.

Sen tror jag folk överdriver kylbehovet. Jag körde mitt 4850 med en S1 utan fläkt i många år. Satt två 120 mm-fläktar i fronten som jag körde på 5 V om jag inte minns helt fel. Fick mycket bättre temperaturer än stockkylaren. GTX 980 är specad till 165 W och 4850 drog ca 150 W.

Då hamnar man väl runt 60-70 grader med en någorlunda Ok kylflkäns i ett rum på 20 grader (utanpåliggande fläns). Exklusive förluster i ev heatpipe och termisk tröghet så det kommer bli varmare.
Att hitta flänsar med ett C/W värde under 0.3 visade sig vara ganska svårt, iaf till humana priser.
Trevligt litet element på sommaren......

*edit*
Lite mer text

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Fler och fler chassin som agerar kylfläns.

Någon mer kunnig som vet om ESD är ett problem då? Har ju fått lära mig att chassit ska skydda komponenterna vid flytt mm.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker den inte var så fruktansvärt dyr för att vara en så högpresterande märkesdator.

Annars använda chassiet som kylning är inte alls dumt hoppas fler tillverkare tar efter detta. För det blir allt fler som skaffar rejäla servrar hemma samtidigt som små ettor och låter dem gå dygnet runt. Skulle jt.ex. ag haft min jobbdator från jobbet hemma så skulle grannen sparka in dörren för mig p.g.a. allt oväsen. Och vad jag har förstått så går utvecklingen bara åt mer durrande för varje år.
Så jag letar efter ett tystare system hemma och just använda chassit agera kylfläns var inte dumt, helt passivt och ljudlöst behöver jag dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Fler och fler chassin som agerar kylfläns.

Någon mer kunnig som vet om ESD är ett problem då? Har ju fått lära mig att chassit ska skydda komponenterna vid flytt mm.

Bör vara ofarligt då chassit bara har kontakt med ytor och inte dem faktiska kretsarna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av illya_:

Fler och fler chassin som agerar kylfläns.

Någon mer kunnig som vet om ESD är ett problem då? Har ju fått lära mig att chassit ska skydda komponenterna vid flytt mm.

Tja hade blivit kortslutning om dom legat emot kretskortet Andra är att jord löser problmet med ESD.

Skulle snarare säga 290x är mer utmaning än 980 att kyla, speciellt när gpu:n har så liten area på 290x och VRM är svårkylt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker den inte var så fruktansvärt dyr för att vara en så högpresterande märkesdator.

Annars använda chassiet som kylning är inte alls dumt hoppas fler tillverkare tar efter detta. För det blir allt fler som skaffar rejäla servrar hemma samtidigt som små ettor och låter dem gå dygnet runt. Skulle jt.ex. ag haft min jobbdator från jobbet hemma så skulle grannen sparka in dörren för mig p.g.a. allt oväsen. Och vad jag har förstått så går utvecklingen bara åt mer durrande för varje år.
Så jag letar efter ett tystare system hemma och just använda chassit agera kylfläns var inte dumt, helt passivt och ljudlöst behöver jag dock inte.

Med tanke på vad kylflänsen som sitter på lär kosta så är det inte alls farligt dyrt. Men jag ställer mig ytterst tvivlande till samma lösning för en gamingburk, det kommer bli farligt varma kylflänsar och helt opraktiskt.

*edit*
Snavfel

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Bör vara ofarligt då chassit bara har kontakt med ytor och inte dem faktiska kretsarna.

Skrivet av Broken-arrow:

Tja hade blivit kortslutning om dom legat emot kretskortet Andra är att jord löser problmet med ESD.

Danke

Permalänk
Medlem

Kul att någon försöker men tyvärr så är rörlig luft så himla mycket mer effektiv. Bara 5v och man sänker temperaturen rejält

Skrivet av simonw:

Mesh är knappas något klassiskt chassi

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att man fick visa porr på Swec! Bara tanken på en passivt kyld gaming dator är najs ^^ Kanske inte kommer kunna kyla någon SLI config med bättre kort men bara grejen med ett helt chassi som agerar kylfläns!

+1

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Dom måste väl sälja detta löst ?
Vore nice..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Dom måste väl sälja detta löst ?
Vore nice..

Speciellt med tanke på att chassiet på bilden ser ut att vara ett lätt modifierat Chieftec Mesh, har redan två sånna här hemma..

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Mesh är knappas något klassiskt chassi

Vad menar du nu?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Det är inte det lättaste att räkna på hur varmt det blir inne i lådan men blir flänsen +60 grader då kan man nog räkna med minst 50 grader där inne. Och öppnar man upp i toppen så sjunker det något men man har en fin dammsamlare.
Sen är det ju det där med temperaturen, när du närmare dig 60-70 grader då snackar vi risk för brännskada.
Runt 45 grader då har man nått smärsttröskeln!

Så en fläns på en 40x30 cm som håller +50-60 grader, är det verkligen något ni vill ha hemma?

*edit*
Mer text

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??