Extern WD hd koppla till Router eller inte?

Permalänk

Extern WD hd koppla till Router eller inte?

Hej. Behöver en teknikkunnig här då jag fått lite olika bud.

Tänkte köra en extern 3TB usb 3.0 western digital book in i Routerns (netgear nighthawk r7000) för att på sådant sätt dela ut filerna till alla på nätverket. (Det finns en usb ingång som förmodligen egentligen är tänkt till ett usb minne el liknadne). Några säger att det blir problem med att den externa HD´n kan sluta spinna ner och därmed förkorta livslängden? Stämmer det att livslängden förkortas? hur mycket? Andra säger att det inte alls blir problem då "starta och stoppa" tär mer på hdns livslängd än att vara i konstant spinn?
(att man spinner ner handlar mer om att spara el).

Vad skall jag göra? eller skall jag skita i att koppla hdn till r7000 och istället införskaffa mig en dedikerad NAS?

behöver veta för och nackdelar. Har även hört att en usb hårddisk kopplad till en router kan "pajja" göra "wifiet" slött?

för nackdelar med avseende på "livslängd" "wifinät/nät hastighet" "elförbrukning" "värme"?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

Till att börja med kan det vara värt att kolla om den USB porten fungerar med en hårddisk, finns en del USB portar på olika routrar som nästan bara funkar till skrivare.

sen skulle jag säga att en nas ger en mer dedikterad miljö för hantering av filer imot vad via en usb HDD i en router ger.
så min personliga åsikt är att satsa på en NAS, finns en del i relativt bra prisklasser idagsläget.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Troligtvis så kommer du att uppleva filöverföringen som slö eftersom vanligtvis så är routers inte optimerade för filöverföring till USB utan det är RJ45 som är deras grej. Antagligen så är USB-porten dessutom USB 2 på routern och du lär ändå inte ens komma upp i den den hastigheten vid filöverföring av ovan nämnda anledning.

Dock ser det ut som att du har en lite bättre router, möjligt att den fixar det bättre än de vanliga i konsumentsegmentet.

Har du en stationär dator som ändå står på så är det enklaste att fixa en utdelning på nätverket den delen, då kommer du att få bättre hastigheter vid filöverföring och streaming till/från disken.

Permalänk

det är usb 3 koppling både usb ingång och hd.
ser inga relevanta argument för/emot ?

@Cool Runnings:

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Rekordmedlem

Har själv en Linksys WRT1900ac och så här är filprestandan hos routrarna.

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3239...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

hmm. sorry för min n00bighet. Men vad kan man säga om det? hur skall man tolka dom resultaten?

Inte köra usb hd till en r7000 eller köra usb hd till r7000?

dom read/write handlar bara om hastigheten mellan usb->router inte om wifi överförinshastigheten väl?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

@mrqaffe:

hmm. sorry för min n00bighet. Men vad kan man säga om det? hur skall man tolka dom resultaten?

Inte köra usb hd till en r7000 eller köra usb hd till r7000?

dom read/write handlar bara om hastigheten mellan usb->router inte om wifi överförinshastigheten väl?

Man mäter aldrig hastigheter med wifi om det inte är specifik wifi man vill mäta, mätningen visar hur prestandan är för routerns filhantering mot extern disk, wrt1900 presterar som en enkel nas, de andra är slöare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

super. MEN...

Tänkte bara höra med dig MRqaffe (och andra insatta) vad du säger om en billig extern WD hårddisk direkt till en router.

Kommer det "döda" livslängden på HD´n om den inte får spinna ner (kopplad till en router)? Hur lång livslängd kan man beräkna en extern hd ha?
Kommer värmeutväcklingen vara högre med en hD kopplad till en nas än en hd kopplad till datorn?

mvh Martin

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

@mrqaffe:

super. MEN...

Tänkte bara höra med dig MRqaffe (och andra insatta) vad du säger om en billig extern WD hårddisk direkt till en router.

Kommer det "döda" livslängden på HD´n om den inte får spinna ner (kopplad till en router)? Hur lång livslängd kan man beräkna en extern hd ha?
Kommer värmeutväcklingen vara högre med en hD kopplad till en nas än en hd kopplad till datorn?

mvh Martin

Hur den spinner ner beror även på disken och livslängden beror på modell, hur tempen blir mellan en nas respektive en dator är också en omöjlig fråga att svara på eftersom det beror på hur de kyls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.