Begagnat Xbox one, följer nerladdade spel med?

Permalänk
Medlem

Begagnat Xbox one, följer nerladdade spel med?

Hej!
Om man köper ett begagnat Xbox1 , följer de nedladdade köpta spelen med konsolen eller förloras dessa?

§3.1
Permalänk
Medlem

Det förloras, är kopplat till kontot.

Edit: Ignorera mig.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Köpta spel på hårdisk följer väl kontot de köptes på .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Subzero299:

Det förloras, är kopplat till kontot.

Inte sant. De ligger kvar på disk och ligger de kvar på hårddisken kan man spela dem. Man kan dock inte ladda ner dem igen om man skulle ta bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Inte sant. De ligger kvar på disk och ligger de kvar på hårddisken kan man spela dem. Man kan dock inte ladda ner dem igen om man skulle ta bort dem.

Kontot som köpt spelen måste väl finnas på konsolen också?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KRUSSIDULL:

Kontot som köpt spelen måste väl finnas på konsolen också?

Jag är faktiskt inte helt säker på det, men det är ju inte mer än att kontot ligger i menyn och aldrig syns, vilket inte borde vara ett större problem

Permalänk

Om jag inte är fel ut så måste kontot som "äger" spelen måste väl vara "home console" så med andra ord inloggad osv.
Så funkar det iaf när jag satt kompisens konto som min xbox hemma konsoll, han har mitt konto. Så vi bara behöver köpa ett spel men båda kan spela^^

Så jag gissar på att du inte får med några spel om inte detta kontot satt som hemma konsoll, dvs du har full tillgång till kontot då

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Hade jag sålt mitt hade jag nog formaterat disk och fabrikåterställt xboxen först..

Permalänk
Medlem

Ok nu läser jag bara från minnet men ta det men en nypa salt för det var länge sen jag läste detta. Om du har kontot som ÄGER spelen finns på valfri konsol går det också att spela från vilket konto som helst så länge kontot som har licensen för spelet finns på konsolen och är inloggad. Vill du kunna spela utan att ha kontot som äger spelen inloggad på konsolen så kan man ha en "hemma konsol" som man anger på Xbox.com notera att din första Xbox konsol som du använder ditt konto på är "hem konsol" men det går att ändra på. Du behöver dock fortfarande kontot för att ladda ner spelen.

Summering: Om du vill köpa en konsol med spel på så se till att.

1. Spelen är nerladdade.
2. Konsolen är en hemma konsol så ägaren inte behöver logga in.
3. Hoppas på att ägaren inte ta bort hemma konsolen på Xbox.com för i sådana fall slutar spelen fungera när du kopplar upp dig på nätet.
4. Ägarens konto medlföljer. Det går att byta e-mail. Dock är jag ganska säker på att detta bryter mot användaravtalet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

@Alexgat: Är nog ett 10 tal spel som är nedladdade så det blir ett bra köp om det som är nedladdat går att spela.
Annars blir ju värdet betydligt sämre.

Permalänk
Skrivet av Alexgat:

@Alexgat: Är nog ett 10 tal spel som är nedladdade så det blir ett bra köp om det som är nedladdat går att spela.
Annars blir ju värdet betydligt sämre.

Jag tror nog du går på en nit om du betalar mer pga att de finns nedladdade spel.
I sådana fall måste du även få hans xbox live konto. Har du inte det kommer de aldrig vara dina spel. han kommer ha full kontroll över dem.

Permalänk
Medlem

@Alexgat:
Går det ta över ett konto på korrekt sätt?
Säljs ju för att det inte spelas mer Xbox så att säga.
Det är en kompis Xbox det gäller så inga dimmor där.
Samtidigt vill ju inte han ha ansvar över det som jag gör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexgat:

@Alexgat:
Går det ta över ett konto på korrekt sätt?
Säljs ju för att det inte spelas mer Xbox så att säga.
Det är en kompis Xbox det gäller så inga dimmor där.
Samtidigt vill ju inte han ha ansvar över det som jag gör.

Du kan ju bara logga ut från ditt konto och låta han skapa ett nytt på Xboxen, alla spelen finns kvar, han kommer inte åt dina sparfiler / information

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Du kan ju bara logga ut från ditt konto och låta han skapa ett nytt på Xboxen, alla spelen finns kvar, han kommer inte åt dina sparfiler / information

Om nya kontot ska komma åt spelen så måste gamla kontot vara "sparat" (satt som hemma konsoll) och då har man tillgång till kontot.
Så är det iaf för mig, jag kan utan problem bara byta användare till polaren utan att skriva lösenord osv (mitt xbox är hans konto hemma bx)

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Har samma fråga fast några år senare. Ska köpa ett xbox one s med nedladdade spel på hårddisken (6st)

Kommer jag åt dom med grabbens xbox konto sen ? Kan gamla ägaren radera spelen om ett halvår eller nåt ?

Mvh ny medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarrowrevoman:

Har samma fråga fast några år senare. Ska köpa ett xbox one s med nedladdade spel på hårddisken (6st)

Kommer jag åt dom med grabbens xbox konto sen ? Kan gamla ägaren radera spelen om ett halvår eller nåt ?

Varför skulle svaret vara annorlunda nu mot tidigare? Så länge konsolen är satt som "hemkonsol" för den tidigare ägarens konto så kommer ni åt spelen. Ändrar han så att en annan konsol är hans hemkonsol förlorar ni åtkomst till dem.

Personligen skulle jag inte betala ens en spänn för någon annans nedladdade spel. Till och med om han skulle signa över kontot på en mailadress som tillhör er så brukar det väl gå ut ett mail till kontots tidigare adress där man kan ångra ändringen om den skulle skett pga dålig koll på sina lösenord…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarrowrevoman:

Har samma fråga fast några år senare. Ska köpa ett xbox one s med nedladdade spel på hårddisken (6st)

Kommer jag åt dom med grabbens xbox konto sen ? Kan gamla ägaren radera spelen om ett halvår eller nåt ?

Mvh ny medlem

Tidigare ägaren kan inte radera spelen, men däremot kan den tidigare ägaren ändra "standard-Xbox" så att du måste logga in med gamla ägarens användarnamn och lösenord för att kunna spela spelen som är köpta på det kontot.

Om den tidigare ägaren t.ex. köper ett Xbox Series så kommer denne troligen välja det nya Xboxet som standard och då kommer du förlora tillgång till spelen, såvida du inte har användarnamn, konto och tillgång till eventuell tvåstegsverifiering.

Inte ens om du får lösenord är du säker. Förra ägaren kan kontakta Microsoft och bevisa att hen är den riktiga ägaren (t.ex. med kvitto på köp av spel) och vips så har du både förlorat tillgång till spelen, men troligen även blivit avstängd från Xbox Live med ditt egna konto pga. stöld.

Det är inte tillåtet att sälja konton, så du kan inte använda det som något slags "försvar" heller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarrowrevoman:

Har samma fråga fast några år senare. Ska köpa ett xbox one s med nedladdade spel på hårddisken (6st)

Kommer jag åt dom med grabbens xbox konto sen ? Kan gamla ägaren radera spelen om ett halvår eller nåt ?

Mvh ny medlem

Nedladdat har ingen betydelse.

Är konsolen satt till 'home' av förre ägaren kan du använda alla hans spel och abbonemang (inte säker på om de listas på ett bra sätt, kanske måste de letas upp en och en för att installeras)

Detta överlever även en factory reset.

Home ägaren kan när som helst sätta home på en annan konsol och då försvinner gamla kopplingar för alltid.

Till slut så är nog gamepass mycket mer värt om du satsar en tusenlapp på live gold och konverterar det till gamepass. Betala dock inte extra för 'installerade spel'