Permalänk

"Retro" dator, Behöver lite input

Tjena, Har fått för mig att bygga ihop en dator liknande den jag byggde 2001-2002, Kanske inte borde kallas "retro" när den är så pass ny men w/e, Har lite funderingar som jag skulle vilja ha svar på.

Specifikationerna på datorn:

CPU: AMD Thunderbird /1200C/1400C (Hade en 1200 i min burk, Vilken det blir i denna beror på vad som finns att tillgå på Tradera/Ebay)
Moderkort: Förslag på bra Socket A/462 moderkort? Har inga egentliga krav men inbyggt nätverkskort vore trevligt, Sett att det finns socket A moderkort med sata och USB 2.0, Vilket år kom dessa kort? Förmodar att det var efter Thunderbird tiden, Iaf Sata.
Minne: Tänkte köpa 2x1GB unbranded DDR 400mhz minnen då dom säljs för ca 100kr fraktfritt på Ebay, Kan det bli kompabilitetsproblem med moderkort som endast stödjer 266/333 eller kommer minnena bara ställa ner sig till högsta möjliga hastighet (266/333)?
Grafikkort: Geforce3 Ti500 eller eventuellt fuska lite och satsa på ett Geforce4 Ti4600, Hade från början ett Geforce2 MX i min dator och uppgraderade sedan till Geforce3 Ti200 och sedan till Geforce4 Ti4400, Vill gärna spela 2001/2002 titlar på datorn (Pool of Radiance, Neverwinter Nights, Morrowind, Gothic II, Diablo II och lite andra halvkrävande spel) så jag tror att ett Geforce4 kort kommer behövas.
Nätaggregat: Här tänkte jag satsa på ett nytt nätaggregat, FSP 400-60APN då det är 80+ bronze cert och har rätt "look", Verkar stabila och pålitliga, Borde inte vara några kompabilitetsproblem med Socket A moderkort?
Chassi: Skulle väldigt gärna vilja få tag på ett Aopen HQ45 / HQ45 Pro, Dessa var väldigt vanliga i början av 2000-talet men riktigt svåra att få tag på idag, Några tips om var jag kan få tag i ett? Vet att det inte är något speciellt chassi, Men det är lite nostalgikänsla över chassit då jag byggde min dator i ett HQ45.
Alternativ 2 skulle vara ett Chieftec Dragon DX-01B-D som jag hade senare, Men förmodar att dessa är ännu svårare att komma över idag.
Skärm: Här skulle jag också vilja fuska lite och satsa på en 19" LCD med 1280x1024 upplösning, Till min gamla dator hade jag en 15" Nec lcd skärm med 1024x768 pixlar, Fruktansvärt dålig skärm som kostade drygt 9000kr när den köptes år 1999.
Tips på skärmar? Gärna tidigt 2000-tal (2001-2005) och hellst med PVA panel, Kanske skulle kunna tänka mig en CRT skärm också.

Tar gärna emot förslag/tips/åsikter

Tips på CPU kylare vore också trevligt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Glömde en sak:
OS: Windows 2000 Pro, Går det att köpa en begagnad Win 2000 skiva med nyckel eller är denna nyckel obrukbar om den redan har använts en gång tidigare?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Jag hade några gamla skal i garaget, jag har för mig att ett av dem är ett Aopen men är osäker på modellen, det är den med en startknapp som ser ut som ett plektrum i ljusblått. Du kan väl skicka ett pm så kan jag maila bilderna till dig om det kan vara intressant.

Visa signatur

Primära speldatorn: Corsair Obsidian 450D, i5-4670K @ 4.5 GHz, Cryorig H5 Ultimate, GA-Z97X Gaming 3, Corsair RM850X, Crucial Ballistix Sport 16GB DDR3, MSI R9 390 Gaming 8GB, Asus Xonar Phoebus Solo

Sekundära speldatorn: Corsair Carbide 200R, Pentium G3258 @ 4.5 GHz, Be Quiet Pure Rock, Asus Z97-E, Cooler Master B700 v2, Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3, MSI R9 390 Gaming 8GB, Sound Blaster Z

Lekdatorn på jobbet: Fractal Core 3500, Pentium G3258 @ 4.5 GHz, Cooler Master EVO 212, GA-Z97-HD3, Cooler Master B600 v2, Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3, XFX Radeon HD 7950.

Permalänk

@SWE_Bridgeman:

Har skickat PM till dig

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Tjena, Har fått för mig att bygga ihop en dator liknande den jag byggde 2001-2002, Kanske inte borde kallas "retro" när den är så pass ny men w/e, Har lite funderingar som jag skulle vilja ha svar på.

Specifikationerna på datorn:

CPU: AMD Thunderbird /1200C/1400C (Hade en 1200 i min burk, Vilken det blir i denna beror på vad som finns att tillgå på Tradera/Ebay)
Moderkort: Förslag på bra Socket A/462 moderkort? Har inga egentliga krav men inbyggt nätverkskort vore trevligt, Sett att det finns socket A moderkort med sata och USB 2.0, Vilket år kom dessa kort? Förmodar att det var efter Thunderbird tiden, Iaf Sata.
Minne: Tänkte köpa 2x1GB unbranded DDR 400mhz minnen då dom säljs för ca 100kr fraktfritt på Ebay, Kan det bli kompabilitetsproblem med moderkort som endast stödjer 266/333 eller kommer minnena bara ställa ner sig till högsta möjliga hastighet (266/333)?
Grafikkort: Geforce3 Ti500 eller eventuellt fuska lite och satsa på ett Geforce4 Ti4600, Hade från början ett Geforce2 MX i min dator och uppgraderade sedan till Geforce3 Ti200 och sedan till Geforce4 Ti4400, Vill gärna spela 2001/2002 titlar på datorn (Pool of Radiance, Neverwinter Nights, Morrowind, Gothic II, Diablo II och lite andra halvkrävande spel) så jag tror att ett Geforce4 kort kommer behövas.
Nätaggregat: Här tänkte jag satsa på ett nytt nätaggregat, FSP 400-60APN då det är 80+ bronze cert och har rätt "look", Verkar stabila och pålitliga, Borde inte vara några kompabilitetsproblem med Socket A moderkort?
Chassi: Skulle väldigt gärna vilja få tag på ett Aopen HQ45 / HQ45 Pro, Dessa var väldigt vanliga i början av 2000-talet men riktigt svåra att få tag på idag, Några tips om var jag kan få tag i ett? Vet att det inte är något speciellt chassi, Men det är lite nostalgikänsla över chassit då jag byggde min dator i ett HQ45.
Alternativ 2 skulle vara ett Chieftec Dragon DX-01B-D som jag hade senare, Men förmodar att dessa är ännu svårare att komma över idag.
Skärm: Här skulle jag också vilja fuska lite och satsa på en 19" LCD med 1280x1024 upplösning, Till min gamla dator hade jag en 15" Nec lcd skärm med 1024x768 pixlar, Fruktansvärt dålig skärm som kostade drygt 9000kr när den köptes år 1999.
Tips på skärmar? Gärna tidigt 2000-tal (2001-2005) och hellst med PVA panel, Kanske skulle kunna tänka mig en CRT skärm också.

Tar gärna emot förslag/tips/åsikter

Tips på CPU kylare vore också trevligt

Ser inte riktigt vitsen med att bygga med så gamla komponenter om du ändå ska köra W2k på datorn. Vill du bara ha en billig dator att köra spel från den eran på kan du plocka upp en gammal P4 för nästan inga pengar alls. Det är egentligen bara om du vill köra DOS och maximera kompatibiliteten det blir läge att planera det hela, annars funkar i princip vad som helst.

Angående W2k-frågan i nästa inlägg, har inget minne av att det klabbade en massa vid installation på en ny dator. Du kan nog lugnt köpa en begagnad licens.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Ser inte riktigt vitsen med att bygga med så gamla komponenter om du ändå ska köra W2K på datorn. Vill du bara ha en billig dator att köra spel från den eran på kan du plocka upp en gammal P4 för nästan inga pengar alls. Det är egentligen bara om du vill köra DOS och maximera kompatibiliteten det blir läge att planera det hela, annars funkar i princip vad som helst.

Vitsen är att bygga i princip samma dator som jag hade 2001-2002, Anledningen är mest bara för att det skulle vara roligt att ha samt lira gamla spel på tillsammans med en 5:4 skärm Windows 2000 körs också bara för att det var det jag använde med min gamla dator och jag gillar det bättre än XP. Det är dessutom väldigt resurs snålt, Nackdelen är att det finns vissa kompabilitetsproblem med gamla Windows 95/98 spel men det kan jag leva med

Det handlar alltså mer om nostalgi än att ha något att spela gamla titlar på

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Emil Hansson:

Minne: Tänkte köpa 2x1GB unbranded DDR 400mhz minnen då dom säljs för ca 100kr fraktfritt på Ebay, Kan det bli kompabilitetsproblem med moderkort som endast stödjer 266/333 eller kommer minnena bara ställa ner sig till högsta möjliga hastighet (266/333)?

Chassi: Skulle väldigt gärna vilja få tag på ett Aopen HQ45 / HQ45 Pro, Dessa var väldigt vanliga i början av 2000-talet men riktigt svåra att få tag på idag, Några tips om var jag kan få tag i ett? Vet att det inte är något speciellt chassi, Men det är lite nostalgikänsla över chassit då jag byggde min dator i ett HQ45.
Alternativ 2 skulle vara ett Chieftec Dragon DX-01B-D som jag hade senare, Men förmodar att dessa är ännu svårare att komma över idag.

Tips på CPU kylare vore också trevligt

Har för mig att många DDR-minnen som säljs på Ebay är High Density som många moderkort kan vara kinkiga med.

Angående chassi så vill jag verkligen inte lova något men det är möjligt att jag har ett Dragon på vinden. Dock kan det ju vara svårt/dyrt att frakta det till dig (bor i Malmö).

CPU-kylare ska jag också ha på vinden kanske, tyvärr måste det grävas och letas och det har jag nog inte tid med de närmaste veckorna i alla fall =(

Permalänk

@Nietszche:

Det står faktiskt beskrivligen att det är "low density" minnen, Frågan är varför dom är så pass billiga och om man hellre ska satsa på begagnade minnen från till exempel crucial eller samsung

Dessa minnen har jag kikat på: http://www.ebay.com/itm/New-2GB-2-X-1GB-DDR-400MHZ-184pin-PC3...

Det vore ju verkligen toppen om du hade chassi och CPU kylare som du kan tänka dig att sälja! Jag betalar mer än gärna frakten isf, Kolla när du har tid och skicka gärna ett PM eller SMS isf, Jag har inte bråttom

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Ingen som vet hur det funkar med begagnad Windows 2000 nyckel?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599