Vart har Hitachi diskarna tagit vägen?

Permalänk
Inaktiv

Vart har Hitachi diskarna tagit vägen?

Tänkte köpa ny hdd av märket Hitachi men de finns inte längre? Jag vet att de blivit uppköpta av WD men har de nu slutligen tagit bort Hitachi permanent?

Permalänk

Heter numera HGST

Visa signatur

Good talk...

Permalänk
Permalänk
Medlem

HGST (Hitachi Global Storage Technologies)
https://www.hgst.com/

Permalänk
Inaktiv

Tack! Vilken av de modeller gäller om man letar efter en tyst 4TB disk? Eller kanske 5TB? Ser lite att det skiljer i garantiår också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tack! Vilken av de modeller gäller om man letar efter en tyst 4TB disk? Eller kanske 5TB? Ser lite att det skiljer i garantiår också.

Beror om du ska använda den till spel/program eller till lagring. För enbart lagringen behöver du garanterat inte en 7200rpm.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Tack! Vilken av de modeller gäller om man letar efter en tyst 4TB disk? Eller kanske 5TB? Ser lite att det skiljer i garantiår också.

För lagring hade jag valt en Caviar Red 4TB

De är tysta, gjorda för att klara vara igång 24/7, tillverkade för att klara 1 miljon arbetstimmar. Men smaken är som baken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franzenmannen:

För lagring hade jag valt en Caviar Red 4TB

De är tysta, gjorda för att klara vara igång 24/7, tillverkade för att klara 1 miljon arbetstimmar. Men smaken är som baken.

WD har väl skrotat Caviar namn-schemat för ett bra tag sedan?
Dem är delade i färger nuförtiden, Red/Black/Blue osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

WD har väl skrotat Caviar namn-schemat för ett bra tag sedan?
Dem är delade i färger nuförtiden, Red/Black/Blue osv.

Hade ingen aning om detta, insåg det först när jag läste ditt inlägget. Där ser man

Förut var de också indelade i färger, men de hade Caviar mellan "WD" och färgen. T.ex. WD Caviar Green, WD Caviar Black, och så vidare.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Franzenmannen:

För lagring hade jag valt en Caviar Red 4TB

De är tysta, gjorda för att klara vara igång 24/7, tillverkade för att klara 1 miljon arbetstimmar. Men smaken är som baken.

Tack! Men Red versionen är inte gjort för singelbruk? Den är långsam access när man använder den som singeldisk har jag läst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon114264:

Tack! Men Red versionen är inte gjort för singelbruk? Den är långsam access när man använder den som singeldisk har jag läst.

Ska du ha en OS disk är det väl SSD som gäller?! Att sedan köpa en HDD till lagring är bra och då är denna Red säkert helt ok.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Säger som föregående.
Skall du ha systemdisk är det SSD som gäller, finns ju 480GB för under tusenlappen nu.

Är det lagring du skall ha kör jag själv med fyra stycken 3TB WD Red och vad jag läst är WD det "bästa" märket för stunden.
Jag hade inte valt gröna diskar då dem stänger av sig automatiskt för att spara el och kan låta i samband med detta.
Red är gjorda för 24/7 NAS-bruk men det är mer en kvalitétskoll på att dem kan gå 24/7 och tätt ihop med flera diskar dvs lite högra temperatur.

Jag hade köpt en 4-6GB WD Red för lagring, eller en 256-512GB SSD för systemet.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

HGST (Hitachi Global Storage Technologies)
https://www.hgst.com/

Är det inte de som är Toshiba diskar nu också?
Vill minnas jag läste något om att det har gått över till annan ägare för ett tag sedan.
Toshiba tillverkar NAND och HDD nu vet jag iaf, och SSDna äger de OCZ för, så deras kontroller.

Oavsett så HGST diskarna är rätt tåliga. Även WD diskarna på jobbets "uthyrnings datorer" skriker som F om G-force varningar och har parkerat huvudet typ 150k gånger pga av bla det. De fungerar dock som de ska, förutom typ 34700 G kraft varningar på ena
Smart värdet är på 1 / 1 och omvandlat från hex, 37k+. (frågade faktiskt kollegorna om de spelar boll med datorerna eller vf de sysslar med)

HGST disken i den äldsta (tänk första gen i5a) på 320GB tuggar på som inget hänt, trots att den har utsatts för mer våld än de två WD diskarna genom åren. Seagate disken i ena laptopen höll 9 månader...

Imho för pålitlighet idag: HGST >= WD >>> Seagate.

Permalänk
Medlem

Jag kör Red diskar för lagring och dom har gått 2,5 år nu utan en enda issue.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb