Permalänk

Hög temperatur i7 4790K

Hej.

Jag skulle vilja se om någon kan hjälpa mig med att lista ut vad jag kan göra för fel med min CPU. Jag har en Intel i7 4790K som jag ännu inte har överklockat. Saken är bara den att mina temperaturer ligger på 60 grader idle och skjuter upp till 99 Prime. Detta trots att jag använder mig utav Noctua nh-d15, och har tidigare använt mig utav Corsair h100i.

Jag använder mig utav Arctic Silver 5 och har provat att sätta på heatsinken med olika mängder pasta varje gång, men mina temperaturer förändras inte nämnvärt mycket. ett tag låg dem på 35 grader idle och sköt upp till 78-80 grader Prime, vilket jag bedömde var på gränsen till okej med tanke på vilka kylare jag har. Men efter att jag i veckan tog bort kylaren för att få plats med ett nätverkskort så har mina temperaturer varit otroligt dåliga.

Skillnaden nu är att jag istället för att rikta fläktarna horisontellt så kör jag det nu vertikalt. Men det borde väl inte påverka temperaturerna nämnvärt mycket?

Jag har börjat fundera på om det inte är CPU'n som är paj med tanke på att jag haft problem med temperaturerna sedan jag köpte den. För inte ska jag ha så höga temperaturer med de kylare som jag har?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDvsBstd:

Hej.

Jag skulle vilja se om någon kan hjälpa mig med att lista ut vad jag kan göra för fel med min CPU. Jag har en Intel i7 4790K som jag ännu inte har överklockat. Saken är bara den att mina temperaturer ligger på 60 grader idle och skjuter upp till 99 Prime. Detta trots att jag använder mig utav Noctua nh-d15, och har tidigare använt mig utav Corsair h100i.

Jag använder mig utav Arctic Silver 5 och har provat att sätta på heatsinken med olika mängder pasta varje gång, men mina temperaturer förändras inte nämnvärt mycket. ett tag låg dem på 35 grader idle och sköt upp till 78-80 grader Prime, vilket jag bedömde var på gränsen till okej med tanke på vilka kylare jag har. Men efter att jag i veckan tog bort kylaren för att få plats med ett nätverkskort så har mina temperaturer varit otroligt dåliga.

Skillnaden nu är att jag istället för att rikta fläktarna horisontellt så kör jag det nu vertikalt. Men det borde väl inte påverka temperaturerna nämnvärt mycket?

Jag har börjat fundera på om det inte är CPU'n som är paj med tanke på att jag haft problem med temperaturerna sedan jag köpte den. För inte ska jag ha så höga temperaturer med de kylare som jag har?

Tack i förhand!

Har du monterat kylaren rätt ? vad hade du för temp med h100i ?
Fel på tempsensorn ?
och sen ska man väl inte använda prime för haswell prova med aida i stället

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort? Har själv uppgraderat nyligen och fick också problem med hög processortemperatur. Verkade ordna sig efter uppdatering av Bios. Har sett flera trådar om höga temperaturer för just I7 4790K.

kompletterat
Visa signatur

| i7 4790 K | Asus Z97-A | Gigabyte RTX 3060 12GB | 16 GB XMS 1600 | Samsung SSD 850 Pro 512 GB | Spinpoint F3 1 TB *2 | AX 750 W | Fractal Design R3 vit | Noctua NH-U12P | Asus Xonar Essence STX |
Nintendo switch, PS 3, Wii, C-64 & Mega Drive

Permalänk
Skrivet av KiddzoR:

Har du monterat kylaren rätt ? vad hade du för temp med h100i ?
Fel på tempsensorn ?

Funderar på ifall det kan vara sensorn, eller så har jag monterat det fel. Men i sådana fall måste jag ha gjort det helt fel fyra gånger.

Men bestämde mig för att känna på känna flänsen under tiden som den är igång och den känns absolut inte att vara 60 grader. Undrar om den ens är över 15... Jag får ta och kolla till den lite till. Kylaren känns stabil och ordentligt fastsatt, men kanske kan sitta fel i alla fall?

Temperaturerna för h100i låg på 40 idle och runtomkring 75-80 full load.

Skrivet av Millgram:

Vilket moderkort?

ASUS Z97-A ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDvsBstd:

Funderar på ifall det kan vara sensorn, eller så har jag monterat det fel. Men i sådana fall måste jag ha gjort det helt fel fyra gånger.

Men bestämde mig för att känna på känna flänsen under tiden som den är igång och den känns absolut inte att vara 60 grader. Undrar om den ens är över 15... Jag får ta och kolla till den lite till. Kylaren känns stabil och ordentligt fastsatt, men kanske kan sitta fel i alla fall?

Temperaturerna för h100i låg på 40 idle och runtomkring 75-80 full load.

Prova och köra ett test med aida 64 och kolla vad du får för temp

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

Prime använder en del ar processorn som övervoltar core. Därför ger Prime högre temperaturer än vad som är tänkbart i den extremaste av användningar. Kör på Aida istället. Sedan så gäller det att ha ett utblås ovanför kylaren när den blåser vertikalt och att fläktarna ska jobbar uppåt. Nackdelen med nuvarande luftström är att luften som är uppvärmd från grafikkort mm som finns under ska kyla processorn. Redan det kan ge minskad kylverkan

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Avstängd

VCORE ligger på? Som sagt prova aida: http://www.aida64.com/downloads
Att prova olika mängder pasta kommer inte hjälpa dig, kör på ett riskorn, inte ärta som en del säger, det är för mycket. Har du problem i applikationer eller spel? Att låta kylaren blåsa uppåt är något jag inte skulle gjort frivilligt, men borde inte på verka mer än ett par grader..

Permalänk

16 minuter in på AIDA64 och temperaturerna ser absolut okej ut, inga farliga temperaturer alls. Helt klart stabilare än vad Prime visade mig också. Så jag tror att det kanske inte var några problem trots allt.

Jag får tacka så mycket för hjälpen, och ursäktar för att jag tog en del av eran tid för ett fall som inte var så allvarligt trots allt