Koppla TV ljudet till en förstärkare, hur är det enklast?

Permalänk
Medlem

Koppla TV ljudet till en förstärkare, hur är det enklast?

Hej.

Högtalarna på min LED TV slutade fungera mitt i allt igår, det surrade till och sen var det ljudlöst.
Hittade en gammal förstärkare i garderoben som fungerar kanonbra, men hur kopplar man den lättast så att man får ljudet att fungera.
Det fungerar om jag använder en 3,5 mm - 2 x RCA som är kopplad till förstärkaren. Funkar det även om man kopplar med en 2xRCA - 2xRCA ha/ha kabel?

Mvh
Tommy

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bredband:

Hej.

Högtalarna på min LED TV slutade fungera mitt i allt igår, det surrade till och sen var det ljudlöst.
Hittade en gammal förstärkare i garderoben som fungerar kanonbra, men hur kopplar man den lättast så att man får ljudet att fungera.
Det fungerar om jag använder en 3,5 mm - 2 x RCA som är kopplad till förstärkaren. Funkar det även om man kopplar med en 2xRCA - 2xRCA ha/ha kabel?

Mvh
Tommy

Har du en ljudutgång med rca och en ljudingång med rca så bör det fungera, men du berättar ju inte vilka anslutningar du har.
Det kan även gå att plocka ut ljudet via scarten på tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Hej.

Högtalarna på min LED TV slutade fungera mitt i allt igår, det surrade till och sen var det ljudlöst.
Hittade en gammal förstärkare i garderoben som fungerar kanonbra, men hur kopplar man den lättast så att man får ljudet att fungera.
Det fungerar om jag använder en 3,5 mm - 2 x RCA som är kopplad till förstärkaren. Funkar det även om man kopplar med en 2xRCA - 2xRCA ha/ha kabel?

Mvh
Tommy

Hej!

Absolut, det ska funka utmärkt. Vad har du för ingångar på förstärkaren resp. utgångar på TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du en ljudutgång med rca och en ljudingång med rca så bör det fungera, men du berättar ju inte vilka anslutningar du har.
Det kan även gå att plocka ut ljudet via scarten på tvn.

Det är en gammal förstärkare med följande RCA utgångar.
http://img22.olx.bg/images_prodavalnikcom/75218854_6_585x461_...

Hur ska scart kabeln se ut ?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLiBe:

Hej!

Absolut, det ska funka utmärkt. Vad har du för ingångar på förstärkaren resp. utgångar på TVn?

Så ser det ut bak på TV:en
http://img12.staticclassifieds.com/images_tablicapl/225482821...

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Det är en gammal förstärkare med följande RCA utgångar.
http://img22.olx.bg/images_prodavalnikcom/75218854_6_585x461_...

Hur ska scart kabeln se ut ?

Du bör kunna använda ingångarna märkta CD och VIDEO. Undvik PHONO och TAPE.

Det är bara att koppla en RCA-hane från TVns RCA-utgångar märkta R-Audio-L till förstärkarens ingångar.

Permalänk
Medlem

Koppla Audio Out på TV:n till någon av uttagen på förstärkaren. Jag tror all utom Video ska funka. Sen måste förstärkaren vara inställt på just den ingången.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Rekordmedlem

Om det där är allt så har du inte nån rca utgång på tvn, har du scart ? Annars måste du köra via tele eller skaffa en extern dac och köra digitalt ut från tvn.
Det finns både hela kablar och adaptrar för att få ut ljud via scart
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej. Ska testa, tack snälla för all hjälp

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det där är allt så har du inte nån rca utgång på tvn, har du scart ? Annars måste du köra via tele eller skaffa en extern dac och köra digitalt ut från tvn.
Det finns både hela kablar och adaptrar för att få ut ljud via scart
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Hittade en scart kabel i gömmorna, men det står inget om Audio på den, testade och den funkade inte.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLiBe:

Du bör kunna använda ingångarna märkta CD och VIDEO. Undvik PHONO och TAPE.

Det är bara att koppla en RCA-hane från TVns RCA-utgångar märkta R-Audio-L till förstärkarens ingångar.

Okej, ska testa.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

@Bredband:

Haha fan. Nu såg jag att det står ju Input på de där RCA-kontakterna.

Det enklaste är att koppla hörlursutgången till RCA-ingångar på förstärkaren mha en 3.5mm hane till 2xRCA hane. Jag tror inte det blir bättre ljudkvalité med en scartsplitter. Du kan även ta ut en signal från den porten märkt SPDIF, dock är denna digital. Då behövs antingen en förstärkare som kan ta in digitala signaler eller en Digital-till-Analog-Converter, s.k DAC.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bredband:

Hittade en scart kabel i gömmorna, men det står inget om Audio på den, testade och den funkade inte.

Står nått om audio? Du ser väl om den har ljudanslutning eller inte ?
Det finns också många adaptrar från/för tvspel och de ger oftast bara ljudingång via scarten men de adaptrar man köper lösa har ofta en in/ut omkopplare om de inte är "fullkopplade" och är de utan omkopplare så se till att välja rätt så du får utgång från scarten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Står nått om audio? Du ser väl om den har ljudanslutning eller inte ?
Det finns också många adaptrar från/för tvspel och de ger oftast bara ljudingång via scarten men de adaptrar man köper lösa har ofta en in/ut omkopplare om de inte är "fullkopplade" och är de utan omkopplare så se till att välja rätt så du får utgång från scarten.

Jag kör via hörlurs utgången, det funkar. Tack för hjälpen

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLiBe:

@Bredband:

Haha fan. Nu såg jag att det står ju Input på de där RCA-kontakterna.

Det enklaste är att koppla hörlursutgången till RCA-ingångar på förstärkaren mha en 3.5mm hane till 2xRCA hane. Jag tror inte det blir bättre ljudkvalité med en scartsplitter. Du kan även ta ut en signal från den porten märkt SPDIF, dock är denna digital. Då behövs antingen en förstärkare som kan ta in digitala signaler eller en Digital-till-Analog-Converter, s.k DAC.

Det funkar ju att kpppla till görlursutgången och sen till RCA ingångarna på förstärkeren. Då får det vara så då har jag ljud iallafall. Tråkigt att kolla hockey utan ljud haha

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Vad är det för TV? Är det där alla ut/ingångar som finns? Manualen till TV:n borde innehålla nåt om hur man kan få ut TV-ljudet. Om du inte har manualen så kan man söka på märke + modellnumret och se om man hittar den på nätet.

Som det ser ut så måste du få en analog utsignal (Line Out) från TV:n. Hörlursuttaget funkar ju som du själv konstaterat (om jag förstod ditt inlägg rätt) även om det tekniskt sett kanske inte är Line Out nivåer. Om det alternativet låter det bra så är det ju det som är enklast eftersom du har alla sakerna som behövs för att få ljud.

RCA uttagen för Audio bak på TV:n är ju märkta som input, så dom tror jag inte fungerar.

S/PDIF kontakten tror jag är en utgång (baserat på att den sitter bredvid hörlursuttaget). Det är en digital utsignal och måste omvandlas till analog signal, vilket blir dyrare.

Ljud från SCART uttag (som inte finns med på bilderna) har ju redan behandlats i tidigare inlägg.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Bredband Som @FLiBE säger så tror jag att det enklaste är en 3.5mm - 2xRCA från hörlursutgången på TV:n till förstärkaren.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad är det för TV? Är det där alla ut/ingångar som finns? Manualen till TV:n borde innehålla nåt om hur man kan få ut TV-ljudet. Om du inte har manualen så kan man söka på märke + modellnumret och se om man hittar den på nätet.

Som det ser ut så måste du få en analog utsignal (Line Out) från TV:n. Hörlursuttaget funkar ju som du själv konstaterat (om jag förstod ditt inlägg rätt) även om det tekniskt sett kanske inte är Line Out nivåer. Om det alternativet låter det bra så är det ju det som är enklast eftersom du har alla sakerna som behövs för att få ljud.

RCA uttagen för Audio bak på TV:n är ju märkta som input, så dom tror jag inte fungerar.

S/PDIF kontakten tror jag är en utgång (baserat på att den sitter bredvid hörlursuttaget). Det är en digital utsignal och måste omvandlas till analog signal, vilket blir dyrare.

Ljud från SCART uttag (som inte finns med på bilderna) har ju redan behandlats i tidigare inlägg.

Det är en Thomson 32HU3253.
Kör med hörlurs uttaget, funkar bra. När jag testade Scart kontakten så fick jag ingen ljud.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

@Fltoig:

Jepp, det funkar. Få duga så länge

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S