Permalänk
Medlem

Startar om sig efter nån timme

Hej.
Min dator startar om sig efter jag har kört GTA 5 i några timmar. Vad kan det bero på?
Jag har överklockat min processor AMD Phenom II X4 955 till 3,7 GHz och 1.4V
Jag har vattenkylning Corsair Hydro H110, processorn ligger på 30-37 grader

Ram=8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 669MHz (9-9-9-24)
moderkort=Gigabyte Technology Co., Ltd. GA-MA790XT-UD4P (Socket M2)
grafikkort=3072MB ATI AMD Radeon HD 7900 Series (ATI AIB)

Permalänk
Medlem

Går ju alltid pröva det lätta först. Sänk till stock inställningar och pröva så. Om den inte startar om sig då så är det din överklockning som inte är helt hundra.
Ibland får man det inte perfekt stabilt men bra nog för att köra på ett tag, med enstaka krasch eller liknande ibland.
Återkom med resultat, om det är samma problem även om du kör med stock inställningar. Då det kan vara bra att utesluta saker som inte är standard med datorn eller spel, moddar, överklockning mm.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Jag har kört länge med stockinställningar men jag har velat att testa överklocka samt att jag har haft stock fläkten till processorn och då har den legat på 79 grader :/
Sen köpte jag hydro H110 och då har den legat på 30 grader.
Jag vill överklocka men jag kan inget om det. Jag har bara kollat på youtube videos där dom har fått upp samma processor som jag har till 3,9-4,3 ghz
Jag fattar inte varför det inte funkar för mig =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swezar:

@Elghinnarisa: Jag har kört länge med stockinställningar men jag har velat att testa överklocka samt att jag har haft stock fläkten till processorn och då har den legat på 79 grader :/
Sen köpte jag hydro H110 och då har den legat på 30 grader.
Jag vill överklocka men jag kan inget om det. Jag har bara kollat på youtube videos där dom har fått upp samma processor som jag har till 3,9-4,3 ghz
Jag fattar inte varför det inte funkar för mig =/

Har du samma problem i stock då eller?
Vad folk får för resultat på youtube är oftast ointressant mer än att det ger en att hum om vad man kan landa. Lite som att kolla på vad världsrekordet för din processor ligger på och man undrar varför man själv inte når det.

Olika kombos av moderkort och ram ger stor skillnad, vissa exemplar klockar som en gud och andra rör sig inte alls.
Jag får knappt upp mint i7 2700k i 4.3Ghz längre, 4.1Ghz är allt den tar. Men kollar man på nätet så ska 5GHz vara inget problem alls.

Sedan så går det nästan aldrig att bara kopiera någons inställningar rakt av och få något optimalt för sin egen burk och exemplar. Se det helt enkelt som en riktlinje till vad som kan fungera bra.
Vill du veta hur man gör så finns det gott om guider på nätet och även här på sweC.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Jag hade inga problem med stock inställningar. Jag får väl läsa runt lite mer på internet