The Witcher 3 kompromissar med bildkvaliteten för att passa spelkonsoler

Permalänk
Medlem

Att konsoler drar ner grafiken på pc-spel är ett otyg håller de flesta med om. Roten till detta är att det är mer lönsamt att producera konsolspel än pc-spel. Många blir upprörda och köper inte spelet som en protest. Det förstärker ju bara ovan nämnda förhållande. För att bryta mönstret borde fler istället köpa pc-versionen, så det blir mer lönsamt att utveckla för pc.

Permalänk

Det hände med Far cry 3, det hände med Watch dogs. År ut och år in går folk på samma jävla HYPE, om och om igen. Om folk istället hade lite mera realistiska förväntningar skulle sånt här inte hända och folk skulle slippa sitta och gråta för spilld mjölk.

Ingen Dator eller spelkonsol är starkare än dess svagaste länk. Därför borde sånt inte vara så "chockerande" , om folk använde en näve salt när dom skapar sina förväntningar.

Permalänk

Har själv valt att köpa ett PS4 att spela på några år framöver, pga att jag gillar bekvämligheten av att sitta i soffan och spela på min 55 tums TV. Och många (inte alla självklart) PC spelare ska alltid klanka ner på personer som spelar konsol, därför blev jag lite glad för det här. Nu kommer dessa personer klaga ännu mer, vilket jag tycker är lite roligt pga att jag själv inte störs av det.

Permalänk

Oavsett om grafiken ej blivit "nergraderad" så hade ni garanterat klagat -_-

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Highfly:

För att bryta mönstret borde fler istället köpa pc-versionen, så det blir mer lönsamt att utveckla för pc.

Du talar för döva öron.
"ASSÅ NEJ VÄGRAR KÖPA PGA GRAFIKEN"

Permalänk
Medlem

Tror att spelet kommer att vara riktigt Nice även om dom nerfat grafiken.
Tycker dock att dom gubbarna som sitter uppe på sina pedistaler i skyarna och lipar över att deras xbox och ps4 inte kan leverera tillräckligt mot PC och kör med får-inte-jag-får-ingen-mentaliteten kan ta sina elektriska konservburkar och köra upp i r*ven.

PC är på väg upp igen och denna trenden kommer förmodligen att fortsätta för att förhindra det så gott det går. Dom flesta minns väl härvan med skärmbolagen som försökte förhindra utvecklingen av LCD?

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk

Folk är lagom roliga. För det första ska man inte förboka över huvud taget för att det är som att köpa grisen i säcken och förespråkar negativa aspekter i industrin, så jag är bara glad över att folk avbokar och väntar.

För det andra så handlar det om att företag aktivt ljuger och lovar saker till höger och vänster och sedan låtsas som inget har hänt när spelet väl släpps och funktioner och dylikt har försvunnit, i vissa fall skulle det kanske klassas som falsk marknadsföring och så tycker folk att det är konstigt att folk blir besvikna eller sura. (här generaliserar jag över hela industrin för just i fallet med Witcher 3 handlar det just om grafik och inget annat, tycker dock fortfarande negativt att göra som CDPR har gjort)

Jag tycker det är mer konstigt att folk accepterar sådant strunt och kallar de som är besvikna för bortskämda.

Grafik spelar roll punkt. Det är ett grafiskt medium, klart det spelar olika mycket roll för alla men det är en viktig del av spelet, bättre grafik kan ge trevligare inlevese och faktist ge mer spelmöjligheter beroende på hur det implementeras. Låter som på vissa kommentarer att de hade trivits bättre om spelet hade enbart lanserats till Atari 2600.....

Spelet är säkert bra och jag ser fram emot det men personligen (tydlig tycker massa andra personer det med) tycker jag att det är negativt när företagen myglar.

Permalänk
Skrivet av Wasted Hobbit:

Folk är lagom roliga. För det första ska man inte förboka över huvud taget för att det är som att köpa grisen i säcken och förespråkar negativa aspekter i industrin, så jag är bara glad över att folk avbokar och väntar.

För det andra så handlar det om att företag aktivt ljuger och lovar saker till höger och vänster och sedan låtsas som inget har hänt när spelet väl släpps och funktioner och dylikt har försvunnit, i vissa fall skulle det kanske klassas som falsk marknadsföring och så tycker folk att det är konstigt att folk blir besvikna eller sura. (här generaliserar jag över hela industrin för just i fallet med Witcher 3 handlar det just om grafik och inget annat, tycker dock fortfarande negativt att göra som CDPR har gjort)

Jag tycker det är mer konstigt att folk accepterar sådant strunt och kallar de som är besvikna för bortskämda.

Grafik spelar roll punkt. Det är ett grafiskt medium, klart det spelar olika mycket roll för alla men det är en viktig del av spelet, bättre grafik kan ge trevligare inlevese och faktist ge mer spelmöjligheter beroende på hur det implementeras. Låter som på vissa kommentarer att de hade trivits bättre om spelet hade enbart lanserats till Atari 2600.....

Spelet är säkert bra och jag ser fram emot det men personligen (tydlig tycker massa andra personer det med) tycker jag att det är negativt när företagen myglar.

Vi som tänker ett steg extra tycker det är negativt när spelarna kläcker nedvärderande slutsatser utan att förstå hur spelindustrin går runt. Grafik spelar roll ja, men inte en så stor roll att den helt skräddarsys åt en minoritet som high end PC-gamers. Det är heller inte falsk marknadsföring på något medvetet sätt att lansera spelbilder på en build som senare drabbas av industrins komplexa ekonomiska omständigheter.

Folk tar allt för stora friheter att tolka och basha de dilemman utvecklare ställs inför, praktiskt och ekonomiskt inom industrin.

Permalänk
Medlem

Alltså jag älskar nerdragen och all PCMR entitlement på det här forumet Drar fram popcornen så fort det är en artikel med "spel X låst till 30fps" eller "spel Y fick inte med allt från demot". Folk tror på riktigt att de är någon slags prioriterad målgrupp. Och kanske bästa av allt är att de måste ständigt dra fram halmgubben om PC-spelbranchens undergång och hävda motsatsen med lite PCMR™

Hade tänkt skriva en lång grej om detta i jakten på svar på varför de egentligen gjort så, men så kom jag själv på svaret: det finns helt enkelt mer pengar att tjäna på en lyckad konsolspelsförsäljning.

Normalpris för nytt PC-spel är 400.
Normalpris för nytt konsolspel är 600. Även om Sony och M$ snor 20% av det i royalties som någon nämnde ger det ändå 480 kronor över. Låt säga att distributionskonstnaderna är relativt likvärdiga för alla plattformar. 80 spänn mer per ex när försäljningsvolymen ligger på flera miljoner ger jävligt mycket mer dinaros.

PC-spelare tycker 400 spänn är mycket, spelar kränkta och vägra köpa spel som inte har allt eyecandy som visades på ett demo.
Konsolspelare skiter i vilket. Försäljningsstatistiken talar för sig själv; konsolversionerna säljer i regel mer för en given stortitel.

Skrivet av Storage Jar:

Då kan man lätt straffa dessa aktieägare genom att inte köpa spelet. Girigbukar ska inte tro att dom kan jävlas med kunderna hur mycket som helst utan att det känns i plånboken.

Hoppas på en riktig brakförlust.

Meanwhile, console gamers play their shit and don't give a shit

Protip: det hjälper inte PC-spelsutvecklingen. Det krävs aktivism, dvs att köpa skiten, så att det i framtiden finns anledning för utvecklare att satsa på ögongodis.

Dold text
Skrivet av dpom86:

Fast nu är det du som är ute och cyklar. CDR är sin egen publisher varför de får 100% av försäljningen från PC direkt i egen ficka - till skillnad mot försäljningen på konsolerna.

...Men du har säkert rätt i vissa andra fall.

Skrivet av dpom86:

Nu har jag läst om hela igen. Du har rätt på väldigt, väldigt många punkter.

Men tycker det är fel att klanka ner för hårt på CDPR. Varför? Jo för jag lägger pusselbitarna så här:

1. De började utvecklingen innan nya konsolerna fanns, eftersom det "snart" ska komma nya "high-end" konsoler så bestäms att projektet ska nå ut till alla stora plattformar.
2. Folk hade höga förväntningar innan konsolerna släpptes: Äntligen kommer nästa generation så vi kan få awesome konsoler igen.
3. I februari 2013 tillkännager CDPR att W3 kommer till alla "high-end plattformar" - de har alltså sagt till allmänheten att det ska komma till konsol
3. Konsolerna kommer ut i slutet av 2013... varken allmänheten eller CDPR blir överdrivet imponerade - konsolerna är snarare "mid-end".
4. Eftersom de redan sagt att spelet ska släppas till konsol, och antagligen redan har avtal på plats är det för sent att backa ur...
5. Diverse anledningar till varför det ovan leder fram till det vi ser ut att få idag, ett resultat där vissa features plockats ut, där du har i stort sett rätt. Källan säger att de inte har råd med separata builds, men här är den springande punkten: varför skulle de behöva separata builds ö.h.t? Han snackar om att de från början hade 1 build, och denna var tänkt till alla plattformar, och alla plattformar är idag bara olika typer av PC, vilket betyder att denna build var gjord för att kunna skala hela vägen ner till de sämsta systemen som de planerade att stödja/sälja mot, och på PC kan kunden själv skruva inställningarna efter ägd hårdvara, så varför behövde de egentligen plötsligt 3 builds? Jo svaret har du också själv i ditt stycke om konsolerna och deras tillverkare.

Men det jag inte håller med om, och anledningen till mitt förra inlägg, är din starka antydan om att CDPR kommer tjäna mycket på konsol, kontra PC. Biten om marginaler är intressant och korrekt i de flesta fall men ger helt fel associationer i just detta fallet - även om du inte säger så rakt ut så görs ju de associationerna när du tar upp det i samma andetag och eftersom du gör det utan att det annars vore nödvändigt så antar jag att insinueringen var avsiktligt.

Det andra jag inte håller med om (orelaterat till mitt förra inlägg och ändå bara en åsikt) är att när jag ser förloppet så som jag skrivit det ovan så tycker jag inte det är CDPR's fel. Felet ligger i svaret på varför det plötsligt (teoretiskt) behövdes 3 olika builds för att göra något som första builden från början var designad för att klara.

Jag läste, men blev ändå inte helt klok. Menar ni att de tänker släppa en "directors cut/enhanced edition" senare för att få in ännu mer dinaros?

Skrivet av Nollpunkt:

Varför tror high-end PC-ägare att de är eller borde vara en slags prioriterad målgrupp? Det är fullkomligt svindyrt att maxa ett spel som Witcher 3 och jag har full förståelse för att utvecklare anpassar sina påkostade spel efter billigare plattformar där konsumentbasen ligger.

Skrivet av Mocka:

Personligen tycker jag att du själv är ute och cyklar Skälet till varför ett konsolspel kostar mer är för att Sony/MS skall ha en del av kakan. Är det inte ett påslag på 20% som går direkt till dem?

Bra post, fick mig en tankeställare.

Snip fail. Nya Sweclockers förkortar automatiskt långa citat, så inget snipande behövs. dpom86 har skrivit båtlaster i denna tråd, så omöjligt att veta vilket du syftade på utan att trycka på, vilket är såååå jobbigt

Skrivet av roxkz:

Håller inte med där alls gällande mig själv, jag är varken av en yngre generation eller kräver visuella hjälpmedel. Jag spelar många spel för dess atmosfär och grafiska stil snarare än 'den häftiga grafiken' och effekterna. Jag anser att spelet har tappat denna charm och atmosfär. Vill jag ha den underbara storyn och annat så läser jag böckerna, vilket jag också redan har gjort, eller ja iaf de som är översatta. Witcher 3 är snyggt, men saknar atmosfären jag anser tillhör spelserien. Som sagt, att det är snyggt är inte relevant! Ett spel kan ha sämre grafik men ha bra atmosfär som skapat inlevelse.. Vilket ja klart hade föredragit i detta fallet. Det är något som är värt att skilja på.

Och som sagt, vet inte om det är så att den yngre generationen har bekymmer med detta. Men jag kräver varken perfekt grafik eller stödhjul för att njuta av en god story. Det är därför jag läser såpass mycket böcker som jag gör. I min mening är witcher 3 just nu en dåligt skriven bok med en god grundidé. Den förmedlar sig dåligt till mig som spelare pga den atmosfär som saknas.

PS: Har tyckt samma sak gällande denna biten sedan jag började spela spel för ungefär 24 år sedan. Så jag vet inte hurpass mycket för våran tid det är.

Lite som Borderlands då. Jag hade kunnat ge ena lillfingret för att få en riktig remake av det med den ursprungliga grafiken. Med dagens teknik tror jag det hade gått att få det i stort sett exakt som första trailern och utveckla storyn ordentligt istället för det där lame ass uppenbart stympade slutet som blev. Känns som att de hade något riktigt på gång.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Om nu grafiken gimpats för att skillnaden till konsoll inte ska bli för stor så är det ganska illa.
Men om grafiken gimpats för att planen är att släppa Enhanced edition lite senare, och sälja samma spel en gång till det riktigt illa
I övrigt är jag inte övertygad av "you cannot gimp what does not exist" citatet från utvecklaren i Youtube klippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Nope, säger bara att jag avbokar spelet.
Och nej jag spelar inte för grafiken, men tycker inte den nuvarande grafiska stilen bidrar till den atmosfär jag är ute efter i ett Witcher-spel, något som däremot 2013-bilderna gjorde. Sen uppfyller dessutom inte spelets grafik vad jag förväntar mig när jag lägger ner dryga 1000Kr.
Vill jag inte köpa ett spel kan ingen tvinga mig att göra det, så du säger att jag måste köpa en produkt jag är uppenbart missnöjd med hur den ser ut?

Behöver inga mutade recensenter för att göra mitt köpbeslut åt mig, jag har 2 ögon själv och kan fatta egna beslut. Antingen fixar CDPR detta eller så kan de gott vara utan mina pengar.

Bitar av spelet ser rent utsagt förjävliga ut och helt 'out of place'. Vilket är en total immersion breaker.

1000 spänn du har blivit lurad stackare 370 spänn är mer rimligt tur att du avbokade 👍🏿

Personligen tycker jag du verkar va en väldigt negativ hen då det inte ens är bekräftat tycker det iaf enligt den här sidan rätt bra ut vad man kan ställa in http://wccftech.com/witcher-3-xml-lets-enable-sharpening-uber...

No Hard feelings personligen köper jag spelet för gameplayet och storyn som resten av alla gamers kan ändå inte lira på mer än 1080 på min 60 tummare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottis81:

1000 spänn du har blivit lurad stackare 370 spänn är mer rimligt tur att du avbokade 👍🏿

Personligen tycker jag du verkar va en väldigt negativ hen då det inte ens är bekräftat tycker det iaf enligt den här sidan rätt bra ut vad man kan ställa in http://wccftech.com/witcher-3-xml-lets-enable-sharpening-uber...

No Hard feelings personligen köper jag spelet för gameplayet och storyn som resten av alla gamers kan ändå inte lira på mer än 1080 på min 60 tummare

Skickades från m.sweclockers.com

Om du läser mina tidigare inlägg så hade jag förbokat 3 exemplar. De behöver inte bekräfta någonting då resultatet syns tydligt i videos och skärmdumpar, men de kanske får ordning på det tills release med lite tur. Tror Uber är vad som motsvarar deras 'Ultra' som de inte visat ännu.

Återstår att se om jag köper spelet vid release eller ej, beroende på hur de löser situationen. Spela det vid release gör jag nog oavsett.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Bara jag eller är Witcher 2 snyggare i vissa avseenden än 3:an?

Permalänk
Medlem

(Alla quotes e från samma post, men den är lång så styckar till olika delar som jag ville kommentera på.)

Skrivet av Gibbe:

Låt säga att distributionskonstnaderna är relativt likvärdiga för alla plattformar. 80 spänn mer per ex när försäljningsvolymen ligger på flera miljoner ger jävligt mycket mer dinaros.

De har sin egen distributions-kanal så den biten är nog fel. Tror mer på fler kanaler = fler dinarer.

Skrivet av Gibbe:

Försäljningsstatistiken talar för sig själv; konsolversionerna säljer i regel mer för en given stortitel.
Meanwhile, console gamers play their shit and don't give a shit

Förlegat och felaktigt mig veterligen, gärna en vettig källa på detta. (Finns en gammal källa från Intel högre upp i tråden som hävdar att detta är fel och marknadsförings påhitt från konsoltillverkarna för att få fler kontrakt med publishers.)

Skrivet av Gibbe:

Jag läste, men blev ändå inte helt klok. Menar ni att de tänker släppa en "directors cut/enhanced edition" senare för att få in ännu mer dinaros?

Tja, antigen släpper de en gratis patch som uppgraderar det senare, eller så släpper de en ny version och tjänar lite samtidigt. Men att släppa dessa features till PC med en gång vore kontraktsbrott.

Skrivet av Gibbe:

dpom86 har skrivit båtlaster i denna tråd, så omöjligt att veta vilket du syftade på utan att trycka på, vilket är såååå jobbigt

Sorry.
(Not really sorry, man har ju sina egna popcorn att poppa! )

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av Nollpunkt:

Vi som tänker ett steg extra tycker det är negativt när spelarna kläcker nedvärderande slutsatser utan att förstå hur spelindustrin går runt. Grafik spelar roll ja, men inte en så stor roll att den helt skräddarsys åt en minoritet som high end PC-gamers. Det är heller inte falsk marknadsföring på något medvetet sätt att lansera spelbilder på en build som senare drabbas av industrins komplexa ekonomiska omständigheter.

Folk tar allt för stora friheter att tolka och basha de dilemman utvecklare ställs inför, praktiskt och ekonomiskt inom industrin.

Problemet är inte att saker förändras och eventuellt nedgraderas från vad som först var visat och tänkt, saker händer det är oundvikligt. Problemen uppstår när företagen börjar mygla, bli vilseledande eller låtsas som det regnar.

Om du någonsin följt uvecklaren Peter Molyneux och spelserien Fable så borde du ha någolunda koll på det jag menar.

Watch_Dogs, Battlefield 3 & 4 är alla bra exempel på när de rent utav har ljugit både innan och efter release och det är inte direkt en ny trend, skulle kunna gå in mer djupgående men jag tror inte att de behövs.

Nu tycker jag inte att CDPR ens gjort något i närheten av de åvanstående men de är inte direkt smidiga då i stort sätt de enda man har hört av dem när de bli konfronterade är "Köp spelet och se om ni blir nöjd eller ej" lite bättre kommunikation skulle vara uppskattat.

I en industri som säljer på hype långt innan spelen är klara, där grafiken helt plötsligt några dagar innan eller på releasen har blivit nedgraderad, där man blundar för enorma problem och ofärdiga spel, där utlovade funktoner försvinner och ingen vet varför och där kunden alltid har fel. Där skulle det vara trevligt med lite ärlighet för en gång skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Problemet är inte att saker förändras och eventuellt nedgraderas från vad som först var visat och tänkt, saker händer det är oundvikligt. Problemen uppstår när företagen börjar mygla, bli vilseledande eller låtsas som det regnar.

Om du någonsin följt uvecklaren Peter Molyneux och spelserien Fable så borde du ha någolunda koll på det jag menar.

Watch_Dogs, Battlefield 3 & 4 är alla bra exempel på när de rent utav har ljugit både innan och efter release och det är inte direkt en ny trend, skulle kunna gå in mer djupgående men jag tror inte att de behövs.

Nu tycker jag inte att CDPR ens gjort något i närheten av de åvanstående men de är inte direkt smidiga då i stort sätt de enda man har hört av dem när de bli konfronterade är "Köp spelet och se om ni blir nöjd eller ej" lite bättre kommunikation skulle vara uppskattat.

I en industri som säljer på hype långt innan spelen är klara, där grafiken helt plötsligt några dagar innan eller på releasen har blivit nedgraderad, där man blundar för enorma problem och ofärdiga spel, där utlovade funktoner försvinner och ingen vet varför och där kunden alltid har fel. Där skulle det vara trevligt med lite ärlighet för en gång skull.

Ingen ide att försöka förklara. Vissa typer finner sig i att bli lurade och tycker att man är konstig om man vill ha det man betalade för.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

(Alla quotes e från samma post, men den är lång så styckar till olika delar som jag ville kommentera på.)
De har sin egen distributions-kanal så den biten är nog fel. Tror mer på fler kanaler = fler dinarer.

Ja, men det är ju fortfarande kostnader för att pressa skivor och göra kartonger, och deras egna säljskanal kostar ju också, även om marginalerna säkert är bättre. Jag gav bara ett .... hrm, törs man säga det.. räkneexempel! Även om det bara är en tia som skiljer blir det ändå en hel del mer i slutändan.

Sen uppfattar jag CDPR som relativt nya i gamet (aldrig hört talas om dem innan), och som oetablerad är det ju lättare att börja med PC-spel, man kan göra i stort sett allt själv. På konsolsidan måste man ha utgivningsavtal, och det är uppstyrning och krav som inte riktigt finns på PC/Windows. Det är svårt att komma in som ny på konsolsidan, där både krav och risker är större. Men är man etablerad är det ett potentiellt väldigt lukrativt steg att ta, vilket jag uppfattar att CDPR gjort

Citat:

Förlegat och felaktigt mig veterligen, gärna en vettig källa på detta. (Finns en gammal källa från Intel högre upp i tråden som hävdar att detta är fel och marknadsförings påhitt från konsoltillverkarna för att få fler kontrakt med publishers.)

?? qe? Vad syftar du på?

Citat:

Tja, antigen släpper de en gratis patch som uppgraderar det senare, eller så släpper de en ny version och tjänar lite samtidigt. Men att släppa dessa features till PC med en gång vore kontraktsbrott.

Du menar att det finns avtal på att de inte får släppa en PC-version som ser snyggare ut? Varför då i så fall?

Citat:

Sorry.
(Not really sorry, man har ju sina egna popcorn att poppa! )

Inget att va sorry för. Det var bara lite citat fail, men det tänkte kanske inte Mocka på.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mest på är att GOG och Steam bara har bilder från 2013 - 2014 års trailer + filmerna från de åren. Vilket gör att folk som vill köpa spelet på PC förväntar sig den grafiken om spelet körs i ULTRA grafik.

De borde ändra bilderna eller lägga in bilder från i år som visar hur grafiken egentligen ser ut. För att sälja något som inte finns är inte rent spel och folk har rätt att klaga över det.

Sen att systemkraven är höga kan bero på att de visar super grafik i sina bilder så att inte då också ha höga grafik krav skulle vara lite märkligt och få folk att tvivla på att det bolaget visar faktiskt är den riktiga produkten.

Permalänk
Medlem

Vilka lögnare till företag. Utvecklat för PC i första hand? Fan de ljuger friskare än valfri politiker.

Permalänk
Medlem

att företag prioriterar sin överlägset största kundgrupp både aktivt och passivt är inte direkt märkligt, det är sunt marknadsförnuft liksom. och det går därför till så överallt.

som flera påpekat, vill ni ha ändring får ni rösta med plånboken, på ett sätt som inte tolkas direkt mot vad ni önskar givetvis.

för det kostar trots allt rejält att utveckla den här typen av spel, så utan konsollpengarna hade det inte funnits så värst mycket att skära ner på från första början.

Skrivet av #enbom:

"I praktiken sägs PC-versionen ge samma visuella upplevelse som konsolversionerna..."

Så om jag spelar på Ultra så är det samma grafik som på konsoll? Eller vilken inställning motsvarar konsoll?

Hoppas verkligen att de släpper en patch i framtiden som tillåter PC-användare att aktivera allt de varit tvungen att skala ner / ta bort.

ja, konsollversioner brukar oftast motsvara ultrainställning minus enskilda högre inställningar i denna, vanligen de högre AA-grejerna.

eventuella ändringar som inte låter sig justera är oftast hänsyn som tas redan i motorn, så där ändrar inte inställningar nått. men visst, det skulle kunna patchas. om nu företaget tycker det vore värt jobbet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

... deras egna säljskanal kostar ju också, även om marginalerna säkert är bättre ...
... Sen uppfattar jag CDPR som relativt nya i gamet (aldrig hört talas om dem innan) ...

De siktar mycket större än så. De äger GOG, och har börjat konkurrera med Steam. Du tänker för kortsiktigt också. Även om det skulle vara så de tjänar mindre via GOG (vilket jag inte är helt övertygad om, men hypotetiskt) så tjänar de ändå långsiktigt på det i termer av att stärka och etablera sin egen plattform. Som sagt de har siktet inställt mot Steam - om deras plattform växer är det värt enormt mycket pengar på sikt.

Du har rätt i att de är relativt unga (1994) och du kanske inte hör talas om dem för att de är starkt nischade mot RPG genren.
https://www.cdprojekt.com/en/Capital_group/Our_history
Som du kan läsa där har de haft lokalisering och distribution av kända RPG-titlar som BG och D2 i sitt hemland Polen, innan de började göra egna spel.

Skrivet av Gibbe:

... komma in som ny på konsolsidan ... är man etablerad är det ett potentiellt väldigt lukrativt steg att ta ...

Lukrativt i att du kan tappa en extra marknad ja. Men att konsol-marknaden är mer värd än PC-marknaden är mest etablerade marknadsförings-lögner från konsol-tillverkarna som du och många företag svalt pga tveksamma statistiska siffror de spridit. Konsoler är jätte dyra investeringar och givetvis gör företagen allt de kan för att övertyga spelföretag om att deras marknad är den lukrativaste. PC däremot har ingen självklar representant som kan stiga fram och gör mot-marknadsföring. Men tydligen skrev någon på Intel en artikel om ämnet för några år sedan:

(Argumenten blir bättre mot slutet av artikeln - de första är inte lika bra.)

Skrivet av Gibbe:

Du menar att det finns avtal på att de inte får släppa en PC-version som ser snyggare ut? Varför då i så fall?

Det är samma fråga som Mocka ställde. Men jag är lite förvånad att du inte ser det uppenbara i just det fallet när du ser det bra i övriga punkter - det korta svaret är så klart att någon vill tjäna mer pengar och du svarar ju nästan på det själv:

Skrivet av Gibbe:

På konsolsidan måste man ha utgivningsavtal, och det är uppstyrning och krav som inte riktigt finns på PC/Windows.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Watch Dogs/Far Cry 3 all over again...

http://gearnuke.com/witcher-3-cd-projekt-red-full-justice-pc-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Håller med om att vi faktiskt inte har en pålitlig källa än, och det kommer antagligen komma rätt mycket mer skriverier om grafiken i The Witcher 3.

Utryckte mig lite plumpt angående motorn, kan såklart vara samma motor, men om vi nu ponerar att den "anonyma källan" är korrekt, så är det fullt förståligt varför man optimerar som man gör. Vissa går helt enkelt inte "fläska på" om man byggt bort featuren helt och hållet (t.ex. blod/vatten effekten).

Inte säker på om du såg den tidigare länkade bilden ifrån "källan" så bifogar igen.

http://s23.postimg.org/fs0lr6iuz/Untitled.png

Om detta verkligen kommer från någon innanför CDPR så känns det fortfarande skumt.
Draw distance om något skalar man bara ned och upp baserat på plattformen. Det begränsar man inte till lägre nivåer trots att man kör produkten på en högpresterande PC som klarar dess ursprungliga maxvärden. Antalet träd som renderas samtidigt kan jag förstå i och med att det skulle kunna sätta hinder för scriptade sekvenser eller blockera AI:ns path finding eller dylikt.
Vad gäller tessellation så slår man bara på och av det. Att ta bort det helt låter korkat. Ändå en teknik och standard som funnits och perfektionerats under flera år nu. Med en modern GPU får man effekten mer eller mindre gratis många gånger. Eller iallafall med minimal prestandaförlust. Partikeleffekterna borde inte heller ha tagits bort helt eftersom man redan har dem implementerade. Slå av dem på enheterna som inte klarar av dem bara, men låt dem vara kvar.

Vill fortfarande se material från bekräftad PC-version V1.0 och ha en jämförelse med tidigare bekräftade PC builds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Snip fail. Nya Sweclockers förkortar automatiskt långa citat, så inget snipande behövs. dpom86 har skrivit båtlaster i denna tråd, så omöjligt att veta vilket du syftade på utan att trycka på, vilket är såååå jobbigt

Haha det var nog hela inlägget jag syftade på Det var bra skrivet av honom.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Det är lustigt hur det ytliga och meningslösa grafikbabblet ebbar ut omedelbart så fort spelet släpps och alla ser hur vackert det trots allt ändå är.