Permalänk
Medlem

Kylpasta på processor som är inaktiv?

Hej!

Håller på att köpa delar till en ny dator. Saknar fortfarande grafikkortet i nuläget men tänkte att jag skulle börja bygga ihop den redan nu. Tänkte montera kylaren på processorn idag, men börjar bli lite osäker på om jag kan göra det i nuläget eftersom kylpastan härdar först när processorn blir varm.
Och eftersom datorn antagligen kommer att vara ostartad i minst en vecka till undrar jag om det är så smart eftersom kylpastan kanske hinner torka ut?

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Om du tror det kan vara problem så är det väl bara att starta den en stund utan grafikkort : )

Permalänk
Hjälpsam

Ingen som helst fara med kylpastan där, bara att bygga på.

Sedan förutsätter jag att processorn dessutom har ett integrerat grafikkort och moderkortet har HDMI eller liknande portar ut. Du bör med andra ord kunna börja installera och uppdatera datorn så den är redo att köras när grafikkortet landar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att kylpastan härdar? När den stelnat så har den snarare sämre kylförmåga. Det är därför man får bättre kylförmåga om man byter kylpasta efter något år på t.ex. grafikkort som tenderar att bli varma.

Bygg ihop datorn om du har tid över eller känner dig sugen.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara Arctic silver pastan och liknande som "härdar".

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av willeykk:

Vad menar du med att kylpastan härdar? När den stelnat så har den snarare sämre kylförmåga. Det är därför man får bättre kylförmåga om man byter kylpasta efter något år på t.ex. grafikkort som tenderar att bli varma.

Bygg ihop datorn om du har tid över eller känner dig sugen.

Jag har alltid hört motsatsen, att det är först när kylpastan har bränts in som man börjar se en förbättring i temperaturen jämfört med en färsk applicering av pastan.

Permalänk
Medlem

@Schytzz det är lite av en myt. Så fall skulle alla CPU recensioner som finns visat felaktiga temperaturer för kylpasta bytas ut flera gånger i veckan under sådana tester. Man har knappast tid att sitta och härda kylpastan och sen göra sina test.

Nej, tvärtom, kylpasta är en färskvara. Men vi talar om en bäst före period om flera år. Så jag hade inte oroat mig varken för eller emot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svar allihopa
Känner mig ganska säker på att det inte är någon fara att montera kylaren nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arazand:

@Schytzz det är lite av en myt. Så fall skulle alla CPU recensioner som finns visat felaktiga temperaturer för kylpasta bytas ut flera gånger i veckan under sådana tester. Man har knappast tid att sitta och härda kylpastan och sen göra sina test.

Nej, tvärtom, kylpasta är en färskvara. Men vi talar om en bäst före period om flera år. Så jag hade inte oroat mig varken för eller emot.

Du har både rätt och fel då AS5 bör köras in under ca:200 tim innan den ger den bästa kylförmågan. Du har rätt i att det inte är slut/torkat på en vecka eller ens flera år. Så färskvara kanske inte är rätt ord men visst kan en del pastor torka snabbare än andra. Dock är det också upp till vad denna pasta är tillverkad av som avgör om dennas prestanda håller över tid/torkning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64:

Nja, jag vet i tusan. Skillnaden verkar ju handla om kanske 2 grader och det är inom vad de flesta skulle kalla en felmarginal även när man räknar Delta temperaturer.

Källa: http://enthusiast.hardocp.com/article/2009/04/07/thermal_past...

(Notera 6 år gammal artikel, men jag tror det ändrats så mycket, snarare tvärtom, skillnaden lär vara ännu mindre med dagens energisnålare CPU'er.)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Du har både rätt och fel då AS5 bör köras in under ca:200 tim innan den ger den bästa kylförmågan. Du har rätt i att det inte är slut/torkat på en vecka eller ens flera år. Så färskvara kanske inte är rätt ord men visst kan en del pastor torka snabbare än andra. Dock är det också upp till vad denna pasta är tillverkad av som avgör om dennas prestanda håller över tid/torkning.

Hur skulle du se på Arctic Silver kylpastan, som då är den jag personligen använder?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schytzz:

Hur skulle du se på Arctic Silver kylpastan, som då är den jag personligen använder?

Denna pasta AS5 har jag använt sedan den kom för ja drygt 10 år eller vad det är sedan och jag har aldrig upplevt den som en pasta som blivit gammal iaf inte på fem år men visst kan det vara läge att byta den någon gång.

Då den är gjord med silverpartiklar så är den inte så känslig verkar det som. Att den blir bättre med lite inbränning är ju iaf dokumenterat men att det inte är några revolutionerande siffror kan vi vara överens om, men ett par grader är dock ett par grader och är det i gränslandet att vara för varmt, kan detta göra skillnad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Denna pasta AS5 har jag använt sedan den kom för ja drygt 10 år eller vad det är sedan och jag har aldrig upplevt den som en pasta som blivit gammal iaf inte på fem år men visst kan det vara läge att byta den någon gång.

Då den är gjord med silverpartiklar så är den inte så känslig verkar det som. Att den blir bättre med lite inbränning är ju iaf dokumenterat men att det inte är några revolutionerande siffror kan vi vara överens om, men ett par grader är dock ett par grader och är det i gränslandet att vara för varmt, kan detta göra skillnad.

Tack för feedbacken på detta. Att kylpasta är en färskvara ställde om min världsbild en smula när det kommer till datorer