Filer kopieras när de dras till skrivbord

Permalänk

Filer kopieras när de dras till skrivbord

Hallo!

Alright, jag har 2 lagringsenheter, 1 SSD med operativsystemet på, och 1 hårddisk med bilder, filmer osv.
När jag drar filer från min hårddisk till skrivbordet så skapas det en kopia istället för att de byter plats. Jag vet att det går att dra en fil med högerklicken och sen klicka "Move here", men det börjar bli riktigt mödosamt vid fler filer.
Lösningar?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

ctrl+x sen ctrl+v

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronfromsweden:

Hallo!

Alright, jag har 2 lagringsenheter, 1 SSD med operativsystemet på, och 1 hårddisk med bilder, filmer osv.
När jag drar filer från min hårddisk till skrivbordet så skapas det en kopia istället för att de byter plats. Jag vet att det går att dra en fil med högerklicken och sen klicka "Move here", men det börjar bli riktigt mödosamt vid fler filer.
Lösningar?

Håll in control och markera filerna du vill ha, tryck control + x (cut) och vid skrivbordet trycker du control + v (paste).

Permalänk
Medlem

Drag'n'Drop Editor

http://winaero.com/comment.php?comment.news.69

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid använda shift när du drar, men om du inte orkar högerklicksmetoden blir det nog för jobbigt också. Testa Winaero Tweaker

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Markera filerna, dra till skrivbordet, håll in shift på tangentbordet, släpp filerna

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Copsi:

Markera filerna, dra till skrivbordet, håll in shift på tangentbordet, släpp filerna

Det här "knepet" använder jag jämt, går även att hålla inne CTRL för att tvinga fram en kopia och hålla inne ALT för att skapa en genväg, ganska smidigt när man lärt sig. När man trycker ner någon av knapparna ändras texten vid filen man drar i så man ser exakt vad som kommer hända så man behöver egentligen inte ens lära sig vilken knapp som gör vad.

"Problemet" kommer av att man flyttar mellan två olika lagringsenheter, då är det alltid en kopia som skapas, drar man mellan mappar på samma hårddisk flyttas filen men det går som sagt att tvinga fram en kopia med CTRL.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronfromsweden:

Hallo!

Alright, jag har 2 lagringsenheter, 1 SSD med operativsystemet på, och 1 hårddisk med bilder, filmer osv.
När jag drar filer från min hårddisk till skrivbordet så skapas det en kopia istället för att de byter plats. Jag vet att det går att dra en fil med högerklicken och sen klicka "Move here", men det börjar bli riktigt mödosamt vid fler filer.
Lösningar?

Du vet om att det är ganska dumt att ha filer på skrivbordet då de ligger i din profil och kan bli väldigt påfrestande för prestandan.
Skapa istället genvägar och jobba så. Mycket bättre.
Tänk dig ett fysiskt skrivbord där det ligger en skit i högar. Inte bra att jobba så. Dålig metafor, må hända, men alltför många lägger sina filer direkt på skrivbordet och det är inte bra att ha det som lagringsplats.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det här "knepet" använder jag jämt, går även att hålla inne CTRL för att tvinga fram en kopia och hålla inne ALT för att skapa en genväg, ganska smidigt när man lärt sig. När man trycker ner någon av knapparna ändras texten vid filen man drar i så man ser exakt vad som kommer hända så man behöver egentligen inte ens lära sig vilken knapp som gör vad.

"Problemet" kommer av att man flyttar mellan två olika lagringsenheter, då är det alltid en kopia som skapas, drar man mellan mappar på samma hårddisk flyttas filen men det går som sagt att tvinga fram en kopia ed CTRL.

Där lärde jag mig något nytt. Tackar!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

"Problemet" kommer av att man flyttar mellan två olika lagringsenheter, då är det alltid en kopia som skapas, drar man mellan mappar på samma hårddisk flyttas filen men det går som sagt att tvinga fram en kopia ed CTRL.

Njae, flyttar du mellan 2 olika partitioner oavsett lagringsenhet/hårddisk skapas en kopia. Flyttar du inom samma partition så flyttas det på "riktigt", typ...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jookeer:

Njae, flyttar du mellan 2 olika partitioner oavsett lagringsenhet/hårddisk skapas en kopia. Flyttar du inom samma partition så flyttas det på "riktigt", typ...

Det har du rätt i ja, med lagringsenhet tänkte jag på enheterna som syns i "den här datorn" men det kanske finns ett bättre ord så man inte blandar ihop det med en fysisk lagringsenhet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Du vet om att det är ganska dumt att ha filer på skrivbordet då de ligger i din profil och kan bli väldigt påfrestande för prestandan.
Skapa istället genvägar och jobba så. Mycket bättre.
Tänk dig ett fysiskt skrivbord där det ligger en skit i högar. Inte bra att jobba så. Dålig metafor, må hända, men alltför många lägger sina filer direkt på skrivbordet och det är inte bra att ha det som lagringsplats.

Jag brukar inte ha filer på skrivbordet, jag brukar bara dra dit dem tillfälligt för att sedan lägga in dem någon annanstans.

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Du kan ju alltid använda shift när du drar, men om du inte orkar högerklicksmetoden blir det nog för jobbigt också. Testa Winaero Tweaker
http://winaero.com/blog/wp-content/uploads/2015/03/drag-drop-mouse.png

Skrivet av Copsi:

Markera filerna, dra till skrivbordet, håll in shift på tangentbordet, släpp filerna

Skrivet av hunden:

Det här "knepet" använder jag jämt, går även att hålla inne CTRL för att tvinga fram en kopia och hålla inne ALT för att skapa en genväg, ganska smidigt när man lärt sig. När man trycker ner någon av knapparna ändras texten vid filen man drar i så man ser exakt vad som kommer hända så man behöver egentligen inte ens lära sig vilken knapp som gör vad.

"Problemet" kommer av att man flyttar mellan två olika lagringsenheter, då är det alltid en kopia som skapas, drar man mellan mappar på samma hårddisk flyttas filen men det går som sagt att tvinga fram en kopia med CTRL.

Tack så mycket, visste inte om att shift+drag funkade så, mycket lättare nu!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronfromsweden:

Tack så mycket, visste inte om att shift+drag funkade så, mycket lättare nu!

Anledningen varför det blir så är att Windows per standard flyttar filer inom samma disk, men kopierar mellan olika enheter.
Eftersom dina filer låg på en annan disk, och systemet (och då ditt skrivbords mapp) ligger på system disken, är varför det blir så.

Men du fick ett enkelt bra tips

@Copsi och jag tackar själv för tipset. Har själv kört höger klicket, då jag visste om CTRL för kopieringen, men inte Shift för att flytta

Permalänk
Medlem

Drag-and-drop mellan två olika partitioner = Kopiering.
Drag-and-drop inom samma partition = Flyttning.

Det är så Windows är ställt som standard.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |