Mitt folder på 500gb+ visar ''0bytes''

Permalänk
Avstängd

Mitt folder på 500gb+ visar ''0bytes''

Jag har precis byggt en ny dator och då förde jag över massa grejer från min förra dator till min externa hårddisk. Nu när jag ska öppna det så funkar det inte och när man högerklickar på det och kollar info om den så visar den att den är ''0bytes'' när i självklarhet så ska det finnas jätte många filer där inne.

Det står

detta när jag försöker att öppna mappen.

Permalänk
Medlem

Testa den i en annan dator, annars testa att i kommandtolken att skriva Chkdsk G: /r

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Någonting verkar vara korrupt med disken, om det inte är så att din gamla dator var en Mac?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Om det är viktig data borde du ta en backup på disken med dd innan du försöker få tillbaka någonting. Men som Langelus säger använder disken kanske ett filsystem som inte Windows kan läsa.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Langelus:

Någonting verkar vara korrupt med disken, om det inte är så att din gamla dator var en Mac?

Nej det var ingen mac.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Om det är viktig data borde du ta en backup på disken med dd innan du försöker få tillbaka någonting. Men som Langelus säger använder disken kanske ett filsystem som inte Windows kan läsa.

Backup med ''dd'' vad är dd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaggarN:

Nej det var ingen mac.

Vad körde du för OS på din förra dator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Vad körde du för OS på din förra dator?

windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaggarN:

Backup med ''dd'' vad är dd?

Ett program som kan användas för att kopiera hela partitioner/lagringsenheter rakt av bit för bit utan att filsystem eller partitionstabell behöver vara intakt. Om du tar en backup innan du försöker rädda data kan du få hur många försök du vill på dig att återställa med hjälp av exempelvis testdisk, recuva eller getdataback. Tycker du det är värt 10 000+ kr för att garanterat få tillbaka datan ska du ta disken direkt till ibas eller liknande utan att försöka dig på någon återställning själv.

http://www.techrepublic.com/blog/linux-and-open-source/drive-...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

@LemonIllusion:

är ''dd'' DataRescues dd? är det den han syftar på?

Permalänk
Medlem

dd är ett kloningsprogram i Linux som kör i CLI-läge, men eftersom du hade en extern hårddisk kan det vara så att du behöver programvara för att läsa den i Windows. Eftersom du inte vet vad dd är så rekommenderar jag att du kan prova en Linux Live-skiva som du kan bränna till en DVD eller ett skriva till ett USB-minne. Filen du laddar ner är en iso-fil på några GB så ett 4 GB USB räcker gott och väl. Tänk på att det är en avbild som berättar vad som finns på och inte ska vara en ensam fil på ett nytt media.

En Live-distribution kör systemet GUI utan att installera något på hårddisken och du har fortfarande tillgång till grunden av systemet och du behöver inte installera något för att få rätt upplösning eller tillgång till internet så länge du inte har väldigt unik hårdvara (läs äldre än 90-talet) eller hårdvara som inte har släppts ännu, men forum brukar ju diskuterar dom ganska länge innan dom finns i butik så...

I Linux Mint 17.1 finns ett utmärkt program som heter diskar (disks på engelska) samt programmet GParted, båda är utmärkta när det gäller att kontrollera och hantera hårddiskar. Dessutom kan du från Menyn välja Systeminställninarna så du direkt kan ändra språket på tangentbordet och språket för alla program till svenska.

Det finns flera distar av Linux men den enklaste att använda och som har bäst GUI för nybörjare är Linux Mint 17.1 med skalet Cinnamon

Om man ändrar språket generellt på systemet så ska man logga ut och vänta några sekunder så man loggar in automatiskt igen när man kör en Live-dist.

För att komma åt din hårddisk så ska den monteras i Linux. Tänk på att i linux finns bara en hierarki som alltid börjar med / jämfört med Windows som som har en egen för varje partition. En fysisk hårddisk har en definition som är alltid är /dev/hdxn elller /dev/sdxn där x är en bokstav från a-z beroende på vilken kabel/port disken sitter på (även om du bara har två diskar och sätter dom på port 1 och 3 så kommer den andra disken att bli hdc eller sdc för att få b i ordningen så måste den vara ansluten till kabel 2). n motsvarar ett nummer som berättar vilken partition i ordningen på disken som anropas och är på diskar med MBR-partitioner 1-4 för primära och alltid från 5 när man har en utökad. Använder man GPT-systemet så finns bara primära partitioner.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

@OldComputer:
Jag förstår inte varför jag måste göra någonting med linux eftersom jag alltid har använt windows..

Permalänk
Medlem

@DaggarN: Därför att Linux aldrig ändrar en hårddisk om du inte aktivt väljer det. Med Windows är det lite sisådär på den punkten, vilket skulle kunna förklara varför en partition plötsligt inte kan läsas. Dessutom får du alla program gratis helt lagligt med Linux.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaggarN:

@OldComputer:
Jag förstår inte varför jag måste göra någonting med linux eftersom jag alltid har använt windows..

Håller med, finns ju enkla alternativ som kan köras i Windows miljö. Här ett par länkar till sådana program:

http://www.hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/#

http://www.easeus.com/resource/hard-disk-data-recovery.htm

Permalänk
Medlem

@Eqon: Det där programmet gör ju bara en rawbild av disken. Det Linux gör är i och för sig också en rawbild, men man slipper analysera innehållet eftersom den repareras på den nya disken. Allt på originalet blir garanterat oförändrat. Säkerheten är ingen skillnad eftersom man måste läsa originalet ändå oavsett om man skriver tillbaka direkt på originalet, på en ny fysisk disk eller reparerar "on the fly" på en ny fysisk disk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

@OldComputer:

Finns det någon video som visar det du sa att man skulle göra?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eqon:

Håller med, finns ju enkla alternativ som kan köras i Windows miljö. Här ett par länkar till sådana program:

http://www.hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/#

http://www.easeus.com/resource/hard-disk-data-recovery.htm

använde denna och nu kan jag inte ens se min hårddisk i datorn. Kan inte se den alls....