Permalänk
Medlem

BF4 DirectX Error

Det händer att spelet har krashat några gånger och får då upp ett felmeddelande som jag inte riktigt förstår vad det innebär, någon som vet?
Spelet stängs ned och skärmen låser sig, när jag trycker ctrl alt del så blir skärmen helt svart och jag måste starta om datorn.
Tack på förhand.

Visa signatur

CPU: i5-2500K 4,5Ghz Kylning: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz GPU: GeForce GTX 660 TOP SLI Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO Nätaggregat: Corsair AX 750W Lagring: 2TB SSD: Samsung 840 Pro 256GB + Corsair Force GT 120GB Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Medlem

Detta var ju något nytt

Värt ett försök

Permalänk

Får samma problem, fast jag behöver inte starta om datorn. Bara tar upp aktivitetshanteraren och stänger ner det

Permalänk
Skrivet av jimmx88:

Det händer att spelet har krashat några gånger och får då upp ett felmeddelande som jag inte riktigt förstår vad det innebär, någon som vet?
Spelet stängs ned och skärmen låser sig, när jag trycker ctrl alt del så blir skärmen helt svart och jag måste starta om datorn.
Tack på förhand.

http://i899.photobucket.com/albums/ac193/jimmx88/20131106_211...

Dude, jag har oxå fått detta felmeddelande runt 5ggr totalt.
Har dock aldrig behövt starta om datorn utan endast trycka ctrl + alt + del och avsluta grejerna i aktivitetshanteraren.

Men jag har kommit på en grej, eller jag tror jag ser ett mönster, iallafall för min egen del.
Har endast fått denna typ av crash och felmeddelande då jag klockat kortet "för mycket".
Vet ej om jag inbillar mig eller om det är en slump, men det har endast hänt då jag vet med mig att jag pillat i preciision X.
Har ett GTX 780 OC ACX förövrigt..

Ps. Har nu kör länge på en klock, avsevärt mindre än då denna crash uppenbarade sig, och det har inte dykt upp sedan dess..håller på att klocka mig sakta uppåt för o se vart jag kan hamna utan crash..vet som sagt ej om det beror på detta, men sen jag klockade ner det har det ej dykt up..

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem. Det var nästan så att jag la ner spelet helt och hållet p.g.a. all frustration det skapar. För mig är problemet avsevärt mindre på servrar med 32 eller mindre spelare. Spelar jag på servrar för 64 spelare kraschar det olidligt mycket. Så testa att spela på mindre servrar, där kraschar det mycket mindre för mig åtminstone.

Antingen är det quality programming av DICE eller så har det med drivrutiner att göra. Superfrogs tips att klocka ner kan också vara värt att testa, tillsammans med att se till att alla dina drivrutiner är uppdaterade. DICE är åtminstone medvetna om att spelet kraschar en del och det är en klient patch på gång som ska lösa vissa av dessa så vi får hoppas att det blir bättre, se denna tråd för mer info:
http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2955065...

Permalänk
Medlem

Brukar bero på för hög klock på grafikkortet, har själv haft samma felmeddelande men klockade ner grafikkortet och har inte haft det sen dess. Har dock börjat få andra krascher men kan bero på min uppkoppling.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Ska se om jag kan klocka ner grafikkorten även om dom är helt original.
Jag har märkt att det nästa aldrig krashar på nätterna. Men på dagarna är det helt omöjligt.

Visa signatur

CPU: i5-2500K 4,5Ghz Kylning: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz GPU: GeForce GTX 660 TOP SLI Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO Nätaggregat: Corsair AX 750W Lagring: 2TB SSD: Samsung 840 Pro 256GB + Corsair Force GT 120GB Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk

JAG FIXADE DET! Jag nergraderade drivisarna till en tidigare version (331.65)! Funkar perfekt nu

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

JAG FIXADE DET! Jag nergraderade drivisarna till en tidigare version (331.65)! Funkar perfekt nu

Säg inte att du nergraderade drivisarna till den senaste som finns förstår att du menar uppdatera, så bifogar en bild på senaste så TS kan kolla om han har den

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Det är den jag använder också men det är väl den senaste?
Det sista som står i felmeddelanderutan driver:33165

Visa signatur

CPU: i5-2500K 4,5Ghz Kylning: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz GPU: GeForce GTX 660 TOP SLI Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO Nätaggregat: Corsair AX 750W Lagring: 2TB SSD: Samsung 840 Pro 256GB + Corsair Force GT 120GB Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Avstängd

Polaren fick samma fel när han startade bf4 första gången, han kör en 2500k o ett gtx 570 o hade inte uppdaterat drivrutiner på 2 år. Men det löste sig genom en sk clean install av Nvidias nyaste (tror det var 331.65) o en omstart av burken.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av jimmx88:

Det händer att spelet har krashat några gånger och får då upp ett felmeddelande som jag inte riktigt förstår vad det innebär, någon som vet?
Spelet stängs ned och skärmen låser sig, när jag trycker ctrl alt del så blir skärmen helt svart och jag måste starta om datorn.
Tack på förhand.

http://i899.photobucket.com/albums/ac193/jimmx88/20131106_211...

Hade exakt samma fel med exakt samma grafikkort, avinstallera geeforce experience. Löste allt! Det härleder till att deras streaming service för shield hänger sig i någon ljudbearbetning. Typ.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk

Har samma problem Sitter på en 2600K och ett 560ti och det crashar hela tiden.. så satt in ett 660 istället, men får samma error en då hela tiden.. inte en blekaste vad man ska göra åt saken. har Nyaste drivrutinerna....

Permalänk
Medlem

Och samma för mig sitter med 2600K och 2 stycken 660's bara vänta på update antar jag...

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är relaterat med överklockade grafikkort, jag sänkte frekvensera på mitt överklockade gtx 780 och det löste mitt problem.

Permalänk
Medlem

Har en polare med samma problem, men han har aldrig kommit in i spelet. Lägger ner varje gång vid loading level.
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/bf4_directx-802.jpg

Visst han har en gammal dator, men över minimumkraven.

Han har testat följande:

Nya drivrutiner gpu
Windows update
Directx
Bf4 repair
Tvinga bf4 att köras i x64

Men inget fungerar, vore grymt om nån har en lösning. Goggle ger många svar men inget som fungerar

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

Säg inte att du nergraderade drivisarna till den senaste som finns förstår att du menar uppdatera, så bifogar en bild på senaste så TS kan kolla om han har den
http://gyazo.com/819d1dd2fb0ec64f2663b63c480451e5.png

Iaf så uppdaterades den inte via Geforce Experience för mig, så jag var tvungen att gå via hemsidan. Jag antog att den var äldre eftersom programmet inte hade hittat någon ny.

Permalänk

Detta verka fixa en hel del problem för mig verka det som. Ingen krasch och ljudet verka inte konstigt heller.
http://www.youtube.com/watch?v=NdiYvegBOA4

Edit: Spelade ca: 4 timmar

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Har en polare med samma problem, men han har aldrig kommit in i spelet. Lägger ner varje gång vid loading level.
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/bf4_directx-802.jpg

Visst han har en gammal dator, men över minimumkraven.

Han har testat följande:

Nya drivrutiner gpu
Windows update
Directx
Bf4 repair
Tvinga bf4 att köras i x64

Men inget fungerar, vore grymt om nån har en lösning. Goggle ger många svar men inget som fungerar

Låter nästan som ett punkbusterfel som jag får då och då. testa http://www.evenbalance.com/?page=pbsetup.php

Visa signatur

Desktop: Chassi: NZXT H2(4+2 fläktar), Nätagg: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, Moderkort: ASROCK Z68 Extreme4 GEN3, CPU: Intel Core I5 2500k, CPU-kylare: Corsair Hydro H80, Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE, Grafikkort: MSI GeForce GTX 560Ti TF III 448 Core OC PE, SSD: Intel SSD 320 120GB, Hårdiskar: 1st Seagate Barracuda 7200rpm 120GB(Gammal), 1st Extern WD 1TB, Monitor: BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz.

Permalänk

Har samma problem, kör på 2 st 670s OC. Har senaste drivrutinerna också... MYSKO! :x

Permalänk

Klockade ner mina gtx 670's från 1230 Mhz till 1200 Mhz, sen dess har jag inte fått någon crash eller error som grafikkortet är skyldig för!

Permalänk
Medlem

Köpte Battlefield 4 idag, kraschar på första uppdraget när helikoptern kraschar.. Får ''Device Removed'' något vilket är Directx11 där efter något med OpenGL.... antar att det har med spelet att göra då det aldrig kraschar när jag kör BF3/Assasins Creed Black flag, eller League of Legends.

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk

prova att köra dxsetup som admin under denna katalog (redist):

den uppdaterar alla filer till senaste version.

E:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 4\__Installer\directx\redist

Permalänk
Medlem

får detta för jämnan, nyblåst win 8.1, 2500k, 7950 med senaste drivers, repairat bf4 installen, tagit bort klock på cpu/gpu. Får oftast när jag försöker starta spelet. Antingen det eller "invalid license/invalid cipher" eller bara, kort och gott, could not join server, sen gör jag INGENTING och joinar servern igen... rinse repeat så funkar det efter ett tag. Detta blir extra kul och spännande när man stått i kö ett tag.

Andra saker som jag har märkt har hjälpt för andra men inte mig är att; starta om origin, reparera bf4 (högerklicka i origin på spelet), gå tillbaka till tidigare grafik drivers(om du har senaste redan), sen så kanske det funkar...

<rant>
ETT TAG tills det krashar med samma meddelande, eller audioloopen+freeze, eller bara krashar ut vanligt. Ibland kommer jag in på en server sen går det 5 sekunder sen krashar jag. Orkar max köra 2 maps per session innan man blir less på krashandet. Sen läser man i patchnotes att de har fixat en crash när man går till main menu från SINGLEPLAYER, vem fan bryr sig?! Testa att fixa de 3000 krasherna som inträffar i multiplayer istället som 99.9% av spelarna kör. Sen släpper de DLC's och Expansioner och försöker pracka på en premium! Skulle lätt kunna tänka mig köpa det om jag hade kunnat spela spelet i mer än 20 minuter utan att krasha!

Känns värt! Välkodat och vältestat 5/5 would pay double!

</rant>

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL black Processor+ kylning: Intel Core i5 2500k @ 4.2 + Phanteks PH-TC14PE Mobo:Asrock z77 extreme4 Grafik: Gigabyte 7950 WF Minne: 32gb Corsair Vengeance DDR3 LP 1600mhz Nätagg: Corsair HX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rNr:

får detta för jämnan, nyblåst win 8.1, 2500k, 7950 med senaste drivers, repairat bf4 installen, tagit bort klock på cpu/gpu. Får oftast när jag försöker starta spelet. Antingen det eller "invalid license/invalid cipher" eller bara, kort och gott, could not join server, sen gör jag INGENTING och joinar servern igen... rinse repeat så funkar det efter ett tag. Detta blir extra kul och spännande när man stått i kö ett tag.

Andra saker som jag har märkt har hjälpt för andra men inte mig är att; starta om origin, reparera bf4 (högerklicka i origin på spelet), gå tillbaka till tidigare grafik drivers(om du har senaste redan), sen så kanske det funkar...

<rant>
ETT TAG tills det krashar med samma meddelande, eller audioloopen+freeze, eller bara krashar ut vanligt. Ibland kommer jag in på en server sen går det 5 sekunder sen krashar jag. Orkar max köra 2 maps per session innan man blir less på krashandet. Sen läser man i patchnotes att de har fixat en crash när man går till main menu från SINGLEPLAYER, vem fan bryr sig?! Testa att fixa de 3000 krasherna som inträffar i multiplayer istället som 99.9% av spelarna kör. Sen släpper de DLC's och Expansioner och försöker pracka på en premium! Skulle lätt kunna tänka mig köpa det om jag hade kunnat spela spelet i mer än 20 minuter utan att krasha!

Känns värt! Välkodat och vältestat 5/5 would pay double!
http://static2.wikia.nocookie.net/__cb20120716005935/halo/es/...

</rant>

Håller fullständigt med, lider inte av dessa problem själv men lider av att höra dig på Skype när du upplever dom

Skämt å sido. Dice får fan dra åt hängslena och styra upp spelet. Det är helt oacceptabelt att många spelare ska behöva stå ut med detta.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Avstängd

får detta problem när jag klockar. Behöver sedan starta om datorn och inte röra överklocken så fungerar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av apefreeze:

prova att köra dxsetup som admin under denna katalog (redist):

den uppdaterar alla filer till senaste version.

E:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 4\__Installer\directx\redist

Vet inte om detta hjälpte mig, fast testade. har kört i ett par timmar nu utan att få någon krasch. enda felet jag fick nu är att jag fick EA Games / Dice introt i en mission hamnade i menyn... bug :S

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk

jag har exakt samma problem, och enda lösningen för mig har varit att ge fan i att klocka mitt kort en milliimeter
Har ett EVGA GTX 780 SC ACX.

Permalänk
Skrivet av Unor92:

Vet inte om detta hjälpte mig, fast testade. har kört i ett par timmar nu utan att få någon krasch. enda felet jag fick nu är att jag fick EA Games / Dice introt i en mission hamnade i menyn... bug :S

Finns ju lite annat att testa också;

uppdatera punkbuster
uppdatera .net framework
uppdatera redist, vad det nu heter
uppdatera drivisar manuellt utan nvidia experience, clean install förstås
prova att ändra executable till x86 eller x64
+ directx som redan nämnts

vad mer:

unparka cores
sätta cpu på lägsta mode 100%
glöm ej att aktivera sli efter varje uppdatering från Nvidia/ati
glöm ej att uppdatera plugin i internet explorer/crome

Permalänk
Medlem

Istället för att starta ny tråd så återupplivar jag denna.
Finns det fortfarande ingen bra lösning för detta?

Kraschar trots att jag inte klockat kort eller något.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"