Lite råd gällande hörlurar + mikrofon setup

Permalänk

Lite råd gällande hörlurar + mikrofon setup

Hej!

Tänkte införskaffa mig ett nytt headset, men har hört att mikrofon plus hörlurar ofta presterar bättre.
Skulle ni rekommendera detta eller är headset att föredra? Kommer användas till skype och spel för det mesta, men även musik och film såklart.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera hörlurar + separat mikrofon. Det blir bäst så helt enkelt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

@Kalium: Behöver man oroa sig för att jag har ett "standard" ljudkort, ett som följde med mitt moderkort. Har inte köpt något extra vid sidan om

Permalänk

Kan ni rekommendera några mikrofoner och hörlurar som är bra?
Är det bättre med en mikrofon med stativ eller en som man sätter på headsetet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens Kronqvist:

@Kalium: Behöver man oroa sig för att jag har ett "standard" ljudkort, ett som följde med mitt moderkort. Har inte köpt något extra vid sidan om

Troligtvis inte men det beror på vilka hörlurar du tänker använda. Hörlursförstärkaren är inte så jättestark på de inbyggda ljudkorten så köper du en trögdriven lur så kan det vara svårt att få ut någon vettig volym i dom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Här har du ett prisvärt paket http://en.europe.creative.com/p/bundled-offers/sound-blaster-...
använder själv omni pro som ljudkort/hörlusförstärkare och mic men använder Beyerdynamic Custom One Pro som lurar http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/195925-beyerdyna...
mycket bra kombo för både musik/film och spel.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Innan tråden fortsätter så är nog en budget det bästa vi kan få!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jens Kronqvist:

Kan ni rekommendera några mikrofoner och hörlurar som är bra?
Är det bättre med en mikrofon med stativ eller en som man sätter på headsetet

Vilka hörlurar som helst som du tycker låter bra, i kombination med en modmic.

Permalänk
Skrivet av Jens Kronqvist:

Kan ni rekommendera några mikrofoner och hörlurar som är bra?
Är det bättre med en mikrofon med stativ eller en som man sätter på headsetet

Jag kan starkt rekommendera ATH-AD700X, har den själv och kör med en samson mic, som står på bordet, Samson meteor heter den. Riktigt bra, men man måste ställa ner den annars tar den upp smygfisar ifrån rummet intill!

Permalänk

Satt och funderade på hur jag skulle göra igår, jag är kluven mellan en modmic och en blue microhphone, har hört att "bordsmikrofoner" plockar upp ljud rätt så rejält vilket låter problematiskt eftersom jag använder ett mekaniskt tangentbord.

När det gäller hörlurar verkar Audio Technica ATH-M50X vara riktigt bra för priset, någon som kan bekräfta? Hur pass bekväma är de, brukar ofta sitta vid datorn under långa pass så bekvämlighet är en stor faktor för mig.

Permalänk

@JeagerMeisterSWE: Just det, en budget är alltid bra (glömde helt bort det)
Jag kan nog tänka mig spendera ca 2000kr

Permalänk
Skrivet av Jens Kronqvist:

@JeagerMeisterSWE: Just det, en budget är alltid bra (glömde helt bort det)
Jag kan nog tänka mig spendera ca 2000kr

Skulle kört på en modmic V4 på ett par Audio Technica ATH-M50x. Det blir typ 1600kr. Sedan hade jag kompletterat med en Fiio E10K för ännu bättre ljud!

Modmic (ca.410kr)
Audio Technica ATH-M50x (ca.1200kr)
Fiio E10K (ca.1000kr)

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Jens Kronqvist:

Satt och funderade på hur jag skulle göra igår, jag är kluven mellan en modmic och en blue microhphone, har hört att "bordsmikrofoner" plockar upp ljud rätt så rejält vilket låter problematiskt eftersom jag använder ett mekaniskt tangentbord.

När det gäller hörlurar verkar Audio Technica ATH-M50X vara riktigt bra för priset, någon som kan bekräfta? Hur pass bekväma är de, brukar ofta sitta vid datorn under långa pass så bekvämlighet är en stor faktor för mig.

Kan bara säga att om du spelar mycket fps spel där positionering är viktigt så skulle jag nog inte rekommendera ATH-M50. Då är ATH-AD700X ett mycket bättre alternativ. Dock dyrare så det är väl pris/prestanda man får räkna med.
Kan även tillägga att jag har mekaniskt tangentbord som smattrar på rätt bra, men mina vänner störs inte av det och jag har micen framför tangentbordet. Det hörs, men inte störande om man ställer ner känsligheten på micen som jag nämnde tidigare.

Permalänk
Entusiast

För att skona stackaren som ska lyssna på din mick så håll dig borta från mickar som står direkt på bordet; då tangentbordet brukar låta som ett mindre trumsolo.

Jag kör Modmic 4.0 och är ganska nöjd. Bara se till att sätta ihop mickens kabel med hörlurskabeln så att du slipper ormbo.

Permalänk

Hur är det möjligt att man kan se en massa streamers som spelar med mikrofoner som blue snowball utan att man stör sig på deras tangentbord?

Permalänk
Skrivet av Jens Kronqvist:

Hur är det möjligt att man kan se en massa streamers som spelar med mikrofoner som blue snowball utan att man stör sig på deras tangentbord?

Som nämnt tidigare, allt går att ställa in. Kör du in micen och bara kör så kommer det bli ett trumsolo/folk hör om du smygfiser i rummet intill. Fixa inställningar för micen så blir allt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens Kronqvist:

Satt och funderade på hur jag skulle göra igår, jag är kluven mellan en modmic och en blue microhphone, har hört att "bordsmikrofoner" plockar upp ljud rätt så rejält vilket låter problematiskt eftersom jag använder ett mekaniskt tangentbord.

När det gäller hörlurar verkar Audio Technica ATH-M50X vara riktigt bra för priset, någon som kan bekräfta? Hur pass bekväma är de, brukar ofta sitta vid datorn under långa pass så bekvämlighet är en stor faktor för mig.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Skulle kört på en modmic V4 på ett par Audio Technica ATH-M50x. Det blir typ 1600kr. Sedan hade jag kompletterat med en Fiio E10K för ännu bättre ljud!

Modmic (ca.410kr)
Audio Technica ATH-M50x (ca.1200kr)
Fiio E10K (ca.1000kr)

Tänkte dela med mig av min kunskap..

Jag sitter med ATH-M50x och en modmic. Hörlurarna är riktigt sköna (jämför med Siberia v2, ungefär lika i min mening, lite tyngre kanske) och vad det beträffar positionering i spel så har jag inga problem, åtminstone inte på min nivå (runt Eagle på cs, har man högre ambitioner kanske man ska välja nåt annat, vet inte). Jag har dock inte tagit modet till mig att köpa något ljudkort, DAC eller liknande utan kör på det inbyggda i ASUS z87-a (hata mig inte :c). Jag tycker att det är riktigt bra, det kan dock vara för att jag inte har hört bättre men jag är som sagt riktigt nöjd. Vad mikrofonen beträffar så är det lite svårt att säga, många säger att det är en bra mic av hög kvalité. Problemet för mig är dock att det är lite lågt ljud, jag antar att det beror på att att jag inte har något ljudkort av något slag och att jag pratar ganska lågt, men det är ändå värt att notera.

En till bra grej med ATH-M50x + Modmic är att man kan dedikera en av de löstagbara sladdarna att ha vid datorn tillsammans med mikrofonen, då kan man ha mikrofonsladden fastsatt på hörlursladden hela tiden, även om man skulle vilja ta med hörlurarna nånstans utan micen.

Vet ej om detta var till hjälp men om inte så kanske jag får lite tips om vad jag borde köpa för ljudkort istället ;P

Visa signatur

Intel Core i7 4770K | GeForce GTX 780 | ASUS Z87-A | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Namsrof:

Tänkte dela med mig av min kunskap..

Jag sitter med ATH-M50x och en modmic. Hörlurarna är riktigt sköna (jämför med Siberia v2, ungefär lika i min mening, lite tyngre kanske) och vad det beträffar positionering i spel så har jag inga problem, åtminstone inte på min nivå (runt Eagle på cs, har man högre ambitioner kanske man ska välja nåt annat, vet inte). Jag har dock inte tagit modet till mig att köpa något ljudkort, DAC eller liknande utan kör på det inbyggda i ASUS z87-a (hata mig inte :c). Jag tycker att det är riktigt bra, det kan dock vara för att jag inte har hört bättre men jag är som sagt riktigt nöjd. Vad mikrofonen beträffar så är det lite svårt att säga, många säger att det är en bra mic av hög kvalité. Problemet för mig är dock att det är lite lågt ljud, jag antar att det beror på att att jag inte har något ljudkort av något slag och att jag pratar ganska lågt, men det är ändå värt att notera.

En till bra grej med ATH-M50x + Modmic är att man kan dedikera en av de löstagbara sladdarna att ha vid datorn tillsammans med mikrofonen, då kan man ha mikrofonsladden fastsatt på hörlursladden hela tiden, även om man skulle vilja ta med hörlurarna nånstans utan micen.

Vet ej om detta var till hjälp men om inte så kanske jag får lite tips om vad jag borde köpa för ljudkort istället ;P

Det är ju inga dåliga lurar. Jag har dom själv fast de utan löstagbar sladd. Helt klart prisvärda! Men jag upplever att slutna lurar har svårare med positionering plus att jag tycker dom blir varma. Dom är ju slutna och läcker inget ljud vilken kan vara till en fördel.
Annars gillar jag ATH-AD700X mer, men dom är inte alls bra om man vill ha bas då basen i dom är riktigt svag. Dom läcker enormt mycket ljud då dom är öppna så det kanske är ett minus för vissa.

Tips angående ljudkort så tror jag fiio E10K är riktigt trevlig. Jag körde på inbyggda ljudet tidigare och sen skaffade jag en dac/amp combo och det vart en riktigt stor skillnad. Mycket renare ljud och positioneringen blev mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag sitter med ATH-M50 och fiio E10.
Går inte att klaga på ljudet. Man undrar istället varför det inte var dyrare.
En personlig åsikt, är att jag själv inte kan sitta med dom i 4 timmar i sträck eller mer.
Men tar man av dom nån gång i timmen aka. går på toaletten ofta, så är det chill.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk

Får säga att jag lutar mot en blue snowball, gillar hur den ser ut etc. Har sett många som har pop filter (tror jag det kallas) och stativ, behövs det? Kan man inte dämpa vibrationer genom att ställa den på musmattan eller något liknande? Vad för funktion fyller ett pop filter?

Jag undrar eftersom jag har blivit sugen på senare tiden att streama, och med min nuvarande mikrofon så är det ett "no go", brusar och ställer till med problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens Kronqvist:

Får säga att jag lutar mot en blue snowball, gillar hur den ser ut etc. Har sett många som har pop filter (tror jag det kallas) och stativ, behövs det? Kan man inte dämpa vibrationer genom att ställa den på musmattan eller något liknande? Vad för funktion fyller ett pop filter?

Kolla på DT770 pro, riktigt sköna och är byggda som en pansarvagn (tåliga). Finns i 32ohms modell så att de är lättdrivna

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av Namsrof:

Tänkte dela med mig av min kunskap..

Jag sitter med ATH-M50x och en modmic. Hörlurarna är riktigt sköna (jämför med Siberia v2, ungefär lika i min mening, lite tyngre kanske) och vad det beträffar positionering i spel så har jag inga problem, åtminstone inte på min nivå (runt Eagle på cs, har man högre ambitioner kanske man ska välja nåt annat, vet inte). Jag har dock inte tagit modet till mig att köpa något ljudkort, DAC eller liknande utan kör på det inbyggda i ASUS z87-a (hata mig inte :c). Jag tycker att det är riktigt bra, det kan dock vara för att jag inte har hört bättre men jag är som sagt riktigt nöjd. Vad mikrofonen beträffar så är det lite svårt att säga, många säger att det är en bra mic av hög kvalité. Problemet för mig är dock att det är lite lågt ljud, jag antar att det beror på att att jag inte har något ljudkort av något slag och att jag pratar ganska lågt, men det är ändå värt att notera.

En till bra grej med ATH-M50x + Modmic är att man kan dedikera en av de löstagbara sladdarna att ha vid datorn tillsammans med mikrofonen, då kan man ha mikrofonsladden fastsatt på hörlursladden hela tiden, även om man skulle vilja ta med hörlurarna nånstans utan micen.

Vet ej om detta var till hjälp men om inte så kanske jag får lite tips om vad jag borde köpa för ljudkort istället ;P

Körde på samma kombination som dig, grejerna är på vägmoch nu sitter jag ivrig och väntar. Var också lite intresserad av ljudkort, precis som dig, tror jag mest vill ha ett externt för att inte behöva gå emot garantin villkoren (öppna upp datorn för att sätta in nytt), är asus xonar u7 bra eller ska man gå på ett fiio e10? Tänkte att ett xonar skulle vara bra för bättre mikrofonljud men kanske har jag fattat helt fel :/

Permalänk
Medlem

Om du vill köra med studiolurar så krävs ett ljudkort med inbyggd förstärkare ex. ASUS STX-serien alternativt en extern hörlursförstärkare. DT-990 (250ohm) kan varmt rekommenderas om du är ute efter prisvärda lurar, dock krävs ett kompetent ljudkort enligt ovan eller dylik lösning.
Samson Meteor är en gedigen och relativt billig kondensor mikrofon, fungerar bäst med chock-mount och stativ annars plockas mycket "bakgrundsljud" upp.
Om du är ute efter traditionella gaming hörlurar med bra ljud och mick så ger QPAD QH-90 bra prestanda till ett överkomligt pris.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Jag har Senn HD598 samt Beyer DT880 250ohm, båda är bra för sitt pris. Sitter skönt, bra ljud (dock lite klen bas). Jag rekommenderar dessa starkt, 880 är lite bättre tycker jag (kräver amp).

Båda dessa passar bra för gaming också, bra positionerings ljud.