Google spärrar tillägg till Chrome utanför den egna butiken

Permalänk

Tycker detta är bra, nu slipper gamlingarna scam reklam och dylikt, men man borde kunna stänga av det i inställningarna så inte Google får monopol på Adblockers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar folk för andra webbläsaralternativ? Kör Chrome idag, men det är främst för att IE och FF inte lockar mig rent UI-mässigt. Viktiga tillägg jag behöver ha är diverse reklam/scriptblockerare samt LastPass för lösenordshantering.

Permalänk
Avstängd

Tänk hur mycket pengar dom spara in på det här. xD

Snart så ska dom väl ändra på Android så man inte kan lägga in appar från andra källor.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk

Rekommenderar gratis appen Adblock Mobile för er med iPhone och iPad. http://adbl0ck.com
Inte 100 procentig ännu men tar bort dom flesta ads.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Sååå... var är alla Chrome-älskare nu då? Google ftw? Google till allt? Google plz take my life? Anyone? No..?
Och så tror man att man sitter på det enda bra alternativet. Det där var ju rätt pissigt, iaf som de tänker implementera det. Men de har väl ingen direkt ekonomisk vinning att göra på samma sätt, och det är ju mer gräsrotsorienterat, så det borde ju vara möjligt att påverka. Många verkar opponera sig mot det också.

Prova Pale Moon, rätt trevligt här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

På sätt och vis är det bra eftersom Chrome växer börjar sökmotorer, startsidor och tillägg installeras av tredjeparts program eller virus. Men samtidigt kan Google styra helt över vilka tilläggsprogram man installerar. Som en järnkondom typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMac:

Osignerade tillägg kommer fortfarande gå att installera på t.ex. Firefox Developer Edition.

Jag vill inte sitta på någon nightly build för att kunna köra äldre tillägg som inte längre underhålls.

Skrivet av NodCommander:

Prova Pale Moon, rätt trevligt här

Skickades från m.sweclockers.com

Ser trevligt ut, men Mac är min huvudsakliga plattform, så jag får söka vidare.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Prova Pale Moon, rätt trevligt här

Har testat suga ner 25.4.1 från fyra olika källor och alla säger att filen är korrupt när jag kör den (x86 exe för Windows). Any ideas?

Permalänk
Medlem

Google - ett steg närmare Apples filosofi var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Vad rekommenderar folk för andra webbläsaralternativ? Kör Chrome idag, men det är främst för att IE och FF inte lockar mig rent UI-mässigt. Viktiga tillägg jag behöver ha är diverse reklam/scriptblockerare samt LastPass för lösenordshantering.

Med Firefox kan du ju Tweaka bra mycket bättre än Chrome som är "in a box"

Det jag försöker säga till dig, är att du kan ändra utseendet på FF, så som du vill ha det. Och om du vill.
Customizerbarhet är ju rent kört på Chrome

radbrytning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Jag vill inte sitta på någon nightly build för att kunna köra äldre tillägg som inte längre underhålls.

Ser trevligt ut, men Mac är min huvudsakliga plattform, så jag får söka vidare.

Lär komma en "unbranded" version av Firefox som är samma förutom denna begränsning bortplockad, oroa dig inte.
Men jag undrar, hur många kör egentligen tillägg som inte finns på https://addons.mozilla.org/ ?

Permalänk
Medlem

Kör vidare med chrome då jag inte har några tillägg installerade, nja förutom Avast Browser Security and Web Reputation Plugin då..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Är alla tillägg tillåtna eller håller dom på att censurera tillägg i deras Chrome Store också?

Kunde dom inte lagt så att först måste man köra Chrome med typ --enable-thirdparty-extensions, eller nåt, och/eller sen gå in någon meny, kanske trycka tio gånger på något för att låsa upp developer mode, och sen när man installerar något, få upp en röd ruta som frågar om man verkligen är säker?

Permalänk
Medlem

Torch

Jag bytte till Torch browser efter att chrome började göra saker jag inte ville, ungefär efter version 39 t.ex. ta bort extensions, uppdatera sig själv trots avstängd uppdatering både i windows registret och på chome:plugins.

Torch är en chrome baserad webläsare för de som inte vet. Det går även rykten om att torch är känt på att ha virus. vilket jag inte har upptäckt än så länge. Torch tillåter fortfarande fria tillägg, har även en egen torrent funktion samt video och musik nedladdning från valfri video.

Det som är bra är att Torch är kopplat till gmail så inloggninen man använde för chrome fungerar även på torch.

Visa signatur

PSU: Antec HCG Gold 850W | Moderkort: MSI PRO Z690-A DDR4 | CPU: Intel i5-12600k | CPU-kylare: Deepcool Captain 240 EX | Minne: 32GB DDR4 3600Mhz Grafikkort: AMD Radeon 6700 XT | Hårddiskar: 2x WD 2TB, 256GB SSD, 2x 512GB SSD | Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edzz:

Jag bytte till Torch browser efter att chrome började göra saker jag inte ville, ungefär efter version 39 t.ex. ta bort extensions, uppdatera sig själv trots avstängd uppdatering både i windows registret och på chome:plugins.

Torch är en chrome baserad webläsare för de som inte vet. Det går även rykten om att torch är känt på att ha virus. vilket jag inte har upptäckt än så länge. Torch tillåter fortfarande fria tillägg, har även en egen torrent funktion samt video och musik nedladdning från valfri video.

Det som är bra är att Torch är kopplat till gmail så inloggninen man använde för chrome fungerar även på torch.

Låter som rena bloatwaren - och då snackar jag utan att ha någon kunskap om virus osv, men när en webbläsare har funktionerna du beskriver finns det förmodligen risker med det. Hoppas det inte är fallet, för din skull.

Permalänk
Medlem

Tycker detr bra att de försöker få bort alla onödiga popup och redirects.. vet inte vad som nt med Chrome sista 2 månaderna men vissa sidor trots adblocks så varannan klick så poppar nåt upp.. vet inte om det är virus eller vad men inget jag eller antivirusprogrammet hittar..

Typ dreamfilm har blivit för jävligt. .

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Har testat suga ner 25.4.1 från fyra olika källor och alla säger att filen är korrupt när jag kör den (x86 exe för Windows). Any ideas?

Prova här http://www.sweclockers.com/forum/trad/1354423-webblasaren-pal...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det måste fortfarande gå att installera via programmerarläget i tillägg i alla fall. Kommer bara bli krångligare inte omöjligt

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Vad rekommenderar folk för andra webbläsaralternativ? Kör Chrome idag, men det är främst för att IE och FF inte lockar mig rent UI-mässigt. Viktiga tillägg jag behöver ha är diverse reklam/scriptblockerare samt LastPass för lösenordshantering.

Varför byta? Är det något du kör som inte kommer gå att köra längre? Gissningsvis så kommer 95% av de som klagar högljutt på det här aldrig märka av förändringen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Varför byta? Är det något du kör som inte kommer gå att köra längre? Gissningsvis så kommer 95% av de som klagar högljutt på det här aldrig märka av förändringen.

Det är ett par tillägg som idag är omständiga nog att installera. Jag behöver aktivera programmerarläget och sen paketera och importera tilläggen själv. De kan heller inte uppdatera sig själva eller synka mellan datorer som butikstillägg kan. Så om Google ska göra det ännu struligare kikar jag gärna på nåt annat. Jag är heller inte jätteförtjust i att vara uppkopplad mot Google 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det är ett par tillägg som idag är omständiga nog att installera. Jag behöver aktivera programmerarläget och sen paketera och importera tilläggen själv. De kan heller inte uppdatera sig själva eller synka mellan datorer som butikstillägg kan. Så om Google ska göra det ännu struligare kikar jag gärna på nåt annat. Jag är heller inte jätteförtjust i att vara uppkopplad mot Google 24/7.

Kan inte tänka mig att det kan bli struligare än så, utvecklare måste ju kunna testa sina tillägg medan de utvecklar dem.

En annan sak värt att nämna är att stöd för Unity Web player snart kommer att tas bort.
Redan nu måste man gå in i chrome://flags för att kunna använda Unity. Fungerar fortfarande i Firefox dock

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Usch, så irriterande. Google blir bara värre och värre, de kommer ju glatt ta bort alla tillägg som inte faller dem i smaken. Snacket om att detta skulle vara för att skydda användarna är ju BS, det är för att Google vill ha mer makt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det är ett par tillägg som idag är omständiga nog att installera. Jag behöver aktivera programmerarläget och sen paketera och importera tilläggen själv. De kan heller inte uppdatera sig själva eller synka mellan datorer som butikstillägg kan. Så om Google ska göra det ännu struligare kikar jag gärna på nåt annat. Jag är heller inte jätteförtjust i att vara uppkopplad mot Google 24/7.

Ett bra alternativ till Chrome är Opera. Den baserar också på Webkit och kan hantera de flesta av Chrome tillägg.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är bra. Gör att fler inte installerar "osäkra" tillägg som inte vet vad de håller på med. Dock verkar det som Google sätter fler och fler begränsningar i Chrome vilket är synd.
Gör att jag använder Firefox mer och mer vilket i sig är inget dåligt då jag gillar Firefox.

Permalänk

Ser detta som ett led inför deras betalkonto för att slippa reklam på Googles sajter (läs: Youtube). Utan ett monopol som de har 100% kontroll över kan de inte eliminera AdBlocker och liknande. Vänta bara, de hittar nog på någon osanning om "säkerhet" för att försvara nedgraderingen.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Det där var ju rent ut sagt för jävligt. Har haft tillräckligt med problem med att tilläggen uppdaterar sig själva, nu börjar det bli dags att se sig om efter ny webläsare igen...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jahapp, då får man behålla Chromium ett tag till då.

Hade precis lyckats komma till ro med att köra proprietär mjukvara igen, men varje gångt tycks jag snabbt få bevis för att öppen mjukvara är det enda rätta.

Att alla stora företag ska försöka låsa in kunderna...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Vad rekommenderar folk för andra webbläsaralternativ? Kör Chrome idag, men det är främst för att IE och FF inte lockar mig rent UI-mässigt. Viktiga tillägg jag behöver ha är diverse reklam/scriptblockerare samt LastPass för lösenordshantering.

https://vivaldi.com/ är min nya favorit även om den har en bit kvar i utvecklingen.

Känner spontant att det är oftare man får fäktas med Adware i chrome på egna och andras datorer efter oförsiktiga installationer än man lägger till tillägg från utanför butiken så på så vis är det ju bra men hade ju varit bättre om man fick välja själv ändå.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Länge leve internet explorer!?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.