Svt-kanalarena funkar inte på TV-boxen

Permalänk

Svt-kanalarena funkar inte på TV-boxen

Hej.

Försöker hjälpa en bekant att fixa boxen som endast visar TV4. SVT-kanalerna har slutat fungera av nån konstig anledning (visar ingen signal). Han säger att den är kopplad till en antenn så jag antar att det är en DVB-T mottagning. Eftersom jag inte har använt den tekniken tidigare undrar jag om det krävs någon speciell kod man ska programmera in kanalerna manuellt eller om det tas upp automatiskt av boxen?

Permalänk
Rekordmedlem

Svt har bytt namn på kanalerna när de gjorde om i april och man kan behöva göra en ny kanalsökning, det kan ju också vara så att det är nått lokalt fel, är du säker på att det är dvb t som används och inte nån typ av kabeltv ?
https://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/Det...
Jag vet inte om det är rätt mast men annars får du söka på det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Svt har bytt namn på kanalerna när de gjorde om i april och man kan behöva göra en ny kanalsökning, det kan ju också vara så att det är nått lokalt fel, är du säker på att det är dvb t som används och inte nån typ av kabeltv ?
https://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/Det...
Jag vet inte om det är rätt mast men annars får du söka på det själv.

Tack för svaret. Kan vara kabel TV, kan inte sånt här så bra. Jag tror att en ny sökning på kanalerna fixar problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strike_formation:

Tack för svaret. Kan vara kabel TV, kan inte sånt här så bra. Jag tror att en ny sökning på kanalerna fixar problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är boxen ansluten, är det en villa med egen antenn eller ett flerbostadshus ? Det kan inte vara så svårt att ta reda på om den går direkt till en antenn eller via nått centralantenn/kabeltvsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur är boxen ansluten, är det en villa med egen antenn eller ett flerbostadshus ? Det kan inte vara så svårt att ta reda på om den går direkt till en antenn eller via nått centralantenn/kabeltvsystem.

Han bor i en villa med en egen antenn på taket.

Permalänk
Rekordmedlem

Ok, då får ni väl göra en ny kanalsökning så att boxen uppdateras med de förändringar som verkar ha skett i april, i värsta fall kan det ju påverkas av antennen också utifall man hamnat på nån frekvens den inte fungerar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.