Permalänk
Medlem

Andra skärmen funkar inte

Hej, jag har nyligen köpt nytt grafik kort och det fungerar bara att använda en skärm, Jag använder DVI på min standard skärm för att få ut 144hz och hdmi sladd med hdmi -> DVI adapter i skärmen.

Jag kan dock bara få en skärm att fungera och när jag kopplade ur min benQ så slog min andra skärm igång men datorn vill bara hitta en skärm och aldrig båda två samtidigt.

OS : Windows 8.1 Pro 64-bit
CPU : Intel Core i5 2400 @ 3.10GHz Sandy Bridge 32nm Teknologi
Moderkort : Gigabyte Technology Co., Ltd. Z68AP-D3 (Socket 1155)
GPU : 2047MB NVIDIA GeForce GTX 960 (EVGA) - Skräm BenQ XL2411Z (DVI-DL)
Skärmen som inte funkar : LG Flatron W2453TQ

Permalänk

Både moderkortet och GTX 960 har ju både DVI och HDMI utgångar... (?!?)
Fungerar inte "LG Flatron W2453TQ" på nya grafikkortet heller ? Är skärmen helt död ?

I BIOS under fliken Advanced har du nertill inställningar för grafiken på moderkortet.
1. Init Display First - Här väljer du vilken grafik som ska vara huvudskärm. (PCI eller Onboard)
2. Onboard VGA - Här väljer du om du vill tvinga att köra båda grafikkorten. (Always Enable)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator: Jag såg nu att det var hdmi på grafikkortet men chassit var ivägen
Men jag kan bara använda en skärm, så när jag kopplar ur en slår den andra igång även om jag har båda i grafik kortet.
spelar ingen roll om det är HDMI eller DVI

Permalänk

Du måste in i Skärmupplösning och välja att Utvidga andra skärmen.
Just nu flyttar du nog bara huvudskärm mellan enheterna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator: Nej asså datorn hittar inte andra skärmen http://i.imgur.com/KTCPVOx.png

Permalänk

@eddap: Men i Enhetshanteraren har du väl två Bildskärmar ? (Allmän PnP-bildskärm)
Har du varit i NVIDIA Display Control Panel och letat efter skärminställningar ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddap:

@Waxinator: Nej asså datorn hittar inte andra skärmen http://i.imgur.com/KTCPVOx.png

Bilden säger intel HD Graphic... Koppla skärmarna till grafikkortet så får du säkert igång båda.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

@Hardware guy: båda är kopplade i grafik kortet :S

Permalänk
Medlem

@Waxinator:

Permalänk
Medlem

Visa en bild hur ser ut på baksidan av din dator, där kontakterna och sladdarna sitter.

Permalänk
Medlem

HDMI brukar dela uttag med DVI så kan nog vara därför det inte går.

Vet dock inte hur det ser ut med kontakter på grafikkortet, men den som sitter nu via HDMI behöver nog flyttas till tex DP eller DVI

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: jaha okej, det fungerade dock i typ en vecka sen bara sluta det fungera. (då använde jag hdmi i moderkortet).

Permalänk
Medlem

@m4gnify:

Permalänk
Medlem

Skärmen har inga andra kontakter du kan prova?

Permalänk
Medlem

@m4gnify: skärmen har bara dvi och vga, och datorn har inget vga utag. så jag lär använda hdmi adapter.

Permalänk

@eddap: Vad har du pluggat in i kontakten ovanför HDMI sladden ? (svart kontakt ?)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator: 3 usb, Tangentbord, Headset och Mus!

Permalänk
Skrivet av eddap:

@Waxinator: 3 usb, Tangentbord, Headset och Mus!

Nej jag menar PRECIS intill HDMI sladden ! En svart plugg enligt bilden på grafikkortet.
En DisplayPort -adapter eller ?!

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator: jaha, nej det är bara sån där plast sak som sitter på när man köper grafik kortet som jag inte har tagit bort

Permalänk
Medlem
Permalänk

Om nu inte grafikkortet vill köra mer än en skärm så prova mitt tidigare inlägg !
För att ändra BIOS trycker du <Del> eller <F2> direkt i starten.

Gå in i BIOS och under fliken "Advanced" där du nertill har inställningar för grafiken på moderkortet.
1. "Init Display First" - Här väljer du vilken grafik som ska vara huvudskärm. (PCI eller Onboard)
2. "Onboard VGA" - Här väljer du om du vill tvinga att köra båda grafikkorten. (Always Enable)
3. Avsluta och Spara med <F10>.

Därmed står det dig fritt att använda både grafikkortets och moderkortets DVI och HDMI utgångar.
Sätt en skärm i varje men Huvudskärmen i grafikkortet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator:

som du ser på printen så finns andra skärmen, men den är bara svart irl.

Permalänk

@eddap: Kul Är det ett självporträtt ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA