Permalänk
Medlem

Asus G501JW eller MSI GS60 2QE

Hej,
Jag har läst alla trådar fram och tillbaka där det jämförs mellan olika laptops men jag har svårt att bestämma mig. Jag tänkte dra några av mina slutsatser och se om någon vill hjälpa mig att komma fram till ett beslut.

Jag är ingen hardcore gamer men jag gillar möjligheten att då och då dra igång ett spel och då gärna på ganska höga inställningar. Vi behöver inte diskutera andra modeller än de två ovannämnda då valet står mellan dessa två. Jag har för närvarande en Asus G73JH och vill uppgradera samtidigt som jag önskar en mindre formfaktor. Jag misstänker att jag är lite insnöad på Asus laptops så jag kanske favoriserar G501 lite mer än vad som finns belägg för.

Batteritiden är inget som jag bryr mig så mycket om då jag sitter och arbetar/spelar vid eluttag fast på lite olika platser, visst det är trevligt med batteritid men inte helt avgörande. Lagringsutrymmet är inte heller något som jag lägger fokus på då jag kommer att sätta i större/fler SSD diskar oavsett val. Jag har bestämt mig för att jag vill ha en 1080p skärm, jag ser inte att jag har något behov av 3K eller 4K ännu.

Efter att ha studerat 960m vs 970m insåg jag att det är bra mycket mer skillnad på dom än vad jag först trodde, det är just detta faktum som gör att GS60 lockar. Något som avskräcker mig lite är tidigare varianter av GS60 som har haft värmeproblem samt väldigt högljudda fläktar. Av vad jag kan läsa ut så är värmen inget problem längre med 970m gpun men jag har inte fått en konkret uppfattning om fläktljudet är störande eller inte. Vid hård belastning kan jag tänka mig lite fläktljud det är inga problem men om jag arbetar med lättare program så kan det vara skönt att slippa. G501 känns väldesignad men eftersom den är såpass ny och inte än släppt i Sverige så regnar det ju inte recensioner direkt.

Tangentbord och touchpad förväntar jag mig är åtminstone OK på båda modeller och det är inte direkt så att jag tycker att GS60 är ful på något sätt, jag tycker nog G501 är lite stiligare men vet inte om jag tycker det borde vara avgörande.

Så jag väljer alltså mellan:

  • ASUS G501JW - Tidigare bra erfarenhet av märket, stilig, ganska mycket sämre GPU, misstänker att den är svalare och tystare

  • MSI G60 2QE - Ingen tidigare erfarenhet av märket, ser helt ok ut, ganska mycket bättre GPU, eventuellt varmare och mer högljudd

Det är svårt det är, någon som vill ge lite av sin tid och bidra med tankar och funderingar?

Permalänk
Medlem

Jag tror att du rätt bra presenterat de fakta som finns, sen återstår bara det jobbiga med att välja. G501 är en premium laptop med hyfsade spelmöjligheter, medan G60 är en gaming laptop med vad det nu innebär i form av värme, fläktar men även prestanda. Du har även Asus UX501 som i princip är en "business variant" av G501, dock med 4K då.

Siten Laptop media har, vad jag känner till, den enda recenssionen av G501 som finns.

Permalänk
Medlem

Är inne på samma spår som du när det kommer till mobilitet, 960 kontra 970. Dem flesta datorer med 970M i lätt formfaktor verkar ha värmehanteringsproblem / högljudda fläktar i 15.6 tums skalen.
Datorer med 965m verkar undkomma detta något (t.ex. Gigabytes 15tums serie). Men nu var dessa inte intressanta för dig så jag lämnar det där.

4k skärm på 15tum verkar poänglöst och mest besvärligt på 15tum. Datorerna orkar inte driva det ändå, inte ens datorer med 980m verkar orka driva det inom någon resonlig prestanda.

Vill minnas tack vare 960m håller sig dock G501 under 40db verkar det som. En tyst, "kall "och smidig dator med andra ord http://m3.idg.se/2.1022/1.620952/asus-snabb-supertunn-speldat.... (Extremt viktigt för undertecknad)

MSI:
http://www.notebookcheck.net/MSI-GE62-Notebook-Review.137007....
4k orkar den inte driva men 1080p flyter riktigt vackert. Kommer upp i ca 52db dock när den får kämpa vilket är väldigt mycket mer än Asusen (olika test dock).

Högljudd kan vara ett problem, som du säger är den även varmare.
Asusen är onekligen en stiligare och mer "klassig" dator, vikten är lägre och formfaktorn bättre för mobilitet.

Svåra val
FYI har G501'an kommit upp på listor hos Komplett, och webhallen. mellan denna veckan och v28 skall den även dyka upp hos inet, då borde det även dyka upp lite mer "tyckanden" som kan hjälpa till.

Hade det varit 965an i Asusen hade jag köpt en direkt för det nuvarande priset.
Hade MSI'n haft en 1080P skärm istället för en 4K + skippat optisk enhet så hade det varit ett tajt race.

Hoppas något är till hjälp.

Permalänk
Medlem

Sitter i EXAKT samma båt, väntar med spänning på mer input i denna tråden.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

"Few to no laptops have have shipped with M.2 PCIe SSD drives thus far, instead choosing slower and cheaper M.2 SATA SSD drives. Asus says the G501 will come with a 512GB M.2 PCIe SSD running on a x4 PCIe Gen 3 connector that’ll hit 1,400MB/s transfer speeds. The make is unknown, but it might be Samsung’s SM951 drive, which the company showed off at CES."

Det kommer ju naturligtvis flera olika utföranden, komplett har listat hårddisken i den dom kommer sälja som "SATA 6 Gb/s". Är det en annan port då eller är PCIe M.2 porten bakåtkompatibel så man kan köra vanliga Sata M.2 diskar med?

Edit: Någon som äger en msi gs60 med 970 grafikkortet och vill flika in med erfarenhet av värme på undersidan av laptopen samt ljudnivåer?

Fråga om gs60
Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämt mig för att inte vänta längre (tålamod är överskattat). Hade G501 varit billigare eller ännu hellre hade haft en 970 så hade jag slagit till utan att tveka. Jag kan inte motivera det höga priset för mig själv när det sitter ett 960 kort i oavsett hur stilig och sval den må vara.

Så nu väntar jag på min GS60, jag köpte även två 250 GB SSD som jag tänkte köra i raid 0. Hade även planer på att sätta in en 1 TB 2.5" SSD som sekundär men det väntar jag nog lite med, priserna kan gott få krypa ner lite till först.

Jag var lite extra tveksam först om jag skulle uppgradera diskarna eller inte, jag kontaktade komplett och dom sa att garantin inte gäller om man bryter förseglingen. Men jag antar att det bara innebär att komplett inte hjälper till om det skulle bli något fel på den för MSI svarade följande på min fråga angående detta:

"Dear customer,

In Sweden is the same. MSI users are allowed to void the warranty sticker to upgrade RAM, HDD and also for cleaning purposes. However, please note that any mechanical damages which may occur during mentioned actions will not be covered under manufacturer's warranty.
Kind regards,
MSI Customer Service"

Så det var ju upplyftande nyheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaman42:

Nu har jag bestämt mig för att inte vänta längre (tålamod är överskattat). Hade G501 varit billigare eller ännu hellre hade haft en 970 så hade jag slagit till utan att tveka. Jag kan inte motivera det höga priset för mig själv när det sitter ett 960 kort i oavsett hur stilig och sval den må vara.

Så nu väntar jag på min GS60, jag köpte även två 250 GB SSD som jag tänkte köra i raid 0. Hade även planer på att sätta in en 1 TB 2.5" SSD som sekundär men det väntar jag nog lite med, priserna kan gott få krypa ner lite till först.

Jag var lite extra tveksam först om jag skulle uppgradera diskarna eller inte, jag kontaktade komplett och dom sa att garantin inte gäller om man bryter förseglingen. Men jag antar att det bara innebär att komplett inte hjälper till om det skulle bli något fel på den för MSI svarade följande på min fråga angående detta:

"Dear customer,

In Sweden is the same. MSI users are allowed to void the warranty sticker to upgrade RAM, HDD and also for cleaning purposes. However, please note that any mechanical damages which may occur during mentioned actions will not be covered under manufacturer's warranty.
Kind regards,
MSI Customer Service"

Så det var ju upplyftande nyheter

Skulle du ha något emot att dela med dig av din upplevelse när du fått den? Är själv på gränsen angående Gs60/G501.

Hade varit trevligt att höra din åsikt när saken är dig i händerna.

Permalänk
Medlem

Absolut kan jag göra det! Det kan ta några dagar extra för jag vet inte riktigt när jag kommer ha tid att greja lite med den, men jag kan ge dig mina första intryck så fort jag packat upp den och provkört lite.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att det dröjer lite men jag har inte haft någon tid över alls, som jag förklarade i ett PM så befinner jag mig inte på samma plats som datorn är beställd till, få se om jag kommer dit till helgen eller inte. Såg att Netonnet, Inet, Webbhallen och Komplett hade fått in G501 i lager nu så det borde väll komma lite fler intryck snart från det hållet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag provkört den lite och fått ett första intryck. Jag blev positivt överraskad av metallkänslan, den känns rejäl trots att den är tunn. Tangentbordet är riktigt bra, jag har läst mycket negativt om touchpaden men jag tycker den funkar fint till det man använder den till. Fläktarna låter en del under belastning men det var jag medveten om innan, fläkt ljudet under normalt användande har jag inga som helst problem med. I morgon ska jag se om jag kan få tid att slänga in dom nya diskarna och prova lite mer. Hitills känns det som ett riktigt bra köp.

Permalänk
Medlem

Att döma av alla problem med G501s syskon, UX501 så skulle jag nog tänka både en och två gånger innan jag köpte Asusen. Har själv köpt en UX501 som ska returneras till förmån för en GS70.

Permalänk
Medlem

Jag har läst en del negativt som skrivits om G501 den senaste veckan. Nu har jag installerat mina nya hårddiskar, jag köpte tre Samsung Evo 850 ssd, en 2.5" på 1 tb och två m.2 på 250gb vardera. Jag tänkte köra dom i RAID 0 men efter en del tester jag läst om marginell verklig prestandaförbättring och i vissa fall till och med sämre så valde jag att inte göra det. Hade jag läst det från början hade jag behållit original ssdn och köpt en 500 GB istället, men men. Samsungs magician funkar inte med RAID volymer heller upptäckte jag. Det gick smidigare att byta ut dom än vad jag hade föreställt mig, jag tog det riktigt lugnt och försiktigt för jag ville inte göra något dumt, hela bytet tog ca 30 minuter.

MSI shift funktion tycker jag funkar väldigt bra, när jag surfar eller gör annat som inte är särskilt resurskrävande växlar jag till eco mode och störs inte alls av något fläktljud. Det låter mycket när man växlar upp och drar igång något krävande men är det spel det handlar om så är det ju bara på med lurarna så är det inget problem för mig i alla fall. Visst dom kanske behöver utveckla det till nästa version för det är klart att knäpptyst är bättre men jag ser det inte som något problem. Den bättre prestandan överväger det ökade fläktljudet för mig i alla fall, jag är fortsatt nöjd med köpet.