Fann gammal skiva med drakar och demoner. Hjälp mig få igång spelet!

Permalänk
Medlem

Fann gammal skiva med drakar och demoner. Hjälp mig få igång spelet!

Tjena! Jag kom hem nu till familjehemmet under ledigheten och hittade drakar och demoner i en byrå. Tänkte installera det nu men jag har lite problem att få igång skivan.

Det är nämligen så att inget händer när jag stoppar in skivan i läsaren. Jag ser att skivan kommer upp i filhanteraren men kan inte se några filer när jag försöker trycka på denna.

Är det någon som har någon idé vad jag kan göra? Det är Windows 8 jag sitter på, medan spelet är rätt så gammalt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

@Holmfrid: Vad heter filerna på skivan?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Holmfrid: Vad heter filerna på skivan?

Tror du missade något i hans inlägg, han ser ju inga filer

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Kan vara så att skivan är "trasig" om du inte ser några filer. Kan vara av-magnetesering eller nåt liknande.

Permalänk
Medlem

Fungerar optiska läsaren med andra skivor ?
Har haft någon som gett upp, den bara slutade läsa skivor.
Sedan hur ser skivan ut, är den repfri ?

Äldre spel kan vara knepiga att få igång på nya OS.
Kan det vara det här spelet ?
Isåfall har du iallafall ett alternativ.

Dungeons & Dragons Dragonshard
http://www.gog.com/game/dungeons_dragons_dragonshard

Permalänk
Medlem

Jag har flera gamla skivor, både cd och dvd som tappat data efter många år. I mina fall har det varit "hembrända" men jag antar det kan hända på köpta skivor också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Tjena! Jag kom hem nu till familjehemmet under ledigheten och hittade drakar och demoner i en byrå. Tänkte installera det nu men jag har lite problem att få igång skivan.

Det är nämligen så att inget händer när jag stoppar in skivan i läsaren. Jag ser att skivan kommer upp i filhanteraren men kan inte se några filer när jag försöker trycka på denna.

Är det någon som har någon idé vad jag kan göra? Det är Windows 8 jag sitter på, medan spelet är rätt så gammalt.

Tja! testa installera imgburn och skapa en image av cdn/dvdn.
Då märker du ifall även imgburn klagar på att mediat är för kasst för att bearbeta.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tror du missade något i hans inlägg, han ser ju inga filer

Jag lyckades faktiskt se filerna på en äldre dator som körde Windows xp och där får jag igång installationen! Dock så får jag ett felmeddelande där den säger att den inte hittar en fil (nätverk) . Felet verkar kunna lösas genom att ändra namn på filen till natverk istället, men det går inte att ändra något på skivan och jag kan inte heller kopiera över den filen till datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag har flera gamla skivor, både cd och dvd som tappat data efter många år. I mina fall har det varit "hembrända" men jag antar det kan hända på köpta skivor också.

Det skulle vara tråkigt. Jag håller tummarna att det inte är det som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Skrivet av Holmfrid:

Det skulle vara tråkigt. Jag håller tummarna att det inte är det som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

du kan ju använda http://www.imgburn.com/ för att skapa en ISO fil sen använder du ett iso mounting program för att göra som en virtuell CD på hårddisken. sen tror jag du har lite större chans få det att funka på windows 7
https://www.raymond.cc/blog/10-free-software-to-mount-cd-or-d...

Finns Wine till Windows ? då kan du ju köra programmen som att det skulle vara WinXP
https://www.winehq.org/

spåna lite... DosBox, virtualbox ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Funkar inte på Vista eller nyare! Har för mig att jag fick igång det på XP tidigt 2000 talet.

Utgavs 1999
Systemkrav Win 95/98, Pentium 166MHz, 32MB RAM, 650MB HD Space, 2MB grafikkort.

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag har flera gamla skivor, både cd och dvd som tappat data efter många år. I mina fall har det varit "hembrända" men jag antar det kan hända på köpta skivor också.

Jag har exakt samma problem. Har tappat data på skivor brända under 90-talet.
Som tur är så är det inget jag saknade, men så fort (säkert 5 år sen nu) jag upptäckte det så räddade jag all data från dessa skivor och har nu slutat använda dvd-r som lagringsmedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diesel:

Funkar inte på Vista eller nyare! Har för mig att jag fick igång det på XP tidigt 2000 talet.

Utgavs 1999
Systemkrav Win 95/98, Pentium 166MHz, 32MB RAM, 650MB HD Space, 2MB grafikkort.

tråkigt. jag lyckades få tag på en dator med windows xp men hade lite problem med installationen. Kommer fortsätta försöka.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg