Permalänk

Högstadielärare utan utbildning (heltidsvikariat) lite drygt 21k innan skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Jag gick in till chefen och fick upp lönen relativt smidigt,

Det började med att vi satte hos på hans kontor, sen kollade jag honom i ögonen och frågade om jag såg ut som en Rumänsk städerska? efter som han inte var beredd på frågan så lät jag de gå några sekunder. Sen svarade jag på min egen fråga - Det kanske jag gör men ska jag ha betalt som en? efter de så skrattade han och höjde den ganska lätt efter dom meningarna. (jobbar som elektriker och har obligatoriska löneförhöjningar)

Lol! Jag tror min chef hade ifrågasätt mitt omdöme som medarbetare om jag fällde en sån kommentar. Men detta kanske är vanlig elektriker-jargong.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Tjänar runt 66k netto. No extras i form av pension eller liknande. Kontraktsanställd pilot. Borta från hemmet 6/9 nätter året om, obetald semester. Dock så får jag trycka på knappar och läsa tidningen från en härlig office view varje dag.

Och för att citera en SAS-pilot jag träffade när jag var liten, "Vi piloter har bäst väder på jobbet".

Själv drar jag in ca 2800 i studiebidrag och 500kr i bostadsbidrag. Lite småjobb på sidan av där jag drar in 500-2500kr extra i månaden men vet inte hur länge det håller. Tur att man har lite extra pengar sparade dock för när hyran och räkningarna är betalda så har jag ca 600kr över till mat och annat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Grundlön 31800 innan skatt. Har även beredskap var sjätte vecka (torsdag till torsdag) vilket brukar ge mellan 10-15000 extra per gång. Får även en ledig dag efter beredskapsveckan vilket är najs. Jobbar som drifttekniker inom fastighetsbranschen.

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Och för att citera en SAS-pilot jag träffade när jag var liten, "Vi piloter har bäst väder på jobbet".

Själv drar jag in ca 2800 i studiebidrag och 500kr i bostadsbidrag. Lite småjobb på sidan av där jag drar in 500-2500kr extra i månaden men vet inte hur länge det håller. Tur att man har lite extra pengar sparade dock för när hyran och räkningarna är betalda så har jag ca 600kr över till mat och annat.

Ska själv snart avsluta studierna, börjar få ångest Vill inte sluta plugga, tanken på ett 8-5 jobb skrämmer.

Drar in för närvarande 8000 - 13 000 efter skatt på två olika deltidsjobb parallelt med studierna. Kämpigt att ha två extrajobb vid sidan av civ.ing studier men vafan ska man göra om man inte tar lån.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuty:

Vad för jobb om man får fråga?

Jag jobbar som maskinoperatör

Permalänk
Medlem

Runt 26 brutto beroende på hur mycket OB, lagerarbetare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Furir:

Vore intressant om folk skrev vad de arbetade med.

Student. 10 000:- (Jobbar i sportbutik, Team Sportia. Tar inget CSN-Lån. Långa studienätter men slipper ett fruktansvärt lån)

Ca 17K och jobbar som lagerarbetare:)

Permalänk
Avstängd

+30 år, säljare (mot företag) inom försäkringsbranschen. Ingen som helst utbildning efter gymnasiet.

Grundlön på 28k brutto + provision. Eftersom att jag har provision ovanpå min grundlön så blir månadslönerna ganska varierande (toppar på över 100k och dalar under 50k), så jag brukar för det mesta se till vad årslönen blir istället. Förra året drog jag en årslön på strax över 900k brutto.

Än så länge så trivs jag med jobbet. Vi som har jobbat några år har väldigt fria tyglar och arbetstider så vi har möjlighet att gå hem för dagen i princip när vi känner för det såvida vi inte sitter i möten eller har något annat inplanerat på kontoret. Behöver bara en laptop och mobil för att sköta mitt jobb så det gör att det är fullt möjligt åka bort några dagar och ändå sköta sitt jobb utan att behöva ta ut semesterdagar i onödan. Annars är det fyra veckors betald semester varje år, varken mer eller mindre.

Hur får man ett jobb som detta då kanske en del tänker nu? Majoriteten av oss börjar som telefonförsäljare. Ni vet den där lågavlönade, utnyttjade och jobbiga jäveln som ringer och stör på eftermiddagarna och vill sälja en massa skit till dig och som aldrig kommer att få ett riktigt jobb i framtiden?

Den personen var jag för 8-10 år sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolrazz:

Jag jobbar på ett utav de större försärkingsbolagen som försäkringsrådgivare. Får ut någonsans mellan 20 - 35 netto beroende på hur jobbet går. Jobbar tiderna 17.00 - 21.00 mån - fre, ibland från 14 - 21.00. Bortskämd

Körde också outbound mot privatkunder under kvällarna i ett par år, dock ej fredagar för då var man ledig hos oss (ett av de andra stora bolagen). Jäklar vad skev dygnsrytm man fick efter ett tag men var det ju värt ifall man lyckades hålla runt 25 000 - 30 000 netto på en halvtidstjänst.

Det kan jag onekligen sakna ibland men nu skulle jag ha oerhört svårt att sätta mig och ringa privatkunder på kvällarna igen.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Nä, det låter snarare som att ni gjorde rätt och att han borde växa upp.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som butiks och personalchef på Sveriges största loppis där allt överskott går till ungdomsidrotten i kommunen.
jobbar c:a 12 timmar om dagen 7 dar i veckan. har ut c:a 17000:- men med alla förmåner så är jag sjuukt nöjd. Ledig när var hur jag vill , milersättning traktamente,

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

@Ozzed: Nä, det låter snarare som att ni gjorde rätt och att han borde växa upp.

Förhoppningsvis har han lärt sig något av det hela. För en arbetsgivare är det aldrig attraktivt att anställa någon som brinner mer för lönen än för jobbet, och även om det faktiskt är så så gör man klokt i att dölja det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

+30 år, säljare (mot företag) inom försäkringsbranschen. Ingen som helst utbildning efter gymnasiet.

Grundlön på 28k brutto + provision. Eftersom att jag har provision ovanpå min grundlön så blir månadslönerna ganska varierande (toppar på över 100k och dalar under 50k), så jag brukar för det mesta se till vad årslönen blir istället. Förra året drog jag en årslön på strax över 900k brutto.

Än så länge så trivs jag med jobbet. Vi som har jobbat några år har väldigt fria tyglar och arbetstider så vi har möjlighet att gå hem för dagen i princip när vi känner för det såvida vi inte sitter i möten eller har något annat inplanerat på kontoret. Behöver bara en laptop och mobil för att sköta mitt jobb så det gör att det är fullt möjligt åka bort några dagar och ändå sköta sitt jobb utan att behöva ta ut semesterdagar i onödan. Annars är det fyra veckors betald semester varje år, varken mer eller mindre.

Hur får man ett jobb som detta då kanske en del tänker nu? Majoriteten av oss börjar som telefonförsäljare. Ni vet den där lågavlönade, utnyttjade och jobbiga jäveln som ringer och stör på eftermiddagarna och vill sälja en massa skit till dig och som aldrig kommer att få ett riktigt jobb i framtiden?

Den personen var jag för 8-10 år sedan.

Men sedan krävs det väl en ganska stor portion tur och skicklighet att gå ett jobb som du har kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

30k före skatt. jobbar som IT-nisse inom landsting. Jobbar i samma stad som jag bor.
Flextid och planerar arbetsdagen ganska fritt.
Helt ok lön tycker jag, känner mig inte fattig och jag uppskattar flextiden och att slippa pendla.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Körde också outbound mot privatkunder under kvällarna i ett par år, dock ej fredagar för då var man ledig hos oss (ett av de andra stora bolagen). Jäklar vad skev dygnsrytm man fick efter ett tag men var det ju värt ifall man lyckades hålla runt 25 000 - 30 000 netto på en halvtidstjänst.

Det kan jag onekligen sakna ibland men nu skulle jag ha oerhört svårt att sätta mig och ringa privatkunder på kvällarna igen.

Efter över 2.5 år så är jag onekligen trött på detta! men det är som du säger, vääääldigt bekvämt!

Permalänk
Medlem

Jag får ut mellan 13-14000 kr i månaden (beroende på om man orkat jobba hela månaden eller varit "sjuk" någon dag). Jobbar 8-17 måndag till fredag. Kundtjänst/support.

Jag gnäller inte men några extra tusenlappar i månaden hade såklart gjort en enorm skillnad. Speciellt när man har två småbarn.

Permalänk
Medlem

Jobbar som PIM-Administratör åt en större detaljhandel i Sverige.
Sysslar med lite allt möjligt, men huvudsysslorna består av utveckling, supportering, felsökning, kategorisering, SEO, IT-koordinator åt en av de större avdelningarna på företaget.
Haft tjänsten i 2,5år men jobbat inom företaget i över 5år.
Har flextid, 5 veckor semester, inga andra förmåner...

34 år gammal, har endast 8 månaders gymnasial utbildning, hoppade av och började jobba, har sedan 18-års ålder jobbat mig fram i livet med diverse jobb.

Får ut 29 000kr brutto (~22 000kr efter skatt)

lagt till ålder och utbildning
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk

Egen företagere här, konsulterar diverse programmeringsjobb. Lön beror på beläggning, men brukar inte ha något problem att ta ut drygt 30k brutto. Hade haft råd med lite mer, men brukar "safea" och ta ut en fast lön varje månad istället för så mycket som möjligt - bra att ha lite pengar till regniga dagar också. Sedan kan man i slutet av året, om det gått bra, ta ut utdelning istället. Det brukar bli en klumpsumma på ca 100-150k efter skatt i fickan. Det + att man kan bestämma tider helt själv (ledig när man vill, sovmorgon när man vill, semester när man vill osv i den mån man inte planerat in något just då) gör att det vore väldigt svårt att återgå till ett "standardjobb" nu :). Trivs väldigt bra.

Permalänk
Avstängd

27000 brutto(cirka 20500 netto) (förhoppningsvis 28000+ inom en månad efter årliga löneförhandling. )
Lite missnöjd, hade hoppats på 30+.

Jobbar som projektingenjör(främst fokus mot elkonstruktör), 23 år gammal (1991a), samma företag sen jag var 21år. Ingångslön på 24000.

Förmåner:

* Gratis iphone 6(använda privat också),
* Gratis laptop privat/jobb
* 35kr+ milersättning vid egen bil,
* Förmånsbil om man vill (ofta dyrare än att köpa själv så knappt någon förmån direkt)

oftast frihet under ansvar vilket jag styr mina egna tider med flex och lite timmar hit och dit till stor del.

Nackdelar:

* Tyvärr ingen årlig bonus..
* Ibland mycket dötid
* Inte den bästa lönen.
* CSN lån från högskola.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jobb: Nätverkstekniker i Stockholm, för ett internationellt företag.
Lön: 29000 brutto
Extra: Beredskap 1-2 veckor i månaden, ~4500kr för en vecka utan larm, utan storhelger.
Får certifikat betalda, får dock betala böcker och sånt själv om det inte är en kurs företaget erbjuder själva.
25 år gammal, första jobbet efter högskolan, 29' var ingångslönen efter 6 månaders hyrköp från ett konsultföretag.

Tyvärr i Stockholm och pendlar totalt nästan 2 timmar per dag med tåg och tunnelbana.
Får dock göra allt som har med mitt jobb att göra och har stor frihet.
Jobbar inte för en ISP, men allt annat gör jag.

Har ingen kommersiell certifiering men ett gäng "akademiska" Cisco cert. Bla, CCNP, och CCNA Security & Voice.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Man, 25 år, högskoleutbildning

Main Jobb

29500 bruttolön + beredskap ersättning 10k-15k
tillföronad drift chef inom ett IT utvecklings bolag

Förmåner:
- Jobbet betalar SJ-Kort
Nackdelar
- 3 timmar i bara pendling till/från arbetet per dag.

Extra jobb

Konsult för ett brandväggsföretag i USA
Ger 500-1000 dollar per månad

Klicka annonser (PTC-Tjänst)

Drar in ca 45-50$ per månad

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Håller med om att folk i Sverige har svårt att tala löner. Oftast är det värst mellan kollegor tycker jag nog :P.
Själv jobbar jag som system ingenjör (designar och utvecklar dator system) och har drygt 40.000.
Började på 18k som 22 åring och låg däromkring rätt länge innan jag började tro på mig själv
Klättrade då fort via 24k, 28k, 30k på typ ett år. Sedan har jag klättrat till 40k under de senaste åren. Dags för nytt lönesamtal på fredag

Inte gått någon lång högskola (även om jag på senare tid läst en del) utan började som hemmapulare som började koda som sjuåring på sin gamla C64.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

En liten filosofisk vinkel...

Bakgrund: Läst F, är 32 år gammal. Jag jobbade tidigare ett par år som konsult i kärnkraftsbranschen (elprisernas heydays) och tjänade i min värld mycket bra. I dag jobbar jag med beräkningar inom försvarsindustrin. Mitt arbete upplever jag ofta precis på gränsen av min förmåga, och produkterna är riktigt häftiga - vilket känns väldigt stimulerande. Jag har däremot gått ner i årslön motsvarande 120 kkr netto, men har ändå en rätt bra lön på strax över 40 kkr brutto i månaden.

Det filosofiska då? Nyligen läste jag en studie att "lyckan" av mer pengar avtar drastiskt då man överstiger en månadslön på 40 kkr, och efter min erfarenhet är jag böjd att hålla med. Jag märker inte direkt av differensen mot vad jag hade tidigare (alltså minst 10kkr i månaden netto), möjligen måste jag planera mina inköp lite bättre. Jag kommer helt klart försöka jobba mindre i stället för att öka på min lön i framtiden. Kanske har man bara blivit äldre och mjukis...?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det filosofiska då? Nyligen läste jag en studie att "lyckan" av mer pengar avtar drastiskt då man överstiger en månadslön på 40 kkr, och efter min erfarenhet är jag böjd att hålla med. Jag märker inte direkt av differensen mot vad jag hade tidigare (alltså minst 10kkr i månaden netto), möjligen måste jag planera mina inköp lite bättre. Jag kommer helt klart försöka jobba mindre i stället för att öka på min lön i framtiden. Kanske har man bara blivit äldre och mjukis...?

Jag måste hålla med dig där, hoppas inte att det är för jag blivit äldre för jag är ju inte ens 30 ännu :). Jag har ju ingen monsterlön än men några tusen över 40 kkr har jag totalt och jag skulle garanterat föredra att jobba mindre än att få mer lön. Jag kan ju helt klart leva som jag vill och ändå spara en hel del på dessa pengar.

Permalänk
Medlem

32200 innan skatt, projektledare

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Jobb: Kapitalförvaltare inom järnväg
Lön 54000 Danska kronor brutto
Utbildning: Järnvägsingenjör

Jobbar som kapitalförvaltare inom järnvägsbranschen. Har via kontakter från utbildningen samt en hel del tur lyckats bli chef relativt snabbt efter min utbildning. Min lön är väldigt mycket i överkant jämfört med min kunskap men i kombination med stort självförtroende samt tur har jag lyckats här i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drexler:

Jobb: Kapitalförvaltare inom järnväg
Lön 54000 Danska kronor
Utbildning: Järnvägsingenjör

Jobbar som kapitalförvaltare inom järnvägsbranschen. Har via kontakter från utbildningen samt en hel del tur lyckats bli chef relativt snabbt efter min utbildning. Min lön är väldigt mycket i överkant jämfört med min kunskap men i kombination med stort självförtroende samt tur har jag lyckats här i livet.

Sociala avgifter får du väl betala själv i Danmark?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Har en sjuksköterskautbildning men jobbar med helt annat.

Jobbar halvtid som produktutvecklare för ett större privatbolag, har cirkus 22.000kr i brutto. Resten av tiden driver jag en reklambyrå där jag tar ut 12.000kr brutto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det filosofiska då? Nyligen läste jag en studie att "lyckan" av mer pengar avtar drastiskt då man överstiger en månadslön på 40 kkr, och efter min erfarenhet är jag böjd att hålla med. Jag märker inte direkt av differensen mot vad jag hade tidigare (alltså minst 10kkr i månaden netto), möjligen måste jag planera mina inköp lite bättre. Jag kommer helt klart försöka jobba mindre i stället för att öka på min lön i framtiden. Kanske har man bara blivit äldre och mjukis...?

Ja någonstans där går väl gränsen för när det är värt att jobba hårdare för att få upp lönen. Se'n finns det ju såklart en mening om man t. ex har envisa lån som man vill bli av med osv men jag har svårt att se att jag någonsin skulle behöva en högre månadslön för "husbehov".

Angående jobb/fritids-biten så försöker jag själv satsa mer på min musik då det är en relativt stabil inkomstkälla som "skapar sig själv" mycket tack vare spotify. Så jag ser det inte som helt orealistiskt att kanske kunna gå ner i tid om några år. Jag är inte typen som tycker det är "fränt" att ha mycket pengar eller så utan jag vill bara kunna leva drägligt utan att få sömnbesvär för att jag oroar mig för ekonomin så är jag nöjd se'n.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.