Permalänk
Medlem

Kan jag överklocka till max?

Halloj! Sitter på en i7-870, 2.93 GHz just nu, och Nepton 140 XL som kylare. Jag undrar om jag kan klocka min processor till max utan några bekymmer? Just nu ligger processorn på runt 40 grader.

Permalänk
Medlem

Vad som är "max" begränsas av ditt moderkort, temperatur, hur bra ditt exemplar av processorn är etc.
Så kan du överklocka den? Troligtvis.
Kan du överklocka den till max? Maxtaket du når med din processor är rimligtvis max med dina komponenter, så frågan är väldigt underligt formulerad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Entusiast

Du får klocka i steg och se över temperaturerna, att säga "till max" är ett väldigt svårt uttalande om en CPU då alla klockar olika.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@twit: Jag är inte speciellt inläst på ämnet, så det är därför frågan inte är mer utvecklande, för jag har ingen aning om sånt här haha

Permalänk
Medlem

Läs på lite om ämnet, vilka temperaturer och volt som är ok etc. Sedan är det bara att lägga sig där man känner sig bekväm med temperatur.
Ett tips är att kolla vad andra med samma processor kör med för ghz o volt.

Permalänk
Medlem

"Max" är väl själva definitionen av vad du maximalt kan klocka till.
Så din fråga är i klass med "kan jag göra så gott jag kan?".