Permalänk

Köpråd!

Tjena en polare frågade om jag kunde plocka ihop en dator för runt 15k med skärm för csgo och samt att den ska hålla ett par år framåt!
har inte köpt delar på ett bra tag så vet inte vilket som är budget direkt!

men här är kundvagnen : https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=15522...

finns det några synpunkter eller något som känns som överdrivet bara hojta! tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av desertswe:

Tjena en polare frågade om jag kunde plocka ihop en dator för runt 15k med skärm för csgo och samt att den ska hålla ett par år framåt!
har inte köpt delar på ett bra tag så vet inte vilket som är budget direkt!

men här är kundvagnen : https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=15522...

finns det några synpunkter eller något som känns som överdrivet bara hojta! tack!

En i7 för cs go???

Du behöver Max en 4690k

Om du byter mot en i5 kan du dessutom skaffa en bättre processorkylare och överklocka den så får ni ut mer fps ur cs än ni skulle få med i7:an!

Mitt tycke iaf...

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Skrivet av LuddeH98:

En i7 för cs go???

Du behöver Max en 4690k

Om du byter mot en i5 kan du dessutom skaffa en bättre processorkylare och överklocka den så får ni ut mer fps ur cs än ni skulle få med i7:an!

Mitt tycke iaf...

tänkte så också men sen vill han att den ska hålla minst ett par år framåt och då kanske man spelar andra slags spel! samt att hyper threading kanske fungerar i spel om några år ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av desertswe:

tänkte så också men sen vill han att den ska hålla minst ett par år framåt och då kanske man spelar andra slags spel! samt att hyper threading kanske fungerar i spel om några år ?!

Kanske det fungerar, men såhär ser användningen ut med HyperThreading (enkelt förklarat med valpar som äter)

Du kommer få mer och högre fps med en överklockad i5:a än en oklockad i7:a!

Dessutom skrev du i början att han bara skulle köra csgo, inte andra spel

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Skrivet av LuddeH98:

Kanske det fungerar, men såhär ser användningen ut med HyperThreading (enkelt förklarat med valpar som äter)
http://i.imgur.com/fOZsXBn.jpg

Du kommer få mer och högre fps med en överklockad i5:a än en oklockad i7:a!

Dessutom skrev du i början att han bara skulle köra csgo, inte andra spel

okej... haha jo han spelar enbart CS:GO nu men man vet inte vad som händer i framtiden som sagt

Permalänk

men vad tror du om grafikkortet samt 750w ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av desertswe:

okej... haha jo han spelar enbart CS:GO nu men man vet inte vad som händer i framtiden som sagt

Håller med tidigare talare, du får ut mer ur en överklockad i5. Ska han streama något så kan det dock vara trevligt att kliva upp till en i7. Samt att det går att byta kylare i efterhand (om nu inte budgeten håller med bättre kylare just nu) så kan han överklocka i7:an sen.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av desertswe:

men vad tror du om grafikkortet samt 750w ?

Det nätagget duger gott och väl för ett 970. Jag drev mitt 780Ti på ett 600w och det är inte lika energi-snålt som ett 970.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Något som kan vara notervärt är att den där skärmen har (enligt mitt tycke) väldigt dåliga färger, samt svärta. Mycket pill och ICC-profil är ett måste för att få den att se ok ut, den är dock inte i klass som en IPS-panel.

Med tanke på kostnad så kan det vara värt att se över om han kanske ska satsa på en skärm med IPS-panel och 60Hz istället för 144Hz och TN-panel. Bäst är att kolla i lokal butik.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Något som kan vara notervärt är att den där skärmen har (enligt mitt tycke) väldigt dåliga färger, samt svärta. Mycket pill och ICC-profil är ett måste för att få den att se ok ut, den är dock inte i klass som en IPS-panel.

Med tanke på kostnad så kan det vara värt att se över om han kanske ska satsa på en skärm med IPS-panel och 60Hz istället för 144Hz och TN-panel. Bäst är att kolla i lokal butik.

Med tanke på att köparen ska spela CS:GO mest så tycker jag att en 144Hz är en no brainer.

Permalänk
Medlem

För 15k skulle jag aldrig backa från en i7. Never in f'ing hell.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7995232/asdf-swec
Mitt tips. Möjligtvis dra upp nätagget till ett Supernova 750w.

F.ö, om man vill ha en "framtidssäker" dator så köper man fan inte en 4 kärning processor. Vare sig det är värt nu eller inte kommer det vara bra mycket mer framtidssäkert att köra med hyperthreading.

Jag tror knappast TS vän kommer överklocka heller, så med andra ord kommer han limitera sig med en 4690k. Han kanske inte livestreamar, redigera videos och liknande JUST NU, men vad händer om han gör det i framtiden? Jo, han kommer tappa mycket prestanda och blir limiterad pga han köpte något sämre "bara för det duger".

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop