Permalänk
Medlem

Mad Max - Fury Road

Såg att den fått riktigt bra kritik hittills (98% med 44 recensioner)
http://www.rottentomatoes.com/m/mad_max_fury_road/

IMDB länk: http://www.imdb.com/title/tt1392190/

Hade inte följt den speciellt mycket, men läste på lite nu och såg att de flesta scenerna är riktiga och inte CGI. Filmat i Namibia. Det fick mig att bli mer intresserad, är lite trött på den artificiella looken många CGI-actionfilmer har. Det är samma regissör som originalfilmerna, George Miller men har en ny skådis i huvudrollen. Mel Gibson är väl lite för gammal/knasig för att ha huvudrollen igen.

Den har biopremiär i Sverige nu på torsdag 14/5.

Senaste trailern:

Tidigare teaser trailer:

Permalänk
Entusiast

Jag såg trailern på Youtube innan diverse klipp och blev intresserad. Ser ut som en bra film när man bara vill ha 90 minuter av explosioner och specialeffekter. De verkar ha satsat mycket på detaljerna också. Såg en intervju på Top Gear där en av skådespelarna sa att alla bilar var i fullt funktionsdugligt skick. Måste varit ett rätt galet team som byggde och designade allt det där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Såg den nyligen och satan vilken film. Jag är imponerad. Troligtvis det bästa jag sätt på mycket länge.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Såg den nyligen och satan vilken film. Jag är imponerad. Troligtvis det bästa jag sätt på mycket länge.

Kul att höra! Jag tänkte gå och se den på bio snart, har lämpligt nog ett par biocheckar jag fick i present att bränna.

Permalänk
Avstängd

Sett den och välgjord actionfilm utan för mycket dötid, givetvis behöver man inte vara raketforskare för att klura ut långt i förväg hur filmen kommer att sluta. Filmen är underhållande och har ingen USA propaganda som annars är vanligt från Hollywood. Någon nämnde Mel Gibson, även om Mel varit ung så hade han inte fått rollen med tanke på hans uttalande om vem som styr Hollywood, som är ett tabubelagt ämne i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Sett den och välgjord actionfilm utan för mycket dötid, givetvis behöver man inte vara raketforskare för att klura ut långt i förväg hur filmen kommer att sluta. Filmen är underhållande och har ingen USA propaganda som annars är vanligt från Hollywood. Någon nämnde Mel Gibson, även om Mel varit ung så hade han inte fått rollen med tanke på hans uttalande om vem som styr Hollywood, som är ett tabubelagt ämne i USA.

Mad Max Fury Road räknas som en Australiensisk film

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Sett den och välgjord actionfilm utan för mycket dötid, givetvis behöver man inte vara raketforskare för att klura ut långt i förväg hur filmen kommer att sluta. Filmen är underhållande och har ingen USA propaganda som annars är vanligt från Hollywood. Någon nämnde Mel Gibson, även om Mel varit ung så hade han inte fått rollen med tanke på hans uttalande om vem som styr Hollywood, som är ett tabubelagt ämne i USA.

Ja, det vore lite underligt med USA-propaganda i en postapokalyptisk värld, skapad av en australiensare, inspelad i Namibia...

Jag fullständigt älskade filmen, det var länge sen jag fick en ren actionfilm utan PG13-anpassning, med karaktärer som jag bryr mig om och som faktiskt verkar vara i riktig fara istället för de gyllene gossarna som man vet ska klara sig från första bildrutan. Kvinnliga karaktärer som inte är hjälplösa bimbos i motljus. Hollywood har en hel del att lära från denna rullen.

Permalänk
Medlem

Såg den i torsdags och blev sjukt imponerad av den! Fyfan vilken film. Kändes som en enda välgjord actionscen. Ville inte att det skulle ta slut.
Betyget den har på iMDB är helt berättigat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Såg att den fått riktigt bra kritik hittills (98% med 44 recensioner)
http://www.rottentomatoes.com/m/mad_max_fury_road/

IMDB länk: http://www.imdb.com/title/tt1392190/

Hade inte följt den speciellt mycket, men läste på lite nu och såg att de flesta scenerna är riktiga och inte CGI. Filmat i Namibia. Det fick mig att bli mer intresserad, är lite trött på den artificiella looken många CGI-actionfilmer har. Det är samma regissör som originalfilmerna, George Miller men har en ny skådis i huvudrollen. Mel Gibson är väl lite för gammal/knasig för att ha huvudrollen igen.

Den har biopremiär i Sverige nu på torsdag 14/5.

Senaste trailern:
https://www.youtube.com/watch?v=hEJnMQG9ev8

Tidigare teaser trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=YWNWi-ZWL3c

Blir det inte att jag går och ser den på bio, så kommer det vilket fall som helst bli att jag ser den på Blu-ray när den väl kommer.
För se den, det ska jag. Lite synd bara att inte Mel Gibson har huvudrollen som i dom andra tre filmerna.

Men jag tror nog ändå att "Mad Max: Fury Road" kan gå hem i stugorna. Med eller utan Mel Gibson.
Åtminstone i en ett rum och kök på Hyttgatan 18 i lilla Sandviken.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tyvärr blev inte första helgens inkomster riktigt så bra som många hoppats på. Den drog in 44 miljoner dollar. Blev slagen av Pitch Perfect 2 som drog in 70 miljoner dollar (uppföljaren på sångkomedin). Detta är bara i USA dock, internationellt är det bättre hoppas jag. Budgeten på filmen var rejält hög, typ 150 miljoner dollar.
http://www.rottentomatoes.com/browse/box-office/

Nu spelar det förstås ingen roll på hur bra filmen är (har inte sett den än, men det blir denna vecka). Men det kan påverka eventuell uppföljare. Sen kanske det är helt ok med bara en film också, om den är bra. Börjar bli lite småsegt med allt franchisemjölkande, speciellt alla superhjälte/serie-filmer.

Permalänk
Medlem

Tyckte inte att filmen var bra alls. Fullt av hollywood-klichéer, väldigt lite bakgrundshistoria gällande karaktärerna och actionscenerna bara långtråkiga.

Vet att många gillar den, men håller med en recensent som sa att antingen kommer man älska all action eller så kommer man bara längta efter att de scenerna tar slut.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Inte en dialogdriven film direkt. Men aldrig sett en så intensiv film. Kul värld och så, dock känns den lite som ett avsteg från tidigare Mad Max filmer. Och Max's repliker kändes bara fel för det mesta.
Gamla Mad Max filmer är ju rent av realistiska i jämförelse. Men men, roliga fordon, schysst värld och full fart rätt igenom. Gillade konceptet med den eldkastande metal-barden och hans helt dedikerade fordon.

Permalänk
Medlem

Det enda som var bra med filmen var action.. Skådespeleriet var ett skämt haha
Efter 15 min kollade jag på klockan och tänkte när slutar filmen.
Mad max kändes som en steorid film med allt kasst runt steorider....

Filmer har jag sett på många bra biografer, IMAX och RPX. Samt en hel del filmer under åren
Jag älskar action och bra skådespeleri.... Men inte i detta format..

Förstår inte vad som är bra med filmen förutom action i den... 9,1 på imdb får mig att häpna!!! Men men de sista idioterna har inte fötts.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Det enda som var bra med filmen var action.. Skådespeleriet var ett skämt haha
Efter 15 min kollade jag på klockan och tänkte när slutar filmen.
Mad max kändes som en steorid film med allt kasst runt steorider....

Filmer har jag sett på många bra biografer, IMAX och RPX. Samt en hel del filmer under åren
Jag älskar action och bra skådespeleri.... Men inte i detta format..

Förstår inte vad som är bra med filmen förutom action i den... 9,1 på imdb får mig att häpna!!! Men men de sista idioterna har inte fötts.

Håller med dig. Dock alla har olika smak, så idioter kanske man inte kan kalla dem som gillar filmen

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Det enda som var bra med filmen var action.. Skådespeleriet var ett skämt haha
Efter 15 min kollade jag på klockan och tänkte när slutar filmen.
Mad max kändes som en steorid film med allt kasst runt steorider....

Filmer har jag sett på många bra biografer, IMAX och RPX. Samt en hel del filmer under åren
Jag älskar action och bra skådespeleri.... Men inte i detta format..

Förstår inte vad som är bra med filmen förutom action i den... 9,1 på imdb får mig att häpna!!! Men men de sista idioterna har inte fötts.

ja... man är idiot om man inte tycker som dig menar du? bra logik...

"det enda som var bra med filmen var action" - filmen består av 90% action, kanske därför den har 9 i score? tänk på den du.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kotz:

Förstår inte vad som är bra med filmen förutom action i den... 9,1 på imdb får mig att häpna!!! Men men de sista idioterna har inte fötts.

Man kan inte lita på betygen på IMDB så här tidigt efter release, man måste det låta stabilisera sig lite. Man får nog anta att de som gillar filmen i fråga är med benägna på att gå på en film tidigt medan andra kanske väntar och ser den hemma.

Jag såg den precis nu och tyckte den var bra, jäklar vilket ös det var. Bilarna var väldigt intressant gjorda så jag tror nästan jag ska köpa filmen nästan enbart för extramaterialet sen, förhoppningsvis har de med mycket om hur de skapade bilarna.

Jag gillar att de prioriterar när de ska ut och jaga för övrigt, självklart tar man med sig en bil med en snubbe som spelar elgitarr för hur ska man kunna köra utan musik liksom?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Jag gillar att de prioriterar när de ska ut och jaga för övrigt, självklart tar man med sig en bil med en snubbe som spelar elgitarr för hur ska man kunna köra utan musik liksom?

Förr i tiden hade de en snubbe med trumpet, det duger inte längre i framtiden.

Permalänk
Medlem

Betydligt mycket bättre än avengers 2 som var ett totalt trainwreck

Permalänk

Jag och min vän var helt lyriska när vi gick ut ur salongen, länge sen man fick en sån kick av en actionfilm. ja när var senast apropå det, Terminator 2 kanske? Nej jag kan inte minnas sist jag faktiskt njöt på riktigt av en ren odlad actionfilm. Man måste ju bara älska alla praktiska effekter Mindre CGI åt folket!

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Det enda som var bra med filmen var action.. Skådespeleriet var ett skämt haha
Efter 15 min kollade jag på klockan och tänkte när slutar filmen.
Mad max kändes som en steorid film med allt kasst runt steorider....

Filmer har jag sett på många bra biografer, IMAX och RPX. Samt en hel del filmer under åren
Jag älskar action och bra skådespeleri.... Men inte i detta format..

Förstår inte vad som är bra med filmen förutom action i den... 9,1 på imdb får mig att häpna!!! Men men de sista idioterna har inte fötts.

Skådespeleriet är överlag i filmen precis som det skall vara. Mad Max Road Warrior likaså den första var förutsägbar lika mycket som denna, båda är bra actionfilmer men att som du kalla folk för idioter som gillar en underhållande actionfilm som Mad Max Fury Road utan propaganda det är korkat. Mad Max Fury Road är något så ovanligt som en bra actionfilm och den bästa om Mad Max, går inte att jämföra med den typiska Hollywoodskiten Iron Man, American Sniper etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Inte en dialogdriven film direkt. Men aldrig sett en så intensiv film. Kul värld och så, dock känns den lite som ett avsteg från tidigare Mad Max filmer. Och Max's repliker kändes bara fel för det mesta.
Gamla Mad Max filmer är ju rent av realistiska i jämförelse. Men men, roliga fordon, schysst värld och full fart rätt igenom. Gillade konceptet med den eldkastande metal-barden och hans helt dedikerade fordon.

Realistiska i jämförelse?! Mad Max 2 The Road Warrior var full av extremt orealistiska scener, dialogen var ofta så dålig att den blev komisk. Bl.a ungen med boomerangen var bara löjlig och den borde dom klippt bort helt från filmen. Road Warrior är okej men den är definitivt sämre än Fury Road trots samma regissör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Det enda som var bra med filmen var action.. Skådespeleriet var ett skämt haha
Efter 15 min kollade jag på klockan och tänkte när slutar filmen.
Mad max kändes som en steorid film med allt kasst runt steorider....

Filmer har jag sett på många bra biografer, IMAX och RPX. Samt en hel del filmer under åren
Jag älskar action och bra skådespeleri.... Men inte i detta format..

Förstår inte vad som är bra med filmen förutom action i den... 9,1 på imdb får mig att häpna!!! Men men de sista idioterna har inte fötts.

Jag tyckte den var grym, och jag är normalt ganska svårflörtad. Tom Hardy och Charlize Theron har attityd, och ändå om det inte var så mycket dialog så kan det ju vara skådespeleri ändå! Behållningen var dock alla galenskaper som presenterades under hela filmen, modersmjölks-fabriken, bloodbagen, silversprejen, osv. Jag satt och skrattade hela filmen.

Anyway, nu när du kallat oss för idioter, så kan du kanske ge exempel på ett par filmer du gillar så vi får en chans att returnera vänligheten

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Jag tyckte filmen var grym och riktigt underhållande! Ska nog köpa den på bluray

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Realistiska i jämförelse?! Mad Max 2 The Road Warrior var full av extremt orealistiska scener, dialogen var ofta så dålig att den blev komisk. Bl.a ungen med boomerangen var bara löjlig och den borde dom klippt bort helt från filmen. Road Warrior är okej men den är definitivt sämre än Fury Road trots samma regissör.

I jämförelse alltså. Dialogerna är rätt mycket sämre ur realismsynpunkt i Fury Road, kolla på Maxs repliker, bara pinsamma. "That's my head!" "That's my jacket!", pratar med sig själv på det viset som skådespelare bara gör när de pratar för publikens skull. Replikerna har ingen plats i världen i sig utan finns bara för kameran. Sedan att ha 1000 genetiskt avvikande albinokloner i en sten som ser ut som en dödskalle är rätt mycket mer orealistiskt än en unge med boomerang. För att inte tala om konceptet med blodtransfusionerna.

Och jag pratade inte om vilken film som var bäst, orealistiska filmer kan vara bättre än realistiska. Man kan inte låta vilken film man tycker bäst om avgöra när man bedömer realism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRostmirE:

Jag och min vän var helt lyriska när vi gick ut ur salongen, länge sen man fick en sån kick av en actionfilm. ja när var senast apropå det, Terminator 2 kanske? Nej jag kan inte minnas sist jag faktiskt njöt på riktigt av en ren odlad actionfilm. Man måste ju bara älska alla praktiska effekter Mindre CGI åt folket!

Exakt det här! Senast jag hade en sån här kick efter en film var efter The Matrix!

Folk som kommer ut ur biosalongen efter den här filmen och klagar på skådespeleriet borde bannas från all actionfilm i all evighet framöver.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Sedan att ha 1000 genetiskt avvikande albinokloner i en sten som ser ut som en dödskalle är rätt mycket mer orealistiskt än en unge med boomerang.

Inget av dem är väl omöjliga direkt, om än lite långsökta. War Boys i Fury Road var ju inte kloner utan barn födda efter apokalypsen som lider av någon kronisk dödlig sjukdom och Immortan Joe utnyttjar det för att skapa sin egna lilla elite arme av orädda soldater som är villiga att offra sitt liv för honom. Berget med dödskallen är väl inte märkligare än Sphinxenrna i Egypten eller Mount Rushmore egentligen.

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Skrivet av fRostmirE:

Jag och min vän var helt lyriska när vi gick ut ur salongen, länge sen man fick en sån kick av en actionfilm. ja när var senast apropå det, Terminator 2 kanske? Nej jag kan inte minnas sist jag faktiskt njöt på riktigt av en ren odlad actionfilm. Man måste ju bara älska alla praktiska effekter Mindre CGI åt folket!

Samma här. Men då gillade jag ju de gamla filmerna också. Att läsa kommentarer av folk som inte ens sett dem är ganska kul. Kanske fel val av film i så fall.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRostmirE:

Inget av dem är väl omöjliga direkt, om än lite långsökta. War Boys i Fury Road var ju inte kloner utan barn födda efter apokalypsen som lider av någon kronisk dödlig sjukdom och Immortan Joe utnyttjar det för att skapa sin egna lilla elite arme av orädda soldater som är villiga att offra sitt liv för honom. Berget med dödskallen är väl inte märkligare än Sphinxenrna i Egypten eller Mount Rushmore egentligen.

Nä jag vet att de inte är kloner, det var mer beskrivande eftersom de alla har samma genetiska problem. Och visst är det möjligt om du verkligen har speciella förutsättningar. Men det är inte mindre orealistiskt än en förvildad unge med boomerang.

Permalänk
Medlem

Hehe vilken ADHD film. Underhållande var den iaf.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Nä jag vet att de inte är kloner, det var mer beskrivande eftersom de alla har samma genetiska problem. Och visst är det möjligt om du verkligen har speciella förutsättningar. Men det är inte mindre orealistiskt än en förvildad unge med boomerang.

Nej absolut inte, det barnet har nog haft ett tuffare liv under sin 5(?)år än jag haft under mina 30
Man får väl slå fast att den gamla klyschan om att "smaken är som baken, delad" aldrig kommer gå ur tiden.

Visa signatur

Under construction...