AMD E-350 som HTPC; duger för Netflix, HBO och webb-tv?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

AMD E-350 som HTPC; duger för Netflix, HBO och webb-tv?

Jag har sedan länge ett system hemma byggt i ett Antec ISK 110 som står och dammar. Tanken var att använda den som HTPC, men har inte riktigt känt behovet förrän nu. Det som sitter i idag är ett ASRock E350M1 med AMD E-350 "Brazos", 4 GB DDR3 och en mekanisk hårddisk (ska bytas ut mot en WD Black²). Min tanke är att uppgradera till något modernare på sikt, men innan en sådan investering vill jag se hushållets behov av en vardagsrumsdator och anpassa inköpet därefter.

Innan jag lägger tid på att bygga ihop och installera allt tänkte jag se om någon med liknande konfiguration kan dela med sig av sina erfarenheter. De tänkta användningsområdena idag är främst lokal videouppspelning, #Netflix (antagligen appen i Windows Store), #HBO (webbläsare i brist på app) samt allehanda webb-tv som exempelvis SVT Play. Håller det jag har idag måttet eller bör jag redan nu titta på en uppgradering?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Jag har sedan länge ett system hemma byggt i ett Antec ISK 110 som står och dammar. Tanken var att använda den som HTPC, men har inte riktigt känt behovet förrän nu. Det som sitter i idag är ett ASRock E350M1 med AMD E-350 "Brazos", 4 GB DDR3 och en mekanisk hårddisk (ska bytas ut mot en WD Black²). Min tanke är att uppgradera till något modernare på sikt, men innan en sådan investering vill jag se hushållets behov av en vardagsrumsdator och anpassa inköpet därefter.

Innan jag lägger tid på att bygga ihop och installera allt tänkte jag se om någon med liknande konfiguration kan dela med sig av sina erfarenheter. De tänkta användningsområdena idag är främst lokal videouppspelning, #Netflix (antagligen appen i Windows Store), #HBO (webbläsare i brist på app) samt allehanda webb-tv som exempelvis SVT Play. Håller det jag har idag måttet eller bör jag redan nu titta på en uppgradering?

Beror helt på upplösningen på materialet, ska du köra 1080p material kan processorn dock få det knapert. Tror att en Bay Trail blir ett bättre val på längre sikt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Bygg ihop och prova, så har du ju ett perfekt uppslag för en artikel Jacob

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Har en AMD 350 och kan ej köra Netflix-HD med den tyvärr. Filmer kör jag med dvxa via grafikkortet.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Beror helt på upplösningen på materialet, ska du köra 1080p material kan processorn dock få det knapert. Tror att en Bay Trail blir ett bättre val på längre sikt.

1080p material är inga problem om man låter GPU:n avkoda, jag körde med E-350 fram till för ett år sedan och spelade upp film via KODI. Netflix i HD funkade bra i W 8.1-appen. Däremot kan du glömma att köra Viaplay o Netflix och andra filmtjänster via webläsaren vilket var den största anledningen till att jag uppgraderade till ett Asrock q-1900 istället. Mycket piggare överlag också.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder också en e-350 i HTPCn. Lokalt material går kanoners. VLC, kodi och liknande fungerar bra.
Strömmat material via websidor kan fungera, men räkna inte med det.
Netflix via windows store (W8.1) fungerar bra för min del i 1080p (kan vara skakigt första sekunderna) för det är inte byggt med silverlight och tillåter hårdvaruacceleration. Webversionen fungerar däremot inte vidare alls. Samma sak gäller för SVT play. Fungerar i windowsappen, men inte så bra i webläsaren

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nisselask:

1080p material är inga problem om man låter GPU:n avkoda, jag körde med E-350 fram till för ett år sedan och spelade upp film via KODI. Netflix i HD funkade bra i W 8.1-appen. Däremot kan du glömma att köra Viaplay o Netflix och andra filmtjänster via webläsaren vilket var den största anledningen till att jag uppgraderade till ett Asrock q-1900 istället. Mycket piggare överlag också.

Utgick ifrån att TS ska använda den integrerade grafiken och ingen GPU.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Peppar2014:

Beror helt på upplösningen på materialet, ska du köra 1080p material kan processorn dock få det knapert. Tror att en Bay Trail blir ett bättre val på längre sikt.

Tanken är som sagt att uppgradera på sikt, men först vill jag se vad jag faktiskt har för behov. Annars är det Bay Trail (eller motsvarande AMD) som står närmast till hands, alternativt kommande Skylake om jag är i behov av mer kräm.

Skrivet av d0b:

Bygg ihop och prova, så har du ju ett perfekt uppslag för en artikel Jacob

Vet inte hur intressant en artikel byggd kring på svingamla AMD E-350 är

Skrivet av Ceogar:

Har en AMD 350 och kan ej köra Netflix-HD med den tyvärr. Filmer kör jag med dvxa via grafikkortet.

Skrivet av nisselask:

1080p material är inga problem om man låter GPU:n avkoda, jag körde med E-350 fram till för ett år sedan och spelade upp film via KODI. Netflix i HD funkade bra i W 8.1-appen. Däremot kan du glömma att köra Viaplay o Netflix och andra filmtjänster via webläsaren vilket var den största anledningen till att jag uppgraderade till ett Asrock q-1900 istället. Mycket piggare överlag också.

Skrivet av Söderbäck:

Jag använder också en e-350 i HTPCn. Lokalt material går kanoners. VLC, kodi och liknande fungerar bra.
Strömmat material via websidor kan fungera, men räkna inte med det.
Netflix via windows store (W8.1) fungerar bra för min del i 1080p (kan vara skakigt första sekunderna) för det är inte byggt med silverlight och tillåter hårdvaruacceleration. Webversionen fungerar däremot inte vidare alls. Samma sak gäller för SVT play. Fungerar i windowsappen, men inte så bra i webläsaren

Tack för bra och utförliga svar! Var ju tyvärr lite vad jag räknat med, men känns i alla fall som det jag har idag till viss duger på kort sikt. Som uppföljning på webb-tv, har någon webbläsare enligt er erfarenhet fungerat bättre än någon annan med E-350?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Tanken är som sagt att uppgradera på sikt, men först vill jag se vad jag faktiskt har för behov. Annars är det Bay Trail (eller motsvarande AMD) som står närmast till hands, alternativt kommande Skylake om jag är i behov av mer kräm.
Vet inte hur intressant en artikel byggd kring på svingamla AMD E-350 är
Tack för bra och utförliga svar! Var ju tyvärr lite vad jag räknat med, men känns i alla fall som det jag har idag till viss duger på kort sikt. Som uppföljning på webb-tv, har någon webbläsare enligt er erfarenhet fungerat bättre än någon annan med E-350?

Explorer har funkat bäst för mig under längst tid så börja med den.
Men även detta har varierat med tiden. Sist jag testade alternativen (3 - 4 månader sedan) på SVT site och Youtube var det bara firefox som funkade utan hack var 10 sekund.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tanken är som sagt att uppgradera på sikt, men först vill jag se vad jag faktiskt har för behov. Annars är det Bay Trail (eller motsvarande AMD) som står närmast till hands, alternativt kommande Skylake om jag är i behov av mer kräm.
Vet inte hur intressant en artikel byggd kring på svingamla AMD E-350 är
Tack för bra och utförliga svar! Var ju tyvärr lite vad jag räknat med, men känns i alla fall som det jag har idag till viss duger på kort sikt. Som uppföljning på webb-tv, har någon webbläsare enligt er erfarenhet fungerat bättre än någon annan med E-350?

Har testat Opera/Firefox/Chrome och IE och ingen klarar av HD.

Jag har ett ytterliggare problem, min projektor är bara 1280 x 720p. 720p är en för låg upplösning för att klara av att visa helskärmsappar såsom Netflix...därmot 1024 x 768 fungerar. Så om Netflix appen stödjer dvxa ser jag inte ett behov av att uppgradera.

Med ett Nvidia 610 så spelar den 70 gb 3D blu-ray utan några som helst problem. Underbar liten server som drar ca 30w.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Utgick ifrån att TS ska använda den integrerade grafiken och ingen GPU.

Var ju naturligtvis det jag menade och använde själv, alltså den integrerade GPU:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nisselask:

Var ju naturligtvis det jag menade och använde själv, alltså den integrerade GPU:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då är jag med på tåget igen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Peppar2014:

Utgick ifrån att TS ska använda den integrerade grafiken och ingen GPU.

Skrivet av nisselask:

Var ju naturligtvis det jag menade och använde själv, alltså den integrerade GPU:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju passa på att förtydliga att det är integrerad GPU som gäller, varför jag är något orolig över plattformens förmåga...

Skrivet av Ceogar:

Har testat Opera/Firefox/Chrome och IE och ingen klarar av HD.

Det var ju tråkigt att höra, men antar att jag får klara mig utan det tillsvidare. Är inte vidare sugen på att köpa någonting baserat på exempelvis Bay Trail när lösningar med dess uppföljare ligger för dörren.

Tack så mycket för alla svar! Nu ska jag bara hitta tid för att installera och konfigurera allt, vilket sannolikt inte blir förrän efter Computex.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner