Nvidia visar Gameworks i The Witcher 3 – släpper tillhörande drivrutiner

Permalänk
Medlem

Det ser väl ballt ut och så men jag tror inte att jag kommer ha det aktiverat. Med ett 970 så har jag bättre saker att spendera mina flops på. Hade man kört två 980 så kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Förstår inte hur GPU tillverkare kan tillåtas ha egna APIer man låser för motståndarna, som inte har något med hårdvaran att göra.

Att Physx inte är större än vad det är är 100% Nvidias fel som måste tjäna pengar på varenda användare av deras API. Hade dom släppt det fritt från första början hade det varit bra mycket större.
Sen går dom o Baxxar AMDs fria TressFX och trycker in det i sin egen API...

Men det ligger ju i tiden att vara ett rövhål och klättra över lik för att kunna slå sig på bröstet o säga att man är bäst.

TressFX var inte först

Hairworks använder directcompute, vilket gör att det kan köras på AMD och nVIDIA.
http://physxinfo.com/wiki/HairWorks

Skrivet av anon5930:

Personligen anser jag Gameworks vara något av det sämsta som hänt spel för PC. Man delar upp spelarbasen i två läger och jag ser inget positivt i detta. Proprietära vendorlocks som omöjliggör för konkurrenter att konkurrera och straffar konsumenter borde vara brottsligt.

Normalt sett brukar jag försöka undvika dessa titlar, eller iallafall invänta prissänkningar, men jag blev lite för sugen så blev en förbokning ändå. Principer i all ära men ibland vill man ju ändå bara få spela något som är både efterlängtat och förhoppningsvis ett riktigt bra spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tysonayt:

Japp. Gameworks är till stor del bullshit som mestadels bara skadar branschen och Nvidia använder det till stor del för att skada AMD.

För mer information om detta kan man lyssna på dessa snubbar som snackar om det. https://youtu.be/fZGV5z8YFM8

Mer info http://wccftech.com/nvidia-responds-witcher-3-gameworks-contr...

Även i Project Cars märks detta av, där används Physx för att beräkna en stor del av fysiken i spelet. Med Nvidia kort går detta bra för där beräknas den till stor del på GPUn men med AMD så läggs denna last på CPUn och spelet kör segt som sirap i jämförelse och ett 290x presterar likt ett GTX 770.

Edit, mer info om PC och Gameworks. https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/367qav/mark_my...

Detta är baserat på total och fullständig desinformation. pCARS använder inte GPU PhysX på Nvidia-kort alls.

Det är CPU PhysX för alla. Anledningen AMD får ett uppsving i t.ex win10 beror på att deras win7/8 DX11 CPU overhead är helt fruktansvärt jämfört med Nvidias.

Sen så stoppar nVIDIA inte aktivt AMD kort så detta bara skitsnack. Så det skulle vara trevligt om nVIDIA stämde AMD för förtal, bara för att få dem att sluta vilseledande folk.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Päls, päls överallt

Mmm, känns som dom slängt dit päls och hår överallt bara för att dom kan :/
Ser ju inte äns bra ut, för grovt och stelt, tillåmed sämre än Tomb Raider...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Jag håller med. Vad jag hört av utvecklare så är även koden bakom Code Works inte öppen ens för dem utan mycket är magi bakom scenen. Sådant här kunde mycket bättre blivit en del av Direct X eller liknande och accelerering via öppna GPGPU lösningar som OpenCL.
Det som sker nu som kanske inte spelutvecklare tänker på är att det finns folk som kanske inte köper ett spel för att de vet att de inte för "hela upplevelsen". Det är lätt att endast se det osm "en bonus" som vissa kan ta del av. Men för många är det nog också så att de ser det som att de får en bantat version för samma pengar som all andra som får mer.

Så vendor locks är inge bra. Det har visat sig flera ggr under PC'n historia som spelplatform. Tyvärr tror jag inte Nvidia skulle få för sig att vara de som skulle ändra sin inställning. G-sync, Game Works, deras sätt att låsa undan möjligheten att ens köra ett Nvidia kort för PhysX eller hur de motarbetate lösningar för PhysX på AMD kort osv visar att det inte ligger i deras natur.

Där visar AMD en annan sida med många iidéer och inovationer som de släpper fritt och öppet. Men tyvärr är de kanske de som skulle behöva låsa ner folk och tjäna lite pengar :). Men vi får se, kanske får de lite support av konsumenter så vi inte skjuter oss själva i foten och låser in oss med en tillverkare som i princip får monopol och inte alls behöver vara inovativ mera.

Skrivet av tysonayt:

Japp. Gameworks är till stor del bullshit som mestadels bara skadar branschen och Nvidia använder det till stor del för att skada AMD.

För mer information om detta kan man lyssna på dessa snubbar som snackar om det. https://youtu.be/fZGV5z8YFM8

Mer info http://wccftech.com/nvidia-responds-witcher-3-gameworks-contr...

Även i Project Cars märks detta av, där används Physx för att beräkna en stor del av fysiken i spelet. Med Nvidia kort går detta bra för där beräknas den till stor del på GPUn men med AMD så läggs denna last på CPUn och spelet kör segt som sirap i jämförelse och ett 290x presterar likt ett GTX 770.

Edit, mer info om PC och Gameworks. https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/367qav/mark_my...

Instämmer med er båda, mycket bra inlägg dessutom!

Hade Nvidia verkligen haft några ambitioner på att föra utvecklingen framåt så hade de försökt få tekniken de till stor del köpt av andra (PhysX) att fungera oavsett hårdvara. Nu framstår istället Nvidia med deras övriga klumpiga lösningar som g-sync mest som ett gnidigt företag som ska tjäna så mycket pengar som möjligt, låsa in kunder, förstöra för de som inte är deras kunder och aktivt sabbotera för konkurrenter. Nu vill självklart alla företag tjäna pengar men nu är Nvidia inte vilket företag som helst heller.

Jag hoppas att de flesta inser problematiken oavsett vart man står i frågan och eventuell "lojalitet" mot något eller några märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blewris:

@BrottOchStraff: Nja. Just med Tomb Raider så var TressFX helt nytt men det har varit öppet sen dess.

Skrivet av tysonayt:

Det är en stor skillnad med TressFX gentemot Gameworks i det att Nvidia tillåts komma åt sourcecode för TressFX och själva optimera för det i sina drivrutiner, något AMD i stort sett inte har något möjlighet att göra med Gameworks.

Jag hade helt missat att de släppte på det sen. Trodde det bara funkade med AMD-GPUer.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer med er båda, mycket bra inlägg dessutom!

Hade Nvidia verkligen haft några ambitioner på att föra utvecklingen framåt så hade de försökt få tekniken de till stor del köpt av andra (PhysX) att fungera oavsett hårdvara. Nu framstår istället Nvidia med deras övriga klumpiga lösningar som g-sync mest som ett gnidigt företag som ska tjäna så mycket pengar som möjligt, låsa in kunder, förstöra för de som inte är deras kunder och aktivt sabbotera för konkurrenter. Nu vill självklart alla företag tjäna pengar men nu är Nvidia inte vilket företag som helst heller.

Jag hoppas att de flesta inser problematiken oavsett vart man står i frågan och eventuell "lojalitet" mot något eller några märken.

Håller till viss del med men tror det också handlar mycket om utvecklingskostnader och kvalitetskontroll. Det är lättare att anpassa tex PhysX efter enbart deras egna produkter. Likt hur Apple gör med sina operativsystem osv. Tycka vad man vill om det, men Nvidia har nog tack vare detta alltid haft ett litet övertag över ATI/AMD (iaf senaste åren). Senaste exemplet är väl Freesync vs Gsync där det senare än så länge verkar fungera bättre.

Sen om det gynnar oss konsumenter är svårt att säga. Förmodligen inte i det långa loppet. Endel av ansvaret ligger ju också på speltillverkarna. Det finns ju alternativ, varför kör man inte OpenGL tex? Säkert endel pengar som flödar mellan GPU-tillverkarna och spelutvecklarna. Lägg in stöd för physx så står vi för x summa av utvecklingskostnaden för spelet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer med er båda, mycket bra inlägg dessutom!

Hade Nvidia verkligen haft några ambitioner på att föra utvecklingen framåt så hade de försökt få tekniken de till stor del köpt av andra (PhysX) att fungera oavsett hårdvara. Nu framstår istället Nvidia med deras övriga klumpiga lösningar som g-sync mest som ett gnidigt företag som ska tjäna så mycket pengar som möjligt, låsa in kunder, förstöra för de som inte är deras kunder och aktivt sabbotera för konkurrenter. Nu vill självklart alla företag tjäna pengar men nu är Nvidia inte vilket företag som helst heller.

Jag hoppas att de flesta inser problematiken oavsett vart man står i frågan och eventuell "lojalitet" mot något eller några märken.

G-sync klumpigt? Fungerar ju bättre än FreeSync. Jag ser Nvidias tekniker som mervärde vid köp av deras grafikkort,ett konkurrens medel helt enkelt. Vill jag ha bäst fungerande sync så väljer jag Nvidias g-sync och får betala en premie för det, precis som vilken annan vara/tjänst som är lite bättre än konkurrenternas. Inget konstigt eller unikt i det.

Apropå phys - x så fick väl Amd erbjudande om att licensiera det från Nvidia men avstod, så varför skulle Nvidia låta Radeonkort kunna använda det utan att betala?... Låter mer som att det är Amd som är giriga och snåla.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Håller till viss del med men tror det också handlar mycket om utvecklingskostnader och kvalitetskontroll. Det är lättare att anpassa tex PhysX efter enbart deras egna produkter. Likt hur Apple gör med sina operativsystem osv. Tycka vad man vill om det, men Nvidia har nog tack vare detta alltid haft ett litet övertag över ATI/AMD (iaf senaste åren). Senaste exemplet är väl Freesync vs Gsync där det senare än så länge verkar fungera bättre.

Sen om det gynnar oss konsumenter är svårt att säga. Förmodligen inte i det långa loppet. Endel av ansvaret ligger ju också på speltillverkarna. Det finns ju alternativ, varför kör man inte OpenGL tex? Säkert endel pengar som flödar mellan GPU-tillverkarna och spelutvecklarna. Lägg in stöd för physx så står vi för x summa av utvecklingskostnaden för spelet.

Nu segmenterar ju Nvidia upp en befintlig marknad som under lång tid varit relativt öppen. Många av oss äldre användare får väl fortfarande nostalgiska känslor när man börjar prata 3Dfx men en av, i mitt tycke ganska få, fördelar var ju att vi slapp Glide-API:t och spel fungerade lika igen oavsett val av grafikkort. Nu är vi på väg tillbaks där och det gynnar bara Nvidia.

Helt klart är det även spelutvecklarna/utgivarnas fel också som låter sig köpas. Jag tycker det är något ironiskt att CDPR faktiskt väljer Gameworks när deras speldistributionstjänst marknadsför sig som en DRM-fri tjänst när Gameworks i någon mån kan räknas som ett slags DRM också.

Jag vill inte betala för en massa skit helt enkelt. Jag ser inget fel i att tillföra mer funktionalitet men när denna är designad för att sabba för de med "fel" hårdvara så är det bara fel. PC som spelplattform förtjänar bättre helt enkelt.

Permalänk
Medlem

PC:ns stora fördel har sedan urminnes tider varit öppenhet. Man har utvecklat öppna standarder, som sedan många olika tillverkare kunnat skapa produkter för.

Visst blir det "mervärde" så länge bara Nvidia sysslar med den här, men tänk om AMD gjorde likadant? Då kanske Call of Battle 19 stöder AMD MegaWater och AMD UltraBeards, medan DutyField 25 har Nvidia PhysX och Nvidia SuperShadows. Vad ska man göra då? Köpa både Radeon och GeForce och växla beroende på vad man vill spela för stunden?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

PC:ns stora fördel har sedan urminnes tider varit öppenhet. Man har utvecklat öppna standarder, som sedan många olika tillverkare kunnat skapa produkter för.

Visst blir det "mervärde" så länge bara Nvidia sysslar med den här, men tänk om AMD gjorde likadant? Då kanske Call of Battle 19 stöder AMD MegaWater och AMD UltraBeards, medan DutyField 25 har Nvidia PhysX och Nvidia SuperShadows. Vad ska man göra då? Köpa både Radeon och GeForce och växla beroende på vad man vill spela för stunden?

Nu har det ju ifs inte handlat om några stora inlåsningar där man inte kan spela spelet med den ena eller andra GPUn, detta är mer "marknadsförings-fluff" inget man egentligen lider av eller behöver. Tror inte The Witcher kommer bli ett sämre spel för att du sitter på ett AMD kort och dina monster inte ser lika fluffiga ut

PhysX har väl inte heller varit en direkt succe. Inte många titlar som använde det och där det används är det sällan speciellt givande, nån fladdrande tyg där, lite papper om flyger runt på golvet m.m. Mins att jag stängde av det i Batman Arkham Asylum i alla fall, då det slukade så mkt prestanda.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hjälpsam

"Om man tar Fan i båten får man se till att ro honom i land!"
Här har Nvidia "hjälpt" CDPR med deras stora titel, resultatet är direkt skadligt för CDPR, nu vilar det ett löjets skimmer över The Witcher 3.
Läxan för speltillverkare? Undvik Gameworks!
Jag kommer absolut inte köpa Witcher3, möjligtvis om det släpps för 20% på Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Nu har det ju ifs inte handlat om några stora inlåsningar där man inte kan spela spelet med den ena eller andra GPUn, detta är mer "marknadsförings-fluff" inget man egentligen lider av eller behöver. Tror inte The Witcher kommer bli ett sämre spel för att du sitter på ett AMD kort och dina monster inte ser lika fluffiga ut

PhysX har väl inte heller varit en direkt succe. Inte många titlar som använde det och där det används är det sällan speciellt givande, nån fladdrande tyg där, lite papper om flyger runt på golvet m.m. Mins att jag stängde av det i Batman Arkham Asylum i alla fall, då det slukade så mkt prestanda.

Samtidigt, tänk om PhysX köpts av ett företag som faktiskt avsett att få tekniken att spridas och faktiskt komma till användning. Nvidia gör trevliga teknikdemos men så länge de envisas med att begränsa användningen så kommer det aldrig bli något vettigt av detta.

De gånger jag suttit med Nvidia-kort brukar jag testa PhysX GPU-acceleration i de fåtal titlar med stöd för detta. Som du säger så imponerar det sällan och det enda spel jag själv kan minnas där jag faktiskt tyckte det gav något var idag urgamla Sacred 2. Men spelet blev så pass instabilt med detta igång så blev likväl avstängt.

Nvidia borde erbjuda AMD iallafall viss tillgång till GPU-accelererad PhysX. Om de behåller viss funktionalitet för sig själva ser jag ändå som en förbättring från hur det ser ut i dagsläget. Jag tror hela branschen skulle gynnas av detta och dessutom vi konsumenter såklart. Så länge Nvidia kör sitt giriga race kommer det vi ser i PhysX-demonstrationerna ändå aldrig att hamna i spelen. Upp till Nvidia helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Särskilt snyggt vid 00:52 när han ”doppar” hakan och skägget i rustningen.

Nä, men det ser grymt ut överlag!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Om de nu måste använda sig av Gameworks för att lyfta sig från konsolportsnivån på PC och detta inte kommer alla kunder till godo; varför inte sänka priset på spelet med 5€ och lägga Gameworks-bitarna i en DLC som de NVidia-ägare som är intresserade kan köpa för motsvarande pris - 5€.
Då kan alla som vill "rösta" med plånboken redan från början och bolaget får lite siffror på hur mycket kunderna uppskattar Gameworks-tilltyget i praktiken.

Något sånt kommer troligtvis aldirg att inträffa (NVidia NDA-avtal för Gameworks har med stor sannolikhet några business-klausuler som stoppar det), men det kan iallafall vara ett litet tankeexperiment. Hade DU varit villig att betala extra för att få Gameworks-effekterna eller ej?

Jag hade iallafall INTE varit villig att betala för det. Inte bara för att min huvudspeldator just nu har AMD-kort (min andra speldator har NVidia 680), utan för att jag vill att marknaden skall jobba mer med öppna tekniker än med proprietära.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

"Om man tar Fan i båten får man se till att ro honom i land!"
Här har Nvidia "hjälpt" CDPR med deras stora titel, resultatet är direkt skadligt för CDPR, nu vilar det ett löjets skimmer över The Witcher 3.
Läxan för speltillverkare? Undvik Gameworks!
Jag kommer absolut inte köpa Witcher3, möjligtvis om det släpps för 20% på Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Så lite fluffigare hår på Nvidia kort gör spelet ospelbart för Amd användare och ska därför bojkottas? Jösses, inga överdrifter här inte! Är väl bara för Amd att betala licens för physx så deras användare får lite fluff också, problem solved...

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hjälpsam

De som har Nvidia men saknar Maxvell har även de anledning att vara bekymrade, här får ett Titan nästan stryk av ett GTX960!

http://www.techspot.com/review/1000-project-cars-benchmarks/p...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@tEan:

Det är ju bara att stänga av gameworks. Det går att köra det på AMD-korten också, men prestandan lär bli rätt lidande. AMD hade kunnat betala utvecklaren för att ha med TressFX också, men de verkar det inte velat göra. Antingen det eller så ville inte tillverkaren implementera detta, men det kan vi naturligtvis bara spekulera i. Men det är absolut ingen idé att gnälla på Nvidia om detta, "it is what it is" och det kommer förmodligen fortsätta vara såhär en tid framöver.

Som så många redan nämnt så har physx oftast varit skit hittills. Visst det ser i många fall bra ut, men med tanke på vilken försämrad prestanda man ofta får i jämförelse med hur det ser ut, så hoppas jag verkligen de lyckats med något denna gång. Far Cry 4:as hairworks var/är bedrövligt iallafall sist jag testade. Det blev korrekt efter några patchar, men det lustiga är att det ändå inte fungerade på alla djur oavsett om det var samma typ, för att inte tala om prestanda förlusten. Så otroligt ovärt!! Det är iallafall min åsikt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

G-sync klumpigt? Fungerar ju bättre än FreeSync. Jag ser Nvidias tekniker som mervärde vid köp av deras grafikkort,ett konkurrens medel helt enkelt. Vill jag ha bäst fungerande sync så väljer jag Nvidias g-sync och får betala en premie för det, precis som vilken annan vara/tjänst som är lite bättre än konkurrenternas. Inget konstigt eller unikt i det.

Apropå phys - x så fick väl Amd erbjudande om att licensiera det från Nvidia men avstod, så varför skulle Nvidia låta Radeonkort kunna använda det utan att betala?... Låter mer som att det är Amd som är giriga och snåla.

Det är iofs för mig en självklarhet att AMD inte vill betala Nvidia för Physx. Det lär inte varit en billig historia. Nu har de dessutom tagit fram en egen öppen variant, så det finns egentligen inget skäl till varför det skall använda Physx. Personligen tror jag AMD's variant helt enkelt inte går att jämföra med Nvidias än så länge. Kanske därför de är rädda för att implementera tekniken på ett spel som även använder Physx, men det är naturligtvis bara spekulationer.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte stödjer PCSS i Witcher III. Efter att ha kört med det i GTA V vill jag inte vara utan det i något spel. Mycket mer naturliga skuggor med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Det är iofs för mig en självklarhet att AMD inte vill betala Nvidia för Physx. Det lär inte varit en billig historia. Nu har de dessutom tagit fram en egen öppen variant, så det finns egentligen inget skäl till varför det skall använda Physx. Personligen tror jag AMD's variant helt enkelt inte går att jämföra med Nvidias än så länge. Kanske därför de är rädda för att implementera tekniken på ett spel som även använder Physx, men det är naturligtvis bara spekulationer.

Nvidia förbjuder troligen spelutvecklare att använda AMD-teknik i samma titel i sitt avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nvidia förbjuder troligen spelutvecklare att använda AMD-teknik i samma titel i sitt avtal.

Ja, jag hade inte blivit förvånad om vi fick reda på att det är så. Sen har dessutom Nvidia den största delen av marknaden, så om en utvecklare måste välja så är det ju inte svårt val direkt. Både att de själva förmodligen får mer pengar/hjälp av Nvidia, men även att största delen gamers blir nöjda, vilket borde vara det viktigaste för spelbolaget.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv

Varför var CD Projekt RED tvungna att banta grafiken?

Permalänk
Medlem

Idioti jag trodde Project Red var emot DRM, måste jag skaffa ett NVidia kort för att njuta av grafiken?
Och att grafiken bantades/konsolifiderades, detta fungerar väll inte på konsoler?

Men dom första spelen kanske inte sålde tillräckligt och att gå mer mainstream, konsol + lite nvidia grejer tyvärr kanske hjälper till att sälja spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De som har Nvidia men saknar Maxvell har även de anledning att vara bekymrade, här får ett Titan nästan stryk av ett GTX960!

http://www.techspot.com/review/1000-project-cars-benchmarks/p...

Skickades från m.sweclockers.com

"Please note, Maxwell GPUs are up to three times faster at tessellation than previous-generation GPUs, decreasing the performance cost of XXXXXXXX on our latest range of graphics cards."

Nvidias egna benchmarks av post processing effects: http://www.geforce.com/whats-new/guides/the-witcher-3-wild-hu...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Entusiast

Jag fick bara 40fps lite drygt med hairworks. Sitter på 70 nu i Ultra utan. Den drar på tok för mycket prestanda enbart för lite hår effekter.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag hade helt missat att de släppte på det sen. Trodde det bara funkade med AMD-GPUer.

Rätt säker det funkade med nvidia kort redan från början. Hade dubbla GTX 660 när spelet kom ut. Och har för mig jag kunde aktivera det då.
Var däremot väldigt dåligt optimerat för nvidia kort. Men från vad jag hört så ska det funka bra nu även för nvidia kort, sen de fått tid att optimera sina drivers för det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alucius:

"Please note, Maxwell GPUs are up to three times faster at tessellation than previous-generation GPUs, decreasing the performance cost of XXXXXXXX on our latest range of graphics cards."

Nvidias egna benchmarks av post processing effects: http://www.geforce.com/whats-new/guides/the-witcher-3-wild-hu...

Japp, Nvidia Tesselerar sönder spel, eftersom det drabbar AMD hårdare än Nvidia, att det även drabbar Nvidias kunder, om än inte i lika hög grad, skiter de i.
De gjorde likadant för Crysis 2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Japp, Nvidia Tesselerar sönder spel, eftersom det drabbar AMD hårdare än Nvidia, att det även drabbar Nvidias kunder, om än inte i lika hög grad, skiter de i.
De gjorde likadant för Crysis 2.

Det är ju inte utan anledning AMD la in ett alternativ i CCC som begränsar hur pass mycket tesselering som görs i trasiga titlar som Crysis 2 som du nämner. Finns en klassisk artikel på en engelskspråkig sida som går igenom hur onödigt galen nivå av teselering det är på totalt irrelevanta grejer i spelvärlden. Träbitar och betongblock exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Denna artikel var det: http://techreport.com/review/21404/crysis-2-tessellation-too-...

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Japp, Nvidia Tesselerar sönder spel, eftersom det drabbar AMD hårdare än Nvidia, att det även drabbar Nvidias kunder, om än inte i lika hög grad, skiter de i.
De gjorde likadant för Crysis 2.

Tror Project C.A.R.S är en av de värsta "GameWorks" för spel under 2015... Åtminstånde hittils
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/366iqs/nvidia_gameworks_project_cars_and_why_we_should/

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Tror Project C.A.R.S är en av de värsta "GameWorks" för spel under 2015... Åtminstånde hittils
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/366iqs/nvidia_gameworks_project_cars_and_why_we_should/

Desinformation

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"