Elavläsning 2-3-dubblas med min Actaris-elmätare som inte kan läsa elförbrukning korrekt. I mitt fall ett nätaggregat.Löst

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Varför skulle de det? Var det inte din nätdel som felade?

Du får nog lära dig att läsa trådar lite bättre.

Speciellt ett av dom ganska många inlägg som svarar på just denna ständigt återkommande fråga.

Mätaren mätte en strömförbrukning som inte fanns. Det är inget annat än mätaren det var fel på.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Varför skulle de det? Var det inte din nätdel som felade? Och betala varje månad är bättre än per kvartal då man får lite mer koll på fakturorna.

Går att hålla koll via deras hemsida, nu när jag lärt mig mer, så har jag ändrat till timvis mätning.
Läs gärna i min första post de länkar som finns där uttalande från ett par El bolag om felaktig mätning.

Skrivet av n_sandstrom:

Du får nog lära dig att läsa trådar lite bättre.

Speciellt ett av dom ganska många inlägg som svarar på just denna ständigt återkommande fråga.

Mätaren mätte en strömförbrukning som inte fanns. Det är inget annat än mätaren det var fel på.

Någon timme innan elmätaren skulle bytas kopplade jag in den gamla nätdelen sen hade jag den inkopplad
efteråt i cirka 2 veckor och elförbrukningen är normal med den nya elmätaren, cirka 8-15 kwh per dygn beroende
på hur jag använder spisen. Har ändå bytt till den nya nätdelen för att känna mig säker.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Har väntat på nästa faktura den kom för några dagar sedan. Den är 0:-
Om jag fattat den rätt har jag en kredit på 4098:-

Den person jag fick kontakt med på Fortum via med mitt brev har varit bra, så borde kundtjänst varit från början.
Hon har skickat ärendet vidare till kundvårdsgruppen för en utredning ifall jag skall få extra kompensation.
Tvivlar på att jag kommer få det.

Summan är inte högre då felet började juni-augusti 2013 och stegrade. Var först när räkningen var på lite över 5000:- för ett kvartal som jag reagerade.

Mina grannar har likadan elmätare som jag hade och är bytt för min del, men de fattar inte vad jag säger, undrar om jag hade gjort det tidigare.

JAA! Fint att höra att det löste sig!

Permalänk
Medlem

Riktigt skönt att höra att du fått ersättning. Fast jag tycker nog att du skulle ha cash tillbaka och inte kredit och dessutom borde du få extra kompensation för att ha utfört deras jobb.

Det är f.ö. rätt intressant att en insändare till Råd & Rön frågar om ett fall som är väldigt likt detta och där personen kommit fram till att två nätdelar påverkar mätaren med upp till 3kW förbrukning. Svaret från Konsumenternas Energimarknadsbyrå kom med var väl inte mycket att hänga i julgranen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Riktigt skönt att höra att du fått ersättning. Fast jag tycker nog att du skulle ha cash tillbaka och inte kredit och dessutom borde du få extra kompensation för att ha utfört deras jobb.

Det är f.ö. rätt intressant att en insändare till Råd & Rön frågar om ett fall som är väldigt likt detta och där personen kommit fram till att två nätdelar påverkar mätaren med upp till 3kW förbrukning. Svaret från Konsumenternas Energimarknadsbyrå kom med var väl inte mycket att hänga i julgranen.

Ringde Råd o Rön men de har inte hört av sig igen, i förhoppning att de skulle skriva om detta med elmätare som mäter fel.

Ringde även till Konsumenternas Energimarknadsbyrå var värdelös hjälp.

Den hjälp som jag fått är med denna tråd, ingen annan stans.

Väntar fortfarande på svar om kompensation, är annan avdelning.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

JAA! Fint att höra att det löste sig!

Kan inte nog tacka dig för dina diagram , som underlättade och gav en bra överblick.

Slutligen så har jag fått ett brev från kundvårdsgruppen på fortum.

Jag får en kompensation på 500 kronor.

Jag är nöjd med det hela , fått ny elmätare jag kan lita på, pengar tillbaks samt en liten kompensation.

Det jag tycker är trist är att kundtjänst inte reagerade på mina samtal ( 3 eller 4 st, minns inte nu) utan det krävdes ett skriftligt brev.
De media jag försökt kontakta har inte heller visat intresse, jag är knappast ensam om att detta händer.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av deppen:

Kan inte nog tacka dig för dina diagram , som underlättade och gav en bra överblick.

Slutligen så har jag fått ett brev från kundvårdsgruppen på fortum.

Jag får en kompensation på 500 kronor.

Jag är nöjd med det hela , fått ny elmätare jag kan lita på, pengar tillbaks samt en liten kompensation.

Det jag tycker är trist är att kundtjänst inte reagerade på mina samtal ( 3 eller 4 st, minns inte nu) utan det krävdes ett skriftligt brev.
De media jag försökt kontakta har inte heller visat intresse, jag är knappast ensam om att detta händer.

Jag antar att de också betalat tillbaka de för höga avgifter du haft.
Tycker också att det är dåligt att deras kund-"tjänst" inte fixade problemet redan efter första samtalet.
Jag tipsade som sagt Aftonbladet men jag har inte hört av dem, ingen vidare tjänstvilja där heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag antar att de också betalat tillbaka de för höga avgifter du haft.

Ja , efter en nollad faktura var det cirka 3700 kr tillgodo för mig, som jag valt att ta ut.
Blir ett nytt objektiv för de pengarna plus lite jag har sparat.
Så får 3700 kr överbetald el+ 500 kr kompensation.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Fortum skickade en elektriker som bytte ut vår elmätare (minns inte vilket märke) till en Actaris ACE4000 GTS.

Skall jag vara orolig?

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Ja , efter en nollad faktura var det cirka 3700 kr tillgodo för mig, som jag valt att ta ut.
Blir ett nytt objektiv för de pengarna plus lite jag har sparat.
Så får 3700 kr överbetald el+ 500 kr kompensation.

Tycker det är en usel kompensation för den nerlagda tiden och det arbete detta problem har medfört dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Fortum skickade en elektriker som bytte ut vår elmätare (minns inte vilket märke) till en Actaris ACE4000 GTS.

Skall jag vara orolig?

Svårt svara på, håll lite extra koll på den, registrera dig på el leverantlörens hemsida byt till timvis mätning.

Skrivet av dabman:

Tycker det är en usel kompensation för den nerlagda tiden och det arbete detta problem har medfört dig.

Häller med, jag funderar på vad de hade betalt om jag anlitat elektriker för att felsöka som elkonsumentbyrån rådde mig till, den enda hjälp jag fick av dem, samt att kontakta hyresvärd. Som jag upprepade gånger sagt att jag pratat med.

Kollade upp med Elektriker firma skulle landa på runt 5000 i kostnad.

Kändes som ett mellanläge för mig hyresvärden gör inget och hänvisar till elleverantören som hänvisar till hyresvärd.

Bör och skall räcka med ett eller 2 samtal, men med trötta ointresserade portvakter, blir det så här.

Det som hjälpte var ett brev till Fortum.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:
Skrivet av buchno:

Fortum skickade en elektriker som bytte ut vår elmätare (minns inte vilket märke) till en Actaris ACE4000 GTS.
Skall jag vara orolig?

Svårt svara på, håll lite extra koll på den, registrera dig på el leverantlörens hemsida byt till timvis mätning.

Sagt och gjort. Tre månaders väntetid får det vara värt.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk

En omfattande och oberoende undersökning av Actaris elmätare

På förvåren 2010 fick jag i uppdrag av ett energibolag att undersöka hur Actaris kWh-mätare uppför sig.

Det var en ganska överraskande upplevelse. Jag trodde inte själv på det preliminära resultatet. Men när energibolaget ställde upp med fyra Actaris och tre andra mätare och bad mig samköra dem under varierande förhållanden, bland annat med det som många energiföretag kallar "felaktiga apparater" kunde jag dra den säkra slutsatsen att Actaris mäter många gånger för höga värden om lasten utgörs av favinkelstyrd resistiv last. Hit hör dimrade glödlampor, direktverkande el med fasvinkelstyrning (ej pulspaketstyrning) samt varmvattenberedare med samma typ av styrning. Switchaggregat (utan PFC) med sitt pulsformade strömuttag hör också hit.

En avkönad (företagsnamn borttaget) rapport finns här http://www.gke.org/pub/files/Elmaetare%20rapport%20Mars%20201...

Rapporten har gått till SP och Svensk Energi. De har inte reagerat. Åtminstone inte officiellt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skogsgurra:

På förvåren 2010 fick jag i uppdrag av ett energibolag att undersöka hur Actaris kWh-mätare uppför sig.

Det var en ganska överraskande upplevelse. Jag trodde inte själv på det preliminära resultatet. Men när energibolaget ställde upp med fyra Actaris och tre andra mätare och bad mig samköra dem under varierande förhållanden, bland annat med det som många energiföretag kallar "felaktiga apparater" kunde jag dra den säkra slutsatsen att Actaris mäter många gånger för höga värden om lasten utgörs av favinkelstyrd resistiv last. Hit hör dimrade glödlampor, direktverkande el med fasvinkelstyrning (ej pulspaketstyrning) samt varmvattenberedare med samma typ av styrning. Switchaggregat (utan PFC) med sitt pulsformade strömuttag hör också hit.

En avkönad (företagsnamn borttaget) rapport finns här http://www.gke.org/pub/files/Elmaetare%20rapport%20Mars%20201...

Rapporten har gått till SP och Svensk Energi. De har inte reagerat. Åtminstone inte officiellt.

Välkommen hit och stort tack för att du delar med dig!

Mycket oroväckande läsning och förvånande att trådskaparen här med sin Actaris-mätare var tvungen att slåss för att något skulle hända, trots att felaktigheter redan upptäckts enligt din rapport.

Jag har personligen försökt vara uppmärksam hemma men har inte märkt några konstigheter med min relativt nya Landis+Gyr.

Frågan är hur vi ska kunna lyfta detta? Trådskaparen lär inte vara ensam att ha felaktiga mätare som energibolagen struntar i att byta ut, och därmed många kunder som betalar för mer än de förbrukar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Actaris och andra mätartyper.

En av referensmätarna var just en Landis&Gyr. Den mäter mycket bra i samtliga belastningsfall.
Den andra var en Kamstrup. Även den fungerar mycket bra.

Samtliga tre Actarismätare som ingick i kontrollen visar fel. Mycket fel. Och lika mycket fel, dessutom. Så snacket om att det skulle vara "någon enstaka individ" som skadats under transport, montage eller genom överström/åska är fullständigt grundlöst.

Jag har modifierat testriggen så att den numera är mobil. Ska ut på "fältet" och mäta nu på eftermiddagen. Och då är det verkligen "fältet" eftersom mätarskåpet står ute på en åker.

Permalänk
Medlem

Intressant!

Vad säger kvällspressen om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsgurra:

En av referensmätarna var just en Landis&Gyr. Den mäter mycket bra i samtliga belastningsfall.
Den andra var en Kamstrup. Även den fungerar mycket bra.

Samtliga tre Actarismätare som ingick i kontrollen visar fel. Mycket fel. Och lika mycket fel, dessutom. Så snacket om att det skulle vara "någon enstaka individ" som skadats under transport, montage eller genom överström/åska är fullständigt grundlöst.

Jag har modifierat testriggen så att den numera är mobil. Ska ut på "fältet" och mäta nu på eftermiddagen. Och då är det verkligen "fältet" eftersom mätarskåpet står ute på en åker.

Hej tack för detta, är nog stort hysch hysch. Har kvar nätaggregatet som påverkade min mätare
om du intresserad testköra med den, pm mig. Går kanske ordna på något sätt att du får den.

Skrivet av dagbro:

Intressant!

Vad säger kvällspressen om detta?

Det är problemet , kvällspressen verkar inte förstå vad det handlar om eller tycker det inte tillräckligt säljande att skriva om.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Kanske Janne Josefsson och Uppdrag Granskning kunde få lite eld under skorna på energi bolagen, vore fint att lyfta fram en skandal innom energi branchen...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Rapport från fältet - det finns bra mätare också.

Jag var, som tidigare nämnts, ute och mätte på en misstänkt kWh-mätare igår. Abonnenten ansåg att förbrukningen var cirka dubbelt så hög som den borde vara, men hade inga direkta belägg för det. Endast en uppfattning om att den lilla stugan på landet (typ sommarstuga) inte borde dra lika mycket ström som hans lägenhet i stan.

Mätaren är av fabrikat ADDAX, vilket för övrigt är samma mätare som mäter vår egen förbrukning. Det har aldrig fallit mig in att göra en kontroll av den egna mätaren - skomakarns ungar har som bekant de sämsta skorna - så det var extra intressant att göra den här kontrollen.

Kort sammanfattning av resultat:
Eftersom trefas dimmer är besvärlig att hantera i fält användes en modifierad mätmetod där en fas i taget mättes upp.
Lasten bestod av en uppsättning 300 W glödlampor och en enfas dimmer med märkström 25 A, men säkrad med 10 A för att undvika haverier i fält (vi behövde inte mer än ca 3 A vid denna mätning).

Kontrollen gjordes av en fas i taget. Jag rattade in en viss effekt och abonnenten meddelade vad mätaren visade. Anteckningar från mätningen visar att ADDAX mäter mycket bra. Vid inrattad effekt 100, 200, 300 etc upp till ca 1000 W meddelade abonnenten att mätaren visade 102, 199, 304, 405, 502 etc W. Vid 975 W (vi slutade där) visade mätaren 977 W.

Då problemen visar sig vid kraftigt nerstyrd resistiv last begränsade vi mätningen till området mellan 0 och 1000 W men eftersom mätning gjordes på samtliga tre faser är det kontrollerade mätområdet i själva verket 0 - 3 kW. Och det är ungefär där förbrukningen ligger. Det är ytterst sällan, om ens någonsin, som den samlade effekten når upp till 3 kW i den aktuella installationen.

Slutsatsen är att ADDAX har en felvisning som är mindre än 1 procent av visat värde. Visserligen kan man tycka att 304 respektive 405 är mer än 1% fel, men då ska man komma ihåg att inställd effekt också har en felmarginal på ca 0,5% och nätspänningen fluktuerar så att effekten ändras under mätningen. Med hänsyn till detta är mätarens felmarginal ytterst liten.

Jag fann denna tråd när jag sökte på nätet vad som skrivits om felvisande elmätare. Jag fann också en hel del andra diskussioner och artiklar. Plus "tillrättalägganden" som publicerats av olika energibolag. Det har producerats ganska många intetsägande, för att inte säga lögnaktiga, uttalanden. Många energibolag har troligen gjort det i god tro, men med tanke på att min rapport finns både hos Svensk Energi och SP i Borås sedan 2010 så känns det en aning konstigt att inget energibolag har kunnat ge en korrekt beskrivning av problemet och dess orsaker.

Att vissa bolag bytt ut mätarna utan diskussion tyder ändå på att en viss insikt finns, men i stort sett blev jag mycket överraskad när jag såg hur illa det är ställt med kunnandet hos energibolagen - för det är väl inte medvetet man mörkar detta?

Permalänk

skogsgurra, stort tack för att du delar med dig av denna synnerligen intressanta information!

Kan inte så mycket om elmätare men >Fortum har precis bytt ut vår i villan mot en Itron ACE4000 GTS (fd Actaris). Står att den är ifrån 2013. Är det rimligt att de kan ha uppdaterat algoritmerna i de nya och finns det något enkelt sätt att testa om en tidigare "udda" last mäts riktigt?

Rent tekniskt undrar jag också om problemet du beskrivet ovan är kopplat till last enligt någon av de fyra kvadranterna som de skrivs om ang. elmätare? Se bild nedan.

https://www.dropbox.com/s/prpr8y58ktyzovj/2014-09-29%2012_56_...

Permalänk
Medlem

Helt opålitlig mätare

Tack för den här tråden, den har gett mig mycket.
Bra att veta att fler än jag är drabbade.
Här är min story:
http://www.pbase.com/hannut/vr_trasiga_elmtare
Jag valde att publicera hela händelseförloppet, då jag inte fick något vettigt gensvar.

Permalänk

Videonisse och Hannutoy

VN ställer en generell fråga om energiriktning och effektfaktor aka cos(phi) eller Displacement Power Factor. Just detta har jag inte märkt att det är något problem med. Hela resonemanget baseras på en ren sinus utan någon som helst distorsion (inga övertoner) och det är något som alla elmätare testas mot och som alla elmätare också klarar att mäta inom de felgränser (några procent) som anges i produktstandarden. Ich habe nur eine Einwendung betreffend die Vier Quadranten, nähmlich dass der Winkel (phi) nicht in der richtigen Richtung gezeigt ist. Alle Phasenverschiebungen sollen in positive Richtung in so einem Diagram dargestellt werden (ja, auf deutsch weil das Diagram auf Deutsch beschriftet ist).

Hannutoy har ett verkligt problem och jag skulle gott kunna tänka mig att göra en kontroll av din mätare på samma sätt som jag visade under "Fältmätning". Om vi inte hittar några fel så gör jag det gratis. Om vi hittar fel, vilket jag faktiskt tror att vi gör, så kommer saken i ett annat läge. Men det blir inte du som betalar.

Jag kollar inte Sweclockers så ofta och när jag nu gör det så verkar det som om saken fortfarande är aktuell att ta till en lite högre nivå. Vi kanske skulle samlas hos Hannutoy och mäta och fundera kring saken? Jag bor i Karlskoga, så det är en bit att resa. Men jag har ganska ofta uppdrag i Stockholm med omnejd, så det ska nog gå att pussla ihop.

Vad säger Deppen, som startade tråden, och vad säger moderator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsgurra:

Videonisse och Hannutoy

VN ställer en generell fråga om energiriktning och effektfaktor aka cos(phi) eller Displacement Power Factor. Just detta har jag inte märkt att det är något problem med. Hela resonemanget baseras på en ren sinus utan någon som helst distorsion (inga övertoner) och det är något som alla elmätare testas mot och som alla elmätare också klarar att mäta inom de felgränser (några procent) som anges i produktstandarden. Ich habe nur eine Einwendung betreffend die Vier Quadranten, nähmlich dass der Winkel (phi) nicht in der richtigen Richtung gezeigt ist. Alle Phasenverschiebungen sollen in positive Richtung in so einem Diagram dargestellt werden (ja, auf deutsch weil das Diagram auf Deutsch beschriftet ist).

Hannutoy har ett verkligt problem och jag skulle gott kunna tänka mig att göra en kontroll av din mätare på samma sätt som jag visade under "Fältmätning". Om vi inte hittar några fel så gör jag det gratis. Om vi hittar fel, vilket jag faktiskt tror att vi gör, så kommer saken i ett annat läge. Men det blir inte du som betalar.

Jag kollar inte Sweclockers så ofta och när jag nu gör det så verkar det som om saken fortfarande är aktuell att ta till en lite högre nivå. Vi kanske skulle samlas hos Hannutoy och mäta och fundera kring saken? Jag bor i Karlskoga, så det är en bit att resa. Men jag har ganska ofta uppdrag i Stockholm med omnejd, så det ska nog gå att pussla ihop.

Vad säger Deppen, som startade tråden, och vad säger moderator?

Jag har i stort lämnat detta bakom mig, Jag kan ingenting om el. Skapade denna tråd för jag fick absolut noll hjälp från de jag ringde, fortum, hyresvärd , elkonsumenternas rådgivning.
Tack vare denna tråd kunde jag felsöka själv. Efter ett flertal samtal till Fortum utan hjälp, skrev jag ett brev , detta brev gjorde att jag fick elmätaren utbytt.

Media jag kontaktade visade inget intresse, råd och rön , plus, aftonbladet. Misstänker de inte fattar vad det handlar om.

Eloge till dig skogsgurra.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Lösning i sikte

Tack för visat intresse och tack till alla som besökt min fotosida på Pbase!
Samma dag som jag kontaktade Konsumenternas Energimarknadsbyrå, kontaktade de i sin tur Vattenfall, som faktiskt ringde upp nästa dag (igår, 25 mars 2015) och fortfarande inte riktigt kunde svara på vem som skulle bekosta mätarprovningen, men de i alla fall antydde att det är mätarfel då mätaren inte har registrerat i stort sett någonting de senaste två dagarna. 57-82 watt per timme under hela dygnet, vilket inte ens räcker till den hela dagarna påslagna datorn.
Tänk om ett elbolag skulle konstatera att det är nåt totalfel i en mätare, vilket de kan se online. Då kontaktar de givetvis kunden och säger att "vi har tyvärr upptäckt att det är fel på din mätare, vi kommer och byter ut den". De skulle aldrig säga: "Vi har tyvärr upptäckt att det är fel på din mätare, är du villig att bekosta en mätarprovning?"
Vattenfall borde för länge sedan ha "upptäckt" att det är fel på min mätare, då jag klagat länge och även länkat till min fotosida, då de tydligen inte orkat kolla mätvärdena som de har tillgång till i realtid. Men fortfarande är det enligt dem tveksamt vem som ska bekosta mätarprovningen.
Först nu när mätaren enligt dem registrerar "helt orealistiska värden" dvs nära noll i förbrukning, antyder de att mätaren kanske är trasig.
När de får in mycket pengar, är allt frid och fröjd, men när mätaren går på tomgång och de riskerar att förlora pengar, får jag i alla fall en antydan om att jag inte ska behöva betala för en mätarprovning.
Jag håller alla uppdaterade på min fotosida, och är i nuläget inte intresserad av ytterligare hjälp. Jag vet inte ens var mätaren sitter. Oavsett utfallet, kommer jag att låta dokumentationen vara kvar på nätet, för det finns, och kommer att finnas flera offer för trasiga elmätare.

Permalänk
Medlem

Jag har en Actaris ACE3000 från 2004. Hur vet man om man är i riskzonen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag har en Actaris ACE3000 från 2004. Hur vet man om man är i riskzonen?

Det blir ju klurigt om du inte märker några uppenbara felmätningar eller har provutrustning så du kan mäta, felar mätaren "lite" så misstänker man ju oftast inget men om den visar 1 kW för en liten väggbula så blir det rätt uppenbart att nått är galet.
Det man kan göra utan mer avancerade mätprylar är väl att under en tid följa förbrukningen enligt mätaren noggrant och göra en "rimlighetsanalys" mellan mätarens värde och de prylar man verkligen haft igång under samma tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi fick en ACE4000 GSS installerad för ca 1 månad sedan.
Enligt den och vår leverantör har har förbrukningen ökat med 300%.

Har ringt till Fortum och påpekat detta men möttes mer än en gång av en snäsig dam i stort sett dumförklarade mig och bad mig återkomma om förbrukningen ökade med 3000%.

Har dock idag mailat till Fortum med hänvisning till denna tråd och diverse andra trådar/artiklar om precis samma problem. Hoppas verkligen att de tar tag i detta nu. Speciellt sticker det i ögonen att de dessutom ska höja priserna för nätet.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Kalasis:

Vi fick en ACE4000 GSS installerad för ca 1 månad sedan.
Enligt den och vår leverantör har har förbrukningen ökat med 300%.

Har ringt till Fortum och påpekat detta men möttes mer än en gång av en snäsig dam i stort sett dumförklarade mig och bad mig återkomma om förbrukningen ökade med 3000%.

Har dock idag mailat till Fortum med hänvisning till denna tråd och diverse andra trådar/artiklar om precis samma problem. Hoppas verkligen att de tar tag i detta nu. Speciellt sticker det i ögonen att de dessutom ska höja priserna för nätet.

Ligg i och släpp det inte! Kriga!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 