AMD Radeon "Hawaii" överklockas, får 8 GB GDDR5 och uppgår i 300-serien

Permalänk
Medlem

Om Tonga Pro blir 380, så skulle ju en variant vara,

290 = 380X
290X = 390
Fiji XT = 390X

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

@Abdulla_Mehdi: vad menar du med Flaggskeppen ?

Det är väl enbart toppkortet som är flaggskeppet, d.v.s 390x (eventuellt utan X också) som är nytt.

Det är de andra korten som kommer bli re-branded, o.s.v.
( dumt och blanda korten, så rörigt som det redan är.. )

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Vore ju lite roligt ifall SweClockers inte medvetet kunde försöka få folk att tro att Hawaii ska bli det nya flaggskeppet. Känns som att väldigt många här är upprörda för att de tror att Hawaii ska efterträdas av Hawaii i högre frekvenser.

Hawaii ska efterträdas av Fiji, som enligt nuvarande rykten ska vara över 50% snabbare än Hawaii.

(Ja jag vet att Fiji nämns i sista meningen och att de säger "förutom översta toppskiktet" i andra meningen. Men man får ju ta hänsyn till hur nyheter läses också.)

Permalänk
Medlem

DET ÄR LITE SYND att inte människor läser på, lite !
innan de antar saker som de gör, för de antar en helt massa skit, rent ut sagt !

Läs på, läs annat och läs mer ! för ni behöver det !
( åsikten kommer sig utav att så många tror saker som är en blandning utav den fakta som finns... Om man bara tar sig lite tid och läser lite andra artiklar så förklarar Sweclockers hur allt hänger ihop... svårare än så är det inte ! )

Att detta sedan är skit, kan jag hålla med om, Men blanda inte ihop er missnöje med vad som är sagt och vad som finns presenterat ! ( för då blir det skvaller och lögner )

Tack.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vore ju lite roligt ifall SweClockers inte medvetet kunde försöka få folk att tro att Hawaii ska bli det nya flaggskeppet. Känns som att väldigt många här är upprörda för att de tror att Hawaii ska efterträdas av Hawaii i högre frekvenser.

Hawaii ska efterträdas av Fiji, som enligt nuvarande rykten ska vara över 50% snabbare än Hawaii.

Jag vill bara påpeka att Sweclockers dag ut och dag in, inte gör något annat än " Förtydligar " att detta är fallet !
Läs igenom de artiklar som finns så framgår Faktan med all klarhet!

o.s.v.

-T.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tal666:

Jag vill bara påpeka att Sweclockers dag ut och dag in, inte gör något annat än " Förtydligar " att detta är fallet !
Läs igenom de artiklar som finns så framgår Faktan med all klarhet!

o.s.v.

-T.

Ja för oss som läser varje nyhet så har man bra koll på läget. Men man kan inte förvänta sig att varje läsare läst eller minns alla tidigare nyheter i ämnet.
Förvirringen uppstod redan när SweClockers började haka på ryktet att Hawaii ska heta 390X och inte 380X. Då borde man vetat inför författandet av efterföljande nyheter att de behöver vara tydliga och ha med Fiji i spalterna, annars tror folk att Hawaii ska efterträdas av Hawaii.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

När AMD totalt ignorerar oss med lite äldre grafikkretsar (HD 6xxx-serien och före) och släpper drivrutiner som varken klarar 60fps på youtube eller visar gröna videos så blir man rakt ut sagt förbannad. AMD har egentligen aldrig varit särskilt duktiga på drivrutiner även om de bättrat sig på senare år. Har aldrig haft sådana strul som när jag ägde Nvidia kort.

Detta är sista gången jag går AMD.

Bye bye!

Vilka kort då, känner inte igen det på mitt 5770 eller polarens 7970. Men 6000 har jag hört att den hade problem ett par månader efter lansering med youtube (vissa ett halvår efteråt), trodde det var fixat sen. Även 7000 sägs fått en släng av detta, men fixades snart.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja för oss som läser varje nyhet så har man bra koll på läget. Men man kan inte förvänta sig att varje läsare läst eller minns alla tidigare nyheter i ämnet.
Förvirringen uppstod redan när SweClockers började haka på ryktet att Hawaii ska heta 390X och inte 380X. Då borde man vetat inför författandet av efterföljande nyheter att de behöver vara tydliga och ha med Fiji i spalterna, annars tror folk att Hawaii ska efterträdas av Hawaii.

Kan ju skicka in förslaget genom att "rätta artikeln" kanske? där är det troligare att dom läser än här i alla fall (ett tips i alla fall)

Även för mig blev ju artikeln lite förvirrande (men bacha inte ur på forumet för det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan ju skicka in förslaget genom att "rätta artikeln" kanske? där är det troligare att dom läser än här i alla fall (ett tips i alla fall)

Även för mig blev ju artikeln lite förvirrande (men bacha inte ur på forumet för det).

Främsta syftet med inlägget är att det ska synas bland läsare som missförstått AMDs nya serie efter att de läst nyheten. Vilket verkar vara en del.

Permalänk
Medlem

vart har ni på sweclockers fått reda på att deom kommer döpas till 390/390x?

enligt er källa http://videocardz.com/55499/amds-hawaii-gpu-to-return-with-ra...

HAWAII AMD Radeon R9 3??X Radeon R9 290X 1.1 8GB 1050/1500 MHz 384 GB/s
HAWAII AMD Radeon R9 3?? Radeon R9 290 1.1 8GB 1010/1500 MHz 384 GB/s

Permalänk
Inaktiv

Att öka gpu Mhz med 5% är lite löjligt, de skulle lätt klara 15%. De håller tillbaka för att tillverkare ska kunna göra OC kort. Man får verkligen hoppas att dessa OC kort dyker upp redan dag 1 annars kommer det bli lite halvtaskiga "Reviews". AMD behöver en ordentlig prestanda skjuts i alla test redan från dag 1 för att få igång försäljningen. Speciellt eftersom nVidia kommer att försöka störa AMDs 300 serie release på alla sätt de kan så inte AMD kan få någon större volym på sin försäljning på sina nya kort.

nVidia har gjort det förut, de släpper ett nytt topp kort samt dumpar priset på utvalda nVidia modeller under två till tre månader, detta för att de nya korten från AMD inte ska se så attraktiva ut i pris/prestanda jämförelser. Sedan höjer de sina priser igen, de har då effektivt förstört större delen av AMDs release och förhindrat att AMD får något större övertag i försäljningen.

Ska bli väldigt intressant och se hur hela releasen av 300 serien spelar ut och vad nVidia kommer att göra. nVidia med sina 76% av marknaden och AMD med sina 24% är det en lite unik situation. Om AMD inte får igång bra försäljning av 300 serien så är ett priskrig oundvikligt till hösten. AMD har inte råd att komma speciellt långt under 20% i marknadsandel för då måste de ta till sitt sista vapen, vilket är prisdumpning, detta för att hålla nVidia på plats tills 28nm eran är över och de kan presentera sina 14nm gpu:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

vart har ni på sweclockers fått reda på att deom kommer döpas till 390/390x?

enligt er källa http://videocardz.com/55499/amds-hawaii-gpu-to-return-with-ra...

HAWAII AMD Radeon R9 3??X Radeon R9 290X 1.1 8GB 1050/1500 MHz 384 GB/s
HAWAII AMD Radeon R9 3?? Radeon R9 290 1.1 8GB 1010/1500 MHz 384 GB/s

Det grundar sig på att AMD på sin sida listar 380 för OEM som en Tonga och 370 som en Pitcairn, det gör att Hawaii isf bör komma som 390. Men det hela beror ju på om OEM och Retail följer samma namnschema. Men det får man väl anta lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Sjukt jävla redo för vad dom än presenterar, väntar bara på att skatteåterbäringen trillar in!

Önska kan man ju.. det blir nog nya sommardäck till bilen i stället för grafikkort

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Önska kan man ju.. det blir nog nya sommardäck till bilen i stället för grafikkort

Äsch, fram med kniven och karva nytt mönster.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Kan bli en riktigt bra release men kan bli en riktigt dålig också. Vi får se hur de går. Prissätter dom detta bra så kan amd ro hem detta, annars går de nog åt helvete.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Känns som att väldigt många här är upprörda för att de tror att Hawaii ska efterträdas av Hawaii i högre frekvenser.

Men det är ju just det det gör enligt denna artikeln, med undantag för flagskeppet.

Skrivet av Aleshi:

Hawaii ska efterträdas av Fiji, som enligt nuvarande rykten ska vara över 50% snabbare än Hawaii.

När får vi som inte vill lägga ut 5kkr+ på ett flagskepps-kort se denna 50% prestanda-ökning som Fiji ger? Vi hade hoppats på att få se detta med 300-serien, så det är självklart att många är upprörda över att det bara blir en rebrand förutom för ett kort som troligtvis ligger utanför de flestas budget.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Men det är ju just det det gör enligt denna artikeln, med undantag för flagskeppet.

Hawaii är GPUn i flaggskeppet idag, Fiji är GPUn i flaggskeppet i nya serien. Fiji efterträder Hawaii.

Skrivet av MaloW:

När får vi som inte vill lägga ut 5kkr+ på ett flagskepps-kort se denna 50% prestanda-ökning som Fiji ger? Vi hade hoppats på att få se detta med 300-serien, så det är självklart att många är upprörda över att det bara blir en rebrand förutom för ett kort som troligtvis ligger utanför de flestas budget.

OAVSETTT om det är Hawaii eller något motsvarande i segmentet under Fiji så kommer det släppas till marknadsmässiga priser. Prestanda och pris blir ungefär detsamma oavsett om det är en rebrand eller inte. Vad är problemet?
Flaggskepp med prestandakronan brukar hamna kring 5-6K, bara för att Hawaii sjunkit i pris så kan du inte förvänta dig att Fiji kommer släppas till det priset. Det är bara barnsligt att bråka om en sådan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hawaii är GPUn i flaggskeppet idag, Fiji är GPUn i flaggskeppet i nya serien. Fiji efterträder Hawaii.

Yes, och Hawaii är GPUn i samtliga high-end kort idag, Hawaii är GPUn i alla kort förutom flagskeppet i nya serien, Hawaii efterträder Hawaii i allt utom flagskeppet, precis som jag sa? Vad är det du inte förstår?

Skrivet av Aleshi:

OAVSETTT om det är Hawaii eller något motsvarande i segmentet under Fiji så kommer det släppas till marknadsmässiga priser. Prestanda och pris blir ungefär detsamma oavsett om det är en rebrand eller inte. Vad är problemet?

Problemet är att vi hade hoppats på, precis som vi alltid gör när det kommer en ny GPU serie, att AMD skulle göra ett leap i performance. Detta kombinerat med att AMD har hypat sin release rätt mycket med hur mycket snabbare den nya serien skulle vara gör det inte bättre. Att sen få reda på att allt utom flagskeppet inte kommer göra en leap i performance utan kommer bara klockas upp några 5% är såklart något man blir besviken på då, även om dessa kort kommer släppas till ett acceptabelt pris.

Skrivet av Aleshi:

Flaggskepp med prestandakronan brukar hamna kring 5-6K, bara för att Hawaii sjunkit i pris så kan du inte förvänta dig att Fiji kommer släppas till det priset.

Det var ju precis det jag sa? Det är just det jag inte förväntar mig vilket är det som gör det hela tråkigt. Jag sa att för oss som inte vill lägga 5kk+ på ett grafikkort så kommer Fiji vara helt irrelevant tills AMD bestämmer sig för att släppa mer än ett flagskepp baserat på Fiji.

Skrivet av Aleshi:

Det är bara barnsligt att bråka om en sådan sak.

Det är ingen som bråkar om någonting, vi diskuterar och utrycker vårt misnöje med nyheten... Däremot är det barnsligt att säga att vi är barnsliga och att vi "bråkar", väx upp.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

När får vi som inte vill lägga ut 5kkr+ på ett flagskepps-kort se denna 50% prestanda-ökning som Fiji ger? Vi hade hoppats på att få se detta med 300-serien, så det är självklart att många är upprörda över att det bara blir en rebrand förutom för ett kort som troligtvis ligger utanför de flestas budget.

Det är ingen rättighet att köpa dom bästa korten och godsakerna i livet för småpengar, you gotta pay to play.

Om någon de facto blir 'upprörd' av detta kanske det vore lämpligare att sysselsätta sig med något annat meningsfullt.

AMD är i en pressad situation och att ta fram ny teknik är dyrt, denna rebrand med ett toppkort är ett gott komplement och alternativ.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Yes, och Hawaii är GPUn i samtliga high-end kort idag, Hawaii är GPUn i alla kort förutom flagskeppet i nya serien, Hawaii efterträder Hawaii i allt utom flagskeppet, precis som jag sa? Vad är det du inte förstår?

Fiji efterträder Hawaii i toppsegmentet, Hawaii efterträder Tahiti i näst översta segmentet, Tonga efterträder Curaçao i segmentet under det.
Det jag inte förstår är varför du ska dumma dig.

Skrivet av MaloW:

Problemet är att vi hade hoppats på, precis som vi alltid gör när det kommer en ny GPU serie, att AMD skulle göra ett leap i performance. Detta kombinerat med att AMD har hypat sin release rätt mycket med hur mycket snabbare den nya serien skulle vara gör det inte bättre. Att sen få reda på att allt utom flagskeppet inte kommer göra en leap i performance utan kommer bara klockas upp några 5% är såklart något man blir besviken på då, även om dessa kort kommer släppas till ett acceptabelt pris.

Det är väl ett förbannat stort hopp att gå från Tahiti till ett upphottat Hawaii? Det är över 40% prestandaökning i näst översta segmentet. Och kan du peka ut exakt var AMD hypat nya serien? Bara rent hittepå från din sida.
Det är bara rent trams att begära att alla kort i nya serien ska vara snabbare än förra seriens toppkort. Lipar du lika mycket över att 960 inte är snabbare än 780Ti?

Skrivet av MaloW:

Det var ju precis det jag sa? Det är just det jag inte förväntar mig vilket är det som gör det hela tråkigt. Jag sa att för oss som inte vill lägga 5kk+ på ett grafikkort så kommer Fiji vara helt irrelevant tills AMD bestämmer sig för att släppa mer än ett flagskepp baserat på Fiji.

Dumheter att begära att mer än flaggskeppet ska vara baserat på Fiji. Bråkar du över att alla kort i 900-serien inte är baserat på GM200?

Skrivet av MaloW:

Det är ingen som bråkar om någonting, vi diskuterar och utrycker vårt misnöje med nyheten... Däremot är det barnsligt att säga att vi är barnsliga och att vi "bråkar", väx upp.

Dina argument är barnsliga, likt ett barn så begär du helt orimliga saker.

Som jämförelse:

290X efterträds av Fiji, 52% snabbare enligt preliminära specifikationer.
280X efterträds av Hawaii, 44% snabbare enligt preliminära specifikationer.
270X efterträds av Tonga, om Tonga motsvara Tahiti så ser vi upp mot 60% högre prestanda.

780 efterträddes av 980, 37% praktisk prestandaökning (kan inte jämföra teoretisk då det är olika arkitektur)
770 efterträddes av 970, 38% praktisk prestandaökning

Länka gärna till tråden där du bråkar över 900-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är ingen rättighet att köpa dom bästa korten och godsakerna i livet för småpengar, you gotta pay to play.

Självklart inte, det är ingen här som försöker stämma dom eller anmäla dom på något sätt för att dom brytigt mot någon rättighet, som sagt utrycker vi bara missnöje.

Skrivet av Aeig:

Om någon de facto blir 'upprörd' av detta kanske det vore lämpligare att sysselsätta sig med något annat meningsfullt.

Jag tror tvärt om att om man inte blir "upprörd" när det kommer negativa nyheter om något så vore det lämpligare att sysselsätta sig med något annat meningsfullt. Att man blir upprörd betyder att man är engagerad och bryr sig om något. Gör man inte det vet jag inte varför man befinner sig i SweC förumet och kommenterar på en nyhet som denna, och kanske borde man lägga sin tid på något annat som man faktiskt är intresserad av istället. Sen är just ordet "upprörd" kanske för starkt för att utrycka känslo-läget i denna situationen, men det var någon annan som använde det ordet innan mig så jag körde vidare på det.

Skrivet av Aeig:

AMD är i en pressad situation och att ta fram ny teknik är dyrt, denna rebrand med ett toppkort är ett gott komplement och alternativ.

Absolut, jag förstår varför dom gör som dom gör, det gör inte att man blir mindre besviken dock.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

När AMD totalt ignorerar oss med lite äldre grafikkretsar (HD 6xxx-serien och före)...

Skrivet av Feeku:
Skrivet av mini-z1994:

Håller med er att självklart ska man stöda även lite äldre kort, men ni får nog sätta lite perspektiv här.
http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_HD_6000_Series
"Release date October 22, 2010"

Nästan 5 år gamla kort, med en numera förlagd grafikkorts kärna och nerlagd utveckling.
AMD hade många problem med drivare på den tiden, och man har lagt krutet på Graphics Core Next (GCN) istället, där både bättre drivare, 10-20%! optimeringar och andra saker har gjorts senaste året. Något som påverkar kort hela vägen ner till 7850 iaf, som i perspektiv drar mindre ström och har mer prestanda än det kort ni sitter med.

Så en finess och funktion som kom typ 3-4 år efter kortet ni sitter på släpptes, inte fungerar optimalt i hårdvaran, go figure. Den fanns inte när kortet gjordes.
Det är lite som att säga till Intel att de måste fixa så att första gen iCore kan spela upp 23.97 fps video rätt, eller fixa de buggar de chippen hade.

Om ni hellre vill, så sätt in ett Nvidia 580 mot 6970, 560 vs 6870, vilket är ert motsvarande, och se hur länge Nvidia kommer optimera den gamla grunden. Fermi är övergett av Nvidia också, och visst görs nyare drivare, och kanske 1 gång då och då fixas fel, men det är legacy enheter idag ändå.

Med tanke på att kort med motsvarande prestanda för era kort, finns i mid-low end idag för <1000kr helt nya, eller ca 500kr begagnade, så är jag inte ett dugg förvånad att de inte lägger ner enorma resurser på att fixa nya funktioner till stengamla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fiji efterträder Hawaii i toppsegmentet, Hawaii efterträder Tahiti i näst översta segmentet

Men det är ju just det det inte gör enligt denna artikeln, har du läst den? Det står klart och tydligt att 290/X (Hawaii Pro/XT) efterträds av 390/X (Hawaii Pro/XT). Så antingen har du fel i ditt påstående angående toppsegmentet, eller så har du fel i ditt påstående angående "näst översta segementet", beroende på vilket segment du tycker 290/X och 390/X passar in.

Skrivet av Aleshi:

Det jag inte förstår är varför du ska dumma dig.

Nu får du ta och förklara dig om du ska göra sådana påhopp, på vilket sätt "dummar" jag mig?

Skrivet av Aleshi:

Det är väl ett förbannat stort hopp att gå från Tahiti till ett upphottat Hawaii? Det är över 40% prestandaökning i näst översta segmentet.

Precis som jag förklarade ovan så är det ju Hawaii -> Hawaii som gäller enligt denna artiklen, inte Tahiti -> Hawaii, så vi kommer inte se några 40% prestandaökningar på korten som artiklen nämner.

Skrivet av Aleshi:

Och kan du peka ut exakt var AMD hypat nya serien? Bara rent hittepå från din sida.

Så det du säger är att du inte tror att att AMD har hypat sin nya serie? Det skulle vara första gången det händer när en ny GPU-serie släpps. Självklart hypar företag sina produkt-releaser. Här tex. har du en artikel baserat på AMD's presentation av deras nya HBM minnen för 300-serien för strax över ett halvår sen: http://wccftech.com/amd-20nm-r9-390x-feautres-20nm-hbm-9x-fas...
Orkar inte gräva fram fler exempel, men vi som följer branshen har sett ett par nyheter från AMDs håll som pekat mot trevliga prestanda-ökningar med 300-serien.

Skrivet av Aleshi:

Det är bara rent trams att begära att alla kort i nya serien ska vara snabbare än förra seriens toppkort.

Jag begär ingenting, jag utrycker bara missnöje. Och jag har inte sagt något om att alla kort i en ny serie ska vara snabbare än förra seriens toppkort, du får gärna citera mig var jag begärt det. Det enda jag hoppas på är att man får se en 10-20% prestanda-ökning jämnfört med kortet som blir ersatt, och när det inte blir så så blir man lite besviken.

Skrivet av Aleshi:

Lipar du lika mycket över att 960 inte är snabbare än 780Ti?

"Lipar"? Sa jag inte åt dig att växa upp i mitt förra inlägg, jag hatar att behöva upprepa mig själv...
Men ja, GTX 960 releasen var lite av en besvikelse också, den presterar bara 8% bättre än kortet den ersätter, vilket är mindre än vad man hoppats på.

Skrivet av Aleshi:

Dumheter att begära att mer än flaggskeppet ska vara baserat på Fiji. Bråkar du över att alla kort i 900-serien inte är baserat på GM200?

Här är ingen som begär någonting, eller någon som bråkar överhuvudtaget. Men nej 900-serien är inte en besvikelse då samtliga kort i den har fått en ny GPU baserat på Maxwell, sen huruvida det är GM200, GM204, osv spelar inte så stor roll för samtliga får en bra prestanda-ökning över korten dom ersätter tack vare ny teknik från Maxwell (dock förutom GTX 960 som inte riktigt levde upp till förhoppningarna).

Skrivet av Aleshi:

Dina argument är barnsliga, likt ett barn så begär du helt orimliga saker.

Var har jag begärt något alls? Citera genast! Om du ska göra personliga påhopp och kalla mig barnslig så får du nog ta och förklara på vilket sätt och ha belägg för det du säger.

Skrivet av Aleshi:

Som jämförelse:

290X efterträds av Fiji, 52% snabbare enligt preliminära specifikationer.
280X efterträds av Hawaii, 44% snabbare enligt preliminära specifikationer.
270X efterträds av Tonga, om Tonga motsvara Tahiti så ser vi upp mot 60% högre prestanda.

780 efterträddes av 980, 37% praktisk prestandaökning (kan inte jämföra teoretisk då det är olika arkitektur)
770 efterträddes av 970, 38% praktisk prestandaökning

Ser mer ut så här:
295X2 efterträds av Fiji, okänt hur mycket snabbare det nya flagskeppet blir.
290X efterträds av Hawaii, 5% snabbare core och 20% snabbare memory
290 efterträds av Hawaii, 6.6% snabbare core och 20% snabbare memory
280X efterträds troligtvis av Tonga (enligt denna artiklen), vars prestanda hamnar någonstans mellan ett 280X och 280 om vi tittar på 285 som är det enda kort idag som är baserat på Tonga.
280 efterträds troligtvis av Tonga (enligt denna artiklen), vars prestanda hamnar någonstans mellan ett 280X och 280 om vi tittar på 285 som är det enda kort idag som är baserat på Tonga.

Skrivet av Aleshi:

Länka gärna till tråden där du bråkar över 900-serien.

Va?

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med er att självklart ska man stöda även lite äldre kort, men ni får nog sätta lite perspektiv här.
http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_HD_6000_Series
"Release date October 22, 2010"

Nästan 5 år gamla kort, med en numera förlagd grafikkorts kärna och nerlagd utveckling.
AMD hade många problem med drivare på den tiden, och man har lagt krutet på Graphics Core Next (GCN) istället, där både bättre drivare, 10-20%! optimeringar och andra saker har gjorts senaste året. Något som påverkar kort hela vägen ner till 7850 iaf, som i perspektiv drar mindre ström och har mer prestanda än det kort ni sitter med.

Så en finess och funktion som kom typ 3-4 år efter kortet ni sitter på släpptes, inte fungerar optimalt i hårdvaran, go figure. Den fanns inte när kortet gjordes.
Det är lite som att säga till Intel att de måste fixa så att första gen iCore kan spela upp 23.97 fps video rätt, eller fixa de buggar de chippen hade.

Om ni hellre vill, så sätt in ett Nvidia 580 mot 6970, 560 vs 6870, vilket är ert motsvarande, och se hur länge Nvidia kommer optimera den gamla grunden. Fermi är övergett av Nvidia också, och visst görs nyare drivare, och kanske 1 gång då och då fixas fel, men det är legacy enheter idag ändå.

Med tanke på att kort med motsvarande prestanda för era kort, finns i mid-low end idag för <1000kr helt nya, eller ca 500kr begagnade, så är jag inte ett dugg förvånad att de inte lägger ner enorma resurser på att fixa nya funktioner till stengamla kort.

Sitter faktiskt på GCN1.0 (280x), kanske inte det modernaste kortet då det är en rebrand, men jag har fortfarande green screen problemet, även i html5 videos.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

När AMD totalt ignorerar oss med lite äldre grafikkretsar (HD 6xxx-serien och före) och släpper drivrutiner som varken klarar 60fps på youtube eller visar gröna videos så blir man rakt ut sagt förbannad. AMD har egentligen aldrig varit särskilt duktiga på drivrutiner även om de bättrat sig på senare år. Har aldrig haft sådana strul som när jag ägde Nvidia kort.

Detta är sista gången jag går AMD.

Bye bye!

Aldrig haft problem med vare sig AMD eller Nvidia, måste vara SBS, från din sida då.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viliktotr:

Aldrig haft problem med vare sig AMD eller Nvidia, måste vara SBS, från din sida då.

Det är inte mitt fel att du inte har någon form av femårings läsförståelse om du läser mina senare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Sitter faktiskt på GCN1.0 (280x), kanske inte det modernaste kortet då det är en rebrand, men jag har fortfarande green screen problemet, även i html5 videos.

Sitter själv på både 7970, 7950, 7870 och har aldrig sett felet.
Både på Windows 10 och Windows 7 har allt fungerat.

Men det kanske är jag som haft tur då.

280X är ju tekniskt sett ett 7970, som du tom kan köra CF mellan.
Kan du ge mig länk till något som ger felet, så kan jag kolla det hemma på nån dator iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sitter själv på både 7970, 7950, 7870 och har aldrig sett felet.
Både på Windows 10 och Windows 7 har allt fungerat.

Men det kanske är jag som haft tur då.

280X är ju tekniskt sett ett 7970, som du tom kan köra CF mellan.
Kan du ge mig länk till något som ger felet, så kan jag kolla det hemma på nån dator iaf.

Tyvärr så uppkommer problemet slumpmässigt, kan inte reproducera det. Oftast händer det när man haft datorn på länge och flera tabbar uppe med videos.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Främsta syftet med inlägget är att det ska synas bland läsare som missförstått AMDs nya serie efter att de läst nyheten. Vilket verkar vara en del.

Jo men är ju lite förvirrande att hela serien rebandas.

Skrivet av Aleshi:

Fiji efterträder Hawaii i toppsegmentet, Hawaii efterträder Tahiti i näst översta segmentet, Tonga efterträder Curaçao i segmentet under det.
Det jag inte förstår är varför du ska dumma dig.
Det är väl ett förbannat stort hopp att gå från Tahiti till ett upphottat Hawaii? Det är över 40% prestandaökning i näst översta segmentet. Och kan du peka ut exakt var AMD hypat nya serien? Bara rent hittepå från din sida.
Det är bara rent trams att begära att alla kort i nya serien ska vara snabbare än förra seriens toppkort. Lipar du lika mycket över att 960 inte är snabbare än 780Ti?
Dumheter att begära att mer än flaggskeppet ska vara baserat på Fiji. Bråkar du över att alla kort i 900-serien inte är baserat på GM200?
Dina argument är barnsliga, likt ett barn så begär du helt orimliga saker.

Som jämförelse:

290X efterträds av Fiji, 52% snabbare enligt preliminära specifikationer.
280X efterträds av Hawaii, 44% snabbare enligt preliminära specifikationer.
270X efterträds av Tonga, om Tonga motsvara Tahiti så ser vi upp mot 60% högre prestanda.

780 efterträddes av 980, 37% praktisk prestandaökning (kan inte jämföra teoretisk då det är olika arkitektur)
770 efterträddes av 970, 38% praktisk prestandaökning

Länka gärna till tråden där du bråkar över 900-serien.

Det som gör mig förvirrad är varför 290X ersätter 390x enligt artikeln, blir ju som en OEM lanseringen från Nvidia (där dom bara fila på klockning och bytte namn bara på kretsen). Hade inte klagat om korten hade flyttas ner ett steg.

Vad ska AMD slå tre kort med? alltså 980,980Ti och titan. Både pris och prestanda/watt får ju inte bli hur illa som helst. Vill ju se kort från AMD (om möjligt), under 300 watt i sweclokers test t.ex (alltså inte toppkortet utan under det). Vet att det är svårt med deras nuvarande inriktning med både beräkning och spel prestanda (som Nvidia övergav nästen helt efter fermi kretsen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Så det du säger är att du inte tror att att AMD har hypat sin nya serie? Det skulle vara första gången det händer när en ny GPU-serie släpps. Självklart hypar företag sina produkt-releaser. Här tex. har du en artikel baserat på AMD's presentation av deras nya HBM minnen för 300-serien för strax över ett halvår sen: http://wccftech.com/amd-20nm-r9-390x-feautres-20nm-hbm-9x-fas...
Orkar inte gräva fram fler exempel, men vi som följer branshen har sett ett par nyheter från AMDs håll som pekat mot trevliga prestanda-ökningar med 300-serien.

Grejen är att AMD inte har hypat alls, faktum är att man varit extremt knapphändig vad gäller information angående den nya GPU-serien.
HBM har man dock nu i dagarna informerat om och visst det kan väl iofs tolkas som hype men är det utan grund då HBM faktiskt ser ut att ge ett ordentligt steg både prestandamässigt samt sett ur en energieffektivitetssynpunkt?

Bara för att vissa skvaller sidor rapporterar om rykten betyder inte det att informationen kommer direkt från en pressavdelning, oftast är rykten precis vad de dvs bara rykten.

Visa signatur

/havoc