Permalänk
Medlem

rengöra ram-slots

hej swec!

jag har precis tagit över en datorburk som är runt 6 år gammal. det har bara suttit ram i två utav slotsen innan (de blå). så fort jag sätter i ram i någon av de svarta så piper burken och vill inte boota. tänker mig att de kan ha dammat igen. fast det ser inte så illa ut. kört lite tryckluft på burk men de verkar ändå inte vilja.
finns det andra knep? dränka slotsen i bensin eller något annat? eller kan slotsen vara trasiga till och med? aldrig varit med om liknande dock.

brädan är ett intel DP55WB för den som undrar.

tack på förhand!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

Hej,

Har du testat att endast flytta minnena du har i de blå slotsen till de svarta, startar det då?
Sedan kan de vara bra att veta vilka minnan som sitter i nu, modell samt storlek även märke och hastighet på de minnena du vill använda som inte funkade.

Permalänk
Medlem

ingen av de andra slotsen fungerar även när jag försöker med bara ett minne i. tvärvägrar! detta både när jag provar med de minnen som suttit i alla år och även med mina andra corsair-minnen. det är några kingston som sitter i nu
men provat alla kombinationer. en här och en där och två här och inga där osv.

såg en youtubevideo där de körde med hårt papper lite i slotsen. ska se om jag vågar göra något sådant

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Bensin bör man nog inte använda, men några droppar sprit kanske + tandborste.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

provade en sån här detaljtandborste. men ingen lycka. nu efter att ha läst runt lite på internet så har jag kommit fram till att jag nog får klara mig med två ram slots. verkar vara ett vanligt problem och inget att göra åt. ska uppdatera bios men det verkar inte hjälpa för folk. men man vet aldrig. skriv gärna om någon kommer på något.
sämst mobo det där DP55WB

edit: var redan senaste bios.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.