Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera till X99?

Tja,

ville veta vad nördar på detta forum tycker om X99 samt är det värt att uppgradera, har läst en del på nätet t.ex. inte så jätte positiva saker mot DDR4 men o andra sidan så är ju processorerna ganska maffiga men saftigt prissatta, alltså bu eller bä?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska köra med 3 eller fler grafikkort eller behöver 128gb RAM eller arbetar med professionell videoredigering eller liknande är det för de allra flesta inte värt att lägga ut pengarna som X99 kostar över z97

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk

Vad ska du göra på datorn då om det är spel så är det Z97 som gäller och en i5 eller i7 tycker jag. Tyngre grejer så X99 blir bra till det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

X99 är en entusiast-plattform för de som vill och kan betala för den extra prestandan och finesser. Det kommer "aldrig" bli prissvärt men samtidigt inte dåligt.(Förens nästa generation kommer..)

Permalänk
Medlem

du skriver inte vad du ska använda den till och inte heller vad som sitter i datorn i dagsläget, det blir därmed mycket svårt att ge dig ett vettigt svar.

kort och gott: behöver du fråga så är svaret med största sannolikhet nej. behöver man väldigt mycket processorkraft och/eller stora mängder ram till något eller bara har en massa pengar att kasta på en speldator så kan det vara intressant, annars är det lga1150 som gäller för de allra flesta.

Permalänk

Vet inte, när jag uppgraderade ville jag ha det bästa. Skulle aldrig få för mig att köpa det näst bästa. Men det är jag, uppgraderar processor och modekort typ var 3-4:e år och då passar det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

du skriver inte vad du ska använda den till och inte heller vad som sitter i datorn i dagsläget, det blir därmed mycket svårt att ge dig ett vettigt svar.

kort och gott: behöver du fråga så är svaret med största sannolikhet nej. behöver man väldigt mycket processorkraft och/eller stora mängder ram till något eller bara har en massa pengar att kasta på en speldator så kan det vara intressant, annars är det lga1150 som gäller för de allra flesta.

Aj sidu satan, glömde sånt: Asus Sabertooth Z77, i5-3570k, 12gb ram(mixat), GTX970, ~8tb, Asus Rog PG278Q.

Och ja nog att titta på film, lira spel i fin kvalität, etc. så tja typ nåt mot en speldator hållet kanske blev lite väl kåt på 5960X processorn men om den verkligen inte är värt det så kanske då väl Z97 är nästa steg eller vänta tills Zen kommer ut och testa en sådan grunka.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Aj sidu satan, glömde sånt: Asus Sabertooth Z77, i5-3570k, 12gb ram(mixat), GTX970, ~8tb, Asus Rog PG278Q.

Och ja nog att titta på film, lira spel i fin kvalität, etc. så tja typ nåt mot en speldator hållet kanske blev lite väl kåt på 5960X processorn men om den verkligen inte är värt det så kanske då väl Z97 är nästa steg eller vänta tills Zen kommer ut och testa en sådan grunka.

du låter onekligen som en ägare av en core i5. sitt kvar på din 3570k tycker jag, du kan eventuellt överklocka den om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

du låter onekligen som en ägare av en core i5. sitt kvar på din 3570k tycker jag, du kan eventuellt överklocka den om du vill.

Um, jag skrev att jag har en i5 du behöver väl inte konfirmerade med att skriva det igen?

Ja jo skulle kunna göra en överklockning men jag vet inte om jag vågar ta steget samt om något går åt helvete.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Um, jag skrev att jag har en i5 du behöver väl inte konfirmerade med att skriva det igen?

Ja jo skulle kunna göra en överklockning men jag vet inte om jag vågar ta steget samt om något går åt helvete.

det jag menade med det var att dina användningsområden passar till en i5.

Permalänk
Avstängd

Ska du spela så är det kylning/grafikkort som gäller.

DDR4 är inte bra utan bara onödigt dyrt men om några år när bandbredden behövs kommer ddr4 finnas där helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Tja,

ville veta vad nördar på detta forum tycker om X99 samt är det värt att uppgradera, har läst en del på nätet t.ex. inte så jätte positiva saker mot DDR4 men o andra sidan så är ju processorerna ganska maffiga men saftigt prissatta, alltså bu eller bä?

Om du behöver ställa frågan "behöver jag X99" är svaret förmodligen nej det behöver du inte.
Kul att ha bra grejer men väldigt svårt att lägga ut så mycket pengar om man inte verkligen vet med sig att man faktiskt behöver det.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Um, jag skrev att jag har en i5 du behöver väl inte konfirmerade med att skriva det igen?

Ja jo skulle kunna göra en överklockning men jag vet inte om jag vågar ta steget samt om något går åt helvete.

Förlåt, men hur ser prioteringarna ut här egentligen? Du vet inte om du kan tänka dig att ta steget för att överklocka din tre år gamla processor trots att du har lätt 25% mer prestanda att hämta ut ur den, och funderar därför på att slänga en bra bit över 10 000:- för ett paket med X99 + processor + DDR4-RAM? Tänk över det en gång extra.

Mitt tips vore att klocka processorn till att börja med och se om du är nöjd efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Förlåt, men hur ser prioteringarna ut här egentligen? Du vet inte om du kan tänka dig att ta steget för att överklocka din tre år gamla processor trots att du har lätt 25% mer prestanda att hämta ut ur den, och funderar därför på att slänga en bra bit över 10 000:- för ett paket med X99 + processor + DDR4-RAM? Tänk över det en gång extra.

Mitt tips vore att klocka processorn till att börja med och se om du är nöjd efter det.

Nja det var ju bara en fråga just om andra tyckte att det var värt men som nu så många har sagt så skulle det inte vara någon slags ide utan jag har kanske tänkt bara gå över till LGA1150 för då behöver jag ju inte köpa nytt ram och då minimerar jag summan. Samt då kan jag kanske istället klämma in en extra GPU.

Samt överklockning har ju alltid den "lilla" risken att du kan i värsta fall förstöra din apparatur och det har jag för tillfället inte råd med.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Nja det var ju bara en fråga just om andra tyckte att det var värt men som nu så många har sagt så skulle det inte vara någon slags ide utan jag har kanske tänkt bara gå över till LGA1150 för då behöver jag ju inte köpa nytt ram och då minimerar jag summan. Samt då kan jag kanske istället klämma in en extra GPU.

Samt överklockning har ju alltid den "lilla" risken att du kan i värsta fall förstöra din apparatur och det har jag för tillfället inte råd med.

jag förstår verkligen inte hur du kan ha pengar till en så minimal och meningslös uppgradering som ivy till haswell men inte kan överklocka för att du inte har råd med att byta ut något om du skulle förstöra det.

man får dessutom vara oerhört slarvig om man ska ta död på en processor med överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag förstår verkligen inte hur du kan ha pengar till en så minimal och meningslös uppgradering som ivy till haswell men inte kan överklocka för att du inte har råd med att byta ut något om du skulle förstöra det.

man får dessutom vara oerhört slarvig om man ska ta död på en processor med överklockning.

um sen när får man inte göra sina egna beslut?

eller ja beskriv varför det är en minimal och meningslös uppgradering?

och vad jag kan köpa som skulle göra det till en maximal och värd uppgradering?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Poängen är att du inte behöver köpa något, klocka grejerna du har bara. Hur har du råd att köpa nya prylar men inte råd att köpa nytt om nåt skulle gå sönder när du klockar grejerna? Förstår inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

um sen när får man inte göra sina egna beslut?

eller ja beskriv varför det är en minimal och meningslös uppgradering?

och vad jag kan köpa som skulle göra det till en maximal och värd uppgradering?

du köper precis vad du vill med dina pengar men om du inte är intresserad av andras tips så kanske du du inte ska skapa en tråd där du frågar om hjälp. det är en minimal uppgradering för att haswell presterar ~10% bättre än ivy bridge i samma klockfrekvens.

det du skulle göra som en prisvärd "uppgradering" är att överklocka din processor. du har inget behov av x99 med dina användningsområden och att gå från lga1155 ivy till lga1150 haswell är inte prisvärt på något sätt. i5 3570k är en alldeles utmärkt processor för det du ska använda den till. sedan gör du vad du vill, köp du haswell om du tycker att det skulle vara kul med en uppgradering men förvänta dig inte någon märkbar förändring i de flesta fallen, i synnerhet om du köper en i5 4690k.

Permalänk
Medlem

Om du uppgraderar till X99 kommer du ändå att behöva överklocka i spel som använder få trådar eftersom X99-processorerna har så låg standardklock.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

On topic: Uppgradering till X99 är inte finansiellt försvarbart om man inte tjänar sina pengar på sin dator. Men å andra sidan är det kul och jag gjorde nyligen en uppgradering till en 5820K med ett Gigabyte Gaming G1 Wi-Fi och 16GB DDR4 Corsair Vengeance LPX 2666MHz för att jag ville ha 28st PCI-e banor för att kunna köra GTX 980 3-Way SLI ihop med en Intel 750 MVMe PCI-e 400GB SSD.

Klockar bra som sjutton. 4.6GHz med 1.27V så jag är nöjd. Värt pengarna kan man diskutera men har man råd så varför inte?

Uppgraderingen finns i detta galleri.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Vad gäller dina funderingar på Z97 är det inte heller särskilt vettigt då haswell och ivy bridge presterar så gott som identiskt.

Permalänk
Medlem

Eller skulle Skylake vara nåt som skulle ha bättre prestanda?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tagit bort en massa barnsligheter.
Om tråden ska leda till något föreslår jag en något mer ödmjuk ton (från samtliga) hädanefter

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Värt och värt. Jag köpte just lite nya grejer till ett X99-system och det var för att jag behövde en ny dator och ville ha bra grejer. Den kommer även stå och leka server men jag hade inte lust att köpa en renodlad plus en låda till.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Tagit bort en massa barnsligheter.
Om tråden ska leda till något föreslår jag en något mer ödmjuk ton (från samtliga) hädanefter

Ja-aa du undrade själv lite en stund innan jag skrev mitt svar, sorry att jag inte höll tråden snygg!

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.