Permalänk
Medlem

Tack alla för input!
Blir nog att lägga till en 240 radiator modell fetknopp (ca65mm) att ha i botten på chassiet, och om nu detta inte heller skulle räcka ser jag inga problem med att plocka bort hdd-buren för att få plats med ytterligare en 240 rad i fronten.

Skrivet av Jonas_75:

Kör även jag med en avtappings-lösning, av enklare variant...har inte fönster på mitt Enthoo Pro chassi
Fyller loopen via toppen av RES. Kör med separat 12V nätdel för pumpen för att slippa krångel vid underhåll av loop osv.
http://i.imgur.com/qYOPDnX.jpg

Vid avtappning/tömning av loop ställer jag helt enkelt datorn på köksbordet, "fäller ut" slangen med plugg i änden, öppnar fyll-porten på RES, lossar pluggen och tömmer.

Angående detta med avtappning så satt jag precis och kikade på delar och eftersom det estetiska inte är överdrivet prioriterat tycker jag att denna lösning verkar simplast/bäst. Men vilka kopplingar behöver man?
Jag tänkte t-koppling + 3 st 13/10mm "push ons" för att fästa "tappslangen" på rätt ställe.

Men hur försluter man simplast "tappslangen", den lösning jag kom att tänka på är ytterligare 1st 13/10mm pushon och en female-female + plugg. Men det verkar överdrivet. Finns det inget simplare men ändå säkert sätt att försluta systemet?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Tack alla för input!
Blir nog att lägga till en 240 radiator modell fetknopp (ca65mm) att ha i botten på chassiet, och om nu detta inte heller skulle räcka ser jag inga problem med att plocka bort hdd-buren för att få plats med ytterligare en 240 rad i fronten.

Du hade ett Enthoo Pro? Då får du plocka ur burarna oavsett om du ska ha en 240 i botten.
Rekommenderar starkt att du köper ett Blitz kit från Mayhems och gör rent dina radiatorer med innan installation.
Ska själv köpa ett Blitz Pro kit dels för att göra rent den "gamla" 360 XT45:an från Alphacool samt den nya XT45 240 jag ska lägga till, dels för att göra rent hela loopen (part 2 av Blitz Pro kitet)
Mayhems online store, kolla på deras youtube videos om rengörings kiten. Inte hittat dessa kit på de sidor jag vanligen kollar. Köpte min kill coil från deras online store och både fraktpris och leveranstid var helt OK.
Mayhems UK

Skrivet av Mizccc:

Angående detta med avtappning så satt jag precis och kikade på delar och eftersom det estetiska inte är överdrivet prioriterat tycker jag att denna lösning verkar simplast/bäst. Men vilka kopplingar behöver man?
Jag tänkte t-koppling + 3 st 13/10mm "push ons" för att fästa "tappslangen" på rätt ställe.

Men hur försluter man simplast "tappslangen", den lösning jag kom att tänka på är ytterligare 1st 13/10mm pushon och en female-female + plugg. Men det verkar överdrivet. Finns det inget simplare men ändå säkert sätt att försluta systemet?

Använder en Alphacool TEE-terminal samt 2st kompr.kopplingar och en barb.koppling.
Finns barb.koppling med "lock" G1/4 som du ser på bilden. Förtydligande; du behöver alltså 3st kopplingar till TEE-terminal, samt en som jag länkar nedan för att försluta tapp-änden på avtappnings-slangen.
Exempel

Lagt till info samt rättat till bristfällig info
Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Tack alla för input!
Blir nog att lägga till en 240 radiator modell fetknopp (ca65mm) att ha i botten på chassiet, och om nu detta inte heller skulle räcka ser jag inga problem med att plocka bort hdd-buren för att få plats med ytterligare en 240 rad i fronten.

Angående detta med avtappning så satt jag precis och kikade på delar och eftersom det estetiska inte är överdrivet prioriterat tycker jag att denna lösning verkar simplast/bäst. Men vilka kopplingar behöver man?
Jag tänkte t-koppling + 3 st 13/10mm "push ons" för att fästa "tappslangen" på rätt ställe.

Men hur försluter man simplast "tappslangen", den lösning jag kom att tänka på är ytterligare 1st 13/10mm pushon och en female-female + plugg. Men det verkar överdrivet. Finns det inget simplare men ändå säkert sätt att försluta systemet?

Hur går det med loop-planeringen?

Var det Alphacool NB-eLoop fläktar med i kitet? Ska du köra dessa i pull(enklare att göra rent radiator från damm) så får du köra ngt mellan rad och fläktar.
Här har jag klippt av hörnen på 120mm fläkt "packningar" i gummi som jag köpt från HK via ebay.

Inte dammat av fläkten när detta kort togs....hrmm.
Anledningen till att jag klippt sönder packningarna är att ringen som binder samman bladen på "utsidan", dvs i ändarna..den går i radiator utan ngt i mellan när man kör pull, och den går i gummit om man låter sidorna vara kvar på packningarna.
För att montera fläktar och rad, utan 15 händer och timmar av svärande, så använde jag LITE lim på dem så de sitter, men går att ta loss om jag av ngn anledning skulle vilja ta av dem.

Den lilla glipa som blir mellan fläktar och rad där packningarna är avklippta tätade jag helt enkelt med tejp, tror inte det gör någon större skillnad, men var ändå där och rotade.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Du hade ett Enthoo Pro? Då får du plocka ur burarna oavsett om du ska ha en 240 i botten.
Rekommenderar starkt att du köper ett Blitz kit från Mayhems och gör rent dina radiatorer med innan installation.

Understa hdd-buren är redan urplockad, förhoppningsvis slipper jag plocka ur den övre.

Angående rengöring av radiatorerna läste jag på antingen coolingstuff eller coolerkit att det skulle gå bra att spola ur dom med duschslangen, funderar på att efteråt köra igenom dom med batterivatten innan jag monterar ihop systemet. Har tänkt att addera ca 5-7% glykol i mitt batterivatten då jag läste att detta varken gjorde till eller från vad gäller temperaturer men kunda vara bra emot alger och korrosion.

Skrivet av Jonas_75:

Hur går det med loop-planeringen?

Jag har faktiskt avbokat kitet jag visade på förra sidan, och istället beställt 1st 420/25mm radiator att ha i toppen, samt 1st 240 65mm radiator att ha i botten.
Beställde även ek waterblock till 290x lightning och ett Alphacool Nexxxos XP Light vattenblock till cpu. I 240 radiatorn har jag 2st noctua NF-p12 som jag hoppas ska duga.
Övriga saker finns i bild.

Förutom det som finns på bilden har jag även beställt småsaker som gör det enklare att tömma systemet, det blev en tkoppling, 3 st kompressionsnipplar och en plugg.

Sedan undrar jag även lite angående att köra push eller pull på radiatorerna, min logik säger mig att det borde vara bättre att trycka luften igenom radiatorerna. Men ingenting jag läst får mig att bestämma mig åt något håll. Personligen tycker jag väl det ser snyggare ut med pull men det är verkligen ingen prioritering.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

@Mizccc

Jag skulle ta primochill-slang istället (sägs vara bland det bästa), körde på masterkleer förut som var billig men slangarna blev bruna efter bara några månader. Samt att primochills slangar är väldigt mjuka och behändiga att jobba med.

Ett tips är att du även kan köpa en kran/ventil som gör det lättare att tömma loopen när det är dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Understa hdd-buren är redan urplockad, förhoppningsvis slipper jag plocka ur den övre.

Angående rengöring av radiatorerna läste jag på antingen coolingstuff eller coolerkit att det skulle gå bra att spola ur dom med duschslangen, funderar på att efteråt köra igenom dom med batterivatten innan jag monterar ihop systemet. Har tänkt att addera ca 5-7% glykol i mitt batterivatten då jag läste att detta varken gjorde till eller från vad gäller temperaturer men kunda vara bra emot alger och korrosion.

Hmm, då känner man sig smått puckad...hade inte ens tänkt på att man bara kunde plocka ur undre buren....Jaja, man lär sig konstant.

Jag körde som sagt ~10min konstant spolning, flera fyllningar/skakningar/tömningar med destillerat vatten och vitvinsvinäger samt till sist samma sak fast med bara destillerat vatten. Tror ändå inte det blev helt rent faktiskt.
Använder själv CarWise batterivatten från Mekonomen, runt 50spänn för 4L och det är destillerat.
Du kan köra koncentrat typ Mayhems X1 clear som motverkar både alger och ev. korrosion. Jag tror mig inte ha något i loopen som bör orsaka korrosion, så för stunden kör jag bara en Mayhems kill coil. Har en flaska Mayhems Biocide Extreme liggandes, de räcker väldigt länge då du ska ha ca 1 droppe per liter dest.vatten.

Skrivet av Mizccc:

Jag har faktiskt avbokat kitet jag visade på förra sidan, och istället beställt 1st 420/25mm radiator att ha i toppen, samt 1st 240 65mm radiator att ha i botten.
Beställde även ek waterblock till 290x lightning och ett Alphacool Nexxxos XP Light vattenblock till cpu. I 240 radiatorn har jag 2st noctua NF-p12 som jag hoppas ska duga.
Övriga saker finns i bild.

http://i.imgur.com/zDa7bOy.jpg

Förutom det som finns på bilden har jag även beställt småsaker som gör det enklare att tömma systemet, det blev en tkoppling, 3 st kompressionsnipplar och en plugg.

Sedan undrar jag även lite angående att köra push eller pull på radiatorerna, min logik säger mig att det borde vara bättre att trycka luften igenom radiatorerna. Men ingenting jag läst får mig att bestämma mig åt något håll. Personligen tycker jag väl det ser snyggare ut med pull men det är verkligen ingen prioritering.

Det ska kunna skilja någon grad mellan push och pull, men det ska jag inte svära på då det var mkt längesedan jag läste på om det.
Vill minnas att det var LinusTechTips som tog upp det i någon youtube-video.

Vilken RAD (420) är det du beställt? Smart med 25mm där, knivigt med utrymme vid MB med grövre i den storleken tror jag.

Funderar lite över fläktarna

Har själv en liknande som utblås bak i chassit. En enermax UCTB14P.
Monterad mot en rad tänker jag på "hålen" på sidorna, på fläktramen så att säga...
I pull så lär den dra "tjuvluft" där, i push kanske det smiter ut luft där?
Vet inte, därav kallar jag det en fundering.

Sen val av slang...kör den du har nu som "slit och släng slang", dvs för spolning av prylar mm.
Märkte själv en enorm kvalitets skillnad mellan Masterkleer och Primochill LRT.

I övrigt kan jag säga att Arthur på Coolingstuff är väldigt bra att ha att göra med

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burto:

@Mizccc

Jag skulle ta primochill-slang istället (sägs vara bland det bästa), körde på masterkleer förut som var billig men slangarna blev bruna efter bara några månader. Samt att primochills slangar är väldigt mjuka och behändiga att jobba med.

Ett tips är att du även kan köpa en kran/ventil som gör det lättare att tömma loopen när det är dags.

Eftersom jag köpte svarta slangar känns det inte som just färgen på insidan av slangarna spelar så stor roll, lätthanterliga lär jag märka om dom är eller inte, är dom helt oböjliga får jag nog tänka om litegrann men jag får hoppas att dom duger.

Förutom det just estetiska och smidigare med dyrare slang, gör det någon skillnad vad gäller kylning/prestanda? Min första tanke var att en slang är en slang och eftersom vattenkylningen inte kommer "synas" så att säga tog jag det billigaste och "cleanaste" enligt mitt eget tycke.

Angående tömning av loopen tänkte jag lösa det med en t-koppling vid bästa möjliga punkt i systemet, sedan dra en slang en bit som försluts med en plugg som enkelt skruvas ur vid tömning. Likt det "Jonas_75" postade tidigare i tråden.
Inte den snyggaste lösningen, men som sagt syns inte systemet ändå.

Skrivet av Jonas_75:

Det ska kunna skilja någon grad mellan push och pull, men det ska jag inte svära på då det var mkt längesedan jag läste på om det.
Vill minnas att det var LinusTechTips som tog upp det i någon youtube-video.

Vilken RAD (420) är det du beställt? Smart med 25mm där, knivigt med utrymme vid MB med grövre i den storleken tror jag.

Funderar lite över fläktarna
http://www.coolingstuff.se/photos/2/1539.jpg
Har själv en liknande som utblås bak i chassit. En enermax UCTB14P.
Monterad mot en rad tänker jag på "hålen" på sidorna, på fläktramen så att säga...
I pull så lär den dra "tjuvluft" där, i push kanske det smiter ut luft där?
Vet inte, därav kallar jag det en fundering.

Sen val av slang...kör den du har nu som "slit och släng slang", dvs för spolning av prylar mm.
Märkte själv en enorm kvalitets skillnad mellan Masterkleer och Primochill LRT.

I övrigt kan jag säga att Arthur på Coolingstuff är väldigt bra att ha att göra med

Jag vet faktiskt inte vilken 420 rad det är, fick tag på en billigare begagnad. Och ja, jag tänkte först på en 45mm i toppen men det hade blivit otroligt tight, och jag är inte ens helt säker att det skulle funkat med mina ram-minnen så jag fick ta det säkra före det osäkra.

Angående fläktarna, märker jag nu att du har rätt. Hade inte en tanke på det vid beställning, däremot borde en sådan lösning på fläktarna fungera väldigt bra vid push. Så det får nog bli push i toppen och pull i botten. Dem kommer ju självfallet dra tjuvluft från sidorna vid pull om man inte tätar sidorna först.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

@Mizccc

Angående tjocklek på slang så spelar det ingen roll, inte heller vilket fabrikat det är. Men med tjock slang kan det vara lättare då den inte "kinkar" sig lika lätt. Kör själv på 13/10 med lite 45 & 90 graders adapters här o där, funkar bra.

Permalänk
Medlem

Masterkleer 10/13 är den bästa slangen för priset, väldigt flexibel dock så innehåller den "plasticizer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Masterkleer 10/13 är den bästa slangen för priset, väldigt flexibel dock så innehåller den "plasticizer".

På vilket sätt är den bättre än billigare slangar i samma mått? Hur många grader pratar vi om rent funktionsmässigt? 0,1-0,5?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Rätt mycket, Masterkleer kinkar inte så lätt, däremot gör Feser det (sämsta slang, typ väldigt hård och kass färg). För mig finns endast två val, Masterkleer eller Primochill.

Permalänk
Medlem

@Mizccc
Tvivlar starkt på att slangen påverkar kylningen.
Tänkte inte på att du kör svart slang.
Sen vet jag inte varför t ex Masterkleer grumlade sig mkt snabbare än Primochill för mig eller vad som orsakar att det grumlar till sig.

Angående fläktarna så vet jag inte hur det hjälper eller ej i push, men du kan alltid montera dem på tom rad utanför chassi, kolla luften genom rad med ett papper (en remsa skrivarpapper t ex) som du håller alt tejpar i kanten av rad (som en flärp). Testa först som fläktarna är, sedan med tejp (typ maskeringstejp som är lätt att få av) som täcker det utskurna runt fläktarna. Du ser vad som flyttar mest luft genom rad enkelt på det sättet.

Citat:

Angående tömning av loopen tänkte jag lösa det med en t-koppling vid bästa möjliga punkt i systemet, sedan dra en slang en bit som försluts med en plugg som enkelt skruvas ur vid tömning. Likt det "Jonas_75" postade tidigare i tråden.
Inte den snyggaste lösningen, men som sagt syns inte systemet ändå.

Funktion över form när man ändå inte har fönster

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

@Mizccc
Kollade för skoj skull temp när jag körde en 20min lång video rendering

2500K @ 4.4Ghz 100% load
0 54c
1 48c
2 54c
3 56c

Så kommer nog att klara mig fint med en 240 rad till när jag skaffat ett 290X och block till det

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

@Mizccc
Kollade för skoj skull temp när jag körde en 20min lång video rendering

2500K @ 4.4Ghz 100% load
0 54c
1 48c
2 54c
3 56c

Så kommer nog att klara mig fint med en 240 rad till när jag skaffat ett 290X och block till det

Vilken nivå kör du på d5 pumpen? Har du provat att mixtra mellan olika nivåer för att se skillnaden i värme?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Vilken nivå kör du på d5 pumpen? Har du provat att mixtra mellan olika nivåer för att se skillnaden i värme?

Nope, alltid kört den på Nivå 2.
Den är ju egentligen rejält överdimensionerad för min loop lol
Tips: Köpte en drös extra o-ringar till både anslutningar och till D5:an när jag köpte på mig prylar.

Blir finemang sedan med en 240 rad till samt ett vattenkylt 290X

Blir nog att jag ev. testar annan kylpasta när jag bygger ut loopen. Kör med Gelid GC extreme nu, men har Arctic Silver 5 hemma med.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Ok.

Har även funderingar angående hur jag skall placera mina fläktar.
Det lutar åt att trycka in luft genom 420 radiatorn i toppen, och att suga in luft genom 240 radiatorn i botten.
Läser att många är emot att trycka in varmluft i datorn, men eftersom jag förmodligen kommer behålla båda originalfläktarna som sitter i chassiet från början (200mm fram in, och 140mm bak ut) känns det som att varmluften kommer hitta ut ändå.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Ok.

Har även funderingar angående hur jag skall placera mina fläktar.
Det lutar åt att trycka in luft genom 420 radiatorn i toppen, och att suga in luft genom 240 radiatorn i botten.
Läser att många är emot att trycka in varmluft i datorn, men eftersom jag förmodligen kommer behålla båda originalfläktarna som sitter i chassiet från början (200mm fram in, och 140mm bak ut) känns det som att varmluften kommer hitta ut ändå.

Visst, man kan se det som att trycka in varmluft i datorn, samtidigt så kyls isåfall loopen bättre(tror det är marginella skillnader i båda fall).
Bra flöde i chassit, tillräcklig radiator-yta osv så tror jag inte det är några problem.

Min 240 kommer jag placera i botten med fläktarna under(push), i mitt fall för att enklare komma åt att göra rent.
Så jag har en 360 som blåser ut i toppen, kommer ha en 240 som suger in i botten, 2x 140 fläktar som insug fram och en 140 fläkt som utblås bak.
Min temps är väldigt bra, har ju dock inte lagt till 240 rad ännu.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

@Jonas_75:

Sålänge man inte har alldeles för högt övertryck inne i burken borde det ju inte vara något problem egentligen.
Däremot har jag kommit på nu att någon av radiatorerna måste blåsa ur luften ur chassiet om inte just detta skall hända. 200mm+2st120mm+3st140mm som insug och endast 120mm utblås hade nog resulterat i att den varma luften stannar inne i burken, så funderar på att köra 420 radiatorn i push ut ifrån burken istället för in i burken.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

@Jonas_75:

Sålänge man inte har alldeles för högt övertryck inne i burken borde det ju inte vara något problem egentligen.
Däremot har jag kommit på nu att någon av radiatorerna måste blåsa ur luften ur chassiet om inte just detta skall hända. 200mm+2st120mm+3st140mm som insug och endast 120mm utblås hade nog resulterat i att den varma luften stannar inne i burken, så funderar på att köra 420 radiatorn i push ut ifrån burken istället för in i burken.

Värme stiger ju, så att ha RAD:en i toppen som utblås är ett bra val.
Den i botten som insug anser jag bra av samma anledning.

För mig kommer det bli:
3x 120 utblås uppåt
1x 140 utblås bak
2x 140 intag framtill
2x 120 insug i botten.
Då är dessutom alla insug filtrerade.

Lite kan man styra över-/undertryck via fläktkurvorna(mina 140 fläktar är PWM, men även med 3pin molex funkar ju Phanteks PWM-hub utmärkt, för en uppsättning fläktar iaf.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Jag körde en i7 4790k + Nvidia 690 med en EK 120XT + en EK 240XTX och det blev rätt så varmt när jag överclockade båda.
Runt 65C på båda kärnorna på grafikkortet och runt 70C på processorn.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Nope, alltid kört den på Nivå 2.
Den är ju egentligen rejält överdimensionerad för min loop lol
Tips: Köpte en drös extra o-ringar till både anslutningar och till D5:an när jag köpte på mig prylar.

Blir finemang sedan med en 240 rad till samt ett vattenkylt 290X

Blir nog att jag ev. testar annan kylpasta när jag bygger ut loopen. Kör med Gelid GC extreme nu, men har Arctic Silver 5 hemma med.

Efter att ha kikat runt lite bland reviews, youtube etc så skippar jag nog att använda AS5, kör vidare på Gelid eller köper Prolimatech PK-3 eller IC Diamond.
Denna site verkar ha bra priser, kan dock inte polska och google's översättning hjälpte inte så mycket. Har mejlat för mer info.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag körde en i7 4790k + Nvidia 690 med en EK 120XT + en EK 240XTX och det blev rätt så varmt när jag överclockade båda.
Runt 65C på båda kärnorna på grafikkortet och runt 70C på processorn.

Lite för lite radiator yta i min ödmjuka-nybörjar-åsikt.
Hur tjocka RAD's man använder spelar mindre roll än den totala radiator-ytan som jag förstått det hela.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Lite för lite radiator yta i min ödmjuka-nybörjar-åsikt.
Hur tjocka RAD's man använder spelar mindre roll än den totala radiator-ytan som jag förstått det hela.

Jag började att testa med en Alphacool NexXxoS ST30 istället för EK 240XTX radden, och det gick inte alls. Så lite skillnad gör det nog med tjockleken. Men vet inte direkt om det märks så stor skillnad mellan en 60 och 80mm tjock. Nånstans borde det finnas en "gräns".

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag började att testa med en Alphacool NexXxoS ST30 istället för EK 240XTX radden, och det gick inte alls. Så lite skillnad gör det nog med tjockleken. Men vet inte direkt om det märks så stor skillnad mellan en 60 och 80mm tjock. Nånstans borde det finnas en "gräns".

Klart att det gör skillnad, men jag menar att ytan gör mer skillnad än t ex mellan 30 & 45mm tjocklek.
360 30mm kyler nog vad jag tror mkt bättre än 240 45mm

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Klart att det gör skillnad, men jag menar att ytan gör mer skillnad än t ex mellan 30 & 45mm tjocklek.
360 30mm kyler nog vad jag tror mkt bättre än 240 45mm

Enligt vad jag har läst och hört tror jag att du har rätt. en 480mm 30mm tjock radiator kyler säkerligen bättre än en 240 60mm radiator. Samma gäller förmodligen för en 360 30mm tjock vs 240 60mm.

Jag är dock övertygad om att mina 420 25mm+ 240 60mm kommer räcka för att kyla 290x lightning + 2500k. Förhoppningsvis även ett extra lightning när/om det blir aktuellt.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Enligt vad jag har läst och hört tror jag att du har rätt. en 480mm 30mm tjock radiator kyler säkerligen bättre än en 240 60mm radiator. Samma gäller förmodligen för en 360 30mm tjock vs 240 60mm.

Jag är dock övertygad om att mina 420 25mm+ 240 60mm kommer räcka för att kyla 290x lightning + 2500k. Förhoppningsvis även ett extra lightning när/om det blir aktuellt.

Tror garanterat att det kommer att räcka.
Det är en del radiator-yta trots allt

När jag lägger till GPU (290X) till min loop så lägger jag även till en 240 RAD utöver den XT45 360 som enbart kyler CPU i dagsläget.
Då mina max temps ligger strax över 60c på CPU(med intel burntest) med datorn ståendes bredvid ett element(platsbrist...) så lär jag troligen se en liten ökning i temps med ett 290X och en 240 rad i loopen, men inte så mkt att det spelar roll.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.