Boot problem efter ett sata kort i burken

Permalänk
Medlem

Boot problem efter ett sata kort i burken

Som rubriken lyder.
har satt i ett sata kort i burken . är ett pcie kort.
vet ej vad det heter.
jag har satt in 2 nya hdd på detta kort.(wd red 3tb)
Nu är det så att datorn botar från sata kortet helatiden och inte från min ssd som den ska bota ifrån.
Har gått in i bios och ändrat till att den ska boota från min ssd och sparat. vid omstarten så går den tillbaka och bootar från sata kortet... väldigt jobbigt. finns det någon smidig lösning på detta? jag har ingen lust att sätta min ssd på satakortet, då får jag dra om alla sladdar å det vill jag ej. jag har ett msi b85i. (MB)

Permalänk

Varför låter du SATA diskarna vara bootbara ?? Om bara SSD'n är bootbar (med Windows) så har väl BIOS inget alternativ oavsett om den först tittar efter bootbara SATA diskar.

Är det i det grafiska gränssnittet som du flyttar SSD'n till förstaplats (vänstra) ?
...eller är det i Avancerade vanliga gränssnittet du väljer vilken av hårddiskarna som som har företräde
och sedan att just hårddisken bootas före andra medier som CD m.m. ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Varför låter du SATA diskarna vara bootbara ?? Om bara SSD'n är bootbar (med Windows) så har väl BIOS inget alternativ oavsett om den först tittar efter bootbara SATA diskar.

Är det i det grafiska gränssnittet som du flyttar SSD'n till förstaplats (vänstra) ?
...eller är det i Avancerade vanliga gränssnittet du väljer vilken av hårddiskarna som som har företräde
och sedan att just hårddisken bootas före andra medier som CD m.m. ?

Jag ändrar i avancerat läge att den ska boota från ssd. Men när jag avslutar bios och väljer spara, så startar datorn om. Och då är det ändrat i bios att den ska boota från sata kortets hdd. Jag kör med ubunu desktop. Dom hdd som sitter på satakortet är helt nyköpta och ingen mbr på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är nog läge nu att klämma fram vad det är för SATA kort du har, fabrikat och modell.
Sånt underlättar.

Kolla också på vilken SATA port du har din boot SSD, antar moderkortet men här ska den sitta på den SATA port med lägsta nummer och på Intel chipset kontroller (om det finns flera)
Sitter den på annan port kan sånt här stöka.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är nog läge nu att klämma fram vad det är för SATA kort du har, fabrikat och modell.
Sånt underlättar.

Kolla också på vilken SATA port du har din boot SSD, antar moderkortet men här ska den sitta på den SATA port med lägsta nummer och på Intel chipset kontroller (om det finns flera)
Sitter den på annan port kan sånt här stöka.

Sata kortet är ett asmedia asm1061.
ssd sitter på md sata port1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det verkar som att PCIexpress kortet uppfattas som externa plug-a-play diskar vilket kan få BIOS att prioritera dem i booten. I BIOS så väljer du i två boot inställningar.
Dels vilken inbördes prioritet som dina hårddiskar skall ha och här väljer du 1. SSD-namnet.
Sedan väljer du bland vilka typer av media som skall kollas och i vilken ordning de skall genomsökas.
Här väljer du 1. Hårddisk, 2. inget, 3. inget.....(HDD,CD, USB, Network, Floppy.....)

Hjälper inte detta då är det dags att kolla och ev. uppdatera BIOS...
Har du senaste Version 3.7 ? http://www.msi.com/support/mb/B85I.html#down-bios

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag uppdatera bios och så löste sig alt. Att jag inte tänkt på det innan.. tack för hjälpen waxinator.

Skrivet av Waxinator:

Det verkar som att PCIexpress kortet uppfattas som externa plug-a-play diskar vilket kan få BIOS att prioritera dem i booten. I BIOS så väljer du i två boot inställningar.
Dels vilken inbördes prioritet som dina hårddiskar skall ha och här väljer du 1. SSD-namnet.
Sedan väljer du bland vilka typer av media som skall kollas och i vilken ordning de skall genomsökas.
Här väljer du 1. Hårddisk, 2. inget, 3. inget.....(HDD,CD, USB, Network, Floppy.....)

Hjälper inte detta då är det dags att kolla och ev. uppdatera BIOS...
Har du senaste Version 3.7 ? http://www.msi.com/support/mb/B85I.html#down-bios

Skickades från m.sweclockers.com