Gröngöling söker prisvärda högtalare och ställer frågor

Permalänk

Gröngöling söker prisvärda högtalare och ställer frågor

Hej sweclockers
Har den senaste tiden känt att jag verkligen behöver ett par nya högtalare. Sitter för närvarande på ett par deltaco som jag betalade hela 14kr för.

Troligen de billigaste högtalarna som går att få tag på. De ligger alltså i någon slags sweet spot, det billigaste som finns som faktiskt producerar ljud.
Jag är alltså ingen audiofil.

Som 16-åring så har jag ingen förmögenhet att lägga på högtalare, så tanken är att lägga mig vid nästa sweet spot.
Kostnaden för hela paketet ska vara max 2500kr, men tråden handlar inte om "bäst ljud för 2500kr". Jag vill hitta den punkt under 2500kr där jag får mest ljud för pengarna.

Det vore kul om högtalarna kunde spela ganska högt, stort plus om de duger för en mindre fest.
Mitt rum är ca 15 m^2.

Om jag skulle köpa aktiva högtalare har jag tittat på
Bx5 D2 - 2000kr
Bx8 D2 - 2500kr
Microlab Solo 6c - 1400kr
Fluid Audio F5 - 1800kr

Men jag har även tittat lite på möjligheterna att köpa begagnat, kanske är det vettigt att satsa på en T-amp och ett par begagnade högtalare?

Har tittat på massor av T-amps men vet faktiskt inte riktigt vad jag ska leta efter, jag tittade först mycket på Muse M50, men efter ett tag så förstod jag att den klarar ungefär 19W utan att det ska bli för mycket distortion. 19W låter lite lite, även om jag väljer ett par känsliga högtalare. Letade vidare och hittade SMSL SA98E, den verkar kunna leverera åtminstone 50 watt utan vidare distortion.

Sedan så är det bara att hålla koll på blocket och hifimagasinet så lär jag tids nog hitta ett par matchande stativare.

Som ni förstår så har jag hamnat i ett träsk och söker nu er rådgivning, passiva eller aktiva. Vilken förstärkare i så fall?

Tack på förhand
William

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter en smidig förstärkare så ta en titt på Brik som saluförs hos Kjell & Co.
Fast den kanske lämnar lite väl lite pengar över till högtalare.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Om du är ute efter en smidig förstärkare så ta en titt på Brik som saluförs hos Kjell & Co.
Fast den kanske lämnar lite väl lite pengar över till högtalare.

Jo, den ser väl ganska bra ut. Men den borde väl inte lämna mer än ca 20W, alltså lika mycket som Muse M50 med skillnaden att Muse kostar mindre än hälften så mycket. Muse har ju dessutom fått oerhört god kritik för att den spelar rent och fint under 20W.

Men egentligen så är ju inte 1100kr för mycket pengar på förstärkaren, det blir ju pengar över till begagnade högtalare.
Däremot så känns det tveksamt om den förstärkaren är det bästa jag kan få för 1100kr, jag tar gärna emot fler förslag.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Jo, den ser väl ganska bra ut. Men den borde väl inte lämna mer än ca 20W, alltså lika mycket som Muse M50 med skillnaden att Muse kostar mindre än hälften så mycket. Muse har ju dessutom fått oerhört god kritik för att den spelar rent och fint under 20W.

Men egentligen så är ju inte 1100kr för mycket pengar på förstärkaren, det blir ju pengar över till begagnade högtalare.
Däremot så känns det tveksamt om den förstärkaren är det bästa jag kan få för 1100kr, jag tar gärna emot fler förslag.

Här finns en liten intressant tråd som tar upp en del trevliga saker med Brik-förstärkaren: http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=52054

Kopplade faktiskt mina piPs till den ganska nyligen och jag kan väl säga att min klass A-förstärkare nu står oanvänd.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Om du kan lösa det genom att inte ha högtalarna på skrivbordet (om du nu ska det) så skulle jag säga Dynavoice S-61, http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-dynamite-s-61-black...

...och en t-amp för resten. Jag ser ingen poäng i att lägga så mycket pengar på en förstärkare man ändå inte hör skillnad på. Det som är viktigast är helt klart högtalaren.

Jag kör med S61 och en t-amp i sovrummet och är det något jag kan garantera så är det att du aldrig kommer behöva spela så pass högt så att du når gränsen. Dina öron kommer inte vilja det.

En t-amp är så mycket bättre än vad många tror.

Edit: Sen hade jag aldrig köpt en t-amp från en svensk återförsäljare. Tokigt dyrt och byggkvalitén brukar vara kass. Du får en t-amp med bra kvalité för 300-500kr på ebay. Typ SMSL, Muse, Topping. Lååååångt mycket mer prisvärt än någon förstärkare i svenska butiker.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan även köpa beg så blir det än mer prisvärt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av backspace:

Här finns en liten intressant tråd som tar upp en del trevliga saker med Brik-förstärkaren: http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=52054

Kopplade faktiskt mina piPs till den ganska nyligen och jag kan väl säga att min klass A-förstärkare nu står oanvänd.

Jo, den verkar bra. De är ju väldigt nöjda med den i tråden som du länkade. Men jag söker nog lite högre effekt, även om jag väljer ett par känsliga högtalare (90db+) så skulle jag uppskatta lite mer kräm så att det duger för en mindre tonårsfest.

Skrivet av lossah:

Om du kan lösa det genom att inte ha högtalarna på skrivbordet (om du nu ska det) så skulle jag säga Dynavoice S-61, http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-dynamite-s-61-black...

...och en t-amp för resten. Jag ser ingen poäng i att lägga så mycket pengar på en förstärkare man ändå inte hör skillnad på. Det som är viktigast är helt klart högtalaren.

Jag kör med S61 och en t-amp i sovrummet och är det något jag kan garantera så är det att du aldrig kommer behöva spela så pass högt så att du når gränsen. Dina öron kommer inte vilja det.

En t-amp är så mycket bättre än vad många tror.

Edit: Sen hade jag aldrig köpt en t-amp från en svensk återförsäljare. Tokigt dyrt och byggkvalitén brukar vara kass. Du får en t-amp med bra kvalité för 300-500kr på ebay. Typ SMSL, Muse, Topping. Lååååångt mycket mer prisvärt än någon förstärkare i svenska butiker.

Jo, jag är beredd att ha högtalarna på golvet. Tänkte leta begagnade högtalare och då blir det en avvägning när jag väl hittar ett par. Jag är beredd att kompromissa på ganska många punkter.
Har länkat förstärkare (t-amps) från Muse och Smsl i första posten, har du några modeller som du testat och är nöjd med. Länka gärna!
Grejen med t-amps verkar vara att man aldrig ska maxa dem eftersom det blir hög distortion då, har du testat hur högt din faktiskt går med acceptabel distortion? Berätta gärna vilka högtalare/känslighet du har också, svårt att jämföra annars. Givetvis beställer jag från Kina, har handlat mycket på ebay och aliexpress så det är inga problem.

Skrivet av mrqaffe:

Man kan även köpa beg så blir det än mer prisvärt.

Syftar du på förstärkare eller högtalare. Högtalare tänkte jag nästan helt säkert köpa begagnade men förstärkare i min prisklass verkar det faktiskt vara ganska ont om. Har letat lite efter gamla NAD som ska ha gott rykte, men det verkar inte finnas så jättemånga till salu. Nackdelen med dem är att de tar så stor plats i anspråk.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Gamla Nad är ofta dyra idag men det finns annat roligt också om man letar och hatr lite tur, rotel, Arcam, Creek eller nån 70 talare är inte heller fel men kräver du smått så är det nog värre att hitta nått eftersom allt utom digitalstegen kräver kylning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Gamla Nad är ofta dyra idag men det finns annat roligt också om man letar och hatr lite tur, rotel, Arcam, Creek eller nån 70 talare är inte heller fel men kräver du smått så är det nog värre att hitta nått eftersom allt utom digitalstegen kräver kylning.

Okej, det låter som att jag ska satsa på en t-amp. Jag kan söka reviews och sådant själv, men för mig som nybörjare är det svårt att bestämma hur jag ska dela pengarna. Hur mycket borde jag enligt er lägga på förstärkare och hur mycket bör jag lägga på högtalare?

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt hur man fördelar budgeten beror ju på vad man hittar men merparten på högtalarna, Tripathförstärkare är rätt billiga om du inte behöver mycket effekt > 70/30 kanske om du ska köp en mindre Tripathstärkare på Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Exakt hur man fördelar budgeten beror ju på vad man hittar men merparten på högtalarna, Tripathförstärkare är rätt billiga om du inte behöver mycket effekt > 70/30 kanske om du ska köp en mindre Tripathstärkare på Ebay.

Okej, det var inte riktigt som jag hade tänkt.
Just nu står jag inför ett val innan beställning av förstärkaren antingen så väljer jag Muse m50 som levererar ca 19W i 8 ohm för 450kr eller så väljer jag SMSL SA-98E som levererar ca 65W i 8 ohm för 850kr.

Vilken tror du passar mig bäst? Det känns lite som att det är dumsnålt att välja den billiga, men om jag inte kommer använda effekten så är det ju onödigt.

Om jag väljer den billiga så kommer jag ju välja ett par ganska så billiga begagnade högtalare, kanske runt tusenlappen. Men det känns som att man får ganska mycket högtalare på hifimagasinet och blocket för 1000 spänn.
Det känns lättare att uppgradera byta högtalare än förstärkare i efterhand eftersom det verkar finnas en större begagnatmarknad för högtalare än förstärkare, stämmer det?
I så fall så känns ju som det bästa är att köpa den kraftigare förstärkaren och sen så kan jag byta högtalare lite då och då eftersom det finns mycket begagnade att välja emellan.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns mycket högtalare beg eftersom många byter pga designmode och för att de spretar mer i ljud och man inte inser att neutralitet är den rätta vägen att satsa på redan från början. Det är mindre ljudskillnader mellan förstärkare, där är effekten det som påverkar mest tills den är tillräckligt stark, då kan man börja jaga de små ljudskillnader som finns förutom effektbristen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Okej, det var inte riktigt som jag hade tänkt.
Just nu står jag inför ett val innan beställning av förstärkaren antingen så väljer jag Muse m50 som levererar ca 19W i 8 ohm för 450kr eller så väljer jag SMSL SA-98E som levererar ca 65W i 8 ohm för 850kr.

Vilken tror du passar mig bäst? Det känns lite som att det är dumsnålt att välja den billiga, men om jag inte kommer använda effekten så är det ju onödigt.

Om jag väljer den billiga så kommer jag ju välja ett par ganska så billiga begagnade högtalare, kanske runt tusenlappen. Men det känns som att man får ganska mycket högtalare på hifimagasinet och blocket för 1000 spänn.
Det känns lättare att uppgradera byta högtalare än förstärkare i efterhand eftersom det verkar finnas en större begagnatmarknad för högtalare än förstärkare, stämmer det?
I så fall så känns ju som det bästa är att köpa den kraftigare förstärkaren och sen så kan jag byta högtalare lite då och då eftersom det finns mycket begagnade att välja emellan.

Vad menas med mindre fest? Du vill fylla ett rum på hur många kvm?

Jag vet inte hur högt du tänkt spela, men jag bor på 64kvm och jag har då inte problem att spela så jag blir döv. Jag har en Smsl sa s1. Har också en muse, minns inte modell, kan kolla efter jobbet. Kör med dynavoice s61 till det.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

En Dayton Audio DTA 120 som förstärkare ?

(köper du en , så får mer än gärna göra en liten mindre review då jag själv är sugen på en sån)

+ Valfri begagnade högtalare

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EyeNEye:

En Dayton Audio DTA 120 som förstärkare ?

(köper du en , så får mer än gärna göra en liten mindre review då jag själv är sugen på en sån)

+ Valfri begagnade högtalare

Jag har ett par

http://www.poppulse.com.hk/productview.asp?proid=28
Det är en bättre variant på implementering av samma grundkrets tex ordentlig nätdel och de går dessutom att bryggkoppla och göra om till monoblock, de låter bra för pengarna men blir naturligtvis inte lika billig som när man väljer ett enklare utförande som Daytonen.
De har även släppt en större version nu >

Audiophile Sound Quality:
stereo 2x90W/8Ω (0.015% THD+N)
stereo 2x140W/4Ω (0.015% THD+N)
http://www.poppulse.com.hk/productview.asp?proid=48

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av lossah:

Vad menas med mindre fest? Du vill fylla ett rum på hur många kvm?

Jag vet inte hur högt du tänkt spela, men jag bor på 64kvm och jag har då inte problem att spela så jag blir döv. Jag har en Smsl sa s1. Har också en muse, minns inte modell, kan kolla efter jobbet. Kör med dynavoice s61 till det.

Okej, jag kanske inte behöver så många watt i alla fall.
Vårat vardagsrum är kanske 40m^2 men det är en öppen planlösning så det blir ungefär 60 kvadrat.

Skrivet av EyeNEye:

En Dayton Audio DTA 120 som förstärkare ?

(köper du en , så får mer än gärna göra en liten mindre review då jag själv är sugen på en sån)

+ Valfri begagnade högtalare

Vet inte, den verkar inte särskilt prisvärd egentligen. Om man jämför med kinaförstärkarna då.

Till alla: har fått lite mer pengar i fickan eftersom föräldrarna kom på att jag skulle få lite pengar för att jag har bra betyg och kommer in överallt nu när jag söker till gymnasiet. Fick även möjlighet att döma en handbollscup nu i helgen som ger mig ca 1,5k.
Det vore kanske inte så dumt att köpa SMSL sa98e för knappt 900kr. Dem kunde visst leverera den med eu-plugg och så fick man en lite bättre nätadapter.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD