Datorn hittar inte min hårddisk, går det att laga?

Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte min hårddisk, går det att laga?

Ville testa att använda SSD i min bärbara dator, men nu råkade jag paja själva fästet för hårddiskkabeln.

Se bilden: http://i.imgur.com/uMAENly.jpg

Nummer 2 funkar precis som vanligt. Nummer 1 saknar själva fästet, det var den som jag råkade paja- Går det här att laga på något enkelt vis eller är jag körd? Finns den här delen att köpa som reservdel tro?

All hjälp skulle vara grymt uppskattad.

Permalänk
Vila i frid

Leta efter ett likadant moderkort på ebay.co.uk

Permalänk

Du hittar väl plastbiten som nu saknas i 2'an !?
Sedan är det nog bara att klämma fast kabeln igen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Du borde kunna använda någon av dom andra portarna, oavsett om du ska använda din SSD för att starta operativsystemet eller bara som lagring. Borde vara enkelt att ändra i BIOS vad som är startenhet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag kan fortfarande använda datorn med den andra hårddisken. Köpa nytt moderkort är inget alternativ, skulle aldrig klara att byta ut det-

Plastbiten gick av på mitten och går inte att använda. Testade att tejpa fast sladden men det hjälpte inte, trodde det skulle fungera.

Borde det inte bara vara att köpa ny plastbit eller resonerar jag fel?

Permalänk

Plastbiten skall väl bara trycka fast flatkabeln mot kontaktblecket nertill ?
Prova att klippa ut en bit radergummi och tejpa fast den i nedtryckt läge ?!

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Stephan:

Köpa nytt moderkort är inget alternativ

På ebay hittar man både fungerande och icke fungerande moderkort. Ett trasigt moderkort (för en femtilapp) lär ha en av de byglarna kvar som du kan använda på ditt i övrigt fungerande moderkort.