Permalänk
Medlem

Bästa multiroom system?

Vilket är det bästa multiroom systemet på marknaden?

Med bästa så menar jag:
Inte bundet till endast en tjänst, t ex som Philips Spotify högtalare. Flexibelt med flera anslutningar med andra ord.
Prisvärt. Inga Nuvo system för 40 000kr. Utan närmare 10k för t ex 4 zoner.
Gärna alternativ till trådad anslutning, helst RJ45. Trådlöst är inte alltid bäst. Är inte jätteförtjust i min B&Os airplay..
Snyggt, det är inte bara öronen som ska njuta!

Om Spotify hade haft all musik och inte tagit bort låtar undan för undan så hade jag inte tvekat på Philips system.

Vad föredrar du för multiroomsystem och varför? Bortse från mina kriterier ovan, tala fritt!

Permalänk
Medlem

Funderat mycket på det själv, slutade med en stereo i vardagsrummet och en i garaget... Hakar på här för att se vad alla andra lyckats hitta.

Den "enda" bra lösningen jag kommit fram till innebär en central "linesplitter" och separata förstärkare till de olika rummen, sen om just den där är något att ha kan jag inte säga då jag snabb-googlade lite bara.
Kräver en vettig källa som musiken kommer från, men då kan du välja var du vill ha ljudet på och hur du vill ha det.

Alternativet jag ser är en flerkanalsförstärkare och sen dra kabel till alla högtalare, de andra lösningarna innebär proprietära tekniker och/eller är knutna till "molnet" som verkar vara företagsledningarnas nya favorit vilket alltid innebär ett bäst före datum

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en Sonos play 5 som jag är riktigt nöjd med och där finns det mängder av musiktjänster. Deras biligaste högtalare kostar 1790 och sen finns det för 2590 och 3489. Om man har två av samma sort i ett rum så ska dessa gå att parkopla för att ge bättre stereo ljud. Om du inte använder en streamingtjänst så ska det även gå att streama från en nas exempelvis eller så klart musiken du har i telefonen.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

B

Skrivet av Evolved:

Vilket är det bästa multiroom systemet på marknaden?

Med bästa så menar jag:
Inte bundet till endast en tjänst, t ex som Philips Spotify högtalare. Flexibelt med flera anslutningar med andra ord.
Prisvärt. Inga Nuvo system för 40 000kr. Utan närmare 10k för t ex 4 zoner.
Gärna alternativ till trådad anslutning, helst RJ45. Trådlöst är inte alltid bäst. Är inte jätteförtjust i min B&Os airplay..
Snyggt, det är inte bara öronen som ska njuta!

Om Spotify hade haft all musik och inte tagit bort låtar undan för undan så hade jag inte tvekat på Philips system.

Vad föredrar du för multiroomsystem och varför? Bortse från mina kriterier ovan, tala fritt!

Jag har flera ljudanläggningar, några framme, några skräpandes på vinden. Jag funderar på att koppla ihop dem med mina Apple AirPort Express APs som jag har lite varstans i huset och strömma musik via AirPlay från min NAS. Allt styrs smidigt från min IPad/iPhone. Ska bara köpa ljudkablarna sen får man äntligen musik i garaget!
Ett budgettips om man redan skulle ha en massa saker

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Sonos, blueslound och heos är bra system. Jag kör med sonos p.g.a. de erbjuder flest musiktjänster och enligt mig så märks det i t.ex. deras app att de har funnits längst då den är bättre på alla sätt än de andra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2