Centerhögtalare som klarar en tv's vikt?

Permalänk
Avstängd

Centerhögtalare som klarar en tv's vikt?

Skulle vilja komplettera våra två frontar med en center nu.

Men då det inte finns någon plats framför tv:n på tvbänken, samtidigt som en center skulle skymma nedre delen undrar jag om ni har tips på vilka centerhögtalare man kan placera tv:n på?

Placera tv:n på väggen är tyvärr uteslutet, det är en j-a tegelvägg med puts och sedan tapet.

Det räcker med att man satte upp ett par hyllor för ett tag sedan. Fick borra X antal hål för att få tag i något som fäste.

EDIT: Tv:n är en 50" plasma som väger 20 kg enligt vågen, 19 kg enligt specifikation.

Permalänk
Rekordmedlem

Vikten borde inte vara nått problem alls om du tänker skaffa en riktig center och inget "förkrympt" utan det handlar nog snarare om stabiliteten eftersom högtalaren måste vara större än tvns fot om det ska bli stadigt, man kan ju även tänka sig en lösning där du har en lös hylla där högtalaren ligger under och tvn står på den.
Du kan ju även bygga ihop en hylla relativt enkelt om du vill tex av en bänkskiva av nån passande design.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ytterligare en idé, om man är inne på byggspåret, är ju att med hjälp av:

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/vi...

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spik-och-skruv/skruv...

och

http://www.bauhaus.se/byggplywood-12x900x2440mm.html

...bygga ett slags förhöjt bakstycke till tv-bänken som det går att hänga tv'n i.

Plywood finns ju i olika tjocklekar. Tar man en tunnare kan man ju limma på en extra fast smalare skiva bakom för stabilitet. Sedan får man ju såklart lösa "designen" på något snyggt sätt.

Vidare, beroende på hur tv-bänken ser ut, kanske man måste säkerställa att det inte blir för baktungt.

En idé bara

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Skulle vilja komplettera våra två frontar med en center nu.

Men då det inte finns någon plats framför tv:n på tvbänken, samtidigt som en center skulle skymma nedre delen undrar jag om ni har tips på vilka centerhögtalare man kan placera tv:n på?

Placera tv:n på väggen är tyvärr uteslutet, det är en j-a tegelvägg med puts och sedan tapet.

Det räcker med att man satte upp ett par hyllor för ett tag sedan. Fick borra X antal hål för att få tag i något som fäste.

EDIT: Tv:n är en 50" plasma som väger 20 kg enligt vågen, 19 kg enligt specifikation.

Hej!
Det viktigaste i ljudsammanhang är ju att centern matchar fronthögtalarna till 100% ljudmässigt. Så om det inte finns någon matchande center till dina frontar så skulle jag nog fortsätta att köra utan. Annars blir det mer fel än vad det blir rätt... Om du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Ett ytterligare alternativ: http://imgur.com/a/i9otO

Delarna är från Biltema. Stresstestade ställningen med 15 kg böcker och det gick utan problem. Centern väger 7 kg.

Permalänk
Skrivet av hostige:

Ett ytterligare alternativ: http://imgur.com/a/i9otO

Delarna är från Biltema. Stresstestade ställningen med 15 kg böcker och det gick utan problem. Centern väger 7 kg.

Kul idé!

Bäst hittills, förutsatt att önskad stabilitet kan uppnås!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Köp en ny bänk och sätt centern där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hostige:

Ett ytterligare alternativ: http://imgur.com/a/i9otO

Delarna är från Biltema. Stresstestade ställningen med 15 kg böcker och det gick utan problem. Centern väger 7 kg.

Smart idé, men är det inte väldigt vingligt?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

@Verminator: Ser inga problem med att fästa tvn i en tegelvägg om du inte bor i en hyresrätt.
Annars kan ett golvstativ va ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Smart idé, men är det inte väldigt vingligt?

Plasman väger 40 kg och har en stadig fot. Ställnigen skulle antagligen behöva en stödfot om man satte den på en lättare LED-tv, men i det nuvarande systemet hålls allt stabilt och vibrationsfritt även då man lyssnar med referensvolym.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Stabiliteten är nog inget problem ifall högtalaren står/ligger stadigt på bänken. Tv:n står ganska stadigt på sin fot just nu.

@StuntmanMike: Jo vi bor i en hyresrätt, men det är ju inget problem. Vi har redan borrat så många hål förresten, så ett par extra gör varken till eller från.

Problemet är att den här innerväggen där tv:n står är av tegel till skillnad från de andra väggarna som är vanlig betong. Det var inga problem alls att borra bra hål i dem. På motsatt sida av den här tegelväggen försökte vi sätta upp ett par hyllor. Flera hål träffade bruket mellan tegelstenarna. Både bruk och tegel är för poröst, tyvärr.

@guineapig: Om du menar byta ut nuvarande tvbänk så nej, vi skaffade den här för någon månad sen bara. Det finns ingen plats för någon extrabänk framför heller.

@Franzenmannen: Jag har inte ens tänkt på det. Men nej, till de här högtalarna finns det ingen "matchande center" då det är ett par vanliga gamla stereo-högtalare. Men inte kan det väl ha så pass stor betydelse?

Permalänk

@Verminator: Borra rakt igenom och sätt fast med gängstav och mutter, två flugor i en smäll då du kan få upp hyllan på andra sidan!
Nej men förstår att det skapar problem. Men ett golvstativ för högtalaren/och/eller tvn tror jag blir snyggt, enkelt och dyrt.
Inte funderat på att hänga högtalaren i taket?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

@Verminator: Borra rakt igenom och sätt fast med gängstav och mutter, två flugor i en smäll då du kan få upp hyllan på andra sidan!
Nej men förstår att det skapar problem. Men ett golvstativ för högtalaren/och/eller tvn tror jag blir snyggt, enkelt och dyrt.
Inte funderat på att hänga högtalaren i taket?

Haha, precis det föreslog jag när en kompis skulle montera upp sin tv i vardagsrummet och en "träningsstång" på motsatt sida av väggen. xD

Dock har jag fått ett förslag nu också av en kompis som svetsar i rostfritt. Att köpa in lite rostfria fyrkantsrör, så skulle han hjälpa oss att svetsa ihop ett stativ liknande det @hostige länkade bild på: http://i.imgur.com/B0Ey42V.jpg

Men som du nämner nu, ett golvstativ istället för att fästa stativet på tv:n.

Det kommer kosta en skvätt. Men rätt designat så kommer det bli ett riktigt bra universalstativ med justering. Får ta och skissa lite på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hostige:

Ett ytterligare alternativ: http://imgur.com/a/i9otO

Delarna är från Biltema. Stresstestade ställningen med 15 kg böcker och det gick utan problem. Centern väger 7 kg.

Detta sitter i VESA fästet antar jag? har du möjlighet att länka delarna du använt?
Detta är precis vad jag behöver. Har kört utan min center nu ända sen jag köpte ny tvbänk för ett år sen.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

@Verminator: Ja en V-fot alternativt en triangel för extra motvikt där fram och en robust balk som sticker upp där bak. Sen för du bara över tv-bänken över foten så syns inte den. Väljer man ett ihåligt matrial så kan man ju även fixa så kabeldragning kan gå där i för en snyggare look. I-balk funkar ju också så man kan gömma kablarna om man lätt vill kunna ta bort/tillföra fler. Behöver ju inte va rostfritt utan vanligt svart stål som man kan måla/lacka den i lämplig färg för att hålla nere kostnaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

@Verminator: Ja en V-fot alternativt en triangel för extra motvikt där fram och en robust balk som sticker upp där bak. Sen för du bara över tv-bänken över foten så syns inte den. Väljer man ett ihåligt matrial så kan man ju även fixa så kabeldragning kan gå där i för en snyggare look. I-balk funkar ju också så man kan gömma kablarna om man lätt vill kunna ta bort/tillföra fler. Behöver ju inte va rostfritt utan vanligt svart stål som man kan måla/lacka den i lämplig färg för att hålla nere kostnaden.

Tack för tipset om kabeldragningen, något jag inte heller tänkte på. Där kan man ju fixa till någon "dold förläggning" av kablarna lite snyggt.

Kunde fått det pulverlackat med riktigt slagtålig färg om kompisen inte hade bytt avdelning på sitt jobb. :/ Inte för att det behöver vara någon speciellt tålig färg på något som ska stå halvt dolt bakom tv:n. xD

Rostfritt är onödigt egentligen ja, men förhoppningsvis kan vi få tag i det lite billigare. Blir det på tok för mycket mer så får det bli vanligt stål istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Detta sitter i VESA fästet antar jag? har du möjlighet att länka delarna du använt?
Detta är precis vad jag behöver. Har kört utan min center nu ända sen jag köpte ny tvbänk för ett år sen.

Jo, 60" tv med VESA 600x400.

http://www.biltema.fi/sv-fi/Bygg/Forvaring/Vagghylla/Vaggsken...
2x 87534

http://www.biltema.fi/sv-fi/Bygg/Forvaring/Forvaring-Hyllor/H...
1x 87829 eller 1x 87833

http://www.biltema.fi/sv-fi/Bygg/Forvaring/Vagghylla/Konsol-2...
2x 87542

Kom inte in på svenska sidorna, men jag antar att produktkoderna är lika på andra sidan havet. Väggskenorna förkortade jag med vinkelslip och hamnade dessutom borra det nedre hålet i dem. Skivan ligger bara på möbeltassar, men satte dörrstopparna emellan så att centern är vinklad rakt mot sittplatsen. Inte den vackraste lösningen, men fungerar bra.

Permalänk
Skrivet av Verminator:

@Franzenmannen: Jag har inte ens tänkt på det. Men nej, till de här högtalarna finns det ingen "matchande center" då det är ett par vanliga gamla stereo-högtalare. Men inte kan det väl ha så pass stor betydelse?

Centerhögtalaren är ju den all dialog kommer ifrån, om denna högtalaren har en helt annan ljudklang än fronthögtalarna så kommer tal från vänster eller höger front låta annorlunda än det som kommer från center. Jag skulle alla dagar i veckan köra utan center om jag inte kunde matcha helt mot fronthögtalarna. En bra hemmabioreciever / förstärkare ser till att ljudet verkar komma centrerat ändå.

Jag har jobbat med Hi-Fi / hemmabio i ca 6 års tid och jag skulle aldrig komplettera med en center av annat märke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Franzenmannen:

Centerhögtalaren är ju den all dialog kommer ifrån, om denna högtalaren har en helt annan ljudklang än fronthögtalarna så kommer tal från vänster eller höger front låta annorlunda än det som kommer från center. Jag skulle alla dagar i veckan köra utan center om jag inte kunde matcha helt mot fronthögtalarna. En bra hemmabioreciever / förstärkare ser till att ljudet verkar komma centrerat ändå.

Jag har jobbat med Hi-Fi / hemmabio i ca 6 års tid och jag skulle aldrig komplettera med en center av annat märke.

Då ska jag kolla efter en center som det finns matchade frontar till. Så finns i alla fall möjligheten att längre fram byta ut nuvarande ifall det inte skulle fungera.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja sitter man symmetriskt och centrerat och har vettig placering så fungerar fantomcenter mycket bra, jag har själv kört så mest hela tiden eftersom jag inte haft råd men inte heller rent tekniskt kunna hitta en tillräckligt bra center, har både ett par elektrostater, Soundlab Pristine och ett par B&W 801or och det är inte direkt lätt att få till det utan att ha en likadan högtalare som center, vilket inte blir så lätt att vare sig få plats med eller för den delen ha råd med för det kostar ju även minst en slutstegskanal till också...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.