Lägga hårddisk i frysen?

Permalänk

Lägga hårddisk i frysen?

Det står på olika ställen att man kan lägga hårddisken i frysen och sedan få hårddisken att fungera bättre.

Men finns det någon bra beskrivning på hur man gör det på rätt sätt?
T ex att man har ett antal supertäta påsar runt hårddisken efter urtagning och att man kanske inte ska starta hårddisken när den är -15 grader kall. (för jag hörde att optimal arbetstemperatur var mellan rumstemperatur och 40 grader

Hur gör man egentligen på rätt sätt?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

??? Referens till dessa villfarelser önskas !!!

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Google

t ex:
Hårddisk i frys - 99.se

de säger att det hjälper.

Hmm, så det kanske är på låtsas?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

jaha så kul!

Men hur gör man för att få bästa resultat utan att göra det ännu värre?
Utan kondens på elektroniken under t ex.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Jo, det kan kanske hjälpa om diskens lager är så slutkörda att diskstapeln vobblar omkring inne i höljet.
Hörs inget oljud från disken så hjälper inte tricket. För att ett disklager skall nötas ut eller torka upp krävs många års drift.
Har man tappat disken så den blivit obalanserad så hjälper inte detta.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hej

Nej, att lägga hårddisken i frysen hjälper inte. Tvärtom blir det kontraproduktivt eftersom det kommer att bildas kondens. Fungerar disken dåligt är det bättre att köpa en ny och lägga över datan på den.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

postar här ist för att göra en ny tråd,
min 250gb barracuda verkar totaldött utan någon som helst förvarning, har den till lite 'temp filer, folding etc
hur som helst med disken inkopplad så kommer jag inte förbi något operativsystem (både win7 o ubuntu hänger sig så fort den disken mountas).
lyckades få liv i den några mins efter att jag kört 'seagate hdtools' eller vad det heter någon dos-baserad iso va det iaf.
hur som helst ska jag avvakta en dag nu o see om den går igång för att kolla igenom att det inte fanns nott viktigt på den.
om inte detta går så står det mellan att:
- ge den en ordentlig skakning
- lägga i frys

dock vet jag inte vilket som har minst risk, några ideér? disken fungerar ändå inte som det är nu så har igentligen inget att förlora

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk

ok så man lägger den i frysen, typ en timme eller så, sen då?
så fort man tar ut den så börjar det ju bildas kondens och då lär ju disken bli fuktskadad.
om man lägger disken i en plaståse efter man tagit ut den ur frysen, hur ska man då kunna koppla in den i datorn? blir ju en öppning nånstans på påsen och då blir det väll fuktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

ok så man lägger den i frysen, typ en timme eller så, sen då?
så fort man tar ut den så börjar det ju bildas kondens och då lär ju disken bli fuktskadad.
om man lägger disken i en plaståse efter man tagit ut den ur frysen, hur ska man då kunna koppla in den i datorn? blir ju en öppning nånstans på påsen och då blir det väll fuktigt?

Mjo, men du får nog ta och vänta lite innan du kopplar in den.

Låt den ligga i en dag eller två på en välventilerad plats så ska det inte vara några problem. Insidan klarar sig fint, där är det så gott som vakum. Elektroniken i sig är inte så känslig för fukt, det blir värre om det får ligga ett tag och ge upphov till oxidering/rost eller att det kryper sig in någonstans så att det inte försvinner. Om du kör in ström när det är vått förstår du nog vad som händer.

Fin necro förresten ^^

Permalänk
Skrivet av Racka:

Mjo, men du får nog ta och vänta lite innan du kopplar in den.

Låt den ligga i en dag eller två på en välventilerad plats så ska det inte vara några problem. Insidan klarar sig fint, där är det så gott som vakum. Elektroniken i sig är inte så känslig för fukt, det blir värre om det får ligga ett tag och ge upphov till oxidering/rost eller att det kryper sig in någonstans så att det inte försvinner. Om du kör in ström när det är vått förstår du nog vad som händer.

Fin necro förresten ^^

så in i frysen, ta ut och låt ligga i torrt utrymme 1-2 dagar och sen testa att koppla in den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

så in i frysen, ta ut och låt ligga i torrt utrymme 1-2 dagar och sen testa att koppla in den?

Låter rimligt det där, ta hellre 2 dagar än 1, man kan aldrig vara för säker när det kommer till dyrbara data.

Detta förutsatt att du är med på vilka problem som kan avhjälpas med frysning.

Permalänk
Skrivet av Racka:

Låter rimligt det där, ta hellre 2 dagar än 1, man kan aldrig vara för säker när det kommer till dyrbara data.

Detta förutsatt att du är med på vilka problem som kan avhjälpas med frysning.

jag har en disk som jag inte kommer åt.
det står att jag måste initiera den men det går inte
se bilderna -
https://dumpyourphoto.com/photo/hUEnruVcSP
https://dumpyourphoto.com/photo/18bC37Kxpa

har provat:

köra den internt
i annat externt chassi
avinstallera drivrutinen
lämnat in i databutik för återställning
SeaTools for Windows
AOMEI Partition Assistant

Permalänk
Medlem

Om jag inte har missat hur "frystricket" fungerar så är ju hela meningen med det att man ska kyla ner disken och sedan direkt koppla in den för att försöka säkerhetskopiera så mycket som det går.

Vad jag dessutom har förstått så är frystricket ansett som väl fungerande på trasiga diskar som normalt sett klickar eller på annat sätt låter illa och normalt sett inte vill kännas vid av datorn.

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

Om jag inte har missat hur "frystricket" fungerar så är ju hela meningen med det att man ska kyla ner disken och sedan direkt koppla in den för att försöka säkerhetskopiera så mycket som det går.

Vad jag dessutom har förstått så är frystricket ansett som väl fungerande på trasiga diskar som normalt sett klickar eller på annat sätt låter illa och normalt sett inte vill kännas vid av datorn.

jag tycker också att det är lite konstigt att man kyler ner disken, låter kylan lägga sig och sen testa den i datorn, men jag vet inte..

Permalänk
Avstängd

Har du provat på Linux när jag hade problem med min hårddisk som inte vill boot upp i Windows och klara inte ha att köra Windows repair disk men på linux så lyckas jag rädda allt förutom två saker i disken.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Har du provat på Linux när jag hade problem med min hårddisk som inte vill boot upp i Windows och klara inte ha att köra Windows repair disk men på linux så lyckas jag rädda allt förutom två saker i disken.

jag testade linux (mint cinnamon) från usb minne på datorn men disken kom inte upp där heller.
eller menar du att jag ska köra nått repair-prog i linux eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag tycker också att det är lite konstigt att man kyler ner disken, låter kylan lägga sig och sen testa den i datorn, men jag vet inte..

Frystricket ska endast användas som "sista utväg". Dvs när du har testat allt annat och är desperat, samt inte har råd att skicka disken till riktigt räddningsföretag, (som egentligen är det absolut bästa sättet att få tillbaka infon.)
Det kan mao löna sig rätt bra att köpa en disk till och ha backup...

Det finns diskar som blir för varma, diskar som har kommit lite ur läge med armen eller liknande, och det är en ren chansning, men det kan gå.
Värme och kyla påverkar metallen på HDDn, som i bästa fall kan ge dig mer toleransnivå om du väljer rätt.

Självklart finns en fara med kondens, och den faran kan du endast minska, inte undvika.
Frys som självavfrostar minskar problemet, men det kan ändå ske.
Lägga den i en helt försluten påse, där all möjlig luft är utsugen, minskar det ytterligare.

Oavsett så ska den ligga i frysen tills den är frysens temp, typ -18. Sen ska allt annat förberedas, där disken ska tas från frysen direkt till datorn och kopplas in, och du ska försöka rädda allt. Ibland "hinner" man inte rädda allt innan den börjar töa, och om du hinner inse detta innan den passerat +-0 igen så in med den igen i antal timmar. Om den hinner töa så kondens mm kommer på den, så är det troligen kört.

Det är en gång, en chans, sista chansen vägen...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Frystricket ska endast användas som "sista utväg". Dvs när du har testat allt annat och är desperat, samt inte har råd att skicka disken till riktigt räddningsföretag, (som egentligen är det absolut bästa sättet att få tillbaka infon.)
Det kan mao löna sig rätt bra att köpa en disk till och ha backup...

Det finns diskar som blir för varma, diskar som har kommit lite ur läge med armen eller liknande, och det är en ren chansning, men det kan gå.
Värme och kyla påverkar metallen på HDDn, som i bästa fall kan ge dig mer toleransnivå om du väljer rätt.

Självklart finns en fara med kondens, och den faran kan du endast minska, inte undvika.
Frys som självavfrostar minskar problemet, men det kan ändå ske.
Lägga den i en helt försluten påse, där all möjlig luft är utsugen, minskar det ytterligare.

Oavsett så ska den ligga i frysen tills den är frysens temp, typ -18. Sen ska allt annat förberedas, där disken ska tas från frysen direkt till datorn och kopplas in, och du ska försöka rädda allt. Ibland "hinner" man inte rädda allt innan den börjar töa, och om du hinner inse detta innan den passerat +-0 igen så in med den igen i antal timmar. Om den hinner töa så kondens mm kommer på den, så är det troligen kört.

Det är en gång, en chans, sista chansen vägen...

ja alltså det känns som att jag har provat allt. det är om det finns något repair-disk program i så fall..

Permalänk

Som andra skriver är det sista utvägen man får en chans möjligtvis 2.
När jag har använt "tricket" har jag lagt disken i vakumpåse över natten och sedan har jag haft mellan 30 till 60 minuter innan den totalhavererat. 1 gång har det fungerat att frysa igen för mig.
De diskar jag gjort detta med har antingen varit klickande eller diskar som varvar upp och ner hela tiden och det har aldrig misslyckats för min del.
Det jag har upplevt är att de är relativt snabba om man tidigare upplevt att de varit slöa.

Permalänk
Medlem

jag har själv använt frystricket...det har fungerat men den bör ligga iallafall 2 dagar i frysen utan att öppna den och hålla på.

MEN observera att "frystricket" endast bör användas om du vet att det är din sista utväg. det löser oftast CSOD så du hinner flytta över det viktigaste men inte mer än så.

Permalänk

svårt att veta hur man ska göra när alla säger olika.
frysåse i frysen eller efter frysen, låta den ligga och få normal temperatur efter frysen eller koppla in den kall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

svårt att veta hur man ska göra när alla säger olika.
frysåse i frysen eller efter frysen, låta den ligga och få normal temperatur efter frysen eller koppla in den kall..

Det är ju inte direkt en dokumenterad, kliniskt bevisad metod med garantier på att fungera vi pratar om här.
Varför man skulle töa disken igen fattar jag inte dock. Hela poängen är att disken ska vara kall, som satan, så att bimetallerna har mer marginal, i hopp om att det kan få disken att en sista gång komma inom sin tolerans nivå och kunna läsa så mycket data som möjligt. Därför gäller det att ha allt annat redo, dvs ny disk att kopiera allt på, kablar, dator osv. Program mm, eller tänkt igenom hur du ska göra allt. Du har normalt bara en chans, så gör det rätt första gången.

Bara en sådan sak som att spänna skruvarna på en HDD gör den oanvändbar, de är så otroligt känsliga så det är egentligen ett under att de tål det de gör.
https://www.youtube.com/watch?v=5CAn22TiVV0
Men samtidigt kan man göra tvärt om och lossa skruvarna, bara lite, för att ge den lite mer spelrum. Fungerar på vissa fel...

Kort sagt, en del av oss har räddat info på diskarna genom att göra så här. Men du förstör disken!
Alla de som oroar sig för att fukt7kondens mm kommer skada disken osv, det är klart det gör! Det är ju därför du bara har ett försök normalt.
Men vem fan bryr sig om disken?!!? Vi vill bara ha ut ALL data snabbt, en sista gång... disken åker till elektronik återvinning efter.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det är ju inte direkt en dokumenterad, kliniskt bevisad metod med garantier på att fungera vi pratar om här.
Varför man skulle töa disken igen fattar jag inte dock. Hela poängen är att disken ska vara kall, som satan, så att bimetallerna har mer marginal, i hopp om att det kan få disken att en sista gång komma inom sin tolerans nivå och kunna läsa så mycket data som möjligt. Därför gäller det att ha allt annat redo, dvs ny disk att kopiera allt på, kablar, dator osv. Program mm, eller tänkt igenom hur du ska göra allt. Du har normalt bara en chans, så gör det rätt första gången.

Bara en sådan sak som att spänna skruvarna på en HDD gör den oanvändbar, de är så otroligt känsliga så det är egentligen ett under att de tål det de gör.
https://www.youtube.com/watch?v=5CAn22TiVV0
Men samtidigt kan man göra tvärt om och lossa skruvarna, bara lite, för att ge den lite mer spelrum. Fungerar på vissa fel...

Kort sagt, en del av oss har räddat info på diskarna genom att göra så här. Men du förstör disken!
Alla de som oroar sig för att fukt7kondens mm kommer skada disken osv, det är klart det gör! Det är ju därför du bara har ett försök normalt.
Men vem fan bryr sig om disken?!!? Vi vill bara ha ut ALL data snabbt, en sista gång... disken åker till elektronik återvinning efter.

ja tänker då inte koppla in den internt i alla fall, vill inte skada datorn.
hur är det egentligen med utrustningen man använder, kablarna och externa chassin etc, klarar dom sig när disken börjar töa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

ja tänker då inte koppla in den internt i alla fall, vill inte skada datorn.
hur är det egentligen med utrustningen man använder, kablarna och externa chassin etc, klarar dom sig när disken börjar töa?

Om du vill kan du ju använda ett gammalt ATX aggregat separat.
Men alla moderna agg klarar en kortis (som faktiskt aldrig skett för mig, under alla gånger jag använd denna metod.)
Det är 12V, inte 240V, så det krävs mer än en droppe fukt för att skapa en farlig kortslutning.
Det som oftast sker är att fukten skadar läshuvudet så att disken slutar fungera för gott.
Och den drivs med 5V eller lägre, så det är inga problem.

Permalänk
Medlem

Oj vad många som gissar, spekulerar och skriver saker som är fel.
Den här tråden borde städas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Oj vad många som gissar, spekulerar och skriver saker som är fel.
Den här tråden borde städas.

Du får gärna dela med dig av vad som är "rätt", eftersom det uppenbarligen finns många (udda) varianter av vad som är "rätt" metod, som du helt riktigt påpekar.

Permalänk
Medlem

Kort fakta om kondens:

Varm luft kan ta upp mer vattenånga än kall luft. Har du stoppat en hårddisk i frysen så kan man helt enkelt ta ut den i en plastpåse (se till att luften i plastpåsen är lika kall som inne i frysen), och låta den tina i rumstemperatur (förutsatt att den ska tinas). Det som kommer hända är att kondens kommer bildas utanpå påsen. Det är varm rumsluft som kyls ned, varpå vatten fälls ut då luften inte längre mäktar med att hålla det kvar pga temperaturminskningen. I påsen händer inget speciellt för det fanns inte mer fukt än vad luften kan hålla vid ca -18, så ingen kondens där.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Du får gärna dela med dig av vad som är "rätt", eftersom det uppenbarligen finns många (udda) varianter av vad som är "rätt" metod, som du helt riktigt påpekar.

Är absolut ingen expert och har aldrig gjort det men:

  • Att göra detta är inget som reparerar en hårddisk. Det är en nödlösning för att rädda data från disken.

  • Om vätskelagret i motorn blivit kasst kan man göra detta för att vätskan ska bli trögare och motorn stabilare.

  • Alltså så ska man köra hårddisken kall, inte låta den bli varm igen för då är vätskan tunn igen.

  • Så kyla, rädda data och om den hinner bli varm får man kyla igen

  • Känns som att detta är för äldre hårddiskar. Är detta ett vanligt fel på moderna hårddiskar, att motorns lager tar slut?

  • Och som sagt, detta hjälper ju inte om det är något annat fel på hårddisken.

  • Hur man gör det rätt för att undvika kondens vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Mjo, men du får nog ta och vänta lite innan du kopplar in den.

Låt den ligga i en dag eller två på en välventilerad plats så ska det inte vara några problem. Insidan klarar sig fint, där är det så gott som vakum. Elektroniken i sig är inte så känslig för fukt, det blir värre om det får ligga ett tag och ge upphov till oxidering/rost eller att det kryper sig in någonstans så att det inte försvinner. Om du kör in ström när det är vått förstår du nog vad som händer.

Fin necro förresten ^^

Hade det varit vakuum* på insidan av en hårddisk så hade den skurit för länge sedan. Läshuvudena vilar på en luftkudde (air bearing) som skapas av skivornas rotation. Bara så du vet

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net